polyleader

Started by douPel, May 02, 2011, 14:30:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

douPel

Goeie middag!

Gebruik je bij polyleaders (snel zinkend) ook nog een gewone nylon leader? Er zit maar een stuk van 15-20cm nylon aan en ga er dus vanuit dat er nog een stuk leader aan moet. Nu vraag ik me af of dit dan weer niet het zinken teniet doet? Hoelang moet de leader zijn die je eraan knoopt? Moet ik de polyleader zien als een vervanging van een stuk van een 'normale' leader, zegmaar?

Groet! Pieter

Troutbuster

Pieter!!
Met een snelzinkende lijn hoef je niet per sé een snelzinkende leader te gebruiken.
Mag wel en als je het toch doet, zie dan je snelzinkende poly leader als verlengstuk van je lijn, ergo er moet een nylon of fluo leadertip aan.
Lengte?? daar zit verschil in het ligt namelijk aan de vismethode die je wil uitvoeren

Moet alles als een baksteen naar beneden dus met een of meerdere boobies, dan een relatief kort leadertje van plm. 1 meter.

Vis je op diep water op bv. forel dan als voolgt te werk gaan;

Leadertip 3 meter met 3 vliegen een meter uit elkaar!

topdropper een natte vlieg bv diawl Bach
middendropper een attractor zoals een Cat Whisker of een Viva
Puntvlieg een boobie of een blob

Op deze manier vis je, al tijdens het afzinken, op meerdere waterlagen.
De boobie of blob blijft relatief hoog, terwijl de  rest met de zinkende leader meezakt.
Door goed contact te houden met je vliegen tijdens de afzinkfase vis je dus op alle mogelijke waterlagen.

Tel voor jezelf af hoe lang je de boel laat zinken en varieer daarmee

Uitvissen gewoon binnenstrippen ook met diverse snelheden

Succes!

Jan.
"Petri Heil"


A{b}r{a}xa{s}

je moet sowieso aan het eind van je polyleader nog een stuk nylon knopen....doe ik via een klein ringetje...want anders is je polyleader na 2-3 keer aanknopen op en dat kan de bedoeling niet zijn.

douPel

Zo, dat is een best antwoord! Lekker duidelijk en direct wat vliegen erbij :) Ik ga het eens proberen! (wanneer het wat minder hard waait...)

abraxas, goeie tip van het ringetje. Dat heb ik nu inderdaad niet en t gaat inderdaad hard met dat kleine stukkie.


Het gaat altijd over het contact houden met je vliegen. Direct contact heb je alleen als je lijn recht naar je vlieg(en) gaat toch? Hoe zit dit dan met wind/stromend water, wanneer je lijn in een bocht terecht komt?

A{b}r{a}xa{s}

De omstandigheden kunnen het lastig(er) maken, je kunt dan in ieder geval iets feller aanslaan om wat meer slack lijn weg te werken.
Maar beste is zo goed mogelijk contact houden.