Droge vliegen, grrr...

Started by FrancoisCKX, April 17, 2015, 20:58:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrancoisCKX

Vandaag ben ik lekker in de polder wezen klooien. Stuk of tien voorntjes gevangen, negen met een nimf en een met de droge vlieg. Allemaal rond de 12-15 cm.

Er was veel verkeer in het water, voortdurend stijgend spul dat ook gretig op de droge vlieg dook. Dus veel onder getrokken droge vliegen, maar ik kon er maar één verzilveren. Want wat is het probleem: steeds als ik bij een droge vlieg aansla, heb ik niks. Ook als ik eerst wacht en tel hangt er meestal niks aan m'n haakje. Wat doe ik verkeerd?

Scaramouche

Misschien waren je vliegen te groot? Ik heb hier een plekje waar je vlieg constant wordt aangevallen maar niks blijft hangen tot je met #20 staat te vissen. Visjes van 5 centimeter, dus niet iets wat sport geeft .
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FrancoisCKX

Zou kunnen. Ik had er een 12 en een 16 aan. En idd, voortdurend aanvallen. Net als op de beetverklikkert van de nimf, trouwens. Speelse rakkers....

Gert

Ja, dat vermoeden - en die ervaring - heb ik ook.
Zou me niet verbazen als die 9 (voor een groot deel) blankvoorns waren, en die ene met droog een ruisvoorn?

Groet,
Gert

FrancoisCKX

#4
Ik kan het verschil niet zien :-/ En ze zijn bij mij nooit lang genoeg uit het water voor foto.

Gert

Als je maar 1 soort vangt is er ook geen verschil ;D.

Maar een ruisvoorn is vaak een beetje goudkleurig, met vuurrode vinnen en een blankvoorn meer zilverkleurig met een lichtblauwe zweem.
En de stand van de bek: ruisvoorn heeft echt een bek die omhoog gericht staat, en daarmee makkelijk(er) droge vliegen kan pakken. Bij een blankvoorn staat de bek recht naar voren.

maurice

Mijn ervaring is dat de kleinste vissen als eerste boven in zitten met een beetje zon.
Daar onder tref ik meestal de grotere vissen.
Deze zijn dan het gemakkelijkst te berijken met een nimpf.
De kleinere vissen zullen je drogevlieg met meerdere visjes tegelijk pakken en onder trekken.
Ontwikkeling van jacht instinct noem ik dat maar.

Hoe kleiner je haak en hoe minder materiaal wat er op gebonden is hoe meer kleine visjes je vangen gaat.
Of het de bedoeling is weet ik niet, maar het verscherpt wel je gevoel van aanslaan bij het vissen met droog.
Dus kan een heel goed leermoment zijn voor later.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX

Ik ben in september begonnen met vliegvissen. Daarvoor had ik überhaupt nog nooit gevist, behalve die ene keer toen een kanjer van een vis mijn nieuwe bamboe hengeltje in tweeën trok en met de ene helft verdween.

Tot nu toe heb ik alleen kleintjes gevangen, voorn en baars, niks boven de 15 cm. In het slootje waar ik zat, zit ook absoluut groter spul, regelmatig heftige kolken in het water en opstuivend speltaas. Maar aan mijn nimfen en droge vliegen wagen ze zich niet, de rotzakken.

Wat ik maar wil zeggend dat ik het heel leuk vind om vis te vangen, ook al zijn ze klein. Maar een keer een grote zou toch ook wel echt stimuleren.

maurice

Welke vliegen gebruik je nu?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

De grotere vis komt van zelf.
Nog een paar dagen zon zodat het water warmer word en ook de groter vissen zul je boven in terug zien.
Let wel op, ze zijn schuchter en hebben je snel on de gaten en verdwijnen zo.
Sluip en kruip modus gevraagd.
Een goede zonnebril is voor het spotten van de vis een pre
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX

#10


Deze vliegen heb ik gisteren gebruikt. Geen idee hoe ze heten. De middelste werd uiteindelijk gepakt, door een kleintje (10cm?). Die heeft ook de kleinste haak (ik schat 14?), dus dat kan wel kloppen.

FrancoisCKX

Sluipen en kruipen is goed... Uiteindelijk ben ik gewoon gaan zitten en heb zittend gevist ;-) Zonnetje op m'n kop, water voor m'n neus, ging best :-)

iMarco

Ik zit ook te stoeien met kleine vis. Die krijg ik niet te pakken dus gisteravond maar een setje kleur varianten aan Nimfen gevonden in haak 18. Kijken wat het wordt....

Beertje

Quote from: FrancoisCKX on April 18, 2015, 08:07:50


Deze vliegen heb ik gisteren gebruikt. Geen idee hoe ze heten. De middelste werd uiteindelijk gepakt, door een kleintje (10cm?). Die heeft ook de kleinste haak (ik schat 14?), dus dat kan wel kloppen.

Volgen mij zijn dit patroontjes van Leon Links. ; ;) ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FrancoisCKX

Geen idee. Ze zaten in een C&F vliegendoos die ik op Marktplaats gekocht heb deze winter.

