Kunnen snoeken vliegen?

Started by FrancoisCKX, March 22, 2015, 12:25:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrancoisCKX

Vanochtend was ik even in Westzaan in de polder op zoek naar poldervisjes. Loop langs een wetering, kijk een beetje rond en zie in ene een snoekje in het gras liggen (circa 50-60 cm., schat ik). Ik denk: Hè? Wie vangt er nou een snoek en laat hem dan in het gras liggen? Het was een nou dier, ik heb wat foto's gemaakt en toen viel me op hoe helder z'n ogen nog stonden. Toen ik hem aanraakte, stuipte hij nog een beetje. Ik heb hem opgepakt en in het water nog een poosje heen-en-weer gewiegd, maar hij bezweek uiteindelijk. Zonde...

Vraag is nu: hoe kwam dat beest daar? Hij lag ca. 1-1,5 meter uit de kant. Er was wijd en zijd geen andere visser te bekennen die hem daar neer gelegd zou kunnen hebben. Hij kan er niet al dagen gelegen hebben, daarvoor stonden de ogen nog veel te helder. Of kunnen snoeken vliegen en is hij er zelf uitgesprongen?

Ik zou een paar foto's plaatsen maar ik krijg het niet voor elkaar in Tapatalk.

merijn1982

Ben toch bang dat een visser dit gedaan heeft:-( een snoek kan wel springen. Maar dat ie anderhalve meter verder op de kant springt lijkt me niet...
Tight lines!!

Gert


Gert

Quote from: merijn1982 on March 22, 2015, 12:43:56
Ben toch bang dat een visser dit gedaan heeft:-( een snoek kan wel springen. Maar dat ie anderhalve meter verder op de kant springt lijkt me niet...

En hij hoeft natuurlijk ook niet in 1 keer anderhalve meter te springen. Als ie er eenmaal op ligt en zo stom is de verkeerde kant op te spartelen houdt ie het wel een paar meter vol.

merijn1982

Daar heb je een punt gert:-)
Tight lines!!

Gert

Quote from: merijn1982 on March 22, 2015, 13:20:03
Daar heb je een punt gert:-)

Bij mj weten ze in ieder geval altijd WEL precies welke kant ze op moeten. Geldt voor elke vis trouwens.
Straks nog maar eens kijken of ik er op "natuurlijke wijze" een op de kant kan krijgen ;D

FrancoisCKX

Er uit gesprongen en de verkeerde afslag genomen... Interessante theorie. Een andere visser lijkt me sterk, ik was er best vroeg (8:30) en de snoek lag er nog geen uren.

Gerrit59

Of het slachtoffer van een aalscholver.
Die acht ik ook wel tot zoiets in staat.

FrancoisCKX

De snoek was groter dan een aalscholver, en helemaal intact. Dat zou er dan misschien weer tegen pleiten?

Gert

Ik denk niet dat een aalscholver een snoek op de kant krijgt. Een reiger wel in ieder geval.

https://www.youtube.com/watch?v=7gTI6a9O2hU


Scaramouche

Kan, maar dan zou je toch wel wat wonden verwachten. En snoeken kunnen inderdaad de kant op springen, ik heb een keer gehad dat ik een jerkbait uit het water trok, dat een snoek compleet het water uit sprong achter die bait aan. Landde op de kant, maar spartelde ook gelijk weer terug het water in. Ben zelden zo geschrokken tijdens het vissen   :o
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FrancoisCKX

Sow zeg, wat zal die reiger een boertje gelaten hebben... Maar mijn snoek was wel echt groter... Als ik nou wist hoe ik een foto kon plaatsen...

MarcelN

Ik zag gister in de tuin de snoeken al aan het paaien en dat gaat er erg wild aan toe :o aan de overkant kwam er ook één erg uit het water tegen de kant, dus.....

FrancoisCKX


Joost S.

Quote from: Scaramouche on March 22, 2015, 18:54:19
Kan, maar dan zou je toch wel wat wonden verwachten. En snoeken kunnen inderdaad de kant op springen, ik heb een keer gehad dat ik een jerkbait uit het water trok, dat een snoek compleet het water uit sprong achter die bait aan. Landde op de kant, maar spartelde ook gelijk weer terug het water in. Ben zelden zo geschrokken tijdens het vissen   :o

Hahaha, zie het zo voor me.

Je schrikt je kapot, maar achteraf toch tof dat het bij jou gebeurd, ;-).

vliegvisserdorian

Vreemd verhaal zeg misschien dat deze snoek iets te enthausiast aan het paaien was? Ik heb zelf wel eens een karper van een pondje of 8 op het ijs zien liggen, een meter of 3-4 van het open water af. Die leefde ook nog en gelukkig lag hij redelijk dicht bij de kant. Die heb ik toen ook terug gezet en hij zwom vervolgens gewoon weg maar hoe hij daar ooit gekomen is is mij nogsteeds een raadsel. Zal zeker niet van een visser geweest zijn aangezien ik in dat slootje nog nooit een visser heb gezien en pas net licht was...

Gert

Quote from: FrancoisCKX on March 22, 2015, 19:26:13
Maar mijn snoek was wel echt groter...

Ja, daarom zou het kunnen dat een reiger zich dus bedacht heeft en 'm toch maar heeft laten liggen. Was ie wel in overtreding trouwens  :D

En ik had vandaag ook zo'n schrikmomentje zoals Scaramouche: had m'n streamer binnengevist en op het moment dat ik 'm uit het water haal en meteen de achterwaartse worp inzet moet ik altijd eerst achterom kijken of er geen fietser of zo aan komt.
En toen hoorde ik dus zo'n enorme plons. Meteen weer ingegooid en toen hing die alsnog. Maar niet op de kant gekregen - altijd lastig om goed aan te slaan als ze vlak voor je voeten happen.



IvanSweden

Quote from: Gert on March 22, 2015, 18:51:15
Ik denk niet dat een aalscholver een snoek op de kant krijgt. Een reiger wel in ieder geval.

https://www.youtube.com/watch?v=7gTI6a9O2hU

Die heeft die vast net als een borrel door zijn keel voelen glijden.