Ik vang niks, HELP!

Started by Vliegop, June 12, 2014, 09:38:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vliegop

Ga ik ook zeker proberen, thanks.

hslagter

De noodkreet van Vliegop heb ik al vele malen aan de waterkant gedacht. Vorig jaar september een vlieghengel gekocht, een (nuttige) cursus vliegvissen gadaan waarbij ik één forel heb gevangen en daarna niets meer. Regelmatig een hengeltje in de Franse kanalen uitgegooid, wel een nieuwsgierige baars gezien die om de vlieg heen zwom, maar verder niets. Tot vanavond. Een keer beet, maar ik reageerde te laat. Wat wil je na al die maanden. Daarna echt beet. Een ruisvoorn.
Ik ben de tips in dit topic gaan proberen. Steeds 5 meter opschuiven en een paar keer proberen. Heen een vlieg en terug een andere eraan. Heus Vliegop, het gaat je een keer lukken.

Plantje

Kijk, dat geeft de burger moed!

W3stland

Het blijft toch het belangrijkste dat je vist waar vis zit..
Altijd ogen open houden als je in de buurt van water bent tot je die plek tegen komt waar je de ene na de andere ruisvoorn ziet stijgen.. Dan die natte of droge vlieg erop.
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

merijn1982

Ik weet niet of jullie in het bezit zijn van een polaroid bril? Dit is een zeer goede investering!! Ik ga niet zonder van huis weg. Het bied je een betere blik in het water. Je zal sneller vis spotten of bemerken dat er amper of geen vis is en je verder kan zoeken naar een betere stek hebt.
Zo vis je iig waar de vis is:-)
Tight lines!!

Vliegop

Alle goedbedoelde tips ten spijt heb ik mijn gehele vliegvissets en toebehoren te koop gezet.
Voorop gesteld vind ik het een hele leuke manier van vissen, maar toch wel met een aantal beperkingen.
Het vele omkijken bij wandel en/of fietspaden dat ik niet een toupet van iemands hoofd pluk is er een van.
Het regelmatig vast zitten tijdens het werpen in zeer hoog gras, onkruid, tot wel een meter hoog en andere bossages. (altijd op het moment van de laatste valse worp waardoor er veel lijn uitstaat)
Het regelmatig bij de minst geringe beweging volledig in de knoop zitten van de leader, en dan bedoel ik dus echt een knoop he. Afknippen en opnieuw beginnen, soms 3 a 4 x op een avond.
Toch wel erg rekening moeten houden met de wind.
Ik vis al heel lang en mag zeggen dat ik altijd veel en grote vis heb gevangen. Daaruit is een vertrouwen gekomen dat het vissen blindelings goed gaat.
Dat gevoel mis ik dus volledig bij het vissen met de vliegenhengel. In wateren waar ik normaal gesproken goed vis vang op de "traditionele"manier vang ik op vlieg, droog of nat of nimf niets.
Ik weet dat mijn verhaal geen goede promotie is voor het "vlievissen", het ligt ook volledig aaan mij en niet aan het vliegvissen.
Zolang alles nog niet verkocht is kan ik het altijd nog proberen en wie weet komt de ommekeer...............................
Ik laat het jullie zeker weten.
Nogmaals bedankt voor alle goede adviezen.

merijn1982

Ik hoop dat je je set niet verkoopt:-) puur zodat je het nog een kans kan geven. Ik snap je argumenten maar het zijn dingen waar je als beginnende vliegvisser tegenaan loopt. Daar is gewoon een stukje doorzetten en geduld bij nodig! Je zal zien zodra je het door krijgt en je over het kantelpint bent het je zoveel meer zal brengen als andere manieren van vissen. Je zal beter gaan vangen en dan ben je dit snel weer vergeten!!

