Voor de nymphers op stromend water

Started by Ciniq, May 01, 2014, 11:19:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Afgelopen maandag op de Kyll was het verschil tussen beide methoden mooi duidelijk. Jan had er geloof ik 12 met voornamelijk nymphen en ik 2 met alleen droog...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Ciniq

#26
Dat verhaal ken ik Jan,

Maar ik vind het altijd een beetje onzin, aan dingen vasthouden omdat het vroeger zo was.
Het is bijna een geloof waar men nog steeds vast hangt aan een verhaal en boekje van meer dan 2000 jaar oud ( maar laten we die discussie niet houden !!)
Iedereen staat natuurlijk vrij om zelf invulling te geven aan hun visserij. Maar ik persoonlijk ga uiteindelijk om vis te vangen.
En daarbij maak ik gebruik van wat op dat moment de beste optie is.
Natuurlijk is het leuker om een vis op een droge vlieg te vangen en soms ( zoals dinsdag ) is het de meest effectieve methode.
Maar ook het czechen heeft zijn charme, evenals streameren.

Ik vind het dusdanig leuk om met een droge vlieg te vangen, dat ik mijn hele czech setup vervang naar droog als ik een visje zie
stijgen.  Maar daarna vlug weer terug.

Dus de conclusie:  Iedereen moet doen wat hij leuk vind  en zich wat minder aantrekken / oordeel vellen van / over een ander.
Dat geld niet alleen in de visserij, maar in de gehele samenleving.


Gert

#27
Helemaal mee eens Pim, en er zijn hier volgens mij ook geen echte puristen op het forum.

Soortgelijke discussies zijn al vaker op dit forum, maar ook op andere fora gevoerd. En we/ze zijn het nooit eens met z'n allen en dat hoeft ook niet. Een made aan een vliegenhengel, een spons op een haak (mijn favoriet voor de karper, en dan lok ik ze ook nog met echt brood), French en Czech nimfen, streameren, allemaal wel of niet over de grens van wat vliegvissen is - voor de een wel , de ander niet.

Ter overweging: makreelvissen op een boot, paternoster met 3 haken voorzien van een veertje, en een stukje vliegenlijn op de molen. Is dat verdedigbaar als vliegvissen? Denk dat niemand dat serieus neemt. Maar er is wel enige vergelijking met French nimfen vind ik ::blabla::


Ciniq

Maar als je nou een zinklijn gebruikt en werpt?   ;D ;D ;D

Mike

#29
Quote from: Cornico on May 02, 2014, 11:01:18
Mijn eigen ervaring is dat, als je het allemaal al meerdere malen hebt gedaan en meegemaakt, de grootste honger en ontdekkingsdrift wel over is en dat er dan uiteindelijk iets op een toch wel kritische "zeef" blijft liggen dat je persoonlijk fijn vindt om te doen.

Ik denk dat je daar de plank ook behoorlijk misslaat.
Juist in het wedstrijd wereldje doen heel veel senioren mee.
De meeste van die lui zijn hoofdzakelijk bezig met het hele wedstrijdwereldje en doen alleen nog maar trainen voor wedstrijden, lesgeven in bepaalde technieken en wedstrijdenvissen.
Het is echt onzin om te denken dat wanneer je " alles al hebt meegemaakt " (wat sowieso onmogelijk is) dat je dan vanzelf terug valt op wat in jou ogen echt leuk is en alleen nog maar beetje de "purist" gaat lopen uithangen.

In Nederland zijn we we gewoon een beetje achtergebleven wat het hele vliegvissen betreft.
Als we even de meerderheid als maatstaf hanteren mag je gerust stellen dat het kleine Nederlandse vliegviswereldje in een behoorlijk puristisch stramien is blijven hangen.
In andere landen zoals Engeland, Tsjechie, slovenie, enz enz, waar vliegvissen een veel meer gepraktiseerde  sport en tijdverdijf is, doen ze helemaal niet zo dramatisch over "alternatieve"wijzen van vliegvissen en het vissen met meerdere vliegen, verzwaarde nymphen enz.

Als je hier graag zo veel mogelijk dikke vissen wil vangen en af en toe een wedstrijdje vist en daarbij andere vliegvistechnieken gebruikt wordt je door een bepaalde groep meteen verketterd maar uiteindelijk is dat toch een uitstervend soort :P en zullen de meeste uiteindelijk wel het licht zien en het echte vliegvissen ontdekken ::) :P

Zie hier een paar echte vliegvissers. https://www.youtube.com/watch?v=T-GmDHJo7v8
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

#30
Quote from: Gert on May 02, 2014, 09:49:22
Om de discussie op gang te houden:

Ok Mike, hier heb je een punt (alhoewel ik betwijfel of er iemand bewust op stromend water met 0.10 vist als je weet dat er forellen van die afmetingen zitten). Maar 27 meter backing van 79,95 omdat het anders geen vliegvissen is - dan valt er met wat meer creativiteit toch nog wel winst te behalen. Bolognese hengel een beetje inkorten misschien een idee? ;D

Deze ving ik vorig jaar met een #2 en een tippet van 12/00 ste en ik vis daar bewust op met zulk materiaal.
Binnen 3 a 4 minuutjes ligt ie in't netje
https://www.youtube.com/watch?v=lCXqSEInzWw
De vliegenlijn komt daar overigens goed van pas. Als zo'n vis ineens 35 meter de rivier afzwemt is het wel fijn dat je een vliegenlijn in je handjes hebt ipv nylon.
Bovendien trek ik snel mn leader eraf om droog te kunnen vissen als de situatie dat vereist.
Zo kan ik in 1 minuut veranderen naar puristisch vliegvissen ;)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: Gert on May 02, 2014, 11:59:43
Helemaal mee eens Pim, en er zijn hier volgens mij ook geen echte puristen op het forum.

Soortgelijke discussies zijn al vaker op dit forum, maar ook op andere fora gevoerd. En we/ze zijn het nooit eens met z'n allen en dat hoeft ook niet. Een made aan een vliegenhengel, een spons op een haak (mijn favoriet voor de karper, en dan lok ik ze ook nog met echt brood), French en Czech nimfen, streameren, allemaal wel of niet over de grens van wat vliegvissen is - voor de een wel , de ander niet.

Ter overweging: makreelvissen op een boot, paternoster met 3 haken voorzien van een veertje, en een stukje vliegenlijn op de molen. Is dat verdedigbaar als vliegvissen? Denk dat niemand dat serieus neemt. Maar er is wel enige vergelijking met French nimfen vind ik ::blabla::

Nou denk ik dat je over heel veel dingen een discussie kunt voeren of het wel of niet vliegvissen is.
Wanneer je een levend iets als een made op je haak prikt is de discussie wmb wel echt voorbij.
Ik heb in Biddinghuizen ook wel eens twee kerels met powerbait balletjes zien vissen aan hun vliegenhengel, dan ga je in mijn ogen echt wel een grens over.
En makreel vissen met een zeehengel met een paternoster heeft m.i. ook echt bijzonder weinig overeenkomsten met wat ze hier doen https://www.youtube.com/watch?v=T-GmDHJo7v8

Maar als iemand de lol heeft van ze leven door met powerbait en maden te vissen aan een vliegenhengel, be my guest.
Zolang het daar is toegestaan natuurlijk.
Ga alleen geen mooie plaatjes op het forum plaatsen met de gedachten dat je die aan de vlieg hebt hebt gevangen.. :o
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

#32
Mike, ik zie aan dat filmpje niet op welke manier ze nou aan het (vlieg? ;))vissen zijn - ik zie ze alleen maar drillen en 1 keer iemand met een korte opslag vlak voor z'n voeten inwerpen.
Dus het zegt me eerlijk gezegd niet zo veel. Maar ik heb ook wel andere filmpjes gezien waaruit het wel duidelijk werd, en ook dat er veel te vangen is op de French- en Czech manier. Ik heb zelfs een halve dag les gehad van zo'n Tsjechische kampioen, maar ik vond er toen ook geen bal aan, hoewel hij ze wel wist te vangen.

Maar mooi om te lezen dat ook jij zo snel mogelijk overstapt op droog als het ff kan.
Dat we dat maar vaak mogen zien op je filmpjes  ;)

Edit:
Ik las het nog een keer over - "Als de situatie dat vereist" is toch iets anders dan "Als ik ze ook met droog kan vangen" :(

Mike

#33
Quote from: Gert on May 02, 2014, 12:50:56
Mike, ik zie aan dat filmpje niet op welke manier ze nou aan het (vlieg? ;))vissen zijn - ik zie ze alleen maar drillen en 1 keer iemand met een korte opslag vlak voor z'n voeten inwerpen.
Dus het zegt me eerlijk gezegd niet zo veel. Maar ik heb ook wel andere filmpjes gezien waaruit het wel duidelijk werd, en ook dat er veel te vangen is op de French- en Czech manier. Ik heb zelfs een halve dag les gehad van zo'n Tsjechische kampioen, maar ik vond er toen ook geen bal aan, hoewel hij ze wel wist te vangen.

Maar mooi om te lezen dat ook jij zo snel mogelijk overstapt op droog als het ff kan.
Dat we dat maar vaak mogen zien op je filmpjes  ;)

Edit:
Ik las het nog een keer over - "Als de situatie dat vereist" is toch iets anders dan "Als ik ze ook met droog kan vangen" :(

Yep, helaas moet ik je daar teleurstellen :-[
Ik ga echt puur voor de actie en de aantallen en schakel alleen over naar droog als ik denk dat dat op dat moment efficienter is.
In dat filmpje zijn ze overigens allemaal aan het ESN en
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

macfly

We kunnen gerust stellen dat vliegvissen zich enigszins heeft ontwikkeld sinds Sawyer en dat dat het ook zal doen nadat ik de madeliefjes van beneden bekijk en dat is nou zo mooi (en uitdagend) aan vliegvissen! Er komt nooit een eind aan de mogelijkheden en ontwikkelingen. Ik vis met hetzelfde gemak met een dikke vette streamer haak 2/0 op zeebaars als met een droge vlieg haak #18 en als die gast naast me meer succes heeft dan ik, ben ik gaarne bereid om van hem te leren.  ;)

HappyFisherman

Quote from: Cornico on May 02, 2014, 11:01:18
Mijn eigen ervaring is dat, als je het allemaal al meerdere malen hebt gedaan en meegemaakt, de grootste honger en ontdekkingsdrift wel over is en dat er dan uiteindelijk iets op een toch wel kritische "zeef" blijft liggen dat je persoonlijk fijn vindt om te doen.

Dan had je hier wel ff wat anders neer moeten zetten Marten:
Mijn eigen ervaring is dat, als ik het allemaal al meerdere malen heb gedaan en meegemaakt, de grootste honger en ontdekkingsdrift wel over is en dat er dan uiteindelijk iets op een toch wel kritische "zeef" blijft liggen en dat ik persoonlijk fijn vind om te doen.

Of... Je mag vinden dat je voor ieder ander kunt spreken (en in dat geval zou ik je idd een tripje naar de psych adviseren)  ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Wouter573

Het is een leuke discussie, maar inhoudelijk op de eerst gestelde vraag gaan niet veel mensen op in! Deze vraag vind ik wel interessant. Ik vliegvis nu een tijdje, vang mijn visjes droog en op de nimf. Maar heb het gevoel dat ik het nimfvissen nog maar half beheers! Ik weet bijna zeker dat ik geen contact heb met de nimf en daarom veel aanbeten (als deze er al zijn) mis.

Hebben jullie tips hoe ik met de verschillende technieken, maar met name voor nu de techniek waarbij met 1 nimf gevist wordt of natte vlieg, meer contact met mijn vlieg kan houden en daardoor beter aanbeten registreer?

Ook hoe je kan zien of voelen dat je diep genoeg vist met de nimf?

Ik vind droog ook het mooist, maar ben benieuwd hoe effectief nimfen kan zijn!

Graag jullie hulp! :D

Plantje

Ik moet zeggen, dat ik me wel heel erg herken in de vraag die hier gesteld wordt. Daarbij maakt (voor mij persoonlijk) het type water niet uit. Wanneer ik met een nimf vis vraag ik me vaak af waar ik nou helemaal mee bezig ben!

Heel tekenend was afgelopen lang weekend. Mijn dochtertje van bijna 3 wilde graag vissen dus zijn we achter het huis gaan vissen. Om het voor haar wat duidelijker en gemakkelijker te maken zijn we met de vaste hengel begonnen. Waar ik uren met een nimf op die paar meter kan vissen zonder ook maar een tikje te voelen kon ik nu met de vaste stok en een platgedrukt stukje brood eraan aanbeet na aanbeet krijgen! Het was inwerpen en binnen enkele seconden begon het dobbertje weg te lopen!

Wat doe ik dan verkeerd als ik met een nimf datzelfde stukje af vis? Of is het gewoon het aloude: de mooiste manier om weinig vis te vangen? :)

Koen

ik denk dat het gewoon veel oefenen is. Heb in Tsjechie onder een watervalletje gevist wat snel stroomde. Soms had ik er 1 gehaakt zonder het te zien. je ziet niet altijd aan je verklikker of er wat aanzit als deze niet op de juiste manier drijft. Daarom is Czech nymphen zo effectief omdat je voelt in je vingers.

Raymond

Iedereen moet gewoon doen wat hij/zij leuk vindt. Ik persoonlijk vis heel graag droog en soms is het weer veel effectiever om met een nimfje te vissen wat ik dan ook weer heel leuk vind. Ik houd me absoluut niet bezig met Czech en French nimphing, dat hoeft voor mij gewoonweg niet, en hele zware dieptebommen gebruik ik ook niet. Ik vind het wel fantastisch om met nimfen diep over de bodem te vissen om barbelen te vangen. En in Duitsland vis ik overigens meestal met 10/00 en 12/00. In uitzonderlijke gevallen met 14/00 maar dikker nooit!

Ik ben ooit van het karpervissen overgestapt op vliegvissen omdat ik de verslaving aan de pondenrace niet meer leuk vond. Daarom hoef ik geen enorme aantallen te vangen met vliegvissen maar vind ik met name de manier waarop en met welke vlieg ik een vis vang leuk.
::wtf::

Plantje

Helemaal eens met voorgaande reacties. Alleen moet ik wel zeggen dat "iets" vangen wel belangrijk is voor me. Zolang ik maar iets vang weet ik dat ik op de goede weg zit

sexyloops

uiteindelijk  gaan we allemaal om te vangen   

als we voor de natuur gingen dan hadden we wel wandelschoenen en wandelstok mee  in plaats van hengel en waadschoenen

Hans-oet-remunj

Quote from: sexyloops on June 11, 2014, 23:33:50
uiteindelijk  gaan we allemaal om te vangen   

als we voor de natuur gingen dan hadden we wel wandelschoenen en wandelstok mee  in plaats van hengel en waadschoenen

Niet mee eens met die stelling, natuur is essentieel wat mij betreft. In een ''forellen puff'' zul je me niet snel aantreffen. En idd ivm aalscholver problematiek / in verhouding te duur geworden vergunningen en het gedoe eromheen (verplicht overnachten enz) / vereiste onelegante vangmethoden (czech of dieptebommen en co) ben ik idd meer gaan wandelen langs het water cq gaan kayakken. 

dus niet allemaal... 8)

Plantje

Dat vind ik toch wat moeilijk te geloven Hans ;)

Kan me voorstellen dat je (om redenen die je noemt) er vaker voor kiest om niet te gaan vissen en te gaan wandelen of kayakken. Maar als je er voor kiest om te vissen ga je er toch voor om iets te vangen? Daar is nog een bepaalde gradatie in, maar we gaan allemaal om iets te vangen. De één maakt het niet uit hoe hij vist, als hij maar vangt. Weer een ander focust vooral op match-the-hatch en is tevreden als hij één enkel visje heeft kunnen haken aan een zorgvuldig gekozen en gepresenteerde vlieg.

Maar zelfs als je natuurbeleving hoog in het vaandel hebt staan ben je toch nog wel wat teleurgesteld als je een dag aan het vissen bent geweest en niets gevangen hebt?

Hans-oet-remunj

tja dan geloof je het maar niet.  :)

Ik heb in mijn 30+ vliegvisjaren al zoveel kruiwagens vol vis gevangen op de mooiste locaties...zeker, behoorlijk verwend geraakt in de loop der jaren. En dat beinvloed de uitoefening van mijn hobby zeker..

Als de inschatting is dat ik het  niet interessant genoeg vind, ga ik niet vissen. Punt. VB: In mijn leven ben ik 2 keer op een echte forellenvijver geweest. Pfffff wat erg.

In de meeste salmoniden houdende rivieren  om mij heen die ik als dagtocht of weekend tocht kan behappen, is de visstand tov 25 jaar geleden eerder verslechterd dan verbeterd.

toen de aalsholvers jaren 90 opkwamen en de vangsten sterk terug liepen vond ik het interessanter om te gaan kayakken/wandelen/fotograferen op vergelijkbare wateren, maar dan een stuk dichterbij en veel vrijer, niks vergunning gezeur. Dan heb ik nog steeds de natuur, en niet de ergernis of het gedoe. 

Maar goed, ik heb de luxe dat ik mijn hobby ook  wel eens in verweggistan kan uitoefenen.



Plantje

Tja... wordt een beetje tekst analyse zo, maar ik waag me er toch nog een keer aan...

Ik snap dat je steeds vaker niet gaat vissen; dat stel ik ook niet ter discussie. Dat begrijp ik helemaal! Maar áls je er voor kiest om te gaan vissen wil je ook wel wat vangen.

Hans-oet-remunj


A) als ik het mooi vind en er niet gevist kan worden kan ik er toch van genieten via bv wandelen of kayakken
B) als er heel veel vis zit maar ik het niet mooi vind ga ik er niet vissen, en al helemaal niet wandelen of kayakken.
C) als ik het mooi vind en de visserij interessant, ga ik uiteraard wel vissen

Omdat C steeds schaarser wordt (door externe factoren of mijn steeds kritischer normen) verschuif ik naar A, niet naar B, => dan gaat natuur voor vis.

QED  ;)





Plantje

Yes... en als het C is hoop je uiteraard wel wat te vangen.

En in dat opzicht ben ik het dus met Bert eens: uiteindelijk gaan we allemaal (vissen) om te vangen.

iamveenstra

om toch nog een keer terug te komen op het topic onderwerp.
Ik ben de laatste tijd best vaak aan het vissen. Zo'n 2 a drie avonden in de week. En toch wil het met het nymphen niet echt lukken.
Ik vis met een verklikkertje en heb echt wel wat aanbeten, maar het is zo net dobbervissen. En daarvoor ben ik niet gaan vliegvissen. Maar op de een of andere manier heb ik het ook niet veel vertrouwen in dat ik wat ga vangen als ik de nymph binnen ga strippen. Dus rustig binnenhalen doe ik wel, maar sneller strippen niet, omdat het vertrouwen gewoon ontbreekt.
Dus nu is mijn vraag: Hoe vis ik in niet stromend water, met een diepte van maximaal 80 cm met een nymph? Zijn er ervaringsdeskundigen die mij  antwoord kunnen geven? Of is het een kwestie van echt gewoon proberen, met/ zonder verklikker, snel/langzaam strippen etc?

Greetzz
Eer was was was, was was is...

Hans-oet-remunj

Quote from: Plantje on June 12, 2014, 09:31:30
Yes... en als het C is hoop je uiteraard wel wat te vangen.

En in dat opzicht ben ik het dus met Bert eens: uiteindelijk gaan we allemaal (vissen) om te vangen.

Ja maar bert zei ook iets  over natuur...

Ik zie het wat grijzer

Als ik laagdrempelig dicht bij huis mooi kan vissen met lage vang kans, is dat interessant ook al vang ik 3 van de 4 keer niks. omdat het mooi is en evt een goede training voor het echte werk.  In het geval eea meer tijd/geld 'kost' filter ik vooraf of het feest doorgaat of niet, inc natuurfactor...