Oostvoornsemeer 2010 - 2011

Started by Franky Boy, November 03, 2011, 22:23:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Hoe is het de regelmatige bezoekers van het Oostvoornsemeer in dit afgelopen jaar vergaan?
Er is in november 2010 een recordaantal forellen uitgezet (circa 2000 Kilogram). Maar heeft dit zich ook in grotere vangsten vertaald of is het meer een investering in de toekomst?
Het duurde in ieder geval tot in het voorjaar alvorens zich de 'uitzettertjes' weer vertoonden. Ze bleven de hele winter 'zoek'.
Ook werden voor het eerst na twee jaar weer 'Elzasser saiblingen' (kruising bronforel x beekridder) dankzij de sponsoring van Avicentra Oostvoorne uitgezet.
Dat leverde onderwaterfotografe Janny Bosman dit prachtige plaatje op. Niet in een ijskoud meer op IJsland of in een Noordelijk Noors fjord, maar gewoon in het Oostvoornsemeer! Leuk om te zien hoe die saiblingen elkaar in zo'n school weten te vinden. Geen regenboogforel te zien!
http://www.jannybosman.nl/nieuw_maart2010/nederland/nederland4.html
Nogmaals: Hoe waren jullie ervaringen in het afgelopen jaar?

Rossie69

heelaas is het voor ons wel een stukkie karren maarja geen excusses.
Dus kan het ook niet echt zeggen,heb de laatste keren ieder geval mn visje kunnen vangen,niet groot.

Maar een hele mooie foto,stelletje samen zweerders dat het zijn :)

Koen

ik heb veel zien zwemmen, maar niks gevangen :P wel iemand 1 zien vangen.

HappyFisherman

Ik had na die eerste worp afgelopen zomer moeten stoppen voor een mega gemiddelde ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Het was "halen en brengen" dit jaar
Het voorjaar was gemiddeld genomen het beste en ja, idd de uitzettertjes kwamen toen goed los, en daarmee ook de oudere forellen!
verder in het jaar was het zeer moeilijk een visje te vangen
Blanks met af en toe een aanbeet werden afgewissled met uitschieters van 6 st!
Ikzelf heb het deze zomer 1 keer gehad dat ik er 4 in 3 kwartier ving en nog op de droge vlieg ook, maar zoals gezegd, vaker voor niets dan met goede resultaten!!

In december maar weer eens op jacht naar eventuele uitzettertjes, en hopelijk nemen deze ook de oudere forellen weer mee in de aas activiteit!!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

 ;D

dan reist de vraag ?

en de visboer dan ?

waard die ook ook nog rond met z,n lelijke netjes ?


want dat is momenteel wel erg rustig rond deze gast ?
of heb ik een stuk gemist ?

Franky Boy

De beroepsvisser is hoofdzakelijk een probleem doordat hij zijn fuiken op heel veel plaatsen zet. Die fuiken kunnen overlast voor de sportvissers opleveren.
Duikers hebben al een paar keer de inhoud van zijn fuiken geïnspecteerd. Die bevatten naast wat paling hoofdzakelijk krabben en platvisjes en maar zelden een forel.
Het probleem is ook niet dat er te weinig forel in het meer zit. Duikers hebben het afgelopen jaar vrij veel forel waargenomen. Zo te horen, meer dan in de voorafgaande jaren.
Probleem is, dat de forellen vaak zo verrekte moeilijk te vangen zijn. Dat kan duiden op een overvloed aan natuurlijk voedsel, maar ook op 'dressuur'.

Forelletje

Franky slaat de spijker op zijn kop .
Ik ben dit jaar 3x geweest en 3x vis in mijn netje  ;D 1x met de bellyboat vis zat gezien maar vangen ho maar .
Ik heb het idee dat het aan de visser ligt we grijpen vaak naar de beproefde methodes en vliegen tuurlijk leverd dat een visje op maar veel ook weer niet .
Neem Bert[en zijn broer] die klets ze er toch ook uit met een baars imitatie !!!!!kijken waar die forellen achteraan zitten en dat na binden .
Ik heb succes met een grote mudller van ongeveer 6\7 cm met een lange tippet...van duikers had ik eens vernomen dat de vis vaak  een meter boven de bodem zwemmen met zijn alleen...ik denk hup zinklijn 2 m tippet eraan en geduldig wachten totdat het zaakje afgezonken is af en toe een rukje aan je lijn zodat het zaakje in beweging blijft leverde een paar mooie exemplaren op .
Wat ik me dus afvraag zit de vis niet verder uit de kant ?????ik ken een spinvisser die een 10 grams wartelloodje met daarboven een zalmeitje en meter of 50\60 de plomp in gooit en op die manier geregeld zijn vis vangt .
Nog even geduld en dan kunnen we weer in december dat is de tijd dat ik ook vaak ga lekker rustig en zo dikke druppel aan je neus is ook niet gek .

Richard

Franky Boy

#8
Ik moet op mijn beurt Richard ('Forelletje') weer gelijk geven.
De aanwezigheid van voldoende vis is geen garantie voor goede vangsten.
Kijk maar naar de posting over Baggelhuizen, maar hetzelfde gaat op voor de plas in Biddinghuizen (van de VNV): Vliegvissers melden veel 'nullen', maar de beheerders weten dat er dan zat vis in de plas zit!
Het komt dan echt op het 'vernuft' van de vliegvisser aan om een vis boven water te brengen. Veel wisselen van vliegen en technieken (drijvend, zinkend, zink-tip, inhaalsnelheid, leaderlengte enz.) en zoeken wat resultaat oplevert.
Dat is toch de uitdaging van het vissen?
Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik ook heel wat nullen op forelputten heb moeten incasseren en ook op die 'super-put' van het Oostvoornsemeer  ;D

vliegvisgek

oostvoornse ben ik nog nooit geweest als vliegvisverslaafde maar dat gaat anno 2012 zeker gebeuren en wat franky boy al zegt zelfs op de forel put is het soms best moeilijk of je vangt je helemaal scheel dat is echter perdag totaal verschillend tja het blijft vissen he en wisselen doe ik zoveel dat ik maandelijks klos fluor opmaak van 100 meter ;D

vliegvisserdorian

mooie foto!!! is het daar zo helder dan?

Franky Boy

De helderheid is een beetje afhankelijk van de wind en de golfslag, maar is over het algemeen erg goed. Duikers en onderwaterfotografen zijn daarmee erg blij en kunnen daardoor vaak erg mooie opnames maken met een mooie lichtval van boven.
Ze zijn ook erg ingenomen met de forellen en de saiblingen (chars). De regenboogforellen en de Elzasser saiblingen (door sommigen 'beekridders' genoemd) zijn in de paaitijd bovendien prachtig gekleurd en zorgen soms voor veel spectakel. De mannetjes voeren hele gevechten en de vrouwtjes graven heuse nesten in het grind.
Je kunt natuurlijk de voortplanting van de puitaaltjes in het OVM gaan fotograferen, maar dat is eerlijk gezegd niet zo spectaculair.
Foto van mannetjes die om een vrouwtje vechten (Karin Brussaard 2010):

Franky Boy

 ::)  :)  :D  ;D
Ja, het is zeer hardnekkig !

Hans-oet-remunj

Ach ik weet niet wat jullie klagen allemaal...

Vis zelf nooit op 'uitzet water'  (muv fingeling uitzettingen)

Ben dus gewend om hard te moeten werken voor mijn visjes...

Toen ik medio dit jaar voor het eerst naar het OVM ging en er midden op een zonnige dag een bak van een Regenboog uithaalde (~81) dacht ik, wat zeuren ze nou...

Probeer dat maar eens bv in Noorwegen... dan moet je er meestal wel harder voor werken.... (of nog meer strontgeluk hebben natuurlijk  ;D  )

Ik was dus aangenaam verrast, jammer dat het zo ver weg is.....

Franky Boy

Unieke filmopnames van paaiende Elzasser saiblingen in het Oostvoornsemeer. Dit jaar door Linda Engels gefilmd en door onderwaterfotografe Karin Brussaard gemonteerd.
Jammer dat er door het zoute water van de eitjes niets terechtkomt.
De eigenlijke paai (kuitschieten en bevruchten) vindt bij deze 'soort' alleen 's nachts plaats en toen lagen de onderwaterfilmers en fotografen al lang in hun warme bedje. ;) Ze hebben beloofd om dat volgend jaar toch anders aan te pakken. Nu zijn alleen het graven van het nest, de hofmakerij en de gevechten tussen de concurrerende mannetjes gefotografeerd en gefilmd. Maar dat levert al genoeg mooie beelden op...
The movie "It's a beautiful day !":
http://www.youtube.com/watch?v=BmUNQYAqXbY

toppiedus

QuoteAch ik weet niet wat jullie klagen allemaal...

Vis zelf nooit op 'uitzet water'  (muv fingeling uitzettingen)

Ben dus gewend om hard te moeten werken voor mijn visjes...

Toen ik medio dit jaar voor het eerst naar het OVM ging en er midden op een zonnige dag een bak van een Regenboog uithaalde (~81) dacht ik, wat zeuren ze nou...

Hoe komt die forel dan in het OVM ? Is toch echt een "uitzet water"
Hoe mooi dan ook.
Dit geld overigens ook voor de riviertjes in de Ardennen en de Eiffel

Zou je  alleen gaan vissen waar geen vis uitzet is, wordt je wel erg beperkt in de mogelijkheden.
Ik snap dan ook niet waarom sommigen zo denigrerend over het vissen op uitgezette vis doen, een paar keer per jaar ga ik ook naar de Eemhof/Kool/OVM
Waarom??
Ik ben nu eenmaal niet in staat om een paar keer per jaar te reizen naar Canada/ Noorwegen enz.

Naast het vliegvissen op de hollandse vis voorn, brasem, baars, snoek(baars) winde in de rivieren en beken is het ook wel eens heel lekker om een mooie regenboog te drillen.
Wel kies ik er dan altijd voor om dit vanuit de bellyboat te doen op de wat grotere vijvers.

johannes


Hans-oet-remunj

Denigrerend ? mwah ... :o

kan het niet helpen, maar krijg er van de meeste putten (in mijn omgeving) gewoon een aquarium gevoel.. op een bepaalde manier ga ik het dan niet serieus nemen.  Al helemaal niet als ze worden bijgevoerd....En als de omgeving dan ook nog kuntmatig/niet al te natuurlijk is ben ik er meteen op uit gekeken. Maar dat is gewoon hoe ik deze sport wil invullen... zelf ga ik liever mountainbiken of kayakken in een mooie omgeving dan vliegvissen op een plek die voor mij niet past....natuur beleving op 1, vissen op 2. Vandaar.  ;D

Ik kan me best voorstellen dat je er een leuke visserij praktische aan hebt. En ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het daar gemakkelijk is.. maar ik heb er gewoon nix mee.....

Vandaar dat ik de laatste jaren inderdaad ook steeds minder in de eifel vis op een aantal wateren  (inderdaad ik ga niet op 30 cm uitzet water vissen).

OVM is voor mij een uitzondering. Daar heb ik dat aquarium gevoel niet, wat mij betrekt een stevige meerwaarde van het OVM.

Mocht iemand nog een dergelijk water in de ruime omtrek weten, houd ik mij aanbevolen....





   


Franky Boy

Helemaal met Hans eens.
Een natuurlijk uitziende - en niet te kleine - forelvisvijver die niet elke dag met pootforellen wordt volgestort en waar de vissen aan natuurlijk voedsel gewend kunnen raken, daar heb ik nog wel wat mee. Het vissen kan daar ook echt een uitdaging zijn.
Maar zo'n kunstmatig uitziende 'forellenput' (de naam alleen al...) daar wordt ik een beetje gedeprimeerd van.
Vooral die putten die eruitzien als een modderig zwembad waarin forellen zijn losgelaten...
Maar hoe vond je bovenstaande filmpje van de paaiende saiblngen Hans? Zo'n poging tot voorplanting zoals in het Oostvoornsemeer zie je op de meeste forelvisvijvers ook niet!

Hans-oet-remunj

Hee Franky boy...

Super geweldige film..... Ik had vanmiddag willen gaan vissen, maar kom hier helemaal niet bij dat toetsenbord weg...  ::)

Ja dat OVM werk van de duikersport(st)ers is erg leerzaam / interessant.  En de beelden mogen er zijn

Ik vraag me overigens af of die film nog mooier gemaakt kan worden:

Nogal wat collegas van mij doen aan duiksport,   Vroeger kwam er wel eens zon duikende collega naar mij omdat ik me met beeldbewerking bezig hield, en photoshop nog niet echt  was doorgebroken bij het grote publiek.  Gingen we samen de groen zweem weghalen.. ik zag de oogjes groeien zeg maar...

Technisch moet dat ook voor film kunnen denk ik (primera?). Ben er eigenlijk wel benieuwd naar, dan komen wellicht de kleuren van die elzassers nog meer naar voren...... Het is dat ik nog geen film beeldbewerkings applicatie heb,,,

Jammer overigens dat er geen broed van komt... is het nix voor op de grindgaten denk ik dan weer (oude vraag ik ja ja..ik weet het...)

Groetjes

Hans


johannes

zal m'n opmerking iets verduidelijken

vaak wordt een bepaalde manier van vliegvissen laagdunkend over gedaan en daar kan ik niet zo veel mee het gaat om het plezier.
regelmatig krijg ik van m'n noorse vliegviscollega's te horen dat vliegvissen droge vlieg werk is en dat het alleen op zeeforel toegestaan is om met de streamer te vissen.
liever vis ik met een streamer dan met een droge vlieg. en met een krabpatroon op kabeljouw op zicht is fantastich.

wat maakt de ene visserij meer waard dan de andere of de ene vissoort dan de andere?
het genieten hoort boven aan te staan.
uiteraard verschild voor iedereen de manier van vissen waar het meeste plezier aan beleeft wordt maar dat maakt andere vormen van vissen of vis niet minder.
het liefst loop ik een aantal uur in de bergen naar een meer toe om daar lekker te zitten rustig een hengel op te tuigen en wat te vissen.
maar aangezien het leven uit meer dingen bestaat sluit ik een compromie en vis ik vaker een uurtje in het fjord.


forel