Gurgler

Started by HappyFisherman, February 02, 2015, 12:22:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Een gurgler is in feite een streamertje met een dakje van foam, waardoor deze op of in de oppervlakte gevist wordt. Hierdoor wordt het vissen erg visueel en de aanbeten kunnen snoeihard zijn, goede hartkleppen zijn dus wel aanbevolen!

Wat heb je nodig:
Streamerhaken
Marabou of ander staartmateriaal
Dubbing
Foam (in alle kleuren van de regenboog te verkrijgen)
Optioneel is een hackleveer of zilverdraad

Omdat deze bindwijze in principe hetzelfde is als het forellenstreamertje sla ik wat basale stappen over. Mocht je het toch niet kunnen volgen dan zou ik aanraden deze SVS er ook bij te nemen.

Nadat de haak goed in de vice geklemd is en het binddraad is opgezet bindt je twee plukken marabou in, waarbij je het laatste stukje voor het haakoog vrij laat om de rest straks op in te kunnen binden. Nu neem je een strip foam die minimaal 1cm langer is van de haaksteel en de breedte wordt aangepast aan de lengte van de body. Dit is een maatje 10 haak en het foam is zo'n 8mm breed. Te smal zal weinig drijfvermogen opleveren en te breed wordt erg lastig inbinden. Om het inbinden wat makkelijker te maken knip je aan die kant van het foam een punt, waarna je met het inbinden met het brede gedeelte bij de staart begint en het foam stevig vasthoudt bij het aantrekken van de draad. Niet direct te strak, want dan kun je het foam doorsnijden met je draad en probeer de eerste wikkeling zo haaks mogelijk op de steel te leggen (dan blijft het foam recht over de steel in te binden). Nu de rest van het foam naar voren toe ook vast leggen en dit met enkele extra wikkelingen goed vast zetten.

Vervolgens kun je een ribje of een hackleveer inbinden (ik vind het ruige van een hackle altijd wel wat hebben) en legt een gelijkmatig lijfje van dubbing (hier is seals fur gebruikt).

Als de body er netjes op zit kun je de rib of de hackle er over naar voren toe leggen met nette slagen en vooraan vast zetten. Vervolgens klap je het foam over de body naar voren en bindt deze achter het oog in. Met een paar extra slagen goed vastzetten, zodat het niet over de steel gaat schuiven en het grootste gedeelte van het restant afknippen. Niet te dicht op het binddraad, want je wil juist een klein schoepje van foam overhouden. Je kunt nu de vlieg alvast afbinden.

Nu kun je de hackle onderlangs nog recht afknippen, zodat de gurgler plat op het water ligt en een mooi silhouet krijgt door de hacklefibers. Ook het schoepje even netjes rond knippen en je gurgler is al weer klaar.


Ook bij deze geldt dat je eindeloos kunt varieren in grootte, kleur en materiaalgebruik, maar let er wel op dat het foam dat je gebruikt een goed drijfvermogen heeft (dus niet een te grote dichtheid van schuim heeft).

Oh ja, met stripjes binnenvissen, zodat een bellenspoor ontstaat werkt soms op de forellenvijver prima, maar ook gewoon laten drijven kan heel effectief zijn!
Veel plezier met binden!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jo flyfishing

Mooi.
Ik gebruik ze op reservoir dikwijls aan een zinklijn om net zoals met een booby tegen de bodem te vissen. Met een goed drijvende gurgler kan je sneller strippen, en werk je meer op de agressie van de vis.

Hier mijn versie naar model wat ik in een filmpje op vnv.nu gezien had, vers gebonden en na zwaar gebruik  8) .

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1424819244473072&l=32932f8c21

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

gijsie20

Leuke vlieg! Op "de Eemhof"  :(  ook leuk mee gevangen...ook gaaf hoe je een boeggolf erachteraan ziet komen en ineens toe ziet slaan!

MarcelN

Die dingen moet je na de uitzet eens door de linker binnenbak racen naast de LW in het OVM, ik heb met 2 armen staan strippen en een golven prachtig, en nog kregen ze hem te pakken.
'K zat die vissen te dollen, maar ze wonnen steeds, arme vlieg.

Gerrit59

Mooi SVS patroontje Bram!
Je kunt er eindeloos veel kleurvariaties op maken.

Gerrit

Sieger

Mooi, mooi.... Op een grotere haak ook uitstekend voor de roofblei....  ::goodjob::


Sieger

markpiet

Leuk om te horen dat deze werkt.
Ik heb er eens een gebonden maar gebruik hem nooit omdat ik er geen vertrouwen in heb.
Toch maar eens proberen dan.
groeten van Mark
><((((0>

vliegvisserdorian

Mooi patroontje,  de paar keer dat ik met een gurgler gevist heb bleef er niets aan hangen, daarna heb ik er eigenlijk nooit meer mee gevist :o toch maar weer eens proberen.

Rossie69

zelfs grote Ruisers pakken ze :)