Hopelijk heb je toch iemand in de buurt die eens met je mee kan gaan om het misschien wat makkelijker voor je te maken. Tips te geven waardoor bepaalde dingen niet meer gebeuren enz.
Tight lines!!

iamveenstra

hey,
Alles verkopen is niet gelijk de oplossing. Ik ben vanuit het karpervissen juist gaan vliegvissen omdat ik een uitdaging wilde. Ik vis ook pas sinds dit jaar actief met de vlieg. En ik vang ook nog niet heel erg veel. Eigenlijk helemaal niet veel. MAar ik ga gewoon lekker door. GEwoon oefenen, oefenen en oefenen. Veel lezen en tips krijgen en dan vanzelf een keer iets vangen.
Wat het werpen betreft: Ik weet niet of je al droog geworpen hebt? Ik ben zelf gewoon achter de flat op een grasveld gaan oefenen. De lijn hooghouden. zorgen dat hij niet klapt achter en niet te ver zakt. Heel goed denken om de beweging etc.
Vliegvissen is een manier van vissen die je echt moet oefenen. Mijn eerste hengel is een #8 en dat is best zwaar. Ik heb daarom nog een lichtere hengel gehaald om beter te oefenen. Deze werp ik nu met gemak. En langzamerhand gaat het met de #8 ook steeds beter.
Mijn tip: Lekker doorgaan, goed oefenen en genieten van alles wat er naast het vissen op je af komt.
greetzz
Eer was was was, was was is...

Raymond

Hey Vliegop,

Niet doen hoor, houden die set. Er is bij mij ook een punt geweest dat ik het liefst alles had weggedaan. Het enige dat mij er van heeft weerhouden om dit niet te doen was het feit dat miljoenen anderen op de wereld ook vliegvissen, en met succes! Als anderen dit kunnen waarom ik dan niet???

Punt 1, je bent eigenwijs en ondanks alle goedbedoelde adviezen hier gaat het je op de huidige manier niet lukken. Je MOET niet het wiel zelf uit willen vinden;
Punt 2, je bent al een (wellicht goede) visser, dus vissen kun je al. Je zult alleen de techniek van het vliegvissen moeten leren, dat gaat niet vanzelf en vereist nogal wat inzet;
Punt 3, dit is de reden dat vliegvissen zo leuk is, het is niet gemakkelijk, zeer zeker bepaalde vormen van vliegvissen.

Ik kan rustig zeggen dat ik een uitgesproken autodidact ben en toch heb ik (veel) werplessen gevolgd. En toch heb ik mij door iemand de eerste beginselen van het binden laten uitleggen. En toch heeft iemand mij een aantal basiswetten omtrent het vissen uitgelegd.

Een voorbeeld: ik vis nu 8 jaar uitsluitend met de vlieg en op bijvoorbeeld de Grensmaas doen maar weinigen mij iets voor, dat mag ik rustig zeggen. Dit is een ongelooflijk moeilijk water en toch vang ik er mijn visje. Maar vorig jaar stond ik in Duitsland aan een (relatief onbekend) riviertje met een paar leden van dit forum en ik kon er gewoon niet echt vangen. Totdat Jan aka Troutbuster mij heel even ging "coatchen" en ik de ene naar de andere forel uit de mooie poeltjes wist te trekken, droog ook nog wel... Laten we zeggen dat ik 95% had maar door die ontbrekende 5% liep het totaal niet en Jan heeft me daar mee geholpen. Ik schaam me daar niet voor en ik heb het vermoeden dat Jan nog meer plezier had dan ik zelf... ;)

Er komt een moment dat je geen knopen meer gooit in je leader (behoudens dat ene enkele zwakke moment, maar dat heeft iedere visser). Er komt een moment dat je begrijpt WANNEER je WAAR met WELKE vlieg moet gaan vissen en het succes oplevert. Er komt een moment dat je doordacht je zelfgeknoopt vliegje op een welhaast perfecte manier neerlegt op een plek waar je enkele seconden later een mooie vis aanslaat. En dat is zo'n bevredigend gevoel. Vliegvissen is zoveel meer dan gewoon vangen.

Heb geduld, het is een lange weg daarheen maar als je doorzet kom je daar en wellicht zul je nooit meer teruggrijpen op ander visgererei dan vliegvismateriaal. Niemand heeft verteld dat het allemaal gemakkelijk is en eigenlijk hoeft dat ook niet. Vliegvissen is de allermooiste manier van vissen waarbij je soms ook nog mooie en grote vissen vangt.

Slaap er rustig eens een paar nachtjes over en maak dan overnieuw plannen, je hoeft niemand iets te bewijzen, het is geen wedstrijd...
::wtf::

Hilco de Visser

Vliegvissen doe je voor de lol , en niet om veel te vangen.  8)

ik heb pas 3 hengels uit irritatie gesloopt omdat het of niet lukte of omdat ik nooit wat vang...........

maar na een middagje feederen en dikke vissen vangen ga ik toch weer vliegvissen omdat het zo leuk is ............


gewoon 1 setje houden voor de lol  ( die lichte) 

Lowlander69

Weet wat je bedoelt, zelf ook dat gevoel gehad.......Tot dat ik een quote las, weet niet meer waar, kan hier op het forum zijn geweest maar ook ergens anders.

Vliegvissen is de mooiste manier van vissen om "weinig" te vangen.

Heb sindsdien geen andere hengel meer aangeraakt, en vang nu regelmatig, een dik jaar later, mijn vis(je).


Groet Harry




merijn1982

En toch zijn er momenten zat dat je met de vliegenhengel andere technieken verslaat qua vangen! Bij de forelvijvers. Als je ruisers aan het vangen bent. Ik kan me dagen in de haven herinneren waarbij de vlieg het dik won en menig karpervisser baalt van mij de laatste tijd! Maar het is vooral leuk. Ook als je niets vangt!!
Tight lines!!

Raymond

Gisteravond met m'n 2tje nog een paar uurtjes langs de Maas gelopen. Behoorlijk wat klein grut kunnen vangen (voorntjes, kopvoorntjes, windes, roofbleitjes) met een droog vliegje. Dit vliegje, door mij gedoopt KZV (klein zwart vliegje), vangt bijna altijd op dit water en ik knoop ze zelf op haakmaatje 20. Dit is, ondanks dat het klein grut is, zo ontzettend leuk. Daarnaast, de hoop op een mooie dikke winde blijft altijd want die zitten er ook. Helaas heb ik ze dit seizoen nog niet gezien, maar goed, dat komt wel weer.

Dus met een eigen in elkaar geknutseld vliegje vissen vangen die je eigenlijk op een andere manier haast niet te pakken krijgt, dat is o.a. de essentie van vliegvissen...
::wtf::

Scaramouche

Even een anekdote, Vliegop:

Tijdje geleden wezen karperen met een maatje van me. Hij had een penhengel met hondebrokken, ik de vliegenlat met een broodvliegje. Brede sloot van 30 meter, langs de kant 5 meter waterlelies. Het stroomde als een malle.

Onder de kant was mijn maatje in het voordeel; hij kon de vissen die onder de lelies zaten makkelijk bereiken door gewoon de brokjes voor hun bek te laten zakklen. Ik kon op zo korte afstand niet secuur genoeg plaatsen en bij het oppikken van de lijn bleef ik haken in de leliesbladen, wat de vis gelijk verstoorde.

Maarrrr... in het midden zwommen ook een paar mooie vissen. Daar kon hij met alleen een brokje niet bij, en een montage met werpdobber ging niet omdat de brokken niet netjes meedriftten op de stroom, daar trapten ze niet in. En toen kwam ik met een machtige mooie worp, lijn met een bochtje om de drift wat langer natuurlijk te laten verlopen. Vis spurtte er naartoe, geweldige dril, prachtige herinnering.

Het mooie is dat ik deze vis alleen te vangen was met de vlieghengel (en op een zelfgebonden vliegje ook nog). Het heeft me tijd gekost om die afstand te leren werpen, en mijn presentatie te verbeteren. Maar terwijl ik dit jaar met de jerkbaithengel al behoorlijk wat mooie vissen heb weten te vangen, is die ene vangst veruit de meest gedenkwaardige. Daarvoor moet je het doen, en niet per se voor de aantallen (want dan had ik net zo goed met een brok onder de penhengel kunnen gaan peuteren).

Dus ik zou niet te snel de boel wegdoen. Ik heb het vliegvissen een jaar of 5 geleden opgepikt en in het eerste jaar heb ik misschien 4 keer met de vlieghengel gevist. nu is het zo'n beetje 50-50 en het zou me niks verbazen als ik over een paar jaar fly-only ben, ook op snoek.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Vliegop

Niets zo veranderlijk als de mens (of was het nou het weer?).
Maar goed, ik ben om en blijf het proberen want het is toch wel een mooie manier van vissen.
Ik moet zeggen jullie zijn stuk voor stuk ambassadeurs van het "vliegvissen" .
Waar anderen waarschijnlijk hun kans schoon zien om voor weinig geld spullen over te nemen wegens het beëindigen van een hobby hebben jullie geprobeerd mij op andere gedachten te brengen, namelijk niet stoppen.
En met succes, want ik blijf gewoon doorgaan met het te water laten van vliegjes, nimfjes, carpbolletjes en streamers.
Ik blijf jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Thanks,  ::goodjob::

Mario.

Ps, ad op Marktplaats is verwijdert.

Gert

Ach ja, ik had er gisteren in een paar uur tijd ook weer een stuk of 40. Allemaal kleine blank- en ruisvoorntjes en af en toe een baarsje ertussendoor.
Op een #3 hengeltje is dat hartstikke leuk vind ik. Dan hoeven het geen grote vissen te zijn.

Vis was heel actief in de oppervlakte, maar omdat er veel vuil en kroos overheen dreef heb ik er maar steeds een klein nimfje (#14) doorheen getrokken ipv een droog vliegje. Elke worp voelde je de tikjes, en 1 op de 3 of zo bleef hangen.
Zo moeilijk is het dan niet meer. Maar nog steeds wel leuk! Hoop dat je dat ook snel gaat meemaken.

Groet,
Gert

Vliegop


iamveenstra

helemaal top kerel.
GEwoon vol houden met vissen, de vangsten gaan vanzelf komen.

greetzz
Eer was was was, was was is...

Gert

Quote from: Vliegop on June 27, 2014, 16:14:14
Ik ook Gert.  :D

En anders kom je maar een keer deze kant op (Amstelveen).

sjoerd

#44
Quote from: Vliegop on June 27, 2014, 15:45:03
En met succes, want ik blijf gewoon doorgaan met het te water laten van vliegjes, nimfjes, carpbolletjes en streamers.
Ik blijf jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Mario.

Beste Mario, als beginnend vliegvisser zou ik het eerst maar eens gewoon op voorns proberen in plaats van meteen al willen proberen om met de vlieg een karper te vangen, want dat is wel iets voor gevorderden!!
Voorns zitten overal maar.....als vliegvisser moet je wel je water uitzoeken. Ik bedoel daarmee dat je geschikt vliegviswater moet bevissen. Hoe kleiner en ondieper de wateren hoe makkelijker om met de vlieg te vissen. Een groot en diep kanaal zonder enige planten lijkt me geen geschikt beginnerswater(en ook niet leuk voor gevorderden :) ) Zoals anderen al schreven, zoek het eens in stadswatertjes, vijvers en singels. Beste tip: ga met iemand mee die het klappen van de zweep kent.
Succes zal dan niet uitblijven!

Sjoerd

Plantje

Sjoerd, ik heb even een einde quote in je post gezet. Anders springt jouw tekst er niet uit.

Los van de moderator acties ben ik het er zeker mee eens: zoek de kleine watertjes uit. Waar je met andere vismethoden simpelweg in kunt werpen en dan maar wachten. Of kunt trollen en dan maar even aanzien of je iets tegen komt moet je met vliegvissen wat meer op zoek. En soms zit er op een stuk simpelweg niets!

Maar ook met Raymond ben ik het eens. Toen ik het vliegvissen weer oppakte heb ik behoorlijk wat fouten gemaakt. Dingen toegepast op de polderwatertjes en stadswatertjes hier in en om Zwolle die ik geleerd heb toen ik nog op forel viste in Duitsland (20 jaar geleden) Dat werkt gewoon niet! Simpel voorbeeld: ik had geleerd te zorgen, dat een droge vlieg absoluut NIET dregt! Er mag geen "v" op het water komen! Wat doe je hier vaak met veel succes? Droge vlieg inwerpen en hem met kleine rukjes telkens een centimeter of 10 binnen strippen en weer even laten liggen. Ik kon me dat niet voorstellen, maar het werkt wel! En zo zijn er nog veel meer zaken die je van ervaren vissers kunt leren!

Maar ik moet een beeeeetje mijn grote mond houden, want ik heb al twee mensen beloofd om eens samen op pad te gaan en ik heb het er op het moment gewoon eigenlijk te druk voor.

merijn1982

Goed om te horen dat je niet opgeeft mario! En vanavond ben je beloond met een baars!! Je zal zien dat het steeds beter gaat. Hang in there!! Ook is het idd zoeken naar plekken waar ze zittem. In ken een vijvertje waar je op vijf meter verschil net wel of net noet tussen de voorns vist. Zijn schooltjes die niet door de hele vijver zwemmen. Dus zit je in de school is het bingo. Anders is het blanken
Tight lines!!

Vliegop

Hartelijk dank weer voor de reacties, tips en uitnodiging.
Gisteravond even de polder in geweest met de 8# hengel kijken of er een karpertje was te spotten.
Niets te zien maar wel jagende baarsjes, daar lag mijn kans dus om te kijken of dat gaat lukken.
Carpbolletje eraf en nimfje eraan, eerste worp was raak een Baarsje.
Geweldig leuk, maar niet aan een 8# natuurlijk had de andere hengel 3# niet bij me. Maar weer een visje, who's next?
Fijn weekend en voor diegene die nog gaan vissen, veel plezier.

johan1965

Hallo allemaal, mooi topic. Ik ben nieuw op dit forum, maar net zoals Mario pas begonnen met, vind ik toch, de mooiste manier van vissen.

Een goede vliegvisser(soms >50 voorns op paar uur) van bij ons uit het zuiden zei me, toen ik 2 jaar geleden begon, ' Als je (ruis)voorn op de vlieg kunt vangen, kun je elke vis met de vlieghengel vangen'. Dit was zijn waarschuwing naar mij toe dat het niet de gemakkelijkste manier van vissen is. Hij zei me ook om door te zetten, ook al vang je een seizoen niets. Oeps, waar ben ik aan begonnen.

Ik haalde al veel voldoening uit het steeds beter werpen van de vlieg. Steeds verder en nauwkeuriger, en steeds minder aan de takken moeten hangen om  de vlieg te redden. En zoals iemand eerder hier vermelde, het werkt verslavend. Het werpen, bedoel ik.

Ik ben in het najaar(2013) begonnen met streamers op snoek. Resultaat(je) 2 snoeken en een paar lossers. Heb moeten zoeken naar juiste techniek&materiaal om flinke streamers weg te zetten. Deze winter staat de teller op 15 snoeken, grootste +80cm. Nu ik het kan, blijkt 'dubbel strippen' een wereld van verschil te zijn. Bijna tot ad backing reel leeg!

In voorjaar 2014 begonnen met #5 op voorn. Dat viel tegen. Vooral moeite met vinden van stijgende vis. Wel wat kleine visjes gevangen maar stelde niet vel voor. Toch stug volgehouden en ih najaar paar mooie ruisers gevangen op nimf. Deze winter 15 snoeken gevangen met vlieghengel, begin april weer op zoek naar ruisers.(#5, ik heb geen #3)

Wat ik eigenlijk wil zeggen aan Mario en lotgenoten, Vliegvissen (in NL) is niet makkelijk, maar wel een heel mooie manier van vissen. Al is het maar alleen om die vlieg zo mooi weg te zetten.

Gr. johan





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

merijn1982

Nou johan. Het kan moeilijk zijn. Niet altijd hoor. Als je de plekjes/stekken leert kennen en de juiste aanpak bij de situatie kan je soms gewoon erg leuk en of veel of groot vangen met de vliegenhengel. Maar soms is het pittig ja:-)
Tight lines!!