Waadschoenen met vibramzool?

Started by guidogast, September 08, 2017, 18:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

#25
Het is al eerder geschreven op het forum: Vibram is een merknaam. In de volksmond wordt het vaak rubber genoemd, maar het is niet hetzelfde als bijvoorbeeld onder de lieslaarzen van "Chamoix" (maar ik neem aan dat je Le Chameau bedoelt Peter ;)). Die zijn inderdaad spekglad op de stenen.
De Simms G3 schoenen van Mike hebben zo op de foto te zien ook geen Vibram zolen, en die van gijsje20 ook niet. (En mijn Patagonia's ook niet).

Mijn wandelschoenen hebben wel Vibram zolen, maar dat hoeft niet per se hetzelfde spul te zijn als wat voor waadschoenen wordt gebruikt.

Misschien dat er niets boven vilt gaat op de bealgde stenen, maar nadeel kan weer zijn dat je er niet in elk land mee het water in mag ivm bacterieen en zo die nou eenmaal moeilijk uit het vilt te verwijderen zijn. 

Floor

Quote from: Gert on September 12, 2017, 11:32:28
Het is al eerder geschreven op het forum: Vibram is een merknaam. In de volksmond wordt het vaak rubber genoemd, maar het is niet hetzelfde als bijvoorbeeld onder de lieslaarzen van "Chamoix" (maar ik neem aan dat je Le Chameau bedoelt Peter ;)). Die zijn inderdaad spekglad op de stenen.
De Simms G3 schoenen van Mike hebben zo op de foto te zien ook geen Vibram zolen, en die van gijsje20 ook niet. (En mijn Patagonia's ook niet).

Mijn wandelschoenen hebben wel Vibram zolen, maar dat hoeft niet per se hetzelfde spul te zijn als wat voor waadschoenen wordt gebruikt.

Misschien dat er niets boven vilt gaat op de bealgde stenen, maar nadeel kan weer zijn dat je er niet in elk land mee het water in mag ivm bacterieen en zo die nou eenmaal moeilijk uit het vilt te verwijderen zijn.

Juist, en de essentie van het verhaal blijft simpel; ongeschikt rubber  betekend ongeschikte schoenen, studs zijn bijzaak, erg handig van tijd tot tijd maar ook studs kunnen schoenen met ongeschikt rubber niet redden.

Mijn Vision Loika schoenen met rubber en studs zijn super schoenen en geven altijd en overal een uitstekende grip. Kennelijk zijn de materialen en de uitvoering uitstekend op elkaar afgestemd.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Gert

Quote from: Gert on September 12, 2017, 11:32:28
De Simms G3 schoenen van Mike hebben zo op de foto te zien ook geen Vibram zolen

Nu ik er nog een keer naar gekeken heb moet ik dit herzien, want er zit wel zo'n geel merklogo in de zool.

henkverhaar

Quote from: holla999 on September 12, 2017, 11:03:13
alleen als je uit de beek naar boven moet klimmen wil je dan eigenlijk wel weer wat meer grip hebben.

Maar daar heb je dan een goede waadstok voor...

Mike

#29
Het is mij wel duidelijk.
Die G3 met rubber/vibram en studs hou ik wel voor situaties zonder gladde stenen en ik koop nieuwe schoenen met vilt voor plekken met gladde stenen.

Ik lees net in een van de reacties dat je met minder studs meer grip hebt.
Ik snap dat hoe meer je de druk verspreid met meerdere studs, de grip minder wordt.
Je blijft alleen wel met het feit zitten dat de ondergrond waar  je over loopt nooit recht is.
Als je dus maar 6 studs in je zool hebt, verspreid over mijn enorme waadschoen (gewone schoenmaat 46) dan is de kans super groot dat je met een stuk zool zonder studs op een gladde steen gaat staan, met als gevolg dat je keihard op je muil gaat.
Alle voors en tegens, vind ik de rubber/vibram al dan niet gecobineerd met studs een drama en zal ik blij zijn als ik strakjes weer lekker met mn vilt zolen kan gaan vissen.
Als ik de kant weer op moet zoek ik idd wel een stukje wat niet modderig en of stijl oploopt.
Ik ga bevendien liever 100 x op mn plaat op gras of modder dan nog 1 keer op die keien en rotsen  :'(
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Ik zie net dit filmpje op nu.nl

Soms kan het zelfs gunstig zijn om op die gladde stenen op je plaat te gaan  ;D

https://media.zie.nl/m/cs3zyftfta4e_@t.mp4

Raymond

Quote from: Mike on September 12, 2017, 14:08:16
Het is mij wel duidelijk.
Die G3 met rubber/vibram en studs hou ik wel voor situaties zonder gladde stenen en ik koop nieuwe schoenen met vilt voor plekken met gladde stenen.

