dubbelhandig werpen op stilstaand water

Started by Hannibal, November 27, 2014, 17:42:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal

Steeds meer en meer raak ik gefascineerd door dubbelhandig werpen maar ik vraag me het volgende af. Dubbelhandig werpen, zoals speycasten, gebeurt altijd op stromend water en rivieren. Ik  zou graag een dubbelhandige techniek toepassen op stilstaand water, bijvoorbeeld op meren bij het snoeken of op het Oost-Voornse meer. Maar is dubbelhandig werpen wel geschikt voor stilstaand water ? Je lijn wordt immers niet meegenomen door de stroom. En hoe begin je een dubbelhandige worp op stilstaand water ? Kortom alle informatie en verwijzing naar sites en filmpjes over dit onderwerp is welkom. Alvast mijn dank bij voorbaat.

Raymond

Stel je eerst hier   Welkom Hannibal   even voor. Is wel zo netjes...
::wtf::

Ochi

Er van uit gaande dat je jezelf nog wel even introduceert is mijn antwoord waarom niet.

Stroming is niet bij elke dubbelhandige worp een must.
Erger nog de meeste worpen worden je geleerd op een niet stromend water en gaan vaak moeilijker als je in stromend water komt te staan want dan spoelt je lijn ineens mee. Ook de lijn die je nog uit moet werpen.

Ik zou op een stilstaand water Skagit met rust laten vanwege de behoorlijke rumoer die je met deze worpen maakt. Als je de Scandinavische stijl beheerst dan kan dit op een hele subtiele wijze je vlieg presenteren en het bereik met dubbelhandig werpen is normaal gesproken behoorlijk ver met weinig inspanning.

Zelf heb ik afgelopen jaren wel besloten wat cursussen te volgen bij echte instructeurs en ben lid van een club die elke zondag de mogelijkheid bied om te oefenen. Er zullen er meer zijn maar ik weet ook dat een gerenommeerde hengelsport zaak in het midden van het land de mogelijkheid bied om gratis op zondag te oefenen onder toezicht van kundige werpers. Het doel van dubbelhandig werpen ligt meestal in het buitenland en om daar zo goed mogelijk voor de dag te komen en de tijd vaak kort is dat je er vist vond ik deze investering in techniek zeker de kosten en tijd waard. Bijkomstig is dat het reuze gezellig is al dat oefenen en het vergroot je kansen op een succesvolle vangst.

Greetz Ochi

Arjan Maat

Dubbelhandig werpen op stilstaand water is een enorm voordeel als je met streamers of nimfen wil vissen. Er staan op You Tube genoeg filmpjes waar in ze daarover uitleg geven. Een dubbelhandige hengel, of een Switch rod geeft je de mogelijkheid om met een overhand cast een enorme afstand te kunnen afvissen. Er zijn genoeg dubbelhandige werpers die tijdens het daadwerkelijk vissen met een dubbelhandige of switch rod bovenhands werpen met zo'n hengel. De reden is het niet verstoren van optrekkende zalm. Hoe minder lawaai je met je lijnen op het water maakt des te beter is het.

Een uitzondering is met een Skagit head en zinklijn op zeer snel stromend water, dan maakt dat extra lawaai niet zo veel uit, het water maakt dan lawaai genoeg. Maar tijdens de zomer op minder hoog water in een pool waar de zalm achter een steen staat uit te rusten is elke beroering genoeg om zich in een pool te laten zakken voordat hij doorschiet. Een zalm heeft geen territorium in een rivier tijdens de trek dus zal ook niet terug keren achter die steen als het weer rustiger wordt.

Mocht je meer info zoeken neem dan even contact met mij op via PM

Groeten Arjan Maat


Sieger

Eens met de bovenstaande visvrienden... het enige nadeel van dubbel handig vissen op stilstaand water (snoek of wat dan ook) is dat als je de volledige worp wil benutten je eigenlijk de hele lijn binnen zou moeten strippen.
Kan natuurlijk -en je zou wel dom zijn om dat niet te doen- maar daarna moet je eerst weer je hele head of belly uit het topoog brengen voor je weer kunt werpen...

Verder prima te doen...


Sieger

Arjan Maat

Mogge Sieger,

Je hebt een punt  ;) MAAR  :D de belly of de head heeft een dermate gewicht over een lengte van ongeveer 8 - 9 meter dat 2 maal met de hengeltop zwaaien de belly of head er al uit is. Komt ook doordat de hengel 11 ft of langer is.

Ik zeg DOEN  ;D

P.S.  een beetje spelen met heads of vliegenlijnen speciaal voor b.v. Switch rods in combinatie met een tip is al een hobby op zich zelf.

TL Arjan 

sjo

Klopt Arjan,

Ik vis streamers met een switchrod met een Bullethead, met een lichte switchrod of eenhandig met een Ambushlijn en ik heb nu een switchrod voor een vierlijn afgebouwd en ga die werpen met een skagit 4 lijn, in stromend water overhead en underhead, afhankelijk van de omstandigheden. Op stilstaand water inderdaad overhead, maar als je een drift hebt dan is underhead toch ook weer mogelijk.

Goochelen met heads is interessant maar meten (ccs) is weten! Als je hengels en lijnen gaat wegen en meten kom je soms tot heel verrassende gegevens. Dat verklaard vaak waarom je de ene lijn wel goed kunt werpen en de andere helemaal niet of waarom je met de hogere aftma hengel een lijn wel goed gooit en met de aangegeven aftma niet.

Groetjes
Sjo
Let the fly be with you....

