Nymfen / droge vlieg

Started by astreppel, August 23, 2017, 21:08:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

astreppel

Dag allemaal,
Inmiddels ben ik drie keer gaan vliegvissen op de Kyll en heb ik daar al wat forelletjes gevangen. Niet veel groter dan 25cm, dus tijd voor een volgende stap:

Er werd mij lokaal in de eerste instantie aangeraden om met een nymf te gaan vissen, 'want daar vang je altijd wel mee'. Aangezien ik nog niet echt ervaren ben in het lezen van het water werd dit advies toch maar ingetrokken en werd de droge vlieg uiteindelijk aangeraden. Goed advies, want we hebben in ieder geval wat gevangen!

Maar nu de vraag:
Waarom vraagt het vissen met een nymf zoveel meer 'waterleeskunde' en vang je waarschijnlijk ook echt niets als je maar wat probeert (zoals ik zou doen)?
Is het inderdaad aan te raden om voorlopig nog met een droge vlieg door te gaan totdat ik wat meer ervaring heb, of kan ik net zo goed gewoon met een nymf aan de slag?

Vangen een nymf / droge vlieg ook daadwerkelijk andere/grotere vissen of maakt dat verder niet zozeer uit?

Groeten,
Ab


Inderk

Quote from: astreppel on August 23, 2017, 21:08:42

Maar nu de vraag:

Is het inderdaad aan te raden om voorlopig nog met een droge vlieg door te gaan totdat ik wat meer ervaring heb, of kan ik net zo goed gewoon met een nymf aan de slag?

Vangen een nymf / droge vlieg ook daadwerkelijk andere/grotere vissen of maakt dat verder niet zozeer uit?

Groeten,
Ab


Waarom vraagt het vissen met een nymf zoveel meer 'waterleeskunde' en vang je waarschijnlijk ook echt niets als je maar wat probeert (zoals ik zou doen)?
Als je met een nimph goed wilt vangen, dan is het zeer belangrijk dat je de geultjes, obstakels, die onderwater liggen, en de stromingen goed kunt zien.
Als je het "water lezen"nog niet goed machtig bent, dan is het vissen met de nimph een mooie uitdaging.
Ik zou zeggen dat je door het gewoon te gaan doen vanzelf die kennis opbouwt, want echt iets verkeerd doen doet men niet.
Men vist soms gewoon op de verkeerde plek. ;-) Op een gegeven moment komen de succesjes en dan weet je dat je op de goede weg bent, en ontwikkel je meer en meer jouw "watersense"

Of een nimph of droge vlieg anderen en/of grotere vis oplevert, hangt van de situatie af.
Jaargetijde, moment van de dag, uitkomende insecten etc......

Succes!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Scaramouche

#2
Quote from: astreppel on August 23, 2017, 21:08:42Waarom vraagt het vissen met een nymf zoveel meer 'waterleeskunde'

Ik denk eigenlijk dat nimfen niet veel meer waterlezerij vraagt, hooguit moet je iets ander kijken naar het water, maar het een is niet moeilijker dan het ander in mijn ervaring. Waar het om gaat is dat je je vlieg zodanig presenteert dat hij
a) in de buurt van een vis komt en
b) zich dan beweegt als een echt insect (of visje als je aan het streameren bent). Dat betekent soms dat de vlieg helemaal niet moet bewegen maar ongeremd met de stroom mee moet dobberen - het zgn 'dead driften'.

om a) te bereiken moet je het water kunnen lezen. Allereerst moet je kijken waar de diepere stukken zitten. Soms is dat direct te zien aan de kleur van het water, maar in andere gevallen moet je kijken naar hoe het water beweegt. En denk nooit dat in heel wild water zich geen vis kan bevinden! Onder water gedraagt de stroom zich vaak totaal anders. Daar moet je gewoon ervaring mee opdoen, is niet van achter een computer te leren.

Bij droge vliegen wil je bijvoorbeeld dat je vlieg netjes langs een steen drijft; daarachter in de luwte liggen vaak vissen te wachten. Maar de stroom kan de vlieg - en meestal je lijn wegduwen van het plekje waar je wilt zijn. Je moet dus leren inschatten hoe je je vlieg (en lijn!) op het water presenteert om de goede stroomnaad mee te pakken.

Bij nimfen is dat ongeveer hetzelfde, alleen dan onder water natuurlijk, waar je te maken hebt met de complicatie dat je ook de juiste diepte moet vinden. (ik heb in Oosten rijk een keer een half uur gedaan om een nimf op een bepaalde diepte langs een steen te krijgen; toen dat eindelijk lukte was het ook meteen prijs en ving ik de vis die ik had gespot - die vergeet ik nooit meer :))

Die complicatie kan misschien de reden zijn dat men zegt dat je 'zoveel meer waterleeskunde' nodig hebt, maar eerlijk gezegd is dat vrij eenvoudig op te lossen door met twee nimfen te vissen (als dat mag); dan pak je altijd twee dieptes tegelijk. Als je dan begint te vangen krijg je vanzelf een idee op welke diepte je het meeste succes hebt (in mijn ervaring is daar eigenlijk nooit peil op te trekken).

Net zoals Inderk zegt, gewoon proberen en kijken wat werkt is de beste methode om het te leren. Begin met iets te proberen, als dat niets oplevert, probeer dan iets nieuws. Wat mijn persoonlijke ervaring is, is dat kleine nimfen (maatje 16-18) vaak meer, en ook grotere vis opleveren dan bijvoorbeeld maat 10-12, maar dat kan per locatie enorm verschillen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Ik denk daarentegen dat het voor een beginner 'eenvoudiger' is om met een droge vlieg te starten. Zeker als je het vissen 'beperkt' tot 'klassiek' droog vissen - op stijgende vis. Je _weet_ dan waar vis zit. Verder hoef je je maar om 2 dimensies druk te maken - diepte is geen issue (je nimf op de juiste diepte krijgen is al moeilijk als je weet waar de vis zit, laat staan als je geen vis ziet en het van 'ervaring' moet hebben), EN zie je de aanbeet, dit in tegenstelling tot veel vormen van nimfvissen, waar het detecteren van een aanbeet veel meer inspanning/ervaring/kennis vereist (en dan heb ik het dus niet over down-and-across vissen met een strakke lijn 'on the swing' - dan zijn de aanbeten veelal prima te voelen ;-) ).

Beertje

 Scaramouche: deat drift is soms i.i.d. een goede methode om toe te passen bij het nymphen. Zoals gisteren:'' ik was aan het nymphen in een licht stromende beek
en kreeg geen enkele aanbeet".Ik heb toen een onverzwaarde nymphe er aan geknoopt en die "deat driftend"kort onder de kant gevist.Hierna ving ik een aantal mooie vissen waaronder een ruiser van tegen de dertig cm. Dus je hoeft de nymphe niet altijd met rukjes binnen te vissen.



If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Scaramouche

Quote from: Beertje on August 24, 2017, 11:33:04
Scaramouche: deat drift is soms i.i.d. een goede methode om toe te passen bij het nymphen. Zoals gisteren:'' ik was aan het nymphen in een licht stromende beek
en kreeg geen enkele aanbeet".Ik heb toen een onverzwaarde nymphe er aan geknoopt en die "deat driftend"kort onder de kant gevist.Hierna ving ik een aantal mooie vissen waaronder een ruiser van tegen de dertig cm. Dus je hoeft de nymphe niet altijd met rukjes binnen te vissen.

