sLOVEnie Mei 2013

Started by Sloveniawalking, June 09, 2013, 23:55:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sloveniawalking

De eerste trip van het jaar duurde een maand. Zeker geen straf maar er was immer ook werk te doen voor een aantal gasten die Slovenie op zijn best wilde meemaken.

De winter heeft goed huis gehouden in Europa en zo ook in Slovenie.
In November is er een zware storm geweest met veel neerslag waardoor de lopen van de rivieren nogal zijn veranderd.
Veel grind en stenen van de kleine zijbeekjes zijn in de bevisbare rivieren terecht gekomen.
De mooie meerdere meters diepe pools van vorig seizoen zijn dit jaar nogal ondiep geworden en de ondiepe pools zijn veel dieper geworden. Een grote schoonmaak dus waardoor veel mooie stekken zijn verdwenen en andere zijn gecreeerd.
Als voorbeeld de Soca bij de Boka brug die zich daar in tweeen opsplitst koos vorig jaar bij laag water de rechter baan. Nu stroomt ze aan de linkerkant van het eilandje en heeft daar een diepe geul uitgesleten.

Het weer was er de maand Mei van dermate kaliber dat er geen Sloveen zich nog herinnerd wanneer dat voor de laatste keer was voorgekomen. Dit jaar was de maand Mei eerder de maand April te noemen vanwege de vele neerslag in de vorm van regen in de valleien en sneeuw op de bergtoppen. Ook de temperatuur van 25 graden wat heel normaal is in de maand mei werd maar een paar dagen gehaald.

Of dat van invloed is geweest op het vissen? Jazeker! De waterstanden waren niet optimaal en het was voornamelijk te doen op de midden- en bovenlopen. Hebben we er minder door gevangen? Vast wel maar dat neemt niet weg dat er toch tussen de 5 en 25 vissen per dag in het netje zijn beland.Ook door de gasten werd er lekker gevangen. Waaronder een leuk aantal die krom in het net lagen.
Het grootste aandeel was marmerforel gevolgd door vlagzalm, regenboogforel en een enkele bruine- of hybrideforel.

Over een paar weken staat de volgende trip alweer voor de boeg met vast en zeker gunstigere waterstanden.





Soca valley




Een zuivere marmer met veel vechtlust die zich vergiste in de nymph.



Mooi getekende vlagzalm



Duidelijk een bruine forel die zin had in een grote hertenharen sedge.
Het zonnetje kwam die dag vaak tevoorschijn vanachter de dikke grijze wolken. Dat is het enige wat er nodig zo in het voorjaar om lekker te vangen op de droge vlieg. Mooie maat voor een bovenloop die daar maar een paar meter breed is.



Soca vlagzalm



Pure marmer gevangen aan een kleine needle fly.



Soca valley view



Ook de kleinere marmers met hun mooie tekeningen bieden goede sport op Tenkara.



Witte Soca vlagzalm waar Slovenie zo bekend om staat.





Most na Soci lake


Deze dame gaf zich niet zomaar gewonnen.



Puntgave Soca marmer. Puur dynamiet!



Nog een mooie "lady of the stream"



Niet geweldig groot. Maar ach ja.. wat geeft. Ze zijn prachtig, puur en sterk.



Een van de mooist getekende jonge marmer die deze trip in het net belanden.



Ook de creme kleurige waren deze trip van de partij.



Jonge marmer vol vechtlust met een prachtig marmerpatroon.



Mooi uitzicht.



Er komt vast en zeker nog een verslag voor jullie van een van mijn gasten. Zij hebben prachtige vissen gevangen en laat het aan hun over om die foto's te delen.

Foto's van de omgeving heb ik niet veel gemaakt maar destemeer heb ik ervan gefilmd
Voor de liefhebbers van bewegende beelden :


http://youtu.be/Sl5cI3rSIIw

http://youtu.be/dffM-rmlQ1k


http://youtu.be/ma3vjFqXjuY



Gr
Lesly

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

MarcelN

Ik heb er echt genoten weer, bedankt Lesly voor de prachtige stekken ondanks de mindere vangsten ::goodjob::
Ving ik er vorig jaar meer dan 100 op de Sava, nu kwam ik er met 9 vissen bekaaid vanaf, wél waren ze groter, maar de omgeving is niet te evenaren ::blowkiss::
In Augustus of September hoop ik er weer te zijn, even kijken hoe het loopt....
Ik ben benieuwd hoe Wiel het heeft op de Sava.
Mooi gemonteerd die films, dat kan je wel ::agree::

Wiel Slovenië

Hey Marcel,

Mijn vrouw en ik zijn hier op 28 april aangekomen. De eerste maand van ons verblijf was eerder rampzalig, op 24 mei heeft het de ganse dag gesneeuwd. In de tuin lag zo 'n 3cm maar in de bergen is er een massa gevallen en ja die moet dan ook smelten hé. 't Gevolg was een waterstand die een stuk hoger was dan andere jaren in deze periode, water is ook nog steeds te koud. Weinig insectenleven, te koud water en te hoge waterstand, ja, dan kan je de resultaten al raden hé. Gisteren en vandaag is het goed weer geweest met hogere temperaturen tot 28° in Bohinjska Bistrica. De sneeuw in de bergen is ondertussen bijna geheel gesmolten en dus kan het vanaf nu alleen maar beter worden tenminste als het niet dagenlang gaat regenen
Ik heb gisteren pas vernomen dat er hier vlak bij de camping (Danica) een voetgangersbrug gebouwd wordt en die zou op 1 juli ingehuldigd worden. 'k Ga straks eens met de fiets een kijkje nemen.

Groetjes

MarcelN

Hoi Wiel, ja jullie waren er een dag eerder dan ons, maar wat een verschil in weer he, dat terwijl er hemelsbreed toch niet veel tussen zit ::wtf::
Als we nog eens gaan wippen we wel langs, het is maar een uurtje rijden binnendoor denk ik.
Moet je die gekke controleur maar even omkopen... ;D zeg maar dat we hem op de dvd hebben, mag ik vast wel ff gooien daar ::)
Trouwens op de Soca en omstreken geen controle gezien, da's daar bij jullie wel even anders, soms 3x daags.

groetjes Marcel.

MarcelN

Dat doet hij met speciale sliders, cam op de rails of ook een hand statief wat altijd in balans is. Mooi spul.

Koen


R.S.N Flyfisher


Wiel Slovenië

@Lesly,

Schitterend :-)  :D

Gerrit72



Geweldige foto's en film  ::goodjob::


Wat een mooie wereld daar...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

GuusGeluk

Schitterend..... Wat mooi dat water... Mooie filmpjes...

Sloveniawalking

Dankjewel allemaal voor de mooie woorden.

Er komen nog een paar filmpjes bij binnenkort.

MarcelN

Lesly, veel succes dit jaar 2014 alweer, ik hoop er ook nog langs te komen :)
Voor de geïnteresseerden, Lesly is er vanaf morgen voor 8 maanden en te boeken voor mooie vistrips.

Jan_Smeijers

Jongen staat zo te popelen om er heen te gaan, bijna elke dag wel foto's geplaatst van vissen op de Soca  ;D

Have fun ( en werk ze?) Lesly, we spreken elkaar 30-Juli!  ;)
Gr. Jan