power gum (a.k.a. elastiek)

Started by A{b}r{a}xa{s}, February 24, 2012, 17:07:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Ik wil eerdaags eens iets gaan uitproberen en daarom ben ik op zoek naar informatie en ervaringen over/met het vissen met een stuk 'elastiek' als schokabsorber. Wat is een goede/handige montage ? Wat zijn de voor- of nadelen ? etc etc
Alle info is welkom !

Sieger

Mmmm ben ook wel benieuwd... Kan me er voor het vliegvissen niet veel bij voorstellen.... Wordt volgens mij gebruikt om (veel) dunner te kunnen vissen...

Zie nog niet hoe je dat dan in je leader/lijn connectie zou moeten monteren... Denk dat de vliegenhengels over het algemeen ook al zo zacht zijn (in verhouding tot bv vaste stokken) dat deze de schok voor een groot deel opvangen....

Ik lees vrolijk mee ....  :)


Sieger

Sieger

Ah had nog niet gegoogled... dacht aan zo'n elastiek dat ze als topelastiek gebruiken....


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

heb ook nog niet echt een idee wat het moet worden...maar ben wel nieuwsgierig of het een beetje lekker vist

catchem


A{b}r{a}xa{s}

dat ziet er erg 'zwak' uit, denk dat dat altijd in maximale lengte is tijdens het vissen

HappyFisherman

Waarom het vissen ook weer zo ingewikkeld maken Bassie. Visje vangen met de vlieg is al moeilijk genoeg!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Wil nu alleen nog maar heel grote vissen vangen.... dan heb je een beetje extra buffer nodig...  ;D


Sieger

Troutbuster

Hmmm.............
Bert Smidt heef een paar jaar geleden op Felvonice tijdens een wdstrijd gruwelijk huisgehouden qua vangsten
Iedereen viste zo dun mogelijk, maar 16/100 was toch wel het dunste wat men durfde

Bert ving de ene na de andere forel aan......????

10/100 in combinatie met een shock absorber !!!!!!!!!!

Hoe precies zullen we nooit weten want dit soort toevoegingen aan de leader zijn intussen verboden, maar dat het bij tijd en wijlen werkt is zeker!!!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Quote from: Sieger on February 24, 2012, 19:16:54
Wil nu alleen nog maar heel grote vissen vangen.... dan heb je een beetje extra buffer nodig...  ;D

Laat em nu eerst maar eens gewone vissen gaan vangen  ::dance::
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jatwerk

Ik heb behoorlijk wat montages voor de dunne powergum (gardner) geprobeerd voor het vissen op grote schuwe bruine forel.. Dat het de schok echt goed opvangs is zeker zo alleen is het materiaal te flexibel..
Ik monteerde het bovenin (butt) de leader, aan een klein stukje van 5 cm heb je al genoeg.. Voor kortere afstanden en standaard leaders geen probleem.
Maar de visserij waar ik het voor bedoeld had op schuwe vis vroeg om een leader van minimaal 2 keer de hengel lengte en dan is het materiaal simpelweg te flexibel om de energie nog fatsoenlijk aan de leader door te geven.. Verder heeft het een behoorlijk eigen gewicht en de neiging om te zinken, voor mij de beste montage was om aan weerszijde twee paddestoeltjes te smelten en daar dan een platte haak knoop tegen aan te leggen.. Ook ging na verloop van tijd het materiaal scheuren, als shockabsorber heel goed vistechnisch iets minder.. Maar kun je gebruik maken van normale leaders en niet al te lange worpen kom je er makkelijk mee weg..

Jatwerk

A{b}r{a}xa{s}

Heb al wat van de power spul besteld en ik ga het gewoon eens uitproberen.
Ik heb al eens braided en getwijnde leaders gebruikt maar dat vond ik destijds niet zo'n succes.
Daarom dat elastiek gewoon eens uitproberen.
Als het niet bevalt heb ik het in ieder geval zelf ook getest.

Hilco

naast het vliegvissen gebruik ik bij iedere andere hengel telkens 40 cm  "gum"in de montage. (3mm 1mm)

op mijn vaste hengels hangt het onder de top.
op de feeder hengel spin hengel karper hengel onder aan de lijn en daar aan weer de onderlijn van 45 cm.

met sleeves en een tang kan je iedere gewilde lengte en vorm maken.

Op de vliegen hengel nog niet geprobeerd, omdat ik denk dat het het werpen te veel nadelig beinvloed.........
daarnaast geven de vlieghengels zo mee dat ik denk dat de gum niet eens nodig is.

Gert

Mijn vliegvismaat vist al jaren met power gum, en hem bevalt het uitstekend.
Bas, ik zal wel ff laten weten hoe hij dat precies monteert (hij is gisteren vertrokken naar Oostenrijk om te skieen, en over 2,5 maand gaan we weer, maar dan dus om te vissen).

Groet,
Gert

Hilco

SkiĆ«n in Ooostenrijk.........................nee ik doe het niet , geen slechte grappen vandaag  :P

BV

Huub Dedroog uit Dilsen (B) (noemen ze wel eens de pionier van het vliegvissen op de Maas)  gebruikt het steeds om te nimphen op Barbeel.
Leader tot anderhalve hengellengte. Aan de vliegenlijn iets van ongeveer 15cm 'trout-gum'.  Aan weerszijden zowat 4cm in een braided-loop en volledig verzadigd gefixeerd met een flexibele lijm.
En op die lange leader een grote beetverklikker en   van 0,6 gr tot 1,2 gram lood  en dan heel diep nimphen op heel snel stromend water.
En zo haalt hij uit de harde stroming met 14/100 nylon de grote barbelen er uit.

Maar op roofblei die toch zeer hard kan aanbijten gebruikt Huub het dan weer niet.

A{b}r{a}xa{s}

eerdaags gewoon maar eens proberen,
heb wat van dat power gum besteld,
en dan zie ik wel of het wat is. ;)

twancujo

Ik gebruik het wel eens op een put. Vooral op de kool waar toch wel sterke forel zwemt. Een stukje van zo'n 10cm. via lus verbinding aan je vliegenlijn en daar je leader aan knopen. Voor mijn gevoel vangt het de eerste klappen beter op.

Hilco

het enige waar ik aan twijfel is of het niet teveel vertraging oplevert bij het zetten van de haak......bij welke tak van vissport dan ook.

Raymond

#19
Quote from: BV on February 25, 2012, 12:36:25
Huub Dedroog uit Dilsen (B) (noemen ze wel eens de pionier van het vliegvissen op de Maas)  gebruikt het steeds om te nimphen op Barbeel.
Leader tot anderhalve hengellengte. Aan de vliegenlijn iets van ongeveer 15cm 'trout-gum'.  Aan weerszijden zowat 4cm in een braided-loop en volledig verzadigd gefixeerd met een flexibele lijm.
En op die lange leader een grote beetverklikker en   van 0,6 gr tot 1,2 gram lood  en dan heel diep nimphen op heel snel stromend water.
En zo haalt hij uit de harde stroming met 14/100 nylon de grote barbelen er uit.

Maar op roofblei die toch zeer hard kan aanbijten gebruikt Huub het dan weer niet.

Ik ken Huub persoonlijk en van een van zijn beste vrienden indertijd (helaas veel te jong gestorven) heb ik het vliegvissen geleerd. Ik ken deze visserij dan ook heel goed en heb in het begin ook powergum gebruikt. Hiermee ben ik naderhand toch gestopt en het heeft me nooit een vis gekost. De truck zit hem naar mijn idee in het karakter van de hengel. Als de hengel progressief tot in de kurk buigt en je de (wel heel goede!!!) slip niet te zwaar afstelt, kun je met lichte tips zware vissen drillen. Daarnaast is een barbeel niet echt de vis die enorme runs onderneemt, hij blijft over het algemeen op de plaats met de kop in de stroming staan bonken. Zoveel mogelijk gelijke druk houden is het beste, de vis wordt dan vanzelf moe. Huub vist(e) trouwens zelfs nog lichter dan met 14/00 op barbeel...
::wtf::

A{b}r{a}xa{s}

'k ga het eerdaags uitproberen, dat shock-gum...eerst ff iets in elkaar knutselen :)

jackoss

Ik heb zoveel forellen verspeeld bij de aanbeet dat ik er simpel van werd. Nu heb ik op aanraden van een collegavliegvisser een rol Gangrou nylon gekocht. Dit heeft heel veel rek, scheelde voor mij een slok op een borrel. Nu heb ik bijna geen lijn breuk meer. Ik heb het in Nijmegen gehaald maar het zal ook wel op andere adressen te koop zijn. Probeer het maar eens ik hoor wel of je er ies aan gehad hebt. Groeten Jack  :)

A{b}r{a}xa{s}

Dat merk kende ik nog niet Jack, zal eens kijken (had natuurlijk net weer een voorraad nylon besteld, lol).
Ik viste eerst met Berkley trilene...daar zat zo ongeveer geen rek in.
In combinatie met het feit dat ik doorgaat stevig de haak zet, redelijk strakke hengels heb en ook niet te lang wil drillen (lees : best stevig dril), verspeelde ik dus ook erg veel vis, zowel op stromend water (forel) maar ook voorntjes in een vijver of slootje.
Afgelopen jaar ben ik overgeschakeld naar Stroft GTM als tippetmateriaal.
Dat heeft meer rek dan de Berkley Trilene lijn en is daarnaast (volgens mij) ook 'knoopvaster'.
Samen met iets minder fel de haak zetten, de stand van de hengel iets aanpassen en een stukje voorzichtiger drillen, verspeel ik nu veel minder of bijna geen vissen meer.
Het power gum wil ik toch ook uitproberen om te kijken of dat bevalt (ook om met een nog wat dunnere tip te kunnen vissen).

A{b}r{a}xa{s}

De materialen zijn binnen. Heb inmiddels wat verschillende 'constructies' in elkaar geknutseld.
Binnenkort maar eens kijken of het een beetje wil werpen...visjes drillen zal met dit koude weer nog wel ff duren... ;)

A{b}r{a}xa{s}

Inmiddels ook een nieuwe voorraad tippetmateriaal binnen, inclusief lekker dun nylon.
Komend weekend maar eens gaan uitproberen. :)
Ben benieuwd of het wat wordt...