Losschietende haak

Started by TK88, June 16, 2014, 11:41:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TK88

Ik vis nu al een tijdje in de forelvijvers op gewone forel en de zalmforel. Nu heb ik het probleem dat mijn haak bij het binnenhalen van de zalmforel vaak los schiet. Het is vrij frustrerend om de vangst er vandoor te zien gaan.
Een grotere haak heb ik al geprobeerd maar de zalmforel hapt alleen op de kleinere vliegen.

Heeft iemand handige tips?

Gert

Een tip heb ik niet, maar dit is blijkbaar toch een bewijs dat er weldegelijk verschil bestaat tussen een gewone forel en een zalmforel  ;D

Groet,
Gert

Troutbuster

Beste TK88

De waarschijnlijke reden dat de "zalmforellen" (wat gewone regenbogen zijn maar die discussie gaan we hier niet voeren!) kleinere vliegjes prefereren zit 'm in de tijdspanne dat deze forel op de plas zit
Deze zullen wellicht iets langer dan de gewone forellen (wat ook regenbogen zijn maar wederom, niet ter discussie hier) in de plas zitten en dus al overgeschakeld zijn op natuurlijk voedsel en dus wantrouwiger zijn naar bv streamers met allerlei glitter en glim.

De "gewone" forellen zijn de forellen die het meest frequent worden uitgezet en meegenomen en zijn dus vrij "nieuw" in hun omgeving en bijten nagenoeg overal in (wat later weer over zal gaan als het dier wat langer in het betreffende water vertoeft, en dus op natuurlijk voedsel over MOET gaan!)
Dit "over al in" bijtgedrag, is vaak behoorlijk aggressief en dat is vaak de reden van losschieters bij de kleinere "gewone forellen.

Het losschieten bij de wat oudere grotere forellen ligt vaak in het feit dat deze dieren wat meer op hun hoede zijn en de (kleine) vlieg uiterst voorzichtig nemen.

Probeer eens het volgende;

"zet" je haak eens!

Klink vaag maar het tegendeel is waar.

Normaliter loopt de haakpunt na de bocht evenwijdig met de haaksteel.

Met het "zetten" bedoel ik de haakpunt ongeveer 3 mm "ofset" geven t.o.v. de haaksteel (alleen de punt, dus het "draaipunt" zit halverwege de bocht!)

Wonderwel werkt dit vaan uitermate bevredigend en de losschieters worden gelijk een stuk minder!

Succes

Gr

Jan
"Petri Heil"


TK88

Hallo Jan,

Bedankt voor de uitleg.
Ik weet inderdaad dat zalmforel ook gewone forel is maar ik wist even niet hoe ik het makkelijk kon omschrijven.

Bedoel je dat ik de haak wat moet buigen? Zal dit niet ten koste gaan van de sterkte van de haak?

Troutbuster

Eenmalig "zetten" kan voor de meeste kwaliteitsmerk haken geen kwaad!

Nooit terugzetten naar oorspronkelijke vorm, want dan gaat het waarschijnlijk mis!

Ook niet verwarmen, met metaal verhard op die plek en wordt zwakker!

Wederom succes

Gr

Jan
"Petri Heil"


TK88

Bedankt Jan, ik ga het proberen

Erwin

Ik vraag me af of je haak wel scherp genoeg is. Ik begrijp dat je eerst wel wat weerstand voelt van het pakken van de vlieg maar dat direct daarna de haak los schiet. Is dat juist? Dan zou je naast het zetten van de haak ook eens kunnen proberen om de haak te slijpen.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

TK88

Daar heb inderdaad als eerste aan gedacht maar daar lag het probleem niet. Bij de kleine forellen zit de haak mooi diep en vast in de bek. Het is alleen bij de grote forellen een lastige opgave om te blijven zitten.

Bedankt voor het meedenken Erwin

Stevo

Vooral ook je lijn goed op spanning houden als je de vis drilt, zeker als je met heken zonder weerhaak vist, wat vaak verplicht is op de diverse vijvers/putten.

Gtz

Arno

ik denk toch ook dat je de haak niet hard genoeg zet bij je aanbeet. wat ik ook vaak nog doe is dat ik tijdens de dril de haak nog een keer extra hard aanzet
dus hengel en lijn op spanning en dan een flinke ruk aan de lijn geven zodat de haakpunt goed vast komt te zitten.
en ik zou toch gaan voor haken met weerhaak als je er van baalt dat ze elke keer losschieten. je kunt altijd je weerhaak nog dicht knijpen maar dan heb je nog wel de verdikking waar op hij blijft hangen.

succes

Gr Arno

Plantje

Same here: haken met weerhaak en dan gewoon de weerhaak plat drukken. Dat maakt best wel een verschil! Echte weerhaken heb ik een hekel aan: je moet altijd wat stuk trekken om de haak eruit te halen en daar hou ik niet van. Maar dat bobbeltje geeft voldoende weerstand. Zonder dat bobbeltje schiet de haak er eigenlijk net zo gemakkelijk uit als dat ie vast ging.

MarcelN

Ik vind het maar een raar verhaal hoor, ik verspeel toch zelden een vis op losschieten en dat terwijl ik de weerhaak, áls die er af fabriek al niet af is, platdruk in de vice en niks geen bobbeltje, gewoon goed strak houden!
Drukke kleintjes die springend schudden doe je weinig tegen, ze hangen of niet. Weerhaken zijn rot dingen, ik gebruik ze nooit meer!
Ik moet wel bekennen dat ik alleen maar blij ben als die er eerder afschiet, liefst wel na een beetje spannende drill en net onder de kant ::agree:: geen natte handen en geklooi ook ::goodjob::

Plantje

Ben ik wel met je eens Marcel. Ik hoef ook niet iedere vis vast te hebben.

goswit

Deze week geheel weerhaakloos gevist . Is toch een aparte techniek.  veel kleine vis  15 a 20 cm maken driedubbele salto en zijn weg ondanks dat de lijn strak staat.


Wat mij opvalt is de vis die je op de kant haalt altijd de haak achter in de bek en zijkant zit en niet in de lip ,misschien toeval, ik weet het niet.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff