vissen in de winter

Started by GJ, October 29, 2014, 21:03:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GJ

Ik wil deze winter lekker doorgaan met vissen maar niet in een haven. En niet op snoek. Maak ik dan nog ergens kans als het straks echt koud wordt?
Ik vind het nu super leuk om op klein spul te vissen met droge vliegjes. Met een nimf vang ik (nog) niks. En het kleine spul op droge vlieg vind ik leuk omdat dit het enige is dat ik nu kan vangen  8) Maar ik heb geen idee tot wanneer dit effectief blij...

Hilco de Visser

ik heb hier een stromende grift van ca 3 meter breed waar ik de hele winter door gewoon voorn kan vangen op een nimfje. maar wel hele rare nimfjes eigenlijk niks meer dat beetje bruine draad op haakje that's it.  wel een beetverklikker gebruiken omdat de aanbeten bijna niet te zien zijn, vaak enkel wat kringetjes om de verklikker.

50 cm onder de verklikker hangt de nimf   die schuifelt een beetje over de bodem als je de boel tergend langzaam binnen stript.

maar de havens blijven het leukst  ;D

merijn1982

De droge vlieg kan je vergeten voor de winter. Je zal de vis bij de bodem moeten zoeken. En dit zal niet altijd makkelijk zijn aangezien ze zichzelf niet meer veraden aan de oppervlakte. Dus het is een spelletje van goed zoeken tot je op vis stuit. Zoel daarbij naar de diepere plekken of plekken waar het water warmer is.
Wil je echter op een makkelijkere manier vangen zou ik toch eens een haven bezoeken. Vaak lan je daar vrij makkelijk baarzen vangen en soms als de voorns los zijn jezelf scheel vangen aan dikke sterke voorn!
Tight lines!!

wouter veuger

Woonwijk en stads watertjes die een beetje in de luwte liggen kunnen vaak ook wel leuke stekjes zijn in de winter,het hoeft er niet perse diep te zijn om er toch leuk te kunnen vangen.

Ik vang Swinters  wel bijna alles met de nimf,hoewel ik dit jaar de eersten op de droge vlieg al in februari ving,maar het was dan ook geen februari weer :)

GJ

Ik moet gaan leren om met een nimfje vis te vangen. Gisteren heb ik wat tips van Bart (BV) gekregen. Was leerzaam! met een droog vliegje gaat het goed nu!
Ik heb nog nooit in een haven gevist. Misschien dat dat me tegen staat...

Gerrit59

Gewoon doen!
Zolang je niet in een haven hebt gevist kun je ook niet beoordelen of het wat voor je is.

merijn1982

Havenvissen is ook geen raketwetenschap. Lange leader ( 1,5 x de diepte ) of wellicht nog beter een stuk nylon of fluocarbon van dezelfde diameter ( die zinkt veel sneller als een tapered leader en 1 zware nimf ( loodje ervoor op de lijn knijpen werlt ool ) er aan. Eventueel nog 1 of 2 aan een zijlijntje erboven en je bent klaar. Zorg wel voor een beet verklikkertje. Ingooien. Af laten zinken en dan langzaam binnen vissen. Makkie:-)
Tight lines!!

GJ

Ik begin het door te krijgen  8)
De meeste sloten zijn hier erg troebel door de afwatering systemen. Ik heb wat vissers gesproken en die zeggen dat er zoveel water wordt weggepompt dat de kanten beschadigen. Resultaat is veel modder in het water. Als de pompen uit staan of minder krachtig werken dan is het water binnen 2 dagen glashelder....
Anyway, gisteren een stuk gevonden waar de kanten van beton zijn. Niet echt een mooie omgeving. Druk kruispunt en een pomp ernaast :) water was er redelijk helder.

Dinsdag ving ik hier vooral baars. Gisteren veel voorn op een ander piepklein vliegje. Ik plaatste het vliegje strak tegen da betonnen wal aan. En bij het afzinken zag ik dan meestal mijn tippet wegschieten. Dan was het raak. Binnen strippen leverde niets meer op (1 baars)

Dinsdag was het precies andersom. Eerst het vliegje rustig laten afzinken en bij het strippen pakte de baarsjes mijn vliegje. Resultaat, veel baars en een sporadisch voorntje.

Ik heb nu 1 lelijke plek met wintervis. Nu zoeken naar de andere stekken. Daar zijn de witvissers erg geheimzinnig over hier in de buurt :)