Hoe meerdere vliegen te bevestigen aan de leader

Started by Gerrit72, May 15, 2012, 13:27:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

In navolging op Hilco's topic over meerdere vliegen aan de lijn, ben ik benieuwd naar de mening van forumleden over hoe je het beste de vliegen kan bevestigen.

Zelf heb ik twee varianten geprobeerd;

1. Als treintje waarbij de volgende vlieg in de haakbocht van de eerste wordt bevestigd (dit gooit goed, gaat niet in de war, maar heeft mi als nadeel dat de vlieg met twee bevestigde lijnen, mogelijk sneller afschrikt (op zicht en bij aanbeet).

2. Met de 2e (of 3e, 4e) vlieg op zijlijntjes. Dit gooit sneller in de war, ook ondanks het 1e deel van de zijlijn dikker te houden en 'afstaand' te knopen. Het dunnere eindlijntje draait toch makkelijk om de hoofdlijn heen. Voordeel is dat de presentatie van de afzonderlijke vliegen mi beter is door de ene lijn.

Aangezien er vele varianten te knopen zijn, ben ik benieuwd naar de ervaringen met goed werkende systemen van forumleden (met drijvende-drijvende vlieg, drijvend-zinkend etc).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

vliegvisgek

gerrit ik vis op beiden manieren meeste gewoon achter de andere haakbocht knuppen maar,
als ik met nymphen of ander klein spul vis vaak weer met zij lijn vis nooit meer als 2 vliegen

dus gewoon uit proberen zou ik zeggen en als ze goed bijten vis ik altijd met 1 vlieg   de 2 de vlieg,
zie ik als ze echt niet willen en wat anders aan het testen ben totdat ik de juiste manier heb gevonden op forel :)

jur606

ik vis meestal met een voorslag vant totaal een hengellengte ongeveer 270.

en vis met =/- 1.70 tot 2.00meter 25/00 nylon.
Bind daar een voorslag (tippet) aan van 5x (volgens mij 14/00) en op punt waar de tippet begint heb ik gelijk zijlijntje (knoop levert altijd een mooi stukje zijlijn op van cm of 10 daar bind ik een vlieg aan, en een vlieg aan de punt
Dus zijlijntje en moet zeggen dat ik dit zelfde in de war gooi?

Bij mij werkt dit wel goed in haakbocht 2e vlieg heb ik nog nooit geprobeerd. kijk ik ooit wel een keertje bij iemand anders af :)

vliegvisgek

simple jur gewoon de vlieg pakken dan draad om de haakbocht en dan net zo knuppen als je de vlieg doet
dan hangen ze recht onder me kaar meestal is de 2de vlieg bij mij wat groter zwaarder vis je mooi 2 dieptes af :D

A{b}r{a}xa{s}

Ik vis bijna altijd met 2 of 3 vliegen, en dan met zijlijntjes (ff lus maken en openknippen).
Maar de zijlijntjes hou ik maximaal een centimeter of 6-7, dan heb ik geen last van 'in de war raken'.
Een stukje lijn knopen in de haakbocht van een haakje 12 en 14 gaat nog wel, maar bij maatje 18-20 wordt dat toch (voor mij in ieder geval) een stuk lastiger.
Geef mij de zijlijntjes maar, dan kun je ook nog eens een dropper wisselen zonder alles opnieuw te moeten knopen.

vliegvisgek

zo klein bas snap ik maar op forel vis ik meest met mt 6 tot 12 dus dat wil prima droog vis ik tot mt 20 maar dan met 1 vlieg en verklikker anders zie je ze bijna niet ;D

A{b}r{a}xa{s}

Je kunt ook een indicator-vlieg gebruiken...heb je een extra kans op het haken van een vis :)

Joost S.

#7
Ik heb nu ook voor het eerst een setup met 2 vliegen klaar liggen waar ik vertrouwen in heb.

Ik had geen verklikker meer, trok het laatste tubetje kapot, wat een ondingen zeg..... Op zoek gegaan naar andere verklikkers. De tiso turn on besteld.

Maar eerst eens zo. Heb een soort van witte korstvlieg, vast gemaakt, de lijn die nog over was staat naar buiten toe. Een stukje van een centimeter of 5, dan een lusje, lus in lus met een tippet van 40 centimeter en een stokje als nymph.

Dat korstje houdt net het stokje, dus is perfect 'uitgelood'.

Denk dat dat wel gaat werken, op voorn en winde. Alleen een goudkopje, dan gaat ie toch kopje onder.  Dan heb ik toch zo een footballetje nodig. Ik hoop dat die small no turn indicators dan ook echt heel small zijn.


Hoe doen jullie dat met wat zwaardere nymphjes? Ook met football indicators? Of kan die Yarn ook zo een goudkopje houden zonder onder te gaan?


Kan helaas nog niet vissen voorlopig, mag niks doen. Maar het kriebelt en ben eigenlijk al hele dagen aan het voorvissen haha ;-).

Gerrit72


Zelf ben ik gek op foamvliegjes als indicator.
Die kun je zo groot maken als je wil, waardoor ook een goudkopje eronder blijft drijven.
Maar het mooist vissen vind ik toch met een zo licht mogelijk setje.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Ik ben met die setup ook echt bang dat ik de hele zooi telkens in de war gooi. Maar soms is de verleiding wel groot! Als je geen idee hebt hoe diep het spul zit! Doubletten hoeft voor mij niet.

Koen

als je daar bang voor bent dan moet je je zijlijntjes gewoon kort maken. ik maak zelf een soort van lusje in de lijn die vaan maar 3cm ofzo uitsteekt. en hij is makkelijk, je rijgt 2 nymphen je tippet en op de laaste knoop je er aan zoals je normaal doet, daarna ff je 2 nymphen in lussen en klaar :) Gebruikte ik ook zo op de wrange met succes en niet of nauwelijks lijnbreuk. zal es kijken of ik die knoop kan vinden ergens.

FSCHAMP

Als ik met een klein nimfje en een grote nimf wil vissen. Zet ik in de haakbocht van de grote nimf een stukje draad van zo'n 15 cm en bevestig daaraan de kleine nimf. Als ik met 3 nimfen wil vissen gebruik ik korte zijlijntjes, die je met de surgeon knot maakt (http://www.animatedknots.com/surgeonsjoin/index.php?Categ=fishing) . Je laat het stukje van de hoofdlijn gewoon doorgaan voor zo'n 10 à 15 cm.  Je kan ook de rollers van Hends gebruiken  http://www.lure-and-emerger.nl/vanallesennogwat/Hends%20Roller/hendsroller.html
deze draaien rond de lijn en voorkomen dat je droppers in de war geraken.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hans-oet-remunj

#12
methode 2 gaat prima, ook met heel lange leaders (5 of 6 meter).  En verbazingwekkend, op de meeste dagen  niet echt vaak in de war.  En die paar keer per dag dat het wel in de war gaat, dan knoop ik maar meteen een nieuwe leader, want als het eenmaal mis is gegaan ...

Is een beetje hetzelfde als met zware nymfen vissen: als je nooit vastzit aan de bodem ....

ik pas het zowel toe bij zalm / zeeforel vissen (2 natte vliegen waarvan de onderste een kleine dubbel haak) , maar voor andere soorten soms ook  droog + 1 of 2 nymfen.  Kan diep maar ook ondiep bv met buzzers. Er zijn meerdere systemen, zowel voor stilstaand als voor stromend water: google voor dat laatste maar eens op czech of french nymfen.