Op karper vissen

Started by GJ, May 11, 2015, 11:31:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GJ

Ik wil graag op karper gaan vissen. In het verleden met mijn werphengeltje heb ik dat in de zomermaanden al wel vaker gedaan maar met de vliegenhengel is het nieuw voor mij.
Ik heb al wel wat gelezen over zalmeitjes, maïskorrels en de varianten daarop maar hoe vis ik daarmee? Als een droge vlieg? Of als een nimf?
Wat zijn goede alternatieven voor deze bolletjes? Ik heb al wat patroontjes gevonden om een broodkorst te imiteren. Voor mijn gevoel heeft het alleen niet zoveel meer met vliegen imitaties te maken maar da's een andere discussie  8)

Gert

#1
Een broodkorstimitatie is inderdaad geen imitatie van een vlieg. Daar hoeven we geen discussie over (her) op te starten.
Maar een karper aan de vliegenhengel is wel spektakel, of dat nou op een broodkorst- of vliegenimitatie is.
En op droog vind ik altijd nog het mooist, ook met een werphengel (en een echte broodkorst dus).
En ik lok ze ook gewoon, met brood of kattenbrokjes. Hoort ook niet bij het vliegvissen.

Als je je daar allemaal niks van aantrekt en het ook een keer wil proberen: ik gebruik wel een beetverklikker van yarn, op ongeveer een meter van de "vlieg". Als ik die zie weglopen zet ik de haak, anders sla ik vaak te vroeg.

Filmpje heb ik 2 jaar geleden gemaakt en staat elders op het forum:
Dat felgroene ding is dus m'n beetverklikker.

Mijn eerste karper dit jaar

Groet,
Gert

Scaramouche

'zalmeitjes' of carpbollen presenteer je langzaam zinked, in het pad van de kruisende karper. Gewoon een bolletje binden van egg yarn of wol. Dat zuigt zich vol en zinkt langzaam. Die manier van vissen werkt vooral als je op zicht kunt vissen, in troebel water moet je vaak een beetje gokken wanneer het bolletje wordt opgepakt, een verklikker is dan wel handig om te gebruiken. Als het water erg troebel is, vis ik graag met grubs die ik bind met grove wol. Je kunt die dan in een potje ansjovisolie of iets dergelijks bewaren, dat ruiken ze beslist.

En als je het niet leuk vindt om met broodvliegen te vissen mag je ze ook 'muddler heads' noemen, of je knoopt er een paar rubber legs bij, dan is het gelijk een stuk 'vliegeriger'  ;). Het is wel de spannendste manier vind ik, gisteren behoorlijk staan vloeken toen ik drie keer achterelkaar missloeg   ::)

Waar ik nog mee wil gaan experimenteren zijn slakjes, dat is een heel belangrijk deel van het dieet van een karper. Ik heb alleen nog geen geschikt patroon gevonden, al ziet deze er wel vangerig uit:
https://www.youtube.com/watch?v=Nhy5FXy4GKE
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Plantje

Dat is inderdaad ook wat ik begrepen heb: zo'n bolletje (zalm eitje of hoe je het ook maar wil noemen) net voor zijn neus langzaam laten zakken. Ik moet ze alleen nog even wat fatsoenlijker leren binden. Heb nu een dot van die wol erop zitten en dat is geen gezicht!

Welke haakmaat gebruiken jullie voor de zalmeitjes?

En ergens heb ik ook wel eens het idee, dat karper toch ook te vangen moet zijn met een nimf of iets dergelijks. Die beesten eten immers ook insectenlarven. Vissen we dan met het verkeerde?

wouter veuger

Ik bind mijn carpbolletjes op haakmaat 6 en 4, let wel op dat je goede karperhaken gebruikt,het beestje is sterk,en het zou zonde zijn,als je na veel gedane moeite een aanbeet hebt en met een rechtgebogen haak achterblijft...

Als ik met de vliegenlat op karper vis doe ik dat altijd met een langzaamzinkend Aasje, een carpbolletje of soms een worm imitatie,ik gebruik ook altijd een verklikkertje,op helder water zie je soms de karper de "vlieg" wel opnemen,maar vaak ben je geneigd te snel aan te slaan,dus wachten tot het verklikkertje beweegt,en dan meteen de haak zetten

Niet wachten tot de verklikker wegloopt,want dat doet ie 9 van de 10 keer niet,en dan heeft ie het aasje al lang weer uitgespuugd.

De vis lokken met brood of brokken en vissen met een drijvende imitatie kan zeer goed werken,zeker op watertjes waar de vissen vaak brood vreten en gewend zijn om aan de oppervlakte te azen,zelf vis ik nooit op deze manier.

