Ik vang niks, HELP!

Started by Vliegop, June 12, 2014, 09:38:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vliegop

Sinds 2 maanden vis ik met de vliegenhengel.
Op een enkel klein visje na vang ik dus helemaal niets.
Terwijl ik vis zie azen zowel hoog als laag.
Het viswater waar ik vis is in de polder met een waterdiepte tot max. 1.50 meter.
Ik vis met nimf, droog en natte vlieg.
Wat doe ik fout?

Groet, Mario. ::hulp::

Scaramouche

Tja, dat kan van alles zijn; misschien zijn je vliegjes te groot of juist te klein, misschien is je presentatie niet subtiel genoeg, of je leader te dik. Voor mij is een deel van de lol van het vliegvissen dan ook precies het uitvogelen 'wat werkt'. Het scheelt enorm als je een keer met een meer ervaren vliegvisser meeloopt, dan krijg je zeker tips waar je wat verder mee komt.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Vliegop

Werkelijk geen idee, heb het allemaal geprobeerd.
Misschien op groter en dieper water gaan proberen.
De polder waar ik vis word zeer druk bevist misschien is dat juist het probleem.
Alhoewel ik had gehoopt dat het vliegvissen juist de dressuur zou doorbreken.

Scaramouche

Welke soorten probeer je te vangen, en als je vis ziet azen, heb je dan een idee waar ze op azen?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Plantje

Met streamers op snoek vissen werkt vaak wel goed om ze "eens iets anders" te laten zien.

Op groter en dieper water gaan vissen geeft vaak juist ook wat frustratie. Het zoeken van de vis is dan vaak nog veel lastiger!

Vliegop

Het snoeken met streamers is het probleem niet dat gaat goed.
Het gaat mij meer om het witvissen op blank- ruisvoorn en eventueel brasem.
Het hoog azen is bijna niet te zien waarop. Het vinden van vis op de bodem is moeilijk.
Ik vind het vissen met de nimf heel mooi maar waar en hoe diep zit de vis.

Scaramouche

Misschien dan toch de keuze van de vlieg. Dit zijn mijn toppertjes:

Mijn favoriete nimf voor ruisvoorn, hele jaar door, incl winter (maat 10-16):


Mijn favoriete droge voor ruisvoorn eerste helft van het jaar (maat 12-14):
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Vliegop

Ik zal eens kijken of ik deze ergens kan vinden. Hebben ze een naam.
Thanks.

Scaramouche

De bovenste is een ribbed hare's ear. De onderste is een SSE (Scaramouche's Special Emerger  ::fluiten:: )

Is een vrij simpel emerger partoontje, mocht je die nergens kunnen vinden dan moet je me maar even PM'en, dan stuur ik er een paar op als ik ze weer ga binden.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Vliegop

Ik ga zeker kijken of ik ze ergens kan vinden.
Lukt dat niet dan maak ik graag gebruik van je aanbod, bedankt hiervoor. ::goodjob::

Joost S.

http://www.dyckers.com/Tungsten_Nymphs/Tungsten_EP_Pink

Ik gebruik deze nymph, en komt geen andere meer op, ;-).

Vang heel veel mooie voorn. Is zonder weerhaak, ideaal. Heb ik ook 'per ongeluk?' De snoekbaars mee gevangen.


Ps. Als shoplink niet mag, excuses.

merijn1982

Brasem die hoog zwemt vang je ook (bijna)  niet. Maar voorn zou moeten kunnen! Probeer kleine vliegen aan een niet te dikke leader. Als ze diep zitten kan je proberen er een loodje voor te knijpen om zo toch snel op diepte te komen en blijven. Na je worp de boel eerst de tijd geven om af te zinken en dan langzaam binnenvissen. Werkt dat niet sneller binnenvissen. Als dat niet werkt minder lang laten afzinken en weer langzaam binnen vissen... zo de waterlagen afgaan zou je toch wel een aanbeet moeten opleveren! Als je een vlieg binnen hebt gestript probeer dan met je hengeltop de vlieg met dezelfde snelheid als je stript voor je langs te trekken. Zo krijg je ook een idee van hoe hoog of diep je daadwerkelijk vist. Het is vooral zoeken en veel proberen!! Maar zoals al eerder gezegd probeer eens mee te gaan met een ervaren vliegvisser. Daar leer je veel van!
Tight lines!!

Vliegop

Joost, dat nimfje heb ik ook pas binnen, is denk ik wel voor dieper water omdat het best een zwaar nimfje is.
Merijn ook deze keer weer bedankt voor de tips. (na vanmorgen op FB over de carpbol)

Vliegop

Ik ga zo de pc afsluiten en vanavond weer vissen. Ik laat morgen weten of jullie tips hebben gewerkt.
Voor nu bedankt. :D


eendagsvlieg



De black John van Smart fly fishing is een echte killer. Ze zegene dat je hier bijna altijd mee vangt en het is nog waar ook. http://www.smartflyfishing.nl/a-14838594/nimphen/black-john/

Succes,

Groet,

Eendagsvlieg

Raymond

Ik denk persoonlijk niet dat het aan de vliegen ligt dat je niets vangt. Even recht voor de raap, je kunt niet vissen!  ;D Zo dat is er uit en excuses hiervoor. ;)

Ik heb zelf drie maanden langs het water gelopen zonder een vis te vangen toen ik net met vliegvissen was begonnen. Ik werd er helemaal moedeloos van tot het moment dat ik met een ervaren visser meeging. Het duurde niet langer dan 10 minuten voordat ik mijn eerste vis ving, en dat was met een vlieg die ik van te voren ook regelmatig heb gebruikt. Ik kon gewoon niet vissen! En het lag echt maar aan kleine dingen.

Dus ga gewoon eens met een ervaren vliegvisser mee en je zult zien, je resultaten gaan met grote sprongen vooruit. Probeer niet het wiel zelf uit te vinden...

Succes!
::wtf::

merijn1982

Geen dank! Mocht je nog vragen hebben kan je me ook altijd via facebook messenger een berichtje sturen. En hoe is het gister met vissen gegaan?? Erg benieuwd!
Tight lines!!

Vliegop

Dank je Raymond, ik kan wel wat hebben hoor en denk dat je gelijk hebt.
Vissen doe ik al heel lang het inzicht is er en heb altijd veel en mooie vis gevangen, maar............................het vliegvissen is echt een heel ander verhaal. :P :P
Bij alle antwoorden zitten toch wel een paar handige tips en heb die gisteravond nog even toegepast met als resultaat..........een paar visjes.
We gaan dus iets vooruit.
Nu noch leren een paar uur aan de waterkant door te brengen met één en dezelfde leader want wat gaan die lijnen snel in de knoop zeg.
En niet een klein knoopje nee afknippen en weggooien die handel.
Het gaan vissen met een ervaren vliegvisser zou inderdaad een goede manier zijn om in de praktijk te leren vliegvissen
Ondertussen zijn de tips nog zeer welkom.
Mooie vliegen trouwens Maurice, en Merijn we keep in touch on FB.
Fijne dag allemaal.

FlueFisker

Hey man, gewoon veel lezen en kijken over vliegvissen, boeken en dvd's etc en er vooral ook veel op uit gaan. Zorg ook dat je werptechniek op orde is zodat je puur kunt focussen op het vissen zelf.
Je hoeft echt niet op pad met een andere vliegvisser om het te leren naar mijn mening, je doet er hooguit wat langer over om achter dingen te komen door het alleen te doen en zelf dingen uitdokteren vind ik ook zo z'n charme hebben.
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Hilco de Visser

het probleem bij vliegvissen is dat je de juiste vlieg voor de neus van de vis moet gooien .

Hoog zwemmende brasems vang je zelden  die hebben andere dingen aan hun hoofd.

je moet echt proberen "hotspots"  te vinden waar vissen kunnen zitten....................

tref je toevallig een school dan vang je veel , maar vaak sta je te vissen op een plek waar geen vis zit .................

langs het kantje onder je voeten, of pal tegen de overkant  liefst tegen riet  is vaak prijs





Vliegop

Bedankt nog voor de laatste tips. Het concentreren op het vissen wordt een beetje verstoort door randzaken als, de wind, zeer hoog gras en onkruid waar de lijn in blijft vastzitten met als gevolg knopen. Achter je langs gaande fietsers, wandelaars en andere opstakels. Dit maakt het voor mij wel moeilijk om je 100% te kunnen concentreren op het vissen zelf.
Dit is bij andere manieren van vissen wel mogelijk. het is dat ik het zo leuk vind met de vlieghengel(s) want anders................ :P :P

merijn1982

Probeer je het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken door bijv. Niet te vissen als er veel wind staat ( vaak gaat in de avond de wi d liggen ) en kies stekken waar je veel ruimte hebt achter je zodat je je meer kan focussen op je worpen en het vissen
Zoek anders een een stek waar je wadend kan vissen. Geen fietsers. Geen bomen of lang gras! En als het een btje weer is kan je in je zwembroek en een paar oude gymen of waterschoenen zo het water in ( mocht je geen waadpak hebben )
Tight lines!!

Vliegop

Ik woon in de randstad he, wel in het Groene Hart maar de polders zijn er toch wel erg druk met eerder bescherev bezoekers en veel vissers.
Groter water in de buurt is merendeel druk bevaren in de zomermaanden.
Maar..........ik blijf zoeken naar het ideale viswater (als dat bestaat)
Je ziet wel, ik heb het niet zo makkelijk als visser ;) ;) ;)

Beertje

@Vliegop, ik denk dat je nog het meeste succes  kunt hebben in de vijvers en grachten in nieuwbouw wijken en industrie gebieden.Dat zijn de nieuwepolders voor ons vliegvissers. ;)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.