Ik lees net in een van de reacties dat je met minder studs meer grip hebt.
Ik snap dat hoe meer je de druk verspreid met meerdere studs, de grip minder wordt.
Je blijft alleen wel met het feit zitten dat de ondergrond waar  je over loopt nooit recht is.
Als je dus maar 6 studs in je zool hebt, verspreid over mijn enorme waadschoen (gewone schoenmaat 46) dan is de kans super groot dat je met een stuk zool zonder studs op een gladde steen gaat staan, met als gevolg dat je keihard op je muil gaat.
Alle voors en tegens, vind ik de rubber/vibram al dan niet gecobineerd met studs een drama en zal ik blij zijn als ik strakjes weer lekker met mn vilt zolen kan gaan vissen.
Als ik de kant weer op moet zoek ik idd wel een stukje wat niet modderig en of stijl oploopt.
Ik ga bevendien liever 100 x op mn plaat op gras of modder dan nog 1 keer op die keien en rotsen  :'(

Ik kan het verkeerd begrijpen maar volgens mij krijg je op (gladde) stenen juist minder grip met studs. Het rubber moet zorgen voor de grip en op zachte ondergrond zoals een oever met grond, zullen de studs juist hun werk doen. Vandaar dat er ook niet teveel studs onder de zool zouden moeten zitten, het rubber heeft dan nauwelijks nog de mogelijkheid om contact te maken met de ondergrond.
::wtf::

Mike

Quote from: Raymond on September 12, 2017, 17:25:35
Ik kan het verkeerd begrijpen maar volgens mij krijg je op (gladde) stenen juist minder grip met studs. Het rubber moet zorgen voor de grip en op zachte ondergrond zoals een oever met grond, zullen de studs juist hun werk doen. Vandaar dat er ook niet teveel studs onder de zool zouden moeten zitten, het rubber heeft dan nauwelijks nog de mogelijkheid om contact te maken met de ondergrond.

Nou 1 ding is zeker, met alleen rubber/vibram is de grip op gladde en met alg bedekte stenen totaal 0.
Het is alsof je met je gympies over de ijsbaan loopt.
Echt levens gevaarlijk is het.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Quote from: Mike on September 12, 2017, 18:07:30
Nou 1 ding is zeker, met alleen rubber/vibram is de grip op gladde en met alg bedekte stenen totaal 0.
Het is alsof je met je gympies over de ijsbaan loopt.
Echt levens gevaarlijk is het.
Wat mijn grote punt is is dat je van 100 naar 0 grip gaat, je voelt niets totdat de voet opeens wegglijdt. Tov vilt heb je dat daar eigenlijk niet mee.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

pierre

Ook ik heb slechtere ervaringen met zowel de G3 Guide waadschoenen van Simms (zonder studs) als met de Headwater waadschoenen van Simms, met tungsten cleats (die dure van Simms inderdaad). Voorgaande jaren met de G3 Guide al veel geglibberd met waden op gladde stenen. Op die gladde ronde stenen was het net Russische roulette.  Dit jaar vervangen door de Headwater schoenen, omdat de G3 toch wat te krap zat. Maar ook met de Headwaters met cleats in de Kyll en de Dourbie ieders 2 x flink onderuit gegaan op gladde stenen. Nat tot in het waadpak ..... ;D. Na die 2e keer in de Dourbie had ik er genoeg van, heb in de hengelsportzaak in Millau waadschoenen met viltzolen gekocht (voor net iets meer dan de helft van de prijs van de Simms) en voilá ..... zonder glibberen/glijden of vallen verder de vakantie uit kunnen vissen. En ik dacht nog wel dat het aan mij lag  :).
Ik heb het idee dat de loopzool van de Simms schoenen met Vibram zolen gewoonweg veel te stijf is, past zich qua vorm totaal niet aan de ondergrond aan, waardoor het contactvlak te klein blijft. Studs helpen dan ook niet meer als je eenmaal aan het glijden bent.
De Simms met Vibram loopt prima op Baggelhuizen, langs de Ijssel op de bassaltblokken en in de uiterwaarden of zandstrandjes, maar op gladde stenen leggen ze het af tegen vilt.
Qua pasvorm en kwaliteit valt Simms niets te verwijten .... superdegelijk!

Mike

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Floor

Daarom horen studs ook heel klein te zijn! Net als de spijkerbanden die we hier gebruiken onder de auto, wanneer je er met je hand over strijkt voel je ze nauwlijks, als er druk op komt door remmen of wegglijden doen ze hun ding en maken ze een groot verschil.
Grote studs zoals bijvoorbeeld 4 vooraan de zool een 4 achteraan zijn voor sneeuw en ijs maar zeker niet voor waadschoenen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Mike

Ik begrijp het. Echter loop je dan wel het risico dat je op een ronde steen gaat staan en dat er in dat stuk zool net geen studs zitten en je dus gaat glijen.

Het blijft denk ik gewoon een afweging.
Wil je grip in de modder of op gladde stenen. En rubber/ vibram gaat natuurlijk veel langer mee dan vilt en dat is voor je portefeuille weer beter.
In elk geval is is het een mooie topic geworden met leesstof voor mensen die nieuwe waad patta's willen gaan kopen  ;D
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

guidogast

 :D :D nou inderdaad haha het riep meer reacties op dan ik had verwacht. Leerzaam, bedankt allemaal
::agree::

p.forel

Vilt met studs ook een oplossing
En er is in engeland een bedrijf special voor studs
Voor zo wel auto banden als special voor schoenen

henkverhaar

Quote from: pierre on September 12, 2017, 18:27:09Ik heb het idee dat de loopzool van de Simms schoenen met Vibram zolen gewoonweg veel te stijf is, past zich qua vorm totaal niet aan de ondergrond aan, waardoor het contactvlak te klein blijft.

Misschien moeten we met zn allen eens van die frictieschoentjes - voor het freestyle klimmen - proberen. Ze zeggen dat je daarmee aan (droge) rots blijft 'plakken'. iig zijn de zolen 'slap' en vervormbaar, voor een maximaal contactoppervlak.

Raymond

Quote from: henkverhaar on September 13, 2017, 09:00:21
Misschien moeten we met zn allen eens van die frictieschoentjes - voor het freestyle klimmen - proberen. Ze zeggen dat je daarmee aan (droge) rots blijft 'plakken'. iig zijn de zolen 'slap' en vervormbaar, voor een maximaal contactoppervlak.

Nou ja, je zou toch echt wel mogen verwachten dat een "kwaliteitsmerk" als Simms er voor zorgt dat er een zool onder de waadschoenen zit die maximale grip geeft?
::wtf::

Menno_siemensma

Quote from: henkverhaar on September 13, 2017, 09:00:21
Misschien moeten we met zn allen eens van die frictieschoentjes - voor het freestyle klimmen - proberen. Ze zeggen dat je daarmee aan (droge) rots blijft 'plakken'. iig zijn de zolen 'slap' en vervormbaar, voor een maximaal contactoppervlak.
Je geeft zelf al de toepassing aan, droge rots, niet  natte, gladde met mos of algen bedekte stenen. Daar ga je nul grip mee krijgen met die schoentjes.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

guidogast

Maar als we dat nou met z'n allen tegelijk proberen kunnen we wel lachen
::agree::

Marco B

Vind sowieso dat iedere toevoeging aan een zool, zoals vilt of studs valt onder de noemer valsspelen. Vang ik liever niks  ::jumpers::
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

guidogast

::agree::

Jan

Quote from: Marco B on September 13, 2017, 18:31:37
Vind sowieso dat iedere toevoeging aan een zool, zoals vilt of studs valt onder de noemer valsspelen. Vang ik liever niks  ::jumpers::
+1   :D :D :D ;)

Gert

Quote from: Marco B on September 13, 2017, 18:31:37
Vind sowieso dat iedere toevoeging aan een zool, zoals vilt of studs valt onder de noemer valsspelen. Vang ik liever niks  ::jumpers::

Nee Marco, dat klopt niet. Want dat vilt of die studs zijn nu juist bedoeld om niet te vallen, dus ook niet onder die noemer.
Ik vang liever wel wat dan dat ik een halve zool ben  ::lach::

MarcelN

#48
Even een kleine tip voor wie veel op keien en gras lopen, de schoenen van Snowbee de Rockhopper net een weekje getest in Oostenrijk en Slovenië,
nou ik ging overal dansend overheen en niet alleen de kamermeisjes ::)
maar wat geven die schoenen een grip ::wtf:: ::goodjob:: mensen in de sterke stroming of op een grashelling 'redden' was geen probleem.
Topspul van Muddler ::agree::

Mike

Hoi Marceln, mooie vis!!

Wat voor zolen zitten er onder die schoenen ?

Dat gesteente wat ik op de foto zie is overigens voor mijn rubber/vibram ook geen enkel probleem.
Het gaat om de stenen met een laag algen erop.
Dergijke stenen tref je veelal aan in riviertjes waar minder licht op valt en algen lekker kunnen groeien.
Toen ik vorig jaar in Slovenië was had ik Korkers bij mij en gebruikte ik ook gewoon de rubber zooltjes.
De 1ste stap die ik er in Duitsland mee in de rivier maakte vloog ik meteen de lucht in.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER