PT 2

Started by HappyFisherman, February 11, 2015, 09:10:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ook bij het binden van vliegen kan een patroon inspiratie zijn om het iets anders te doen. Hier een variatie op de Pheasant Tail die mij al goed vis op de kant heeft gebracht.

Wat heb je nodig:
Emergerhaken (dit is Kamasan B100)
Fazantenfibers
Tungsten kralen
Koperdraad
Dubbing en zwarte sparkle dubbing

Om te beginnen zet je de kraal op de haak en fixeert deze. Bind een koperdraadje mee in naar achteren en zet halverwege van de haakbocht een toefje fazantenfibers in met de puntjes als staart. Zet deze vast met 3 strakke slagen binddraad en breng het binddraad onderlangs naar voren tot op 2/3 van het oog (hier is dat op de hoogte van de haakpunt)

Maak m.b.v. nette slagen de body en zet de fibers vast. Vervolgens de rib er kruislings overheen om alles beter vast te zetten.

Nu neem je een plukje ruige dubbing en mengt daar wat zwarte glitterdubbing door, zodat er een contrast gaat ontstaan tussen de kleuren van de body en de thorax. Dub het geheel tot strak achter de kraal en bindt de vlieg af, waarna je de thorax nog even uit kunt kammen of plukken en er een ruig geheel ontstaat.


Varieren in kleuren kan uiteraard, gebruik gewoon wat je hebt liggen en probeer uit tot je hebt gevonden waar jij vertrouwen in hebt.

Een nog simpeler versie van deze nimf is deze:

Hierbij is het fazant vervangen door dubbing in een iets lichter kleurtje dan de thorax. Op mijn eerste buitenlandtripje naar Oostenrijk leverde deze me in de eerste 5 worpjes 2 vissen op (niks aan zo he Bassie :P )
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Die onderste vind ik echt geweldig! ::goodjob::
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gerrit59

Die laatste ziet er inderdaad mooi uit!

Gerrit

jo flyfishing


De laatste : een PT?  ;D

Vangertjes.

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Ron


Rossie69

beetje uv lak op het ruggetje.

en je heb weer een ander nimfie.

::goodjob::


Gerrit72


Mooie variant Bram!

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Ziet er goed uit  Bram. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FSCHAMP

Mooie vliegen, maar persoonlijk zou ik de staartjes wat korter maken nl. de helft van de haaksteel.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>