Lijn slaat om hengel

Started by Twan, August 21, 2014, 19:33:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Twan

Stomme vraag misschien, maar ik heb met mijn 6 hengel en de snelzinkende lijn vaak dat de lijn net voor mijn hand om de hengel slaat waardoor de lijn er niet helemaal uit schiet. Weet iemand een trucje om dit te voorkomen?

Alvast bedankt!

Koen

en ik maar denken dat ik de enige ben :P om de hengel, om de reel, om de draai hendeltje van de reel  ;D om over knopen in de volglijn nog maar te zwijgen  ;D

Twan

hahaha, wat jij allemaal hebt is incidenteel wel het geval en dat heeft iedereen wel eens denk ik, maar mij gaat het er echt om dat, met deze hengel en lijn combinatie, de lijn voor de hand om de hengel heen slaat net voordat de lijn er helemaal uitgeschoten is, zodat ik telkens net niet helemaal de worp kan benutten.

De bijlage geeft wellicht verduidelijking :-) Rood is mijn lijn dan.

[attachment deleted by admin]

BV

Heb ik ook alleen met mijn snelzinkende lijn, daarom vis ik er niet graag mee.

Twan

Quote from: BV on August 22, 2014, 08:52:42
Heb ik ook alleen met mijn snelzinkende lijn, daarom vis ik er niet graag mee.

ok en je kunt het niet voorkomen?

Scaramouche

Heb ik ook wel eens met gewone lijnen. Wat bij mij helpt is om een 'oogje' met je duim en wijs-of middelvinger te maken (voorbeeld onder), en de lijn bij het schieten daar doorheen te laten glijden. Zo kun je de lijn corrigeren door je hand een beetje van je hengel afhouden. Daarmee zorg je wel voor extra weerstand, maar je schiet verder dan wanneer de lijn om je hengel slaat.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Twan

Hier zat ik ook aan te denken. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd. Morgen kan ik dit wel eens uitproberen. Lijkt me niet ideaal, maar bedankt voor de tip!

Andere suggesties zijn nog steeds welkom..

Hilco de Visser

wat ik van de "betere" werpers zie is dat ze bij de laaste voorwaartse cast net voor de voorwaartse beweging ingezet wordt met de vrije hand een flinke ruk geven
aan de lijn, dan de hengel voor zich uit hoirizontaal hoog houden zodat de lus voor je voeten helemaal vrij weg kan lopen  de ogen in .

zal zo even zoeken of ik een voorbeeld filmpje kan vinden

Twan

Quote from: Hilco de Visser on August 22, 2014, 22:20:44
wat ik van de "betere" werpers zie is dat ze bij de laaste voorwaartse cast net voor de voorwaartse beweging ingezet wordt met de vrije hand een flinke ruk geven
aan de lijn, dan de hengel voor zich uit hoirizontaal hoog houden zodat de lus voor je voeten helemaal vrij weg kan lopen  de ogen in .

zal zo even zoeken of ik een voorbeeld filmpje kan vinden

dat doe ik ook, alleen horizontaal hooghouden lijkt me wel wat vreemd. top juist hoog houden dat de lijn in de lucht blijft doe ik altijd.

Hilco de Visser

ze "wijzen"met een horizontale hengel de worp na zodat de lijn er soepel uit kan vliegen

Twan

Quote from: Hilco de Visser on August 22, 2014, 22:27:05
ze "wijzen"met een horizontale hengel de worp na zodat de lijn er soepel uit kan vliegen

bedankt voor de tip ik ga het proberen. maar zover ik het weet dien je die hengel voorwaarts juist wat hoger te tillen bij de afworp. dus diagonaal voorwaarts naaar boven tillen

Hilco de Visser


Twan

haha lol. wat ik zie op 21 seconde is precies wat ik altijd doe en zojuist beschreven heb. dus juist wat hoger te tillen bij de afworp. dus diagonaal voorwaarts naar boven tillen.

dit is ook wat ik zie op het filmpje. jij zegt horizontaal. dit zie ik niet op het filmpje.  :D

Twan

Quote from: Cornico on August 22, 2014, 22:48:51
Voor zover ik er een beetje verstand van heb kun je er beter op letten wat hij vanaf 1.30 zegt en demonstreert.
Dus de functie van de lijnhand, meestal nodig als gevolg van een veel te forceerde laatste actie met de werparm, waardoor de losgelaten lijn alle kanten op vliegt.

ik ben te lui ik had het filmpje niet afgekeken. maar de oplossing lijkt simpel, maar dat is denk ik wel wat het veroorzaakt bij mij. dus gewoon even de lijn nog door de hand laten glippen.

bedankt heren. morgen even proberen als we aan de nieuwe waterweg staan

Hilco de Visser

Quote from: Twan on August 22, 2014, 22:41:01
haha lol. wat ik zie op 21 seconde is precies wat ik altijd doe en zojuist beschreven heb. dus juist wat hoger te tillen bij de afworp. dus diagonaal voorwaarts naar boven tillen.

dit is ook wat ik zie op het filmpje. jij zegt horizontaal. dit zie ik niet op het filmpje.  :D

goed , laten we het dan schuin naar voren noemen  ;D.

en dan inderdaad wat Marten zegt,  let ook goed op de rol van de andere hand ...............

hopelijk kom je wat verder zo .


al eens gedacht over een lesje werpen?

Twan

Quote from: Hilco de Visser on August 22, 2014, 23:00:05
goed , laten we het dan schuin naar voren noemen  ;D.

en dan inderdaad wat Marten zegt,  let ook goed op de rol van de andere hand ...............

hopelijk kom je wat verder zo .


al eens gedacht over een lesje werpen?

wat marten zegt is precies wat mij overkomt. het werpen verder gaat goed ik doe het pas 2 jaar. lesje is wel wat om verder te perfectioneren. zit wel in de planning iig om een keer te doen.  ::goodjob::