vakantie Slovenië 2011

Started by greg, July 08, 2011, 11:20:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

greg

Halloha,

Ik wilde jullie dit niet onthouden en doe hier een klein verslagje van mijn vakantie in Slovenië.

In 2008 ben ik reeds eerder in dit geweldige land geweest en heb mijn vakantie toen helemaal gewijd aan het vliegvissen in diverse wateren in de Julische Alpen zoals de Idrija, Barca, Tolminka en Soca. Ik ben toen via via aan een huisje gekomen in het plaatsje Kamno waaruit ik diverse sloveense wateren heb mogen bevissen :). Het vissen in deze snelstromende wateren gaat mij dan ook beter af als het vissen in onze (hier in de polder stilstaande)wateren ;D

Door de vele wonderschone foto`s van die visvakantie in 2008 raakte ook mijn vrouw erug nieuwsgierig naar dit land en haar omgeving en hebben zodoende eind juni op een camping een tent gehuurd van vacanse soleil (laten we de Tourmannen ook gelijk maar sponsoren) die pal aan de rivier de Sava Dolinka ligt. Dit is ons echter zo goed bevallen dat het voor 99% onze vakantiebestemming voor volgend jaar gaat worden.

Tijdens een uitje naar de Vintgar watervallen kwam ik onderstaand riviertje genaamd Radovna tegen. Bij het restaurantje ( waar je tevens een complete visvakantie kan boeken en de eigenaar ook nog eens goed Nederlands spreekt ) zag ik tot mijn verbazing dat er ook vergunningen werden uitgegeven. Ik twijfelde geen moment en heb toen voor de volgende dag een vergunning gekocht in een watertje waar je letterlijk de vissen zag zwemmen. In deze rivier komen vis als fonteinforel, beekforel, beekridders, bronforel en regenboog forel voor waarvan de laatst genoemde het meest door mij zijn gevangen. Er is mij verteld dat in deze rivier de forel zich erg goed voortplant vanwege de ligging van de rivier en ze erg bewust bezig zijn met het behoud van de visstand, zie ook de gevangen getagde vis.

Ik heb mij geweldig vermaakt in deze rivier die goed te bereiken is vanaf de weg en kom hier zeker nog een keer terug!







Schitterend om te zien hoe de forel na de watervallen het losgekomen spul wegaasde. Ik heb hier een verzwaarde nimpf en nog eens wat lood aangeboden met een flinke verklikker op 2,5 meter diepte aangebonden en haalde hier 8 dikke regenbogen uit waarvan de grootste zo`n  48 cm was! Mijn dag kon niet meer stuk!


Mochten jullie nog meer informatie willen over dit riviertje, laat het me ff weten!
Groet, Gregory

A{b}r{a}xa{s}

Dat ziet er goed uit Gregory, mooie gloed in het water ook, maar was wel uitkijken met waden denk ?

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

greg

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on July 08, 2011, 11:30:12
Dat ziet er goed uit Gregory, mooie gloed in het water ook, maar was wel uitkijken met waden denk ?

Dat is het voordeel met helder water je kunt redelijk de diepte inschatten.

Wat ik wel had in de rivier op de camping (wist ik niet) stond er s àvonds middenin tot aan mijn gordel en ineens werdt de waterstand in een mum van tijd wel 30 cm hoger en de stroming van het water dus feller, waar in uiterste concentratie op het vissen geen erg in hebt, maar dan is het wel uitkijken geblazen en snel terug naar de waterkant :o.

hendri

ziet er mooi uit hoor, prachtig helder water. ;D

greg

Quote from: Evert on July 09, 2011, 09:05:57
Ziet er erg mooi uit, dat water.
Ik heb wel is gehoord dat sommige vergunningen
aardig aan de prijs zijn.

Klopt! Evert,

Voor een dagvergunning betaal je voor een traject van 12 km € 39,- , maar dan bevindt je je ook wel in een sprookjeswonderlandschap  :).

Dit is wat het hotel direkt aan de rivier heeft aan te bieden in low-season!

375 euro all in for 5 days fishing.Room (2 pers in 1 room) 3 meals a day and fishing license.


En ik denk dat er nog wel wat aan die prijs gedaan kan worden (eigenaar spreekt goed nederlands).

groet, gregory

Youri

mooi hoor, maar wat is een fontein-forel?

christianvt

Wow Gregory ;D Mooie forellen en prachtige rivier :D ::duim::

greg

Quote from: Youri on July 09, 2011, 11:09:08
mooi hoor, maar wat is een fontein-forel?

Sorry bedoelde natuurlijk de fonteinzalm (Salvelinus fontinalis), maar die stond al in het rijtje onder een andere benaming.

Gert

Quote from: greg on July 09, 2011, 11:19:03
Sorry bedoelde natuurlijk de fonteinzalm (Salvelinus fontinalis), maar die stond al in het rijtje onder een andere benaming.

Je bedoelt dus een bronforel, dat is de Nederlandse benaming, en die stond inderdaad al in het rijtje ;)

Maar ziet er erg mooi uit daar!

Groet,
Gert

aalbrecht

Quote from: greg on July 09, 2011, 11:05:52
Klopt! Evert,

Voor een dagvergunning betaal je voor een traject van 12 km € 39,- , maar dan bevindt je je ook wel in een sprookjeswonderlandschap  :).

Dit is wat het hotel direkt aan de rivier heeft aan te bieden in low-season!

375 euro all in for 5 days fishing.Room (2 pers in 1 room) 3 meals a day and fishing license.


En ik denk dat er nog wel wat aan die prijs gedaan kan worden (eigenaar spreekt goed nederlands).

groet, gregory

welke hotel  ?krijg geen link door greg
vliegvissen is een passie

greg

Quote from: aalbrecht on July 09, 2011, 12:27:24
welke hotel  ?krijg geen link door greg

Aha....je wilt een link, vraag dat dan gewoon  ;)

http://gostilnavintgar.webnode.com/

groet, greg