Plantje

Ja, dat is wel herkenbaar. Die aanbeten en dan niets hebben. Maar wel leuk dat ze er voor gaan. Die visjes zijn gewoon te klein. Het vergt oefening, wat kunst en waarschijnlijk een natte vlieg of nimf om toch die grotere voorns uit de school te peuteren. Die vissen zijn nu eenmaal wat meer ervaren. Zorg dat je dat zelf ook wordt!

Raymond

Maar, je raakt nu wel de kern van het vliegvissen. Je hebt een uitdaging! En dat is juist het leuke aan deze hobby. Jij schrijft dat je nog niet lang bezig bent maar ook als je deze hobby al 20 jaar beoefent, ligt er toch vaak een puzzel om op te lossen.

Maar naast alle antwoorden hierboven zou ik gewoon zeggen dat je met piepkleine vliegjes moet vissen op een puntje van 0,08, dan vang je waarschijnlijk zoveel van die visjes als je wilt en zal het je interesse snel verliezen. Het voordeel van het vangen van dit kleine spul is, zoals Maurice inderdaad al schreef, opdoen van vaardigheid. Die grotere vissen komen wel, geduld is een schone zaak (nu geef ik mijn goede raad weg want dat heb ik zelf ook helemaal niet ;) ).

Succes!
::wtf::

GJ

Ik ben ook nog maar kort bezig en heb dit weekend hetzelfde probleem... het begon in het najaar met het vinden van de vis. Toen ik die gevonden had kon ik experimenteren met verschillende vliegen. OP de een deed baars het beter, op de andere voorn. en soms ging het gewoon door elkaar heen.
Vanochtend weer aan het struinen geweest om de stekken te vinden. Gisteren zag ik weer een wedstrijd toen ik stekken aan het zoeken was. Dus daar ben ik vanochtend begonnen. Ik zag helemaal geen activiteit op het water dus meter voor meter afgevist. En toen opeens zag ik activiteit. Op de nimf gebeurde helemaal niets. Droog vliegje eraan en die werd in eerste instantie genegeerd. Ander vliegje geprobeerd en toe vielen ze hem wel aan. Maar helaas helemaal niets gevangen.
Zo ben ik vanochtend eigenlijk alleen maar bezig geweest om vis te zoeken. Als ik weet waar ze zitten dan ga ik ze wel weer vangen :)

FrancoisCKX

Ik heb vandaag vis gevonden én gevangen. 19 voorntjes. Twee zo zwaar dat ik ze aan m'n tweetje niet het water uit durfde te tillen. En er waren er nog wel een stel groter dan klein. Dus het gaat inderdaad de goeie kant op :-)

Oh ja, die groten ving ik op het eind van de dag direct na elkaar met een Palmer die ik vergeten was in te vetten. Bij de eerste worp was ik zo verbaasd dat de vlieg begon te zinken dat ik even vergat om binnen te strippen. Daardoor kon de vlieg blijkbaar zinken tot op de diepte waar de wat groteren zaten. Toen ik begon te strippen, stond de lijn meteen strak en was het bingo. En die techniek bleek te werken want twintig minuten lang bleven ze komen. Daarna was het op en mooi geweest.

RonM

Dat de zinkende palmer ruisvoorn oplevert herken ik. Ruisvoorn is gefocused op dat wat boven in het water gebeurt, maar niet persé op het water. Bij voorkeur vis ik met een spider #14 op ruisvoorn, enkele cm's onder het wateroppervlak. De spider op normale wijze binnenstrippen, niet te snel. Je krijgt dan mooie boeggolfjes van ruisvoorn die erachter aan zit. En vaak ook pakken. Als ik op dezelfde plek met een goudkopje vis vang ik beduidend minder, al verschillende malen uitgeprobeerd. Ik vermoed dat de goudkop te snel te diep gaat en het aan de aandacht van de ruisvoorn ontsnapt. En overigens ook de grotere ruisvoorns vang ik met een spider. Alleen wat minder; er zijn ook minder grotere  :). Met droog heb ik minder succes, maar komt waarschijnlijk omdat ik het vissen met natte vlieg leuker vindt. De palmer zal ik jouw geval ook in de bovenste waterlaag gebleven zijn en daardoor opvallen. Afgelopen weken heb ik zo al vele ruisvoorns gevangen.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Plantje

Ook een nauwelijks verzwaarde Pheasant Tail kan het dan wel goed doen. Gewoon vrij klein nimfje. Niet iets wat als een baksteen naar beneden gaat, maar eerder iets wat rustig dwarrelt.

FrancoisCKX

#21
@RonM Ik denk dat je analyse klopt. Het gebeurde een paar keer dat de vlieg al een paar tellen na de landing met smaak gepakt werd, terwijl die dus pas net door het oppervlak gebroken was.

Behalve dat ie vangt zitten er nog een paar voordelen aan de vlieg die ik gebruikte. Hij raakte niet vast in het wier en de waterplanten. Hij heeft een behoorlijk stijve hackle die net zo lang is als de haakbocht, zo niet langer. Daardoor rolt hij over de flap heen ipv er aan te blijven hangen en blijft de vlieg schoon. Dus je kunt gewoon blijven opnemen en terugleggen. En elke beet zat zuiver in de lip gehaakt, ook tamelijk handig!