Author Topic: Noorwegen en zweden 2018  (Read 1485 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline markpietTopic starter

• Topper
  • *
  • Topic Author
  • Last Login:August 19, 2018, 23:29:48
Noorwegen en zweden 2018
« on: February 03, 2018, 21:24:52 »
Het is weer zover.
Mijn vrouw heeft voor de zomervakantie een rondrit Noorwegen en zweden geboekt en daarbij ook weer rekening met mijn visdrang gehouden.  ::goodjob::

We beginnen in Noorwegen. Eerst een aantal dagen bij mijn zus in de buurt maar wel een dal verder op. Het dal van de Etne dit jaar. Een mooie camping direct aan het riviertje de Etne dat stroomt tussen de Steinsetfjorden en Dokka in de regio Valdres. Hier zwemt alleen forel volgens het informatieboekje wat ik bij mijn vorige bezoek aan deze regio heb meegenomen.

Vervolgens gaan we naar het oosten. "Nu heb ik echt een camping voor jou gevonden" zegt mijn vrouw. "Er is zelfs éénmaal per week een visgids op de camping die je alles kunt vragen". Het blijkt hier om Trysil te gaan. Dat worden dus vlagzalmen en forellen. Nu maar hopen dat ik niet schouder aan schouder hoef te staan.

Hierna door naar zweden. naar de plaatsen Hestra aan een groot merensysteem ( snoek en baars schat ik zo in) en Stöllet (forel en vlagzalm denk ik) aan een flinke stromende rivier de klarälven. Wat vissen betreft heb ik hier nog maar weinig informatie over kunnen vinden. Dus mocht iemand daar bekend zijn. Laat het me maar weten.

Uiteraard mogen jullie van mij na terugkomst weer een verslag en filmpje verwachten.
groeten van Mark
><((((0>

Offline fly only

• Topper
  • *
  • Last Login:July 16, 2018, 15:05:08
  • het vliegvissen, wil ik niet missen
Re: Noorwegen en zweden 2018
« Reply #1 on: February 04, 2018, 07:58:37 »
De Etna heb ik meermaals gevist. Visstand is de laatste jaren achteruit gegaan. Vorig jaar kleine bruine forel gevangen. Gemeente liet onderzoek doen naar achteruitgang visstand. Tijdens het vissen ben ik aalscholvers tegen
gekomen. Gezien de kleine omvang van de rivier. Oorzaak gevonden denk ik.
Trysil spreekt voor zich toch. Vergeet de bergmeren niet te bevissen.

Groetend.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Offline Team

• VIP
  • *
  • Last Login:August 01, 2018, 21:58:16
« Reply #2 on: February 04, 2018, 10:56:51 »
 Waar vindt je z,n vrouw??  ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

Offline Marco B

• Fanatic
  • *
  • Last Login:August 21, 2018, 22:36:42
« Reply #3 on: February 04, 2018, 11:23:18 »
Ik ben diverse keren op een camping, direct aan de Etna, geweest die door een Nederlands gezin werd gerund. heb daar in het verleden ook wel eens wat over geschreven op de website die ik vroeger runde. Wellicht hebben we het over dezelfde camping.
Mijn ervaring was een beetje hetzelfde als de voorgaande schrijver. Ik heb er veel forel gevangen maar vrijwel allemaal relatief klein, ca 20 25 cm,  maar als bezigheidstherapie wel een hele leuke bezigheid op een #2. Je moest er overigens wel een behoorlijk eind voor lopen want vlak bij de camping was het zoals vrijwel overal niet zo geweldig.
Overigens heb ik daar ook best forse forellen gevangen maar moest daarvoor wel de auto pakken en behoorlijk veel zoeken.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Offline Wolf

• Starter
  • *
  • Last Login:August 05, 2018, 22:41:41
« Reply #4 on: February 06, 2018, 00:35:33 »
stroomopwaarts van Stollet net boven Syssleback is goed vlagzalm te vangen.
het stroomt stevig, maar voor en na de eilandjes is met culard (18,20), kgv tje en yellow sally (wondervliegen style) goed droog te vissen.

Offline Marco B

• Fanatic
  • *
  • Last Login:August 21, 2018, 22:36:42
« Reply #5 on: February 06, 2018, 13:50:24 »
In de omgeving van Hestra zal je je inderdaad voornamelijk moeten beperken tot het vissen op de diverse meren in de omgeving waar je altijd wel snoek en baars kunt vangen. In dit deel van Zweden zal je geen vlagzalm of forelwater vinden. Wel vaak 'put and take' meertjes. Qua ligging altijd best mooi maar n.m.m een visserij die je thuis ook kan doen.

Stöllet heb ik nooit gevist. Wel een stukje hoger bij Sysslebäck. Ik vond het niet geweldig. De daar van nature voorkomende forel is door de Zweden allang de hersens ingeslagen. Wel kon je er redelijk vlagzalm vangen maar ook dat vond ik nou niet om over naar huis te schrijven. Veelal relatief kleine vis, maar als bezigheidstherapie natuurlijk best leuk om te doen. Ik ben een aantal jaren geleden ooit door een Zweed meegenomen naar een stuk dat een heel stuk hoger lag waar de visserij vele malen beter was, maar vermoed eigenlijk dat we daarbij al de grens met Noorwegen over waren.
Vergeet overigens niet dat op de traag stromende stukken van de Klarälven ook enorme grote snoeken zwemmen. De Zweden vissen er eigenlijk nooit op. Ik heb er jaren geleden mooie exemplaren van tussen de 80 en 110 cm gevangen.

Overigens, als je van buitensportkleding houdt; vlakbij in Ekshäred zit een winkel genaamd Route 62 (https://www.route62.eu/). Ik dacht zelfs van een Nederlandse eigenaar. Ze hebben op buitensportgebied vaak leuke aanbiedingen en is soms best de moeite waard om een kijkje te nemen.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Offline Jan

• Junior
  • *
  • Last Login:July 05, 2018, 20:40:16
« Reply #6 on: February 06, 2018, 19:29:53 »
Gelukkig heb ik die 50 jaar geleden al gevonden, misschien een kwestie van smaak.? ;)
Weliswaar moet ik zelf boeken, maar we gaan we altijd zo'n 6 weken naar Noorwegen en dan ben ik wel zo verstandig om niet hele dagen en nachten te vissen.
Vroeger alleen het tweede deel van de nacht maar tegenwoordig maakt dat haar niks meer uit. ;) ;D :P

• Topper
  • *
  • Topic Author
« Reply #7 on: February 09, 2018, 11:48:05 »
20 jaar geleden in Hoogmade. 1 exemplaar op 1500 inwoners. Geen catch en release voor deze dame.  ;)
groeten van Mark
><((((0>

• Topper
  • *
  • Topic Author
« Reply #8 on: February 09, 2018, 11:58:03 »
Nou dan neem ik voor Hestra de bb. maar mee. mijn ervaring met meren in Zweden is dat je eerst door 30 meter waterlelies moet om te kunnen vissen.

@Marco. deze bezigheidstherapie is wel mijn favoriete soort natuurlijk. Snoek op de Klarälven lijkt me ook wel fantastisch. goede tip.
Misschien nog de mogelijkheid om nieuwe vissoorten aan mijn lijstje toe te voegen. Marene heb ik bijvoorbeeld nog nooit gevangen. Die wordt in Scandinavië vaak af gedaan als gewoon witvis.
groeten van Mark
><((((0>

Offline Floor

• Heavy User
  • *
  • Last Login:August 19, 2018, 20:01:30
« Reply #9 on: February 09, 2018, 12:15:24 »
De meest succesvolle visserij in Zweden heb ik gekend in de buurt van Arvidsjaur. Verschillende grote meren, rivieren en beken. Je kan met je bb rond peddelen tot je een ons weegt.
Ik heb er snoek tot 120cm, baars, zalm, marene en forel gevangen.
Dus misschien een idee....
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Offline Flyweight

• Starter
  • *
  • Last Login:July 22, 2018, 23:04:49
« Reply #10 on: February 09, 2018, 20:03:11 »
Hallo Mark,

Ik ben afgelopen zomer op Camping Alevi in Fastnäs aan de Klaralven geweest. Een kwartiertje stroomafwaarts van Stöllet. De camping zelf is mij erg goed bevallen. De eigenaren zijn Nederlands. In de buurt is overigens een mooie waterval die zeker de moeite waard is te bezoeken. Deze ligt in een beek die vroeger gebruikt is om gekapte bomen door middel van waterkracht naar de Klarälven te vervoeren. Ik heb daarnaast een kanotocht vanaf Stöllet naar Fastnäs gemaakt en onderweg vele mooie visstekken gezien. Genoeg water om te ontdekken.

Ik heb voornamelijk kleine vlagzalmen gevangen in de Klarälven. Onderstaande vis ving ik in Idre, een heel stuk noordelijker. Voor forel zul je of verder naar het noorden moeten of richting de Noorse grens. Maar ik heb mij in de avonduren prima vermaakt met het verschalken van kleine vlagzalmen op de droge vlieg!

Succes met de voorpret!

Ik quote even een stukje tekst dat ik eerder hebben geschreven:
Ik heb zelf gevist in de Klarälven ter hoogte van Fastnas en Eksharad. Dit is volgens mij de meest zuidelijke rivier waar vlagzalm voorkomt. De Klarälven is een brede rustige rivier met veel ondiepe stukken en een vlakke zandbodem. Een waadpak is hier wel een pré om bij de vis te komen. Ik heb hier in de avonduren mooie (veelal kleinere) vlagzalmen op de droge vlieg gevangen. Het stijgen van de vis komt en gaat op een avond, het kan per halfuur verschillen.
In de buurt zitten ook een aantal meren waar forel is uitgezet, niet mijn 'cup-of-tea' maar ik hoorde er goede verhalen over op de camping. Ook begreep ik dat er mooie snoeken en baarzen te vinden zijn, maar hier heb ik zelf niet gericht op gevist.

De mooiste vliegviservaring had ik nabij Idre in het Berget. Ik heb hier in een ochtend rond de 15 vlagzalmen van mooi formaat gevangen op de droge vlieg. Alle op een eigen gebonden Super Puppan variant. De Soralven is een bekende vliegvisrivier en mondt in deze rivier uit. De waterstand in de Soralven zelf was echter dusdanig hoog dat vissen bijna onmogelijk was.

Flyweight

• Topper
  • *
  • Topic Author
« Reply #11 on: February 11, 2018, 16:39:21 »
Hallo Rick,

Alevi is de camping waar wij ook heen gaan.
Idre daar zijn we een aantal jaren terug geweest. In de rivier toen niets gevangen door mijn eigen onervarenheid. Wel in een hoger gelegen meertje toen een snoekje die een streamertje voor de forel pakte.

Bedankt voor de tips.
groeten van Mark
><((((0>