Klopt helemaal. Met French nymphen bijvoorbeeld is de hele techniek er op gespitst om de nimf met zo weinig mogelijk weerstand door het water te laten gaan. Beetregistratie doe je door naar de spanning op je lijn te kijken.Soms krijg je de aanbeet dan weer op het moment dat de lijn gaat draggen en de nimfen stijgen. Het is dan een heel precies spelletje om dat goed te timen.  Het is verreweg de effectiefste techniek die ik beheers.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

iMarco

Mooi topic dit mede omdat ik over twee weken naar Wales in de usk en de wye en irfon mag vissen. Ik verwacht dan voor het eerst veel dead drift te nimphen. Hiervoor heb ik al heel wat online materiaal zitten kijken en wat zaken aangeschaft waaronder ook sighter materiaal van cortland en 9 meter Camou leaders  in felle kleuren. Die lange leaders ben ik nog wel benieuwd of dat zo lekker vist op de reel tussen de vliegenlijn maar dat ga ik zien. Heb er zin in om het in de praktijk te gaan brengen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

maurice

Droog nimpf maakt volgens mij geen verschil.
Je moet je ogen de kost geven in beide gevallen.
Ervaring moet je opdoen en kun je niet leren.
Ga eens met een ervaren visser mee observeren is leren.
Tips zullen zeker niet uitblijven.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

gijsie20

Kan ook net zijn hoe je je nimph of streamer aanbied. Onlangs met mn broertje bij een poeltje gestaan waar ik wist dat er een forel moest zitten, beide exact hetzelfde streamertje. Hij gooit 10 x..geen reactie. Ik wierp daarna 1 x en hangen 😁

Mike

#9
Quote from: iMarco on August 25, 2017, 12:24:36
Mooi topic dit mede omdat ik over twee weken naar Wales in de usk en de wye en irfon mag vissen. Ik verwacht dan voor het eerst veel dead drift te nimphen. Hiervoor heb ik al heel wat online materiaal zitten kijken en wat zaken aangeschaft waaronder ook sighter materiaal van cortland en 9 meter Camou leaders  in felle kleuren. Die lange leaders ben ik nog wel benieuwd of dat zo lekker vist op de reel tussen de vliegenlijn maar dat ga ik zien. Heb er zin in om het in de praktijk te gaan brengen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Misschien begrijp ik je verkeerd maar als je wilt dead driften met een nymph heb je niets aan fel gekeurde leaders van 9 m. Die lange fel gekleurde leaders zijn om te french nymphen.
Deze bedoel je toch neem ik aan ?

[attachment id=1 msg=171417]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

Quote from: Mike on August 25, 2017, 16:02:42
Misschien begrijp ik je verkeerd maar als je wilt dead driften met een nymph heb je niets aan fel gekeurde leaders van 9 m. Die lange fel gekleurde leaders zijn om te french nymphen.
Deze bedoel je toch neem ik aan ?

[attachment id=1 msg=171417]

@mike: ja die ja. Mijn idee: deze leader monteren, daaraan een sighter en dan je tippet met vlieg. Deze leader vis je dan dead drift zonder vliegenlijn uit de hengel. Je aanbeet kan je dan zien door actie op de sighter of de leader.  Aan je reactie te merken heb ik het mis:-)

Laat maar horen of en hoe ik het verkeerd heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FSCHAMP

Quote from: maurice on August 25, 2017, 15:23:30
Droog nimpf maakt volgens mij geen verschil.
Je moet je ogen de kost geven in beide gevallen.
Ervaring moet je opdoen en kun je niet leren.
Ga eens met een ervaren visser mee observeren is leren.
Tips zullen zeker niet uitblijven.

@Maurice : ik geef je volledig gelijk. Je moet het doen om ervaring op te doen en je kan inderdaad het heel wat leren van een goede ervaren vliegvisser bezig te zien, maar je moet het nog altijd zelf doen en ervaren om het te leren.

@Gijsie20 : De juiste aanbieding is in veel gevallen volgens mij belangrijker dan de perfecte imitatie.

@Mike : volgens mij kan je al french nimfend, je nimf dead driftend aanbieden. Echter ik zou ook niet voor de fluo leaders kiezen, maar voor een camou leader met een goed zichtbare strike indicator (hends) of coiled sighter (Jan Siman's) of Sybai Czech Nymph Strike Indicator (Sybai Products)
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

iMarco

Quote from: FSCHAMP on August 25, 2017, 20:05:35
Echter ik zou ook niet voor de fluo leaders kiezen, maar voor een camou leader met een goed zichtbare strike indicator (hends) of coiled sighter (Jan Siman's) of Sybai Czech Nymph Strike Indicator (Sybai Products)

OK , wat is er beter of anders aan een Camou leader met een goed zichtbare strike indicator?

Effe voor de zekerheid vraagje. Het dead drift nymmphen wordt door de meesten met alleen de (lange) leader uit de top gevist en niet met de vliegenlijn?

Marco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mike

Als je dead driftend op de rivier wil vissen zou ik gewoon een zacht #2 of #3 hengeltje nemen met een drijflijntje, een getaperde leader en een stukje fluor carbon er voor.
Je leader inclusief tippet zou ik ongeveer 1 1/2 hengel lengte maken. Als indicator kan je dan gewoon naar je sokje of tipje van je vliegenlijn kijken.

Ik snap niet waarom je met alleen een lange leader zou moeten willen dead driften. Ik zie daar meer nadelen als voordelen in.

Die lange gekleurde leaders zijn voor french nymphen.
Ze zijn verder totaal ongeschikt om op andere manieren mee te vissen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

OK thanks, ik ga het allemaal meenemen en proberen. Kijken wat het wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FSCHAMP

Quote from: iMarco on August 25, 2017, 20:49:04
OK , wat is er beter of anders aan een Camou leader met een goed zichtbare strike indicator?

Minder zichtbaar voor de vis.

Quote from: Mike on August 25, 2017, 21:47:54
Ik snap niet waarom je met alleen een lange leader zou moeten willen dead driften. Ik zie daar meer nadelen als voordelen in.

En wat zijn dan die nadelen Mike?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

#16
-Nadelen zijn dat je met een 9 meter lange leader geen controle hebt.
-Je leader zal door de stroming onder water getrokken worden ipv mooi een beetje te waaieren. ( wat een dead drift nu juist vaak zo effectief maakt )
-Daarnaast zal je op een gegeven moment niet goed weten waar je vlieg precies zit.
- Je zal denk ik heel vaak vast zitten aan wier en stenen.
- Beetregistratie zal ook slecht zijn.

Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat mensen op een stromende rivier dead drift vliegvissen met een 9 m lange leader.
Lijkt me een onmogelijk en zeer kansloze missie.
Ik zie ook echt niet 1 voordeel ten opzichte van het gewoon vissen met een normale setup.

Je hebt het in een van de posts hierboven ook over "al french nymphend dead driften" maar het zijn 2 totaal verschillende vis technieken  ???

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

iMarco

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Ik ga in ieder geval experimenteren hiermee.
Mike, begrijp ik goed dat jij stroomopwaarts vist met de vliegenlijn op het water ook nog?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hans-oet-remunj

Quote from: Mike on August 26, 2017, 09:45:41
Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat mensen op een stromende rivier dead drift vliegvissen met een 9 m lange leader.
Lijkt me een onmogelijk en zeer kansloze missie.

Nou dan hoor maar eens even  ;)

ik ken iemand die kruiwagens vol heeft gevangen op stromend water met nymf &  leader 3x hengel lengte (~ 8 a 9 meter)  8)







Mike

#19
Quote from: iMarco on August 26, 2017, 13:16:58
Mike, begrijp ik goed dat jij stroomopwaarts vist met de vliegenlijn op het water ook nog?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik vis op snel stromend water nagenoeg altijd met de french leader en nog maar heel zelden met vliegenlijn maar je kan op zich prima stroom opwaards vissen met droge vlieg of nymph. De echte puristen zeggen zelfs dat met droge vlieg en drijflijn, stroomopwaards vissen de "enige juiste" manier is.
Ik zou er zelf voor kiezen om zijwaards te vissen en te menden. Maar goed, alles hangt af van hoe snel het stroomt, de diepte van t water en waar de vis zit.
Het is nogal lastig om vanuit hier uit te leggen hoe je effectief op stromend water vist.
Leaders van 9 m kan je in elk geval in je zak houden tenzij je gaat french nymphen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Janssendevries

Met de drogen vlieg is gewoon wel het mooiste.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk