rubber damselfly

Started by Menno_siemensma, November 25, 2016, 16:02:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_siemensma

Naar aanleiding van de noordelijke binddag, een initiatief van de 5 vliegvisverenigingen van het hoge noorden, De kingfisher, Noord  Nederlandse VliegvisVereniging, de Pompemich, vliegvisvereniging Nieuw Amsterdam en de Hunzepalmer, deel ik de vlieg aldaar door mij voorgebonden en met succes ook nagebonden door de aanwezige vliegbinders. Erg gezellig en een zeer aan te raden initiatief om ook eens in de bind 'keuken' van andere verenigingen mee te kijken.

Deze vlieg heb ik gekozen als voorbind vlieg voor de Binddag. Een redelijk realistische versie van de damselnimf, gericht op karper maar werkt ongetwijfeld ook voor winde, baars, forel en evt brasem.

Voorbereiding:
Begin van de strip rubberbody in de twee staartlobben (ongeveer 3mm) knippen in onderstaande vorm. Zorg dat er een versmalling zit direct achter de staart.
Klein stukje van rubber strip, ong 2 cm, in de vorm van de vleugelstompjes (ong 3-5mm lang) knippen en met een versmalling er achter.
Dik nylonsnoer gebruiken om kleine oogjes te maken met aansteker (evt kleurtje naar keuze geven)
De pootjes alvast knopen en op inbind lengte ongeveer 2,5cm vanaf het knoopje op maat knippen.





Stap 1:
Vouw de staartlobben met de vouw naar beneden (als in een V) en de lobben omhoog en zet dit goed vast met eerst een paar lossere slagen en daarna met voldoende strak aangetrokken wikkelingen, klap het rubber daarna terug en zet het goed vast met binddraad. Zorg hiervoor dat dit deze niet  te veel plek innemen en zoveel mogelijk op een plek blijven.



Stap 2:
Bind een dunne (koper)draad in en maak deze evt wat onopvallender met een watervaste stift, zorg dat het uiteinde iets uitsteekt langs het punt waar de staart is ingebonden zodat dit goed strak ingebonden kan worden en niet door de rubberen laag kan prikken. Zet dit ook vast met een minieme hoeveelheid lijm of lak op de wikkelingen.

Stap 3:
Voeg wat dubbing naar keuze toe en bind dit in tot 1-1,5mm achter de oogjes. Het doel is een licht taps toelopend lijfje te krijgen, verloop van 1 mm tot ong 3 mm wijd. Knip het kort af of bind zodanig in dat het niet gaat uitsteken als je de rubber strip gaat wikkelen.

Stap 4: wikkel de rubber strip gelijkmatig en half overlappend over de dubbing tot aan 1 mm achter het oog. Goed vastzetten met enkele losse en dan strakke wikkelingen. Wikkel dan een paar keer voor het rubber tussen het oog en rubber in zodat het draad goed grip heeft en niet los schiet.


Stap 5:
Wikkel nu de koperdraad rib tegen de wikkelingen van de rubberstrip in. Goed strak trekken helpt bij de segmentering van het lijfje. Goed vastzetten achter het oog.
Knip het restant rubber strip strak af en wikkel nogmaals goed strak af, dit is belangrijk om te zorgen dat de vlieg in een deel blijft bij aanbeten etc.



Stap 6:
Bind de vleugelstompjes in, zorg dat deze goed uitsteken en niet te plat liggen. Een paar losse slagen alvorens goed strak inbinden is ook wederom het devies. Daarna naar achter klappen en goed vastzetten.



Stap 7:
De lastigste stap, de pootjes inbinden. draai de haak, of vice om. Bind ze per stuk in, eerst een met een paar slagen en daarna de 2de op dezelfde plek met wat meer om de boel echt vast te zetten, of zet ze zodanig vast dat ze op de juiste plek zitten. Gebruik wat uv bugbond om het wat makkelijker vast te zetten. Hierdoor wordt de vlieg natuurlijk wel wat zwaarder.



Stap 8:
Zie de foto voor de lengte, achter en voor gelijk of evt achter iets langer, midden iets langer. Doel is twee iets naar achter stekend, middelste twee zo recht mogelijk uitstekend naar buiten, en voorste twee naar voren uitstekend te krijgen met de knik naar beneden.




Stap 9:
Zet een kleine hoeveelheid dubbing spaarzaam op, evt met wat wax om het makkelijker te maken. Wikkel dit voorzichtig tussen de pootjes door, naar voren en maak hiermee de kop af.



Stap 10:

Vouw als laatste het restant rubber strip over de kop en zet dit goed vast, evt weer met lijm om terugschieten te voorkomen. Zonder lijm is klein stukje afbinden, terugvouwen en nogmaals vastzetten voldoende.
Whip finish en voor de echt realistische look nog wat bijwerken met gekleurde markers. Als laatste de pootjes op lengte knippen, ong 1cm vanaf het lijfje en  5-7mm na het knoopje.



Variaties kunnen zwaarder gemaakt worden voor sneller stromend water of dieper water. Een andere kleur kan uiteraard ook.

Hoe te vissen: voor roofvissen zoals forel etc, rukjes en stops afwisselen.

Voor karper, ruim voor de zwemmende/azende vis inwerpen en zorgen dat de vlieg voor zijn bek zakt. In principe niet bewegen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sjoerd

De vlieg heeft zich iig al bewezen op Groningen sluwe  karpers Menno. Ik zal ze komend seizoen ook eens proberen hier in het Gelders. :)

Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Inderk

mooi dat je hem hier deelt menno! ::top:: ::top::
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


merijn1982

Tight lines!!

Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Arie de Vries

Hoi Menno,
Bedankt voor het plaatsen.
Ik mis alleen een fotootje waarop het knippatroon van het stripje kunststof goed zichtbaar is. Je verwijst er wel naar, maar ik zie hem niet
Groet, Arie

Menno_siemensma

Quote from: Arie de Vries on November 29, 2016, 17:54:30
Hoi Menno,
Bedankt voor het plaatsen.
Ik mis alleen een fotootje waarop het knippatroon van het stripje kunststof goed zichtbaar is. Je verwijst er wel naar, maar ik zie hem niet
klopt is bijgevoegd nu.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Arie de Vries

Groet, Arie