1e post: nimfen op de Waal

Started by Alfons_R, February 08, 2013, 08:51:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alfons_R

Hallo allemaal,

ik zal me even kort voorstellen; Mijn naam is Alfons, ik ben vorig jaar begonnen met vliegvissen en lees al enige tijd de posts op dit forum om uit te zoeken hoe dat eigenlijk moet. Er zijn me echter nog een heleboel details onduidelijk en omdat ik niet de mogelijkheid heb om elke week aan de waterkant te staan wilde ik even wat gerichtte vragen stellen om het leerproces ietswat te versnellen ;)

De vraag van vandaag gaat over het vissen van nimfen op de Waal. Hierin blijven twee dingen me eigenlijk onduidelijk en ik vind niet echt eenduidige antwoorden als ik google;

Toen ik begon met vliegvissen wilde ik meteen grote roofbleien vangen op waal, dit is uiteraard niet gelukt (alleen wat baarsjes in rustigere wateren tot nu toe haha). Het werpen van streamers is toch wat lastiger dan ' normaal' en de wind op zo'n krib maakt dingen ook niet bepaald makkelijker. Ik wil het nu eens over een andere boeg gooien; waarom niet gewoon eens proberen wat winde en/of brasem te vangen? Dit wilde ik dan doen vanuit het kribvak en in wat zijstroompjes van de waal. Maar, wat voor leader moet ik nou eigenlijk voor gebruiken? Wat is een goede lengte voor zo'n plek? Wat is een mooie dikte? Moet deze nog uit verschillende delen worden opgebouwd? (wat mij betreft hoe korter hoe beter ivm prille werptechniek).

Verder ben ik van plan redtag goudkop-nimfjes te gebruiken alsmede bruine wooly buggers die ik ook nog heb. Dit lijken me geschikte nimfen maar ik sta altijd open voor suggesties uiteraard. En wat nou als die nimf eenmaal in het water ligt? Rustig met de stoming mee laten driften? Langzaam binnenstrippen?

Ik hoop dat jullie hier wat meer licht op kunnen werpen.

BvD

Alfons

ps: beschikbare materialen voor leaders die ik nog heb liggen zijn: .38mm  en .21mm fluorocarbon, daarnaast nog .14mm nylon dat daadwerkelijk als tippetmateriaal bedoeld is. Verder heb ik nog een tapse leader liggen maar ik begrijp inmiddels dat ik die beter voor de droge vlieg kan bewaren.

aalbrecht

alfons in welk deel van de waal ga je meestal vissen daar bedoel ik de plaats mee wij zitten rond tiel en omstreken .is moelijk uit te legen zo  groetjes aalbrecht 8)
vliegvissen is een passie

Alfons_R

Ja inderdaad bij tiel en omstreken. Meestal gaan we bij de bekende stek bij zaltbommel/gameren, maar soms ook wat willekeurige kribben en uitlopertjes hier en daar. Het water zal daar in de kribvakken zo tussen de meter en de twee meter diep zijn (grove schatting) en kan op een goede dag aardig door stromen.

Gr

Alfons

Gerrit72



;D ALFONS WELKOM  ;D

Mbt je vragen ga ik er vanuit dat anderen met meer expertise je verder
gaan helpen. Is niet echt mijn vakgebied.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

aalbrecht

moeten we van het voorjaar een keer afspreken  dan kom het zeker goed kom zelf uit geldermalsen
vliegvissen is een passie

Alfons_R

Hey Aalbrecht,

ik kom net uit geldermalsen, moest even wat kleine spulletjes halen bij de dierenwinkel daar en de verkoper vertelde over een fanatieke vliegvisser op de hoek van de straat, ging dat heel toevallig over jou? Van het voorjaar een keertje vissen lijkt me zeer leerzaam, daar zal ik je tzt nog over contacten dan. Hebben jullie voor nu misschien al een concreet idee voor een bruikbare leader? Ik ga morgen even op pad om o.a. maar weer wat te vliegvissen, het wordt max windkracht 3 dus kan dan mooi even rustig oefenen. Op dit moment heb ik zo'n 2.5 meter aan leader-ellende aan mijn vliegenlijn zitten bestaande uit stukken fluorocarbon (gewoon standaard berkley) t/m een dikte van .21mm. Ik ga er van uit dat dat niet per se een verschrikkelijke setup is maar als jullie al meteen verbeterpunten zien hoor ik dat graag natuurlijk  ;) (kan er bijvoorbeeld nog wat dunner nylon aan vast knopen, of de boel wat inkorten voor het werpgemak)

aalbrecht

Quote from: aalbrecht on February 09, 2013, 12:27:10
moeten we van het voorjaar een keer afspreken  dan kom het zeker goed kom zelf uit geldermalsen

leader gewoon uit 1 stuk dat is al wat 14 honderste of lichter en ik woon op de hoek ja en ben je in de beurt kun je gewoon aan bellen hoor  .morgen gaan we even wat forelen achter hun kont aan jagen  8)
Quote from: speycast on February 09, 2013, 18:59:46
ja dat is hill billy aalbrecht   woont daar op de hoek       ik zou zeker mee gaan met die jongens kan je veel leren
hoop ik wel teminste .anders doe ik iets niet goed
vliegvissen is een passie

Alfons_R

Ha lachen, als ik daar weer eens rond ben bel ik misschien wel even aan voor een tip of honderd. Heb nu 2 meter .14 er aan, daar ga ik even mee klooien in die stroompjes rond de waal, als het daar niet lukt misschien even wat verlengen en het kribvak in.

Succes morgen en bedankt!

aalbrecht

hoop dat je wat vangt het is nu eigenlijk te koud om daar wat te vangen .omdat de nimfen en beesjes onderwater er maar weinig zijn
vliegvissen is een passie

Ron-O

Hoi Alfons, ja De Waal mysterieus water die rivier, het is wel mijn water, na lang proberen, ogen open houden, en vooral zoeken, maar als je dan gevonden hebt wat je zoekt, kunnen er hele mooie vissen geland worden. Soms heel klein en dan weer grootte nimfen. En soms als je het treft droge vlieg, maar ik zeg al proberen en proberen.

Gr, Ron-O   

Alfons_R

Ja dat besef ik me, maar omdat er toch gevist wordt ga ik gewoon maar weer proberen. Ik put wat hoop uit het feit dat, terwijl ik vorige keer de bomen stond te versieren met mijn vliegen, er toch een winde gevangen werd door mijn vismaat, zij het niet aan de vlieg. Kan ik in elk geval wat oefenen voor als het seizoen wel echt begonnen is, dat is ook weer mooi mee genomen.