Heintje Davids

Speycasten op stilstaand water gaat prima, hoewel het op stromend water toch wat makkelijker is doordat je lijn dan altijd strak ligt en je head er door de stroming al wordt uitgetrokken. Ik gebruik nogal eens een speyhengel (#5) bij het zeeforelvissen in Denemarken. Voordelen: Heel makkelijk werpen met de daar vrijwel altijd aanwezige wind en eenvoudig om verre worpen te maken. Het nadeel is hetgeen Sieger al aangaf  (dat je altijd de head er weer uit moet krijgen alvorens je een worp kunt maken) maar wat ook weer niet zo vervelend is dat je er maar van moet afzien. Een ander nadeel (vind ik) is dat je meestal met een dermate lange hengel vist dat het met de hand landen van een vis lastig is omdat de kans op hengelbreuk bestaat. Je moet 'm dus 'beachen' of een langstelig net bij je hebben.

Team

Ton Temming    Traditional  Utrecht, iedere  zondag morgen om  10 uur  op de Harrijnse plassen bij Vleuten
gratis les. is altijd 10/15 man ,   even bellen.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Arjan Maat

#9
Ik denk niet dat je zo maar naar Ton Temming toe moet! Die mannen focussen voor 95% op Skagit vissen in BC. Das helemaal anders. Als je uit de regio Rotterdam / Den Haag komt kan je ook elke zondag ochtend naar de Spey club van de S'gravenhaagse visvereniging. Daar lopen mannen als Jos Vanrunxt en Matthijs Albersen die kunnen je in alle stijlen helpen en de leden en deelnemers onderling helpen elkaar ook met materiaal, lijnen en tips.

Voor meer info: http://www.ghvdenhaag.nl/afdelingen-en-commissies-voor-leden/speyvissen

TL Arjan Maat

Heintje Davids

Valt wel mee Arjan. Ik kom daar al een paar jaar en in principe kun je daar iedere werpstijl leren.

Arjan Maat

Dat kan mss wel, maar uiteindelijk is het werpen op de Harrijnse plas een verlengstuk van de commerciële werkzaamheden van Ton Temming, en is het oorspronkelijk gestart om de mensen die naar Jeroen Wohe gaan te leren werpen en van het juiste materiaal te voorzien. En dat is in Den Haag absoluut niet het geval.

Maar we dwalen helemaal af van de topic  ;)

Werpen op stilstaand water, daar hadden we het over. Je kan trouwens ook geweldig op zeebaars vissen met een dubbelhandige hengel of switch rod, overhand als het kan en heel ver moet, met een rolworp of underhand als je een hoge dijk of zeewering achter je hebt en lastig of niet overhand kan werpen.

Arjan


Heintje Davids

We dwalen inderdaad een klein beetje af Arjan, maar nu je het zelf over begint wil ik er toch nog iets over kwijt.
Natuurlijk heeft Temming er ook een commercieel belang bij, hoewel je daar tijdens de werpbijeenkomsten niets van merkt. Het clubje Haarrijnse Plas is ooit door hem opgezet op initiatief van Jeroen Wöhe én Jos Vanrunxt. Beiden hadden er belang bij dat mensen al redelijk konden werpen voordat zij veel geld uitgaven om bij Jeroen in Canada of bij Jos in Rusland te gaan vissen. En die laatste heeft een jaar of 2 geleden deze groep verlaten en is voor zijn eigen commerciële doeleinden een nieuw groepje gestart bij de 's-Gravenhaagse. Tel daarbij op dat bijv. een Rene van Heezik van Martin hengelsport daar zijn neus laat zien en dan zie je dat de commerciële belangen daar minsten net zo groot zijn als bij de Haarrijnse. En overigens, ook daar merk je er tijdens de werpzondagen weinig van. Het maakt mij persoonlijk allemaal weinig uit, maar om de één aan te prijzen omdat ie niet commercieel zou zijn terwijl ook daar allerlei commerciële belangen achter zitten maar wellicht niet zo duidelijk aanwezig, vind ik niet helemaal fair. 

Sieger

Van mij op dat gebied dan nog een laatste duit....

Ik ben er meerdere keren geweest en ben altijd met open armen ontvangen en ik heb persoonlijk nooit gemerkt dat er enig commercieel achter zat (maar misschien ben ik daar ook wel ongevoelig voor... ). En zoals Heintje al aangaf... ook andere werpstijlen zijn daar zeker aan te leren.

Goed terug naar het topic....  :)


Sieger

Ochi

En voor dat het verder een welles/nietes wordt onze vriend Hannibal heef zich nog niet voorgesteld en of gereageerd dus wie helpen we nu eigenlijk?
Zullen we dan de topic overnemen en onze ervaring gaan delen met dubbelhandig werpen algemeen?
Misschien dat we dan elkaar nog wat wijs kunnen maken.

Raymond

Ik heb al een jaar of, vijf denk ik?, een lichte dubbelhandige hengel voor een 6 lijn. Het is een 12'6" in lengte. Ik heb hem al meerdere malen gebruikt op de Maas tijdens het barbeelvissen met een nimf. Heel erg mooi maar het werpen wil nog niet echt zo heel erg lukken... Kon ook nog wel een werplesje gebruiken, afgezien van de vraag of het wel zo'n effectief stukje gereedschap is voor deze visserij.

Het drilt wel mooi, zo'n lange stok die helemaal rond gaat op een mooie barbeel...
::wtf::

Team

Sorry  hoor ik wilde alleen maar behulpzaam zijn ;D ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM