Intermediate: Shooting Head of WF en welke

Started by wh82, September 24, 2018, 11:34:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Voor vissen in Denemarken wil ik een intermediate lijn er bij kopen. Zal die ook gebruiken op OVM en wellicht op zout.
Twijfel tussen een shooting head en een gewone wf lijn.
Kandidaten:
-Vision Kust
-Guideline Coastal
-Rio Coastal Quickshooter

Tips?

henkverhaar

Mijn overweging: een shooting head is een werplijn, geen vislijn. Als je veel ver wilt werpen en die lijn daarna ook veel hanteert heb ik persoonlijk liever een vliegenlijn dan een volglijn in mijn vingers... Als je vooral heel ver wilt werpen en de uitstaande lijn dan vooral op die lengte vist (denk zalmvissen op stromend water: werp, swing, swing, swing, swing, binnenstrippen en werp) is een shooting head denk ik wel op zijn plaats. Hoewel het in mijn beleving toch eerst en vooral een lijn is voor het onderdeel afstand op een casting-wedstrijd ;-)

Marco B

#2
Voor de kustvisserij in Denemarken gebruik ik vrijwel altijd een intermediate shootinghead i.c.m. een intermediate volglijn. Zeeforel vissen is nou niet echt een hele subtiele visserij. Erg veel worpen maken en vrijwel altijd veel wind! En de intermediate combinatie zorgt er voor dat je, ondanks de vaak aanwezige golfslag, goed contact houdt met je vlieg.
Heb goede ervaring met de Guideline Coastal i.c.m. de intermediate volglijn van Scierra, maar heb eigenlijk met geen enkele shootinghead slechte ervaringen.
Zoals Henk al aangaf is een shootinghead meer een werplijn en bij zeeforel vissen kan juist dat stukje meer afstand het verschil betekenen tussen wel en niet vangen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

wh82

M.. klinkt beide ok. @Marco B, denk je dat er een groot verschil is tussen de Guideline Coastal RTG shooting head en de "gewone" Guideline Coastal? Die laastste wordt verkocht alsof het een soort van geintegreerde shooting head is. Voor de Vision kust zou min of meer hetzelfde moeten gelden. Ik vraag me inderdaad af hoe het is om te strippen met een dunne runningline.

Beertje

#4
Om wat verder te kunnen werpen, zou je ook een Barrrio slx wf kunnen nemen

.http://flyandlure.org/articles/fly_fishing_gear_reviews/barrio_slx_fly_line_review
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

#5
T gaat me vooral om de wind.. Intermediate voor de golven en een korte head voor de wind.
edit: was misschien kort, maar vraag me af hoe die t in de wind doet met een vrij lange front taper.

wh82

Klinkt goed allemaal. Ga eens kijken. Misschien probeer ik ook een rio outbound short, veel lomper qua profiel wordt t denk ik niet maar ik heb een hekel aan lussen door de ogen en dit lijkt nog t meest op een echt geintegreerde shooting head.
Die ULS 3D+ is er niet in intermediate toch Rene?

Marco B

Zoals ik al eerder aangaf maakt het mij weinig uit welk soort shootinghead ik gebruik. Mijn voorkeur voor intermediate shootingheads bij de zeeforelvisserij heeft te maken met het bereiken van iets meer afstand en het feit dat vrijwel alle lijnen met een geïntegreerde volglijn gebruik maken van een drijvende volglijn, waarbij ik het idee heb (en misschien zit dit tussen mijn oren) dat de lijn hierdoor toch altijd een beetje doorhangt en dus iets minder contact heeft met de vlieg dan bij een intermediate volglijn. Mijn favoriete SH is er eentje van Zspey omdat deze zo'n allemachtig mooi klein lusje heeft dat je er vrijwel niets van merkt bij het werpen. Maar zo'n kleine lus kun je uiteraard ook zelf aan iedere lijn maken.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

wh82

Thanks allemaal voor de info, genoeg keuze in goede lijnen in ieder geval. Misschien moet ik ze maar allemaal kopen, leuke hobby  :-\
@Rene Die coastal heb ik je volgens mij  mee zien vissen op OVM maar dat is al een jaar of 2 geleden, lichtblauwe lijn..

Marco B

Quote from: Rene V. on September 25, 2018, 16:55:08
Ik voel ondanks de drijvende volglijn ieder tikje aan de haak.

Waarschijnlijk is dat ook zo René. Zoals ik al aangaf zit het wellicht meer tussen mijn oren. Maar aan de andere kant, de aanbeten die niet voelt kun je ook niet missen  8)
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Scaramouche

met een drijvende volglijn krijg je toch een soort slack die het zetten van de haak kan vertragen. ik ben ook meer fan van een zo direct mogelijk contact met de vis.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Ik ben toch wel benieuwd hoe dat zit met die bocht. Vision Bottom Express die ik fantastisch vind heeft ook niet één density, de achterkant van de head drijft om te voorkomen dat je een hoek in de lijn krijgt. Werkt naar mijn mening goed. Bij die 3D ULS lijnen zelfde concept. Sowieso is drijvende running line fijn, al helemaal als ke een keer die lijnmand vergeten bent. Ik ga wat testen en dan zien we verder. Alle opties kopen wordt een dure grap.

wh82

Ben uiteindelijk gegaan voor een iets gematigder lijn, RIO Outbound (niet short) omdat ik geneigd ben relatief veel lijn in de lucht te houden. Werkt prima, fijne lijn. Nadeel aan de guideline vond ik gebrek aan lussen. Vision kust vond ik ook interessant, misschien komt die een andere keer.