Geboekt......Canada (BC)

Started by Bone F, November 04, 2016, 20:26:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bone F

Lang over nagedacht en nu gaat het dan gebeuren, 5 weken per camper rondtrekken door British Columbia. In grote lijnen zullen we de gebruikelijke routes volgen en natuurlijk daarvan afwijken als iets moois op ons pad komt. Hopenlijk komen we mooie spots tegen waar wat langer kunnen blijven. Ik heb al een aardig lijstje met rivieren maar persoonlijke ervaringen zijn welkom.

sjoerd

Het allerbelangrijkst om ioets te kunnen zeggen is de periode dat je gaat! Ik bedoel als je zalm of steelhead wilt vangen moeten die er wel zijn. Dus laat maar eens horen.....

Bone F

Hi Sjoerd, het wordt de laatste week van mei en de maand juni. Ik ga  onder "begeleiding"  ;D, dus het zal niet hoofdzakelijk vissen worden. Ik hoef niet zo achter die grote jongens aan. Met een aantal regenbogen van 40/50 cm. ben ik al dik tevreden.

Ochi

Ik heb alleen ervaring in Augustus en September.
Als je echter RV parks wilt weten waar je aan het water staat en ook kan vissen en vangen heb ik de afgelopen jaren genoeg ervaring opgedaan in bovengenoemde periode.
Aan de bekende en minder bekende rivieren maar ook meren van klein tot groot.
Ben sinds 2013 nu 3 keer met de motorhome door BC incl. Vancouver island gereden en heb de combinatie mooie vakantie en vissen prima kunnen ervaren. Nooit langer dan 2 dagen op 1 plek en gemiddeld 4000 km rijden in 21 dagen. Dit jaar is mij weer bevestigd dat je het niet op een rivier of meer moet gokken maar gewoon een stuk of 5 a 6 en dan kom je vanzelf een plek tegen waar ze zitten en je ze ook nog kan vangen.

Wil je meer weten dan kan ik je beter over de mail helpen en als je me je route verteld kan ik je adviseren in de RV parks. Verder zou ik ook op het Spey forum lezen wat je in mei/ juni kan verwachten.
Wil je weten hoe het er afgelopen jaar is gegaan kijkt op de site van Oscarsports in Smithers en lees de nieuwsbrieven. Meld je gelijk aan. Meestal begint hij eind Mei weer te sturen.

Greetz Ochi

sjoerd

Quote from: Bone F on November 04, 2016, 22:26:12
Hi Sjoerd, het wordt de laatste week van mei en de maand juni. Ik ga  onder "begeleiding"  ;D, dus het zal niet hoofdzakelijk vissen worden. Ik hoef niet zo achter die grote jongens aan. Met een aantal regenbogen van 40/50 cm. ben ik al dik tevreden.

OK, de zalmen trekken hoofdzakelijk in de herfstmaanden, dus je kunt je zware hengels thuislaten. Mss een dagje steuren  "sleuren"? Is echt een aparte ervaring om eens gedaan te hebben.

paul de bruijn

Het is voor mij te lang geleden(10 jaar) dat ik in BC ben geweest.Maar ik meen me te herinneren dat er van de 5 bekende zalmsoorten een paar zijn die ook buiten september/oktober een trek hebben, en volgens mij in de periode dat jij gaat.Weliswaar in mindere getale,maar toch.
Zou s spitten op sites in Canada,het moet te vinden zijn

sjoerd

http://www.riversportfishing.com/fishing-info/bc-fish-calendar/#

als je deze website even aanklikt kun je precies zien wanneer welke zalmsoort optrekt in BC
gr Sjoerd

Ochi

Sjoerd,

Aardige richtlijn alleem BC is heel groot en geen jaar is hetzelfde.
Sockeye was dit jaar vroeg op de Skeena en ik heb daar zelf half Augustus Coho gevangen die er al weken opgetrokken was. Steelhead zit er vanaf augustus en vanaf September in grotere getalen in de Skeena delta. Oktober is prime, ook enkele andere leden van dit forum hebben daar dit jaar weer gevist in deze periode.
Vancouver island beleefde dit jaar een heel slecht jaar wat betreft Pinks, wel een vroege run begin augustus maar daarna slapjes en de Fraser was half augustus al gesloten voor zalmvisserij omdat er veel te weinig vis op trok.
Kngs zouden er in juni kunnen zijn, misschien wel wat dichter naar zee nog.

Ik zou zeggen de local hengelsportzaken in de gaten houden met hun berichtgeving en doorbijten..

sjoerd

Ochi,
natuurlijk is BC groot en je zult daarom ook verschillen aantreffen in de zalmtrek. Hoe verder naar het Noorden hoe eerder ze optrekken. Dat moerten ze ook wel want anders is het water dichtgevroren.
Verder is de optrek heel afhankelijk van de weersomstandigheden. Lange periodes van droogte en dus laagwater beinvloeden de optrek. Er is dan weinig vis op de rivieren. Anderzijds kunnen heffige regens de rivieren zodanig opstuwen en bruin kleuren dat (vlieg)vissen heel moeilijk wordt.
Maar terugkomend op de zalmoptrektabel. die geeft toch wel een aardige indicatie waarbij je dus een beetje weet wat je wel of niet kunt verwachten.

paul de bruijn

Droogte is inderdaad een dingetje,ik heb in 2006 zowat in het midden van de Fraser gestaan,en ook de Harrison had een paar honderd meter oever erbij.Zorgt er overigens wel voor dat de vis meer geconcentreerd ligt,domweg omdat er minder water is.nadeel kan zijn dat de rivier gesloten is ivm te weinig vis.
Ik weet niet of je van plan bent Vancouver Island aan te doen,maar bij droogte verzameld de vis zich bij de riviermonding op zee.Dan is het mogelijk ze vanaf de kust te vangen,zijn ze ook nog beresterk omdat ze nog niet getransformeerd zijn van zout naar zoet.en op Vancouver Island heb je een paar hele mooie plekken.

Bone F

Ja Paul Vancouver Island gaan we zeker bezoeken. Uit de verhalen die ik inmiddels heb gehoord kan ik mijn hele vakantie wel door brengen op V I.  :D Dat van die riviermondingen klinkt goed.

Menno_siemensma

Als dat in het seizoen lukt, dan is bull trout ook erg leuk om op te vissen. afhankelijk waar je vist begint dat ergens in de zomer, dus het is wellicht wat aan de vroege kant dan, maar er zijn ook altijd bull trout die in de in de rivier blijven. Diep en met flinke streamer te bevissen, het zijn echte viseters.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hyppo

Voor wat het waard is. Slechts een keer of 25 in BC gevist. Er is het hele jaar door prima te vissen in BC. De genoemde periode (eind mei en juni) is overal goed voor forel, zolang we het hebben over de forel als standvis. Zowel op rivieren als meren.

Alles hangt af van het gebied waar je bent. In mei en juni kun je topdagen beleven als het gaat om chinook. Maar dan moet je wel in de noordelijke delen zijn. Met name in het Skeenagebied (onder meer Skeena, Kalum, Kitimat, Copper, Kassix) kun je dan goed uit de voeten. In die periode zit er (weersafhankelijk) veel chinook. En dat zijn grote vissen. Ook kun je daar dan nog gericht vissen op steelhead. Zie schema. Goede uitvalbasis: Terrace BC. Voldoende faciliteiten voor campers.

Realiseer je dat de rivieren hoog kunnen staan. Dat maakt vliegvissen lastig tot soms onmogelijk. Lees de regelementen. Tegenwoordig kun je niet overal en altijd terecht als buitenlander. Een gids inhuren kan een trip redden.

Veel plezier!
Hyppo