Voor de nymphers op stromend water

Started by Ciniq, May 01, 2014, 11:19:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

#50
Wat ik nog even graag zou willen aanvullen op dit topic, is dat het french of Czech nymphen nog steeds gezien wordt als een of andere weinig elegante methode of zelfs excuus om toch maar vis te vangen op plekken waar dat anders niet zou lukken.

Voor mij is dat absoluut niet het geval en dat geld zeker ook voor de anderen die ook deze methode beoefenen.
Dat het heel anders is en dat het er misschien minder elegant uitziet begrijp ik ook wel.
Zoals ik ook al een aantal keer eerder gezegd heb, ik vond het de eerste keer ook echt heel vreemd en ik begreep het niet.
Na het echter een kans te hebben gegeven, ( wat anderen misschien ook eens moeten doen ) ging ik er ineens wel de lol er van inzien.

Ik vind het zelfs zo leuk dat ik er speciaal op uit ga om deze manier van vliegvissen te beoefenen.
Sterker nog, nog niet ze heel lang geleden ben ik naar Oostenrijk geweest om te gaan french nymphen op de Krimmler Ache. Een waanzinnige rivier overigens.
Toen de vangsten tegen vielen waren we genoodzaakt een andere manier te zoeken.
Ik was erg teleurgesteld toen bleek dat ze het die dag veel beter deden op de droge vlieg.
Begrijp me niet verkeerd, droge vlieg vind ik ook super leuk maar ik hou van afwisseling en diversiteit en vliegvis derhalve ook op zo veel mogelijk plekken in zo veel mogelijk verschillende landen op zo veel mogelijk verschillende manieren op zo veel mogelijk verschillende vissoorten.

Ik zou een ieder, die net als ik zeer veel vliegvist, echt willen aanraden om eens een keer andere manieren uit te proberen, misschien ben je ondanks je vooroordelen wel aangenaam verrast en vind je ineens een nieuwe dimensie in je hobby waardoor het nog meer diepgang krijgt.
Het feit alleen al dat je met super verfijnd en ultra licht materiaal aan de slag gaat maakt het wmb des te leuker.
Immers is het vissen met licht materiaal voor mij een van de redenen dat ik ooit mn 1ste vliegenlat heb gekocht.

Nog een reden dat ik ben gaan vliegvissen is dat het heel actief en direct is, dit zijn ook 2 aspecten die heel erg naar voren komen bij het " European style nymphing "

Iedereen moet vooral lekker van de natuur genieten hoe zij daar het meeste lol bij ervaren maar dat sommige echt een beetje hun best doen om deze manieren van vliegvissen te verketteren is denk ik een beetje triest en kortzichtig.
Regelmatig worden er woorden gebruikt als " dieptebommen " alsof we met semtex aan het vissen zijn ofzo.
Het zijn over het algemeen 3,5 mm tungsten kraaltjes en geen dynamiet staven oid.

Dus nogmaals, doe lekker waar je je prettig bij voelt maar om dingen zomaar te gaan verketteren zonder dat je er eigenlijk echt wat van af weet, behalve de filmpjes die je hier en daar voorbij hebt zien komen,.....is dat nou niet een beetje kinderachtig  ???
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Quote from: iamveenstra on June 12, 2014, 09:33:09
Hoe vis ik in niet stromend water, met een diepte van maximaal 80 cm met een nymph? Zijn er ervaringsdeskundigen die mij  antwoord kunnen geven? Of is het een kwestie van echt gewoon proberen, met/ zonder verklikker, snel/langzaam strippen etc?

Greetzz

Hangt heel sterk af van de helderheid van het water. Bij goede helderheid werkt het bij mij meestal goed om een langzaam zinkend nimfje een aantal keren op dezelfde plek tot de bodem af te laten zinken, terwijl je af entoe een miniem rukje te geven om het wat levendiger te laten lijken, en als dat niks oplevert een ander plekje te zoeken om hetzelfde weer te proberen. Maar bij troebel water is een verklikkertje vaak de manier om een nimfje wat langer op 1 plek te houden zodat de visjes meer tijd hebben om het te vinden. Kan inderdaad heel erg dobberachtig aandoen, mijn favoriete techniek zal het ook niet worden.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Rossie69

strip toch maar es je nimfie wat sneller binnen.
korte felle rukjes,levert mooie aanbeten op,al zijn ze ook zo klein je verneemt het wel.

en houd je punt van je vliegenlijn of stuk dikke leader in de gaten.
en wat ook wel een beetje helpt gedeelte leader invetten.

ik vis nu ook veel minder met de indicator.
moet zeggen gaat leuk zo.


iamveenstra

Dus nymphje wat sneller binnenstrippen. Ik ga er vanuit dat dit zonder indicator moet gebeuren omdat je met indicator de aanbeet minder snel voelt?
Ik ga het gewoon eens proberen. Voor alles is het inderdaad denk ik proberen en testen totdat je een ons weegt( in mijn geval zou dat niet misstaan;-)

greetzz
Eer was was was, was was is...

Plantje

Quote from: iamveenstra on June 12, 2014, 09:33:09
om toch nog een keer terug te komen op het topic onderwerp.
Ik ben de laatste tijd best vaak aan het vissen. Zo'n 2 a drie avonden in de week. En toch wil het met het nymphen niet echt lukken.
Ik vis met een verklikkertje en heb echt wel wat aanbeten, maar het is zo net dobbervissen. En daarvoor ben ik niet gaan vliegvissen. Maar op de een of andere manier heb ik het ook niet veel vertrouwen in dat ik wat ga vangen als ik de nymph binnen ga strippen. Dus rustig binnenhalen doe ik wel, maar sneller strippen niet, omdat het vertrouwen gewoon ontbreekt.
Dus nu is mijn vraag: Hoe vis ik in niet stromend water, met een diepte van maximaal 80 cm met een nymph? Zijn er ervaringsdeskundigen die mij  antwoord kunnen geven? Of is het een kwestie van echt gewoon proberen, met/ zonder verklikker, snel/langzaam strippen etc?

Greetzz
Ik snap dat gevoel van dobber vissen ook wel. Het lastige met nimf vissen blijft: als je niks vangt ga je je afvragen waar het aan ligt. Is het de verkeerde nimf? Zit er geen vis? Vis ik te snel of te langzaam binnen?
In de situatie die je noemt heb ik redelijk goede ervaringen met een (niet eens super goed gebonden) pheasant tail nimf die slechts een klein beetje verzwaard is. Haakmaat 14 en kleiner. Ik werp dan meestal een meter of 10 in, laat het ding even zinken en strip dan met achtjes binnen en let op het puntje van de vliegenlijn en het gevoel in mijn vingers om aanbeten te registreren.
Met een red tag nimf met een goudkopje verzwaard heb ik geen goede ervaring. Dat zinkt in mijn beleving te hard waardoor ik veel te snel aan het binnen strippen ben.

Vaak sta ik god-weet-hoe-lang te vissen zonder ook maar iets te vangen. Des te frustrerender als je dan op precies die plek een dobber met een bolletje brood eronder laat zakken en direct beet hebt. Maar het vliegvissen blijft leuker!

Quote from: Hans-oet-remunj on June 12, 2014, 09:49:26
Ja maar bert zei ook iets  over natuur...

Ik zie het wat grijzer

Als ik laagdrempelig dicht bij huis mooi kan vissen met lage vang kans, is dat interessant ook al vang ik 3 van de 4 keer niks. omdat het mooi is en evt een goede training voor het echte werk.  In het geval eea meer tijd/geld 'kost' filter ik vooraf of het feest doorgaat of niet, inc natuurfactor...
Ja, eens. Het één moet het ander niet uitsluiten. En ik neig zelf ook meer naar natuurbeleving dan naar vissen/vangen.

iamveenstra

het is wel grappig want ik doel dus ook op het water in zwolle zuid. Daar heb ik met een pheasant tail gevangen en de eerste x met red tag nymph.
Echter wel beide keren met verklikker. Ik wil het gewoon zonder gaan proberen, maar ik snap je idee van vragen stellen waar het dan aan kan liggen ook wel.
Ik heb hetzelfde. Maar ik weet ook, van verhalen en inmiddels een klein beetje uit eigen ervaring, dat de pheasant tail en een red tag het prima doen. Dus met een van beide moet je daar wel kunnen vangen. Ik ga het volgende x gewoon zonder verklikker proberen en zien waar ik uitkom. Geduld is een schone zaak en ondertussen kan ik daar dan ook nog eens karpers kijken;-)
greetzz
Eer was was was, was was is...

Plantje

Klopt Albert. Ik heb je PB ook gezien en ik ga er snel op terugkomen. Binnenkort zullen we eens samen naar een stukje in Zwolle-Zuid gaan waar jij zonder beetverklikker wel een paar mooie ruisvoorns en wellicht ook wat baarzen kunt vangen.

Ik ga de agenda even checken en met het (hoogzwangere) thuisfront overleggen :)

iamveenstra

oei, hoogzwanger? spannend. Heb zelf ook twee kleintjes rondhuppelen(2 en 4) maar vond het met bevallingen altijd wel spannend.
Maar ook wel erg leuk... Ik hoor het wel wanneer je een keer kunt.
groeten
Eer was was was, was was is...

Wouter573

Dank je voor de reacties tot nu toe, ik ben ook wel geïnteresseerd in het nimfen op stilstaand water, maar met name ook naar jullie technieken met nimfen op stromend water en hoe je daar een zo goed mogelijk contact kan houden met de nimf en dus de aanbeet kan verzilveren.

Zag een filmpje waar down and across in werd gegooid andere doen alleen upstream en kleine drifts. Hoe doen jullie het?

sexyloops

#59
vis·sen (viste, heeft gevist)


1 vis (proberen te) vangen: op haring vissen

2 boven water brengen: parels vissen


3 achter iets proberen te komen: naar iets vissen

dus wie zegt het gaat mij niet om het vangen   is niet aan het vissen
laat dan ook je hengel thuis   

en zoek andere hobby vissen is dus niks voor jou

mensen die vissen heb je dus in elke soort en maat.
de ene maakt het niet uit Hoeveel hij vangt. 
en andere willen zo veel mogelijk vangen op elke mogelijke manier mits binnen de regels van vergunning

maar vissen is toch echt bedoelt om een vis aan de haak te slaan


sexyloops

#60
die willen niet vangen zouden anders wel voor het NET vissen   

willen niks vangen wat toch wel de bedoeling is van vissen 

Raymond

Quote from: sexyloops on June 12, 2014, 17:35:26
dus wie zegt het gaat mij niet om het vangen   is niet aan het vissen
laat dan ook je hengel thuis   

en zoek andere hobby vissen is dus niks voor jou
Hummm... dit is kort door de bocht...


Quote from: sexyloops on June 12, 2014, 17:35:26
mensen die vissen heb je dus in elke soort en maat.
de ene maakt het niet uit Hoeveel hij vangt. 
en andere willen zo veel mogelijk vangen op elke mogelijke manier mits binnen de regels van vergunning

maar vissen is toch echt bedoelt om een vis aan de haak te slaan
Hahaha... hoe je het ook wendt of keert, hier kun je idd niet omheen...  ;D
::wtf::

RiverHunter

Er zou een filmpje te zien zijn?? maar is kennelijk niet meer te zien >:(
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

Ciniq

tsja..   met dank aan de copyrightboys van youtube verwijderd

Wouter573

Dank je voor de reacties tot nu toe, ik ben ook wel geïnteresseerd in het nimfen op stilstaand water, maar met name ook naar jullie technieken met nimfen op stromend water en hoe je daar een zo goed mogelijk contact kan houden met de nimf en dus de aanbeet kan verzilveren.

Zag een filmpje waar down and across in werd gegooid andere doen alleen upstream en kleine drifts. Hoe doen jullie het?

Ciniq

Gewoon beide? en vaak gecombineerd..

Dus upstream casten, en dan helemaal laten uitdriften en dan terug vissen met kleine rukjes..
Met Czechen doe je ook niet veel anders...  maar dan met een kortere lijn..

Het stroomafwaards vissen kan wel vaak voordelig zijn op stukken waar je anders niet kan komen.
Midden in de rivier gaan staan.. lijn stroomafwaards en  dan de nymph steeds van de ene naar de andere oever laten gaan...
En steeds je lijn wat langer.

@Mike:  Ik snap de hele heisa over EUstyle ook niet...  ik vind het vooral grappig hoe het wordt afgedaan als 'makkelijk'..
En toch sta je dan op sommige dagen achter iemand aan de rivier op te vissen die ook met die techniek aan de gang is maar vang je het 5 voudige eruit.. 

Net zoals het vissen met een beetverklikker...    dat kan echt niet.!  (lol) maar wel lekker met zijn allen naar het puntje van de vliegenlijn blijven kijken want dat is geen beetverklikker  8)...

ach ja... zoveel mensen zoveel meningen..


Wouter573

Cliniq bedankt voor je verhelderende uitleg. Jammer dat je het belangrijker vindt om offtopic te reageren in plaats van je kennis en kunde te delen over de vragen die daadwerkelijk gesteld worden.

Hopelijk willen andere wel de moeite doen. Marten, ik ben ook benieuwd naar jouw techniek op stromend water. :D

Ciniq

Lijkt me.. dat aangezien ik het topic zelf geopend heb,om te laten zien hoe snel een forel iets oneetbaars uitspuwd.
Ook de vragen over de techniek van het nymfen op stromend water offtopic zijn.

Net zo  offtopic als stukken over EUstijl nymphen..  Maar ik reageer op 2 eerdere comments omdat ik dat nodig vind..
1. Om iemand te helpen met zijn vraag..
2. Om iemand anders gelijk te geven.

Dus..  eventuele kennis wodt gedeelt...  en tevens geef ik mijn mening over iets..
Ik zie het probleem niet.. maar blijkbaar jij wel.

Fijn weekend !


Plantje

Quote from: Cornico on June 13, 2014, 21:05:11
En zoals je al gemerkt zult hebben is niet iedereen het met elkaar eens en dat maakt het juist zo leuk omdat je kunt kiezen wat jij het leukste vind.
Daar is het forum ook voor. Niet om enkelen "dé waarheid" te kunnen laten verkondigen, maar ook gewoon om kennis, meningen enz. uit te wisselen.

JB

Quote from: Ciniq on June 13, 2014, 16:13:12
Lijkt me.. dat aangezien ik het topic zelf geopend heb,om te laten zien hoe snel een forel iets oneetbaars uitspuwd.
Ook de vragen over de techniek van het nymfen op stromend water offtopic zijn.

::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh::

Het wordt steeds mooier, je start een topic met een bijdrage waaruit blijkt dat de vis dingen erg snel kan uitspugen. Vervolgens wordt je ervan "beschuldigd" off-topic te reageren.
Terwijl iedereen dat al deed!

Ik haal er nog een flesje fris en een zakje chips bij, dit is beter dan een humoristisch film.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

bij

Quote from: JB on June 14, 2014, 18:09:06
::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh::

Het wordt steeds mooier, je start een topic met een bijdrage waaruit blijkt dat de vis dingen erg snel kan uitspugen. Vervolgens wordt je ervan "beschuldigd" off-topic te reageren.
Terwijl iedereen dat al deed!

Ik haal er nog een flesje fris en een zakje chips bij, dit is beter dan een humoristisch film.

jammer deze kan ik niet meer openen.