Ik vind het het mooiste om de vis te spotten en (proberen) aan te werpen,de spanning wanneer je de vis langzaam achter het carpbolletje aan ziet zakken....,mooi man😛

sjoerd

Vliegvissen op karper is voor mij zichtvissen op karper. Dus struinend langs het water totdat je een of meerdere vissen hebt gespot en dan.....
Dan is het de kunst om zonder de vaak schuwe karper te verjagen, deze de vlieg aan te bieden.
Een nimf werkt uitstekend maar waarom dan toch vaak een zalmeitje? Omdat ik dan op grotere afstand beter kan zien waar de vlieg is en deze dus beter kan plaatsen of in de zwembaan kan treken van de karper. Soms werken de eitjes niet (dressuur?) en vang ik ze aan de nimf.
Wel de nimf binden op een karperhaakje want ja een 20 of 30 ponder aan de haak, wil je niet verspelen door een uitgebogen haak. Ook de leaderpunt minimaal 27/00 of 30 /00.
In het zomernummer van de VNV komt een uitgebreid artikel van mij over het vliegvissen op karper!

zo', vis land je alleen met goed materiaal.

Koen

Ik ga het ook proberen, hier in het parkje naast mijn huis stikt het er van. heb 2 gehaakt, maar die schoten er beide af  :'( zalmeitje onder de verklikker.

sjoerd

Heb je wel een haak met grote haakopening Koen,die niet teveel wordt afgedekt door het bindmateriaal? Normaal gesproken schiet een karper bijna nooit los als deze eenmaal goed gehaakt is.

wouter veuger

Prachtige vis sjoerd! ,die vraagt echt wel het uiterste van je materiaal...,Ik ben benieuwd naar je artikel over de karpervisserij met de vliegenlat!

Idd zaak om goed op te letten als je een carpbolletje bind,dat je goed langs de onderkant van de haaksteel wegknipt,zodat de haak goed vlees kan pakken!




Gerrit59

Ben ook benieuwd naar jouw artikel Sjoerd!
En welke vlieg je ook bind, je bent snel geneigd teveel materiaal op de haak te zetten. Ik kom ook met regelmaat tot die conclusie... De haakpunt moet altijd goed vrij zijn. Ook hier geldt: less is more...

Gerrit


GJ

Mooi zoveel reacties! Zalm eitje, of iets wat er op lijkt, dus gewoon langzaam laten afzinken in de baan van de vis. Dat is wat ik hieruit opmaak.
Nimfje of andere vliegjes zou ook moeten kunnen. Ik ga de komende weken wat experimenteren en hoop een mooie foto te kunnen plaatsen. Bedankt voor alle reacties zo ver!!

Koen

Quote from: sjoerd on May 11, 2015, 21:06:47
Heb je wel een haak met grote haakopening Koen,die niet teveel wordt afgedekt door het bindmateriaal? Normaal gesproken schiet een karper bijna nooit los als deze eenmaal goed gehaakt is.

Nee, ik denk dat dat het probleem is. Ik ga ze es ff op een andere haak maken.

merijn1982

Je kan je bolletje ook statisch aanbieden bij aasbellen of vangerige plekjes. Vijf minuutjes laten liggen  en dan verplaatsen. Kan soms je dag redden!!
Tight lines!!

Koen

Dat deed ik inderdaad. 2 mooie weglopers gehad maar die bleven niet hangen. Heb nu ze op een grotere haak gebonden met een ruimere haakbocht. Zo ff kijken of ze wel blijven hangen :)

JB

#14
Quote from: Plantje on May 11, 2015, 15:08:53
Heb nu een dot van die wol erop zitten en dat is geen gezicht!
Ja ken dat  :D
Zoiets bedoel je

Met een beetje knippen en plukken en knippen kwam ik tot,


Nu nog eens proberen of ze werken :D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

MarcelN

Dat binden lukt je wel John ;)

Hidde

Wat voor tip? 10/00 e....?

Plantje

Quote from: Hidde on May 12, 2015, 20:45:30
Wat voor tip? 10/00 e....?

10/100e? Dat zou ik niet doen voor karper!

Quote from: JB on May 12, 2015, 18:22:52
Ja ken dat  :D
Zoiets bedoel je

Met een beetje knippen en plukken en knippen kwam ik tot,


Nu nog eens proberen of ze werken :D
Ja, inderdaad :) Zo ziet die van mij er ook uit!

Maar ik moet (na hier goed gelezen te hebben) ook maar eens karper haken regelen!

JB

Quote from: MarcelN on May 12, 2015, 18:54:43
Dat binden lukt je wel John ;)

Ja Marcel dat is het probleem niet  :D
Maar om vis te laten bijten is wat lastiger   ;D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Koen

wat voor nymphen gebruiken jullie eigenlijk?

sjoerd

fazantestaartnimf en de scoubidounimf, maar wel in karperuitvoering.

JB

Quote from: Koen on May 13, 2015, 17:40:05
wat voor nymphen gebruiken jullie eigenlijk?
Koen net effe op het WWW gesnuffeld, kijk eens op flycarpin.com die yanks gebruiken van alles zo te zien voor de karper
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Plantje


Koen

leuke site ja. die zwarte bevalt me wel. het water is hier erg troebel.