Heeft iemand ervaring met...

Started by Useless, December 13, 2011, 15:02:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Useless

Heeft iemand ervaring met het binden op de weighted nimphhook van Jan Siman. Waarschijnlijk betreft het haken die niet meer in de handel zijn want ik kom ze niet meer tegen op zijn site maar blijkbaar heb ik ze ooit in het verleden aangeschaft. Het zijn haken met een soort voorgevormd metalen lijf; een beetje scud-achtige body. Nadeel van deze dingen is dat de body niet rond de haaksteel is gevormd maar er boven op. Dit heeft tot gevolg dat alles wat je erop probeert te binden er weer af glijdt.
Ik heb het nu opgelost door voor iedere handeling eerst industriele superlijm erop te smeren en op zich werkte dit wel maar het bleef toch een beetje bewerkelijk. Heb er ook nog een schaartje mee verpest  ::blozen::. Viel een druppeltje lijm op en was met geen mogelijkheid meer open te krijgen  :). Je binddraad moet je tussendoor ook iedere keer met een halve steek vastzetten bij het haakoog want anders duvelt je binddraad van de haak. Kortom, bewerkelijk om te gebruiken maar uiteindelijk kun je er wel loeizware nymphen mee binden waar geen tungsten tegenop kan. Overigens volgens mij alleen bruikbaar voor Cech-nymphing want ik moet er niet aan denken dat je hier "normaal" mee moet werpen.
Ik vraag me alleen af of er geen slimmere manieren zijn om met deze dingen te binden vandaar mijn vraag.

Resultaat:


Useless

Quote from: speycast on December 13, 2011, 16:33:19
haken staan gewoon bij siman op de site
Mooi niet. Zijn stuk voor stuk dunner en ronder. Allemaal een beetje zoals de haak die Rob toont. Die van mij hebben een extreme bolling aan de bovenkant.
Ik zal je advies van die shoe-repair eens proberen. Dank voor de tip.

Useless

Is inderdaad hetzelfde principe, alleen bij die van mij is de haak vrijwel recht en de bovenkant nog een stuk hoger en boller.
Misschien is Klaas zijn tip wel het makkelijkst. Gewoon een loodje of kneedbaar tungsten op je lijn zetten  :).

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans-oet-remunj

?

snap er nix van, dat soort extreme lood bommen  8)

Waarom zoveel lood op de vlieg, als het ook gewoon op de lijn kan... is toch veel gemakkelijker, je vlieg beweegt natuurlijker en je kunt ook nog eens tunen op de situatie... stroom het hard, is het diep...wil ik 5 cm boven de bodem of niet... enz......

Een beetje lood zodat de haak andersom vist, of dat je zeker wil zijn dat je niet 10 cm boven de bodem zweeft maar echt op de bodem zit, daarbij  kan ik me iets voorstellen...maar dan is 0.2 gram oid al voldoende...de bulk zit een halve meter verderop op je leader...




Useless

Snap er soms ook weinig van Hans maar denk dat die pikeurs die zich bezig houden met Cech nymphing ook niet helemaal gek zijn. Althans, als ik ze wel eens bezig zie dan vangen ze stuk voor stuk altijd meer dan ik. Niet dat dit zo belangrijk is maar het is wel aantoonbaar een hele effectieve methode. Of het leuk is, is een andere discussie.

Overigens gebruik ik ook vaak een (tungsten) loodhagel op mijn lijn maar ben er ook van overtuigd dat ik hiermee ook heel wat missers scoor omdat het contact met de vis bij de aanbeet toch indirect is. Ook al gaat het maar om een fractie van een seconde. Precies de tijd die een vis nodig heeft om de nymp uit te spugen.

Hans-oet-remunj

Das een argument, hoewel een heel goede barbeel visser hier in het zuiden met onverzwaarde nymph vist, daarbij het  lood op de leader minimaliseert  door extreem lange dunne en knoopvrije fc leaders die snel afzinken....  (Barbeel spuugt nogal eens snel uit, vandaar)

En heb ik niet ergens gelezen dat het 'ware' czech nimphen met (vrijwel) onverzwaarde nymphen was ?  ???

Hans-oet-remunj

hmm..?

Het is niet alleen de manier waarop je vist Klaas.....

Jou betoog klopt voor een groot deel, maar behandelt alleen de situatie op macro nivo. Als dat niet goed zit, vang je zowieso niet veel, dat klopt wel.

Vb

Quotede stroming bij de bodem kan anders zijn( sneller of langzamer) als aan de oppervlakte.

Bijna altijd langzamer dus, ook op snel ondiep water..... onderstroom zit met name vlak na een watervalletje waar je een wals krijgt.

QuoteAl de vlieglijn die op het water ligt kan door de stroming meegenomen worden en zo ook je vlieg van de bodem liften,vis je dus niet op de bodem.

Dat klopt. Maar dan nog kun je er voor kiezen dat je lood op de lijn zet ipv in de vlieg propt. Zodat ie vanuit de dead drift levendiger met micro turbulenties reageert... als deze situatie dit subtiel benaderd kun je met minder lood uit, lukt dat niet kun je overcompenseren met veel lood, dat remt af, maar is dan ook weer minder natuurlijk.

Dus er van uitgaande je dat macro deel wel goed doet, zit er nog steeds verschil op micro nivo: lood in vlieg of op leader ....

Useles heeft wel een andachtspuntje : Lood op leader  kan wel iets aan direktheid kosten...kan ik me voorstellen... maar bij weinig lood zal dat wel meevallen schat ik in (< 2 gram)

Ttav dit punt :

QuoteAls je denkt dat de aanbeet indirect is dan heb je geen contact met je vlieg,hoe houd je dan wel contact met je vlieg?

Denk ik dat je wel weer wat kort door de bocht bent Klaas, dat is wat theoretisch/ongenuanceerd.... kan wel eens lastig zijn bij wat moeilijker water....  :o








Hans-oet-remunj

poeh poeh hij is er weer.... probeer ik te detailleren waar verschillen zitten komt meneer er weer tussendoor snateren.....

Ik twijfel even in mijn reactie...

A) Alsjeblieft doe eens normaal Klaas....
B) Last van lange tenen Klaas ?  8)
C) Obelix reactie...

Ja ...als je in mijn omgeving woont vis je alleen op stromend water....al bijna 30 jaar... en over vangsten hoef ik inderdaad niet te klagen, al valt er altijd nog een hoop te leren..... :) Daar is dit forum toch een uitgelezen medium voor ?

Einde discussie met Klaas tenzij je reeel en constructief wordt....

Hans

Wilco

Zo mister blaaskaak laat ook weer van zich horen. Velen delen mijn mening maar spreken het niet uit maar het is wenselijk dat Klaas een andere plaatst moet zoeken om zijn ongenuanceerde mening te geven. Het doet er al helemaal niet meer toe of je deskundig bent of niet. Je gestoorde en vooral lompe manier van reageren maakt  dat er wordt gereageerd op de boodschapper en niet op de inhoud. Heb je geheel aan jezelf te danken. Wie niet wil luisteren moet maar voelen.
Als je tussen de regels door leest dan kan ik niet anders concluderen dat je wel verstand van zaken hebt. Maak daar gebruik van en verdiep je eens in je manier hoe je effectiever je boodschap kan verkondigen.

Useless

Wow, de Kerstgedachte heeft duidelijk nog niet overal postgevat. Mannen, doe eens rustig  8). Het gaat slechts om vliegvissen. Iets dat ons juist zou moeten binden ipv in de haren te vliegen (hee... binden, haren en vliegen; leuke woordspeling voor een vliegvisforum al zeg ik 't zelf ) . Je zou bijna geen vraag meer durven stellen.

sebas-vh

Quote from: Wilco on December 15, 2011, 12:31:21
Zo mister blaaskaak laat ook weer van zich horen. Velen delen mijn mening maar spreken het niet uit maar het is wenselijk dat Klaas een andere plaatst moet zoeken om zijn ongenuanceerde mening te geven. Het doet er al helemaal niet meer toe of je deskundig bent of niet. Je gestoorde en vooral lompe manier van reageren maakt  dat er wordt gereageerd op de boodschapper en niet op de inhoud. Heb je geheel aan jezelf te danken. Wie niet wil luisteren moet maar voelen.
Als je tussen de regels door leest dan kan ik niet anders concluderen dat je wel verstand van zaken hebt. Maak daar gebruik van en verdiep je eens in je manier hoe je effectiever je boodschap kan verkondigen.
Ik ben het hier helemaal mee eens.

Ik heb waarschijnlijk veeeeeel minder verstand van vliegvissen op stromend water dan jullie dus daar hou ik me buiten. ;D
Maar misschien iets voor Hans: Je weet misschien veel van vliegvissen. Maar dan is het vervelend voor andere, als je heel erg betweterig gaat doen.
Je moet een beetje respect hebben voor andermans mening, ook al vind jij dat het niet zo is of hoort. Je kan/mag dan wel met die gene in discussie gaan, maar dat betekent niet dat je al zijn reacties/opmerkingen moet gaan afkraken, door te zeggen: ik vind! want het moet zo! dat slaat nergens op, want ik doe het zo!
het zijn maar wat voorbeelden en voel je zeker niet aangevallen. maar begrijp als je niks aan jou manier van 'discussiƫren' gaat veranderen, dat dan veel mensen je gaan zien als 'mister betweter' of 'meneer weet alles'. En dat zou zonden zijn toch?
Gr Sebas

vliegvisserdorian

ik ben het wel met sebas eens,
@ ik geloof graag dat je er veel van weet maar als je zo betweterig (misschien helemaal niet zo bedoeld) komt dat wat lullig over
maar de reactie van klaas hierop vind ik ook niet normaal

sebas-vh

Klaas, ik weet niet wat er speelt tussen jou en wilco.(of tussen jou en wereld..) Maar je komt erg gefrustreerd over.
Ik zou het verder uitvechten met prive berichten en geen dingen op forum zetten waardoor je opzettelijk ruzies aanwakkert.
schrijf ook geen dingen op een forum waar je later spijt van krijgt, is misschien ook wel een tip
Gr Sebas

Jan Muisers


Heren, Heren,.... ::offtopic::   dus.... :-*   en verder.

@ Useless, als je materialen met lijm vast moet zetten, probeer dan eens cobblers wax. Waarschijnlijk heb je het wel eens gezien in een filmpje van Davie McPhail. Hij heeft dat spul atijd op zijn vinger zitten en wrijft daarmee over de binddraad.

Het is goed voor het vastzetten van veren, het dubben op de binddraad en...yep, dat wat je ermee op die "bodies" bind, blijft zitten.

Jan.





sebas-vh

oke het is duidelijk, vecht het onderling maar uit.. ;D
Gr Sebas

Rossie69

 ;D

waar ging het ook alweer over ???


gaat weer lekker jongs.

succes verder.


catchem

Ik denk dat ik maar weer naar de vliegen van Jan Muisers ga kijken, beter dan dit gez....

@ Klaas, kan je niet beter je persoonlijke ruzie over veertjes, haakjes, etc. prive houden?  ???

Sieger

Onder het motto 'Wie de schoen past trekken hem aan...': Had eigenlijk een beetje de hoop dat het vanzelf uit zou gaan.... Maar helaas....

Ik snap niet waarom er af en toe een geest rond lijkt te waaien die kennelijk oproept om dingen op schrift te zetten die wat mij betreft de grens van het normale ver overschrijden....

Is het nou zo'n moeite om zonder 'krachttermen' meningen te delen en een discussie te voeren....

Persoonlijke zaken die tussen forumleden spelen, worden wat mij betreft in de achtergrond besproken en al dan niet opgelost.... Hiervoor is geen plek op het openbare deel.... In elk geval niet op dit forum....!!!


Sieger

Useless

Wijze woorden Sieger die ik alleen maar kan beamen. Vind het jammer dat er bij een hoop mensen zo veel kennis zit en dat men ook bereid is om dit te delen maar dat eea door de toonzetting totaal verloren gaat. Gemiste kansen denk ik dan.
Ga de tips over de soorten wax overigens wel uitproberen. Mannen, bedankt.

HappyFisherman

Dat cobblers wax wil ik ook wel eens uitproberen, want die McPhail doet niet anders dan zeuren dat je je draadje goed moet invetten ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

weerwolf

een forum heeft een bepaalde sfeer en daar moet je als "gebruiker" ook tussen passen. De marges zijn heel ruim maar in bepaalde topic voor mij persoonlijk overschreden. Voor (bijna) ons allemaal geldt dat we te gast zijn op het forum dat we zelf maken (en breken).

Wat in bepaalde regio's als normaal wordt gezien hoeven we hier niet te accepteren.

Mensen die veel weten van vliegvissen moeten ook weten om te gaan met de kennis en moeten er plezier aan hebben om dit (op een normale) manier te delen en als je dit leuk vindt is het forum een leuke plaats om de kennis te delen. Vergeet niet dat we allemaal teren op ervaringen en veeeeel minder op exacte wetenschap. Het blijft vissen. Meningen van anderen moet je respecteren en voor openstaan. Dingen proberen tegen beter weten in heeft soms een verrrassend resultaat.

En ik denk dat veel mensen zich storen aan de omgangsvormen binnen sommige topics maar hier maar niet op reageren omdat ze geen ketting reactie willen of mensen tegen zich in het harnas willen jagen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

vergeet trouwens niet dat je in een persoonlijk gesprek de mimiek van iemand kunt zien en interactie hebt die op een forum ver te zoeken is. En lees soms je eigen teksten eens terug en bedenk dat het op iemand veel anders overkan komen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sieger

Laat ik dan maar als milieupolitie optreden.... Ik verwijder alle laatste posts die wat mij betreft alles te buiten gaan.... Ik kan erg goed tegen harde discussies, zolang het  om de inhoud gaat... Dit gaat helemaal nergens meer over....


Ik sluit de topic.....


Sieger