Fluorcarbon of nylon

Started by Beertje, June 11, 2017, 13:21:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Ik gebruik voor het nymphen altijd fluor carbon tippet en voor droge vlieg nylon (zo is me dat geleerd.)
nu vraag mij af, kun je net zo goed voor droog ook fluor carbon gebruiken? Ivm sneller zinken van dit tippet materiaal.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FSCHAMP

Ik gebruik gefluoreerde draad zowel voor het nimfen als voor de droge vlieg. Als ik hem gebruik voor de droge vlieg, vet ik hem in met wat CDC gel tot op zo'n 10 cm van de vlieg.  Het laatste stukje zinkt onder water en is niet zichtbaar voor de vis.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

ik zag zelf dat er al een hele discussie over geweest is en waar in ik zelf participeerde. Ik word oud, wist het niet meer.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Voor mij is het: Nylon tenzij. Tenzij is als je rejects krijgt of gewoon helemaal niks vangt. De nadelen van FC t.o.v. Nylon zijn, met als enige uitzondering de zichtbaarheid, veel groter dan de voordelen.

jo flyfishing

Voorbije 14 dagen met nylon (casini) gevist ipv FC (Berkley), en weinig verschil ondervonden, behalve de kostprijs.
Verschillende diktes gebruikt: 11 ,12 , en 14 honderdsten.

Even veel of weinig gevangen als anders.  8)

Vanaf nu wordt het dus nylon.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Floor

Het verhaal blijft altijd hetzelfde; je ziet verschillende stukjes lijn, nylon, fc, enz en dan zegt men, "zie je, fc zie je veel minder goed dan nylon" heel erg leuk allemaal om te laten zien hoe de MENS dat ziet maar, of de vis dat ook zo ervaart is nog helemaal niet met zekerheid bepaald. En inderdaad wat wh82 al aan geeft; de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Zelf gebruik ik altijd nylon.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

paul de bruijn

Stond vorig jaar of begin dit jaar enorm stuk in het VNV blad,zeer verhelderend.

Menno_siemensma

fluor carbon gebruik ik eigenlijk alleen in bepaalde situaties en locaties. Op zeebaars, snoekbaars of andere vissoorten waarbij je bij stenen enz op de bodem vist, gebruik ik FC voor de wat hogere weerstand tegen schuren. Voor karper over het algemeen ook voor het (schijnbaar) minder goed in het water zichtbaar zijn, en de iets dunnere lijn vs trekkracht, zodat je wat dunner kan vissen met zelfde trekkracht.
Voor de rest gebruik ik nylon voor de grotere rek en dus minder kans op verlies door de snelle rukken van een vis.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Troutbuster

#8
Broeders!!

Er is intussen heel wat verwoord over de voor en nadelen van FC t.o.v. Mono echter.....

Persoonlijk ben ik van mening dat het mentale aspect ook erg belangrijk is!!

Bij het uitblijven van aanbeten, en wel aanbeten krijgen na het wisselen van mono naar FC, ligt vaak in het (wel dan niet onderbouwd) vertrouwen in het materiaal waar je mee vangt.

Bij het vissen en lekker vangen met een mono tippet, zeg je al snel, "zie je wel"!!!!

Bij het uitblijven van aanbeten tijdens het vissen met mono en wel aanbeten krijgen tijdens het vissen met FC zeg je ook al snel, "zie je wel"!!

Natuurlijk zijn er wel aspecten die er toe doen zoals minder rek, beter afzinken, en beter bestand tegen schuren bij FC, t.o.v. meer rek dus vergevingsgezinder, goedkoper en knoopvaster bij mono (en er zijn er vast nog meer...)

In principe net zoals bij het wisselen van vliegen, vertrouwen in je set up (vlieg/tippet) doet vaak wonderen en het "onderbuik gevoel" over de positieve resultaten in het verleden en garantie voor de toekomst, draagt zorg aan het fenomeen vangen of niet vangen.

Zoals al eens eerder gezegd, "als je met het een vist, zal je niet weten wat het ander doet" geld voor patronen maar ook voor materiaal!!

Mono of FC???

Ik gebruik beide, mede om bovenstaande redenen.

Gr

Jan
"Petri Heil"