Nieuweling met vragen

Started by marklwd, August 06, 2013, 17:48:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marklwd

Hallo iedereen,

als eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Mark, 26 jaar en woonachtig in leeuwarden. Vroeger veel op karper gevist, maar daarbij had ik altijd een pickertje / spinhengeltje om lekker bezig te blijven.
Na jaren niet meer gevist te hebben, heb ik nu een vliegensetje aangeschaft. Puur omdat je actief, licht, en relatief simpel aan het vissen bent. Relatief omdat ik toch nog enkele nieuwkomers vragen heb:


Mijn setje: Shimano Biocraft xt #6 met daaronder een Okuma magnidisc reeltje met daarop een cortland wf6f doorzichtige vliegenlijn en enkele vliegen.

Maar nu: backing daarna mijn vliegenlijn en dan komt(als ik het goed heb) de leader, ik heb nu een slowsinking poly leader 180cm er op. Aan het einde daarvan zit een doorzichtig stukje nylon van circa 20 cm. Hierop komt weer een stukje nylon met daaraan de vlieg? Dit is mij niet helemaal duidelijk.

Er bestaan diverse soorten vliegen, nymph, natte vlieg, droge vlieg, streamer. Ik ben er gedeeltelijk wat wat is. Maar hoe één en ander te herkennen? Wat is precies een natte vlieg (zinkend?drijvend?Welke soorten vis/water/leader/voor-nadelen tov andere vliegen?/ hoe te herkennen?) Dezelfde vragen heb ik voor de nypmh/droge vlieg/streamer etc.

Hoe herken ik ik een aanbeet van bijvb een ruisvoorn? Als ik een nypmh gebruik zit deze onder het wateroppervlak, een beetverklikker oid ergens op de lijn?

Wellicht is het een idee om alle beginnersvragen + antwoorden te bundelen en in een sticky te plaatsen. Dit werkt op andee fora erg goed.

alvast bedankt, Mark

Beertje

#1
Welkom Mark in de wondere wereld van het vliegvissen. Zo!!! dat zijn wel erg veel basic vragen en het vergt wel erg veel om dat hier allemaal te beantwoorden c.q. verklaren.
Het lijkt mij verstandig,als je eerst eens een boek over beginnend vliegvissen gaat lezen.En als er dan nog vragen zijn hier terug komen.
Ik kan je het boek: Vliegvissen in de praktijk van Wim Alphenaar isbn 9024010314. aanbevelen. bij bol.com €24.50

2e hands o.a.hier: http://www.polare.nl/tweedehands-boeken/q=vliegvissen%20in%20de%20praktijk=/ € 14,-
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wouter veuger

hoi mark,welkom op het forum!

er zijn inmiddels best wat mensen aanwezig hier die de switch van de karpervisserij naar de vliegvisserij hebben gemaakt...
je hebt een mooi setje aangeschaft in ieder geval!

aan je vliegenlijn komt inderdaad je leader,lengte en dikte hiervan is uiteraard variabel en afhankelijk van je visserij,ik ga er even vanuit dat je wilt gaan beginnen op voorns,dan is het het handigste om een drijvende leader te hebben.
voor het vissen met een droog (lees drijvend) vliegje heb je het meest aan een tapse leader,die begint dus dik aan je vliegenlijn,en wordt steeds dunner richting je vlieg,dit is om het strekken van de lijn te bevorderen(deze leaders kun je kant en klaar kopen)
nog handiger is om aan je leader een klein ringetje te knopen,en daar weer aan een stuk nylon(tippet) van dezelfde diameter als het uiteinde van je leader.zo hoef je als je een vliegje wilt wisselen alleen je tippet door te knippen en uiteindelijk te  vernieuwen en gaat je leader langer mee.


een nimf is een nabootsing van een insecten larve (heren experts correct me if im wrong!) en wordt zinkend gevist,je zou een aanbeet kunnen zien aan de beweging van je leader,maar in de praktijk is dit vaak lastig te zien en kun je een klein indicatortje gebruiken.

een streamer is een nabootsing van een visje en deze wordt dmv het strippen (rukjes geven aan de lijn ) binnen gevist, streamers worden dus gebruikt voor roofvis,persoonlijk vind ik het een heel gave manier van vissen,aanbeten zijn vaak mega spectaculair!


verder is er enorm veel te vinden op het forum,door veel te lezen zal 1 en ander al meer duidelijk worden,voor de rest is het aan te raden om eens met een meer ervaren visser op pad te gaan,in de praktijk leer je altijd het meest.

rest mij alleen nog te melden dat ikzelf ook nog volop in het leerproces zit,en dat bovenstaande slechts gebaseerd is op mijn eigen ervaring,ik hoop dat je er iets mee kan.

in ieder geval veel plezier gewenst in de wondere wereld van het vliegvissen,het is verslavend 8)


edit: cornico was me voor met een hoop info,maar ik vond het zonde om mijn hele post dan maar te deleten ::)

Plantje

Ik vind het op zich niet slecht om een soort van beginnerssite te maken met wat basisbegrippen en dergelijke. We hebben de afgelopen tijd regelmatig vergelijkbare vragen voorbij zien komen. Moet best kunnen!

Met betrekking tot aanbeten: met een droge vlieg zie je dat de vis de droge vlieg van de oppervlakte pakt. NIETS mooier dan dat! Wanneer ik met nimfen vis kijk ik meestal naar de punt van mijn vliegenlijn. Dat is vaak een aardige indicator of je beet hebt. Daarnaast kun je het natuurlijk ook voelen. (Je moet een nimf namelijk langzaam binnenstrippen)

Kijk ook eens op de site van Vereniging Nederlandse Vliegvissers. Zij hebben ook aardig wat informatie voor beginners op hun website staan.

Verder raad ik je aan te proberen aan te haken bij een wat meer ervaren vliegvisser. Waar woon je ergens? Er is vast wel iemand in de buurt te vinden. Daarnaast kun je je altijd aansluiten bij een vliegvissersvereniging om gelijkgestemden te vinden!

Je krijgt overigens binnenkort ook nog een welkomstmailtje. (Ik loop weer wat achter)

marklwd

Bedankt voor alle reacties, erg behulpzaam voor een beginneling als ik.
Ik ben er vandaag achtergekomen dat mijn lijn zinkt, (wf6i clear lijn van cortland)
Als eerst dus een andere lijn er op, die drijft en goed zichtbaar is.
Daarnaast moet ik volgens mij wat vet hebben, want mijn leader zinkt ook relatief snel (vind ik) het is echter wel slow sinking volgens de verpakking.

Mijn montage nu: wf6i, leader slow sinking, 40cm nylon 12/00, vlieg (nymph) is dit überhaupt goed?

Het vissen met de nyph vind ik verschrikkelijk moeilijk, dat komt mede doordat mijn hoofdlijn zinkt heb ik het idee.
Hoe kan ik nu goed zien of ik vis heb aan de nymph?

thx!

Heintje Davids

Uhh, niet! Met zinkende lijnen kun je de aanbeet alleen maar voelen. Jouw 'set-up' is in Nederland eigenlijk alleen goed bruikbaar op wat groter water en forellenputten. Voor het vissen in de polder zou ik, als ik jou was, een drijvend lijntje en een paar gewone leaders aanschaffen. Kost alles bij elkaar geen vermogen en geeft je veel meer mogelijkheden om te vissen. Niet alleen op ondieper water met een nimf of natte vlieg maar ook een droge vlieg behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Plantje

Zomaar even uit nieuwsgierigheid Marten...waarom geen platte knoop?

Overigens nooit echt aan gedacht dat een platte  of oude wijven knoop ook prima twee stukken lijn aan elkaar kan verbinden!

bazookadude

mark,

de tip van marten over het lezen van boeken zou ik zeker ten harte nemen.

in de bibliotheek kun je allerlei boeken lenen over vliegvissen.

zoek bij jouw in de buurt ook eens naar een vliegvisclub, dit zijn vaak mannen en vrouwen die je graag willen helpen.

marklwd

Wederom bedankt.  Zal binnenkort bij één van de sponsoren gaan bestellen.
Zelf leaders knopen is een goede tip en ga ik zeker doen.

Nu eerst zorgen dat mijn materiaal op orde is, en dan weer een poging wagen!

Vwb een sticky met beginners info: ik ben van mening dat dit goed werkt (zorgt tevens voor minder onnodige posts op het forum)
Ik zie dat er wel een marktplaats is geweest op dit forum, waarom is er nu geen aangeboden/gezocht afdeling meer? Zou wat mij betreft een welkome aanvulling zijn.

Gerrit72



Mark  ::welkom::

En mocht je een drijvende lijn gaan bestellen;
Oa onze sponsor A&M heeft fijne lijnen rond de 10 euro  ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

eddy

de lijnen van A&M zijn top, ik heb er een paar weken een complete #3 set gekocht.
kan er beter mee uit de voeten als de #5 set die ik bij Peters heb gekocht.

marklwd

#11
A&M was mij al opgevallen inderdaad. Mooie prijs en blijkbaar goede kwaliteit. Maakt het nog uit welke kleur de lijn heeft?

Heb ook al wat literatuur in huis; handboek voor de vliegvisser van john bailey en vliegvissen in de praktijk van wim alphenaar.

Beertje

Quote from: marklwd on August 09, 2013, 10:14:53
A&M was mij al opgevallen inderdaad. Mooie prijs en blijkbaar goede kwaliteit. Maakt het nog uit welke kleur de lijn heeft?

Heb ook al wat literatuur in huis; handboek voor de vliegvisser van john bailey en vliegvissen in de praktijk van wim alphenaar.

::goodjob:: ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

eddy

ik heb geen idee of de kleur nog uitmaakt, ze hebben mij de mos groene aangeraden.
vang er goed mee, dus geen reden tot klagen.

Heintje Davids

Kleur maakt volgens mij geen bal uit. Iedere vis die overworpen wordt zal bij het, op het water kletsen van een vliegenlijn wegvluchten, ongeacht de kleur. Ik heb in ieder geval nooit het idee gehad dat het ook maar iets uitmaakte. Naast A&M verkopen ook de andere sponsoren goedkope lijntjes. De prijs/kwaliteit-verhouding van deze goedkope lijntjes is geweldig en de kwaliteit van de lijntjes op zich is best redelijk en om te beginnen aan te raden.

marklwd

Heb wat spul besteld bij zowel A&M als GPflyfishing. Als eerst natuurlijk een nieuwe lijn, daarnaast enkele maten tippet, strike indicators, wat vliegen, vet, en enkele leaders (5 voor 5 euro, dan kan ik er nog eens één verknoeien). Moet nu goed gaan komen lijkt me.

groeten

wouter veuger

dan ben je er klaar voor!,veel plezier gewenst! ::agree::

marklwd

Al het spul is enkele dagen geleden binnen gekomen. De sponsers A&M fishingtackle en GP flyfishing van dit forum zijn een aanrader, snelle levering, goede service en een goede prijs!
Nu nog mijn eerste vliegvis vis op de kant ;)

Plantje

Het moet rond deze tijd wel te doen zijn om ergens wat voorntjes te verschalken!

jelle

In en om lwd zijn inderdaad zeer veel goede stekken met voorn ruisvoorn enz.
De stads vijvers bv en die tegenover het MCL wanneer je daar mag vissen lijkt mij een mooie stek
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

marklwd

Allen,

ik ben de weg kwijt. Ben nu een keer of 6 een middag wezen vliegvissen, en heb nog maar één (wel een mooie) ruisvoorn gevangen.
Vanmiddag weer wezen vissen in een prachtig gebied, zag de voorns kruisen etc. Dat er vis zat werd nog eens extra duidelijk toen mijn maat met de vaste stok om de 5 minuten een mooie ruiser naar boven haalde.
Ik met de vlieg had echter geen succes....
Langzaam binnstrippen, 8jes draaien, wat sneller binnen strippen, donkere nymph, groen/rood, lichte kleur nymph noem maar op. Het mocht niet baten.

Waar kan dit aan liggen? Wat doe ik niet goed?

Jaspero


marklwd


marklwd

Vandaag hetzelfde recept, mijn maat vangt zicht stuk met de vaste stok en ik met de vliegenlat en een nymph helemaal niks. Wat kan ik verkeerd doen?

Inderk

Veel maar ook niets.  ;D

Vliegvissen is de leukste manier om minder te vangen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit