Voor wie het gemist heeft: Vliegvinder app

Started by iMarco, March 03, 2017, 22:17:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

iMarco

De VNV heeft een app ontwikkeld om vliegen mee te definiëren. Voor zowel iOS als Android. Voor iOS in ieder geval al te downloaden.

http://www.vnv.nu/index1.php?id=2&cat=58a32cff691dc&page_id=58a2cb5c3da43


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rosingkamp

Ziet er mooi uit en... het werkt. Complimenten

Henk

Plantje

Weer een reden om van Windows Mobile af te stappen! Ben benieuwd!

p.forel

Even op phone gehad maar nee ik vind het niks dus gelijk er maar weer af geknikkert
Niet aan mij besteed


JB

Quote from: MarcelN on March 04, 2017, 18:35:38
idd troep

Weer lekker kort door de bocht, zal voor beginnende vliegvissers best wel een uitkomst zijn.
Maar zoals op de VNV site al vermeld staat.
Heb je vragen of opmerkingen, dan kun je een mail sturen naar vliegvinder@vnv.nu.
Wie weet wat ze er nog mee kunnen doen  ;)

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Hyppo

Quote from: MarcelN on March 04, 2017, 18:35:38
idd troep

Beste Marcel, kun je ons uitleggen waarom deze app 'troep' is. Misschien kunnen we met die uitleg van jou voordeel doen. Door bijvoorbeeld de app aan te passen zodat het geen 'troep' meer is.

Bij voorbaat dank voor je gefundeerde mening.
Hyppo

MarcelN

Waarom moeten jullie mij altijd hebben?
Ga het Piet eens vragen!>>>>
Quote from: p.forel on March 04, 2017, 18:26:28
Even op phone gehad maar nee ik vind het niks dus gelijk er maar weer af geknikkert
Niet aan mij besteed

jo flyfishing

Zie het als een compliment, Marcel.  8)

Quote from: MarcelN on March 05, 2017, 14:23:17
Waarom moeten jullie mij altijd hebben?
Ga het Piet eens vragen!>>>>
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Menno_siemensma

Beide waren wel beetje kort door de bocht maar wat ik denk is dat het wat te beperkt is nog, het geeft je een indicatie wat een insect is voor soort en daarna moet je het zelf maar gaan googlen op de suggesties die gegeven zijn. Voor mensen die niks weten van insecten, prima maar wat de gemiddelde vliegvisser qua ervaring heeft is dat dat soort kennis er allang is. Wat ik zelf verwachtte is een insecten encyclopedie waar je in detail en foto kan zien welk insect er hoe uit ziet. De uitleg is ook nog wel vaak wat summier, geen tot weinig info over hoe die beweegt, waar je op moet letten om een bepaalde soort te herkennen etc.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

johan1965

Toch mooi initiatief van VNV. Ik heb hem er iig op staan😀👍

HappyFisherman

Quote from: MarcelN on March 05, 2017, 14:23:17
Waarom moeten jullie mij altijd hebben?
Ga het Piet eens vragen!>>>>

Je zult je dan wel gewoon als een dikke lul gedragen hier, net zoals Piet dat ook kan.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel

#12
Dat is en kwestie van jouw interpretatie. Happy

Plantje


Hans-oet-remunj

#14
ik heb m nog niet geprobeerd, dat komt tzt nog wel, maar ik begrijp van jullie eerste reactie dat ie wat 'basic' is

het idee spreekt me echter wel aan, een soort 'wondervliegen' app aan het water voor matching the hatch / predicting the evening rise... 


Deze behoefte moet er internationaal zijn, en wat ik mij afvraag: is er een op europese wateren ge-ente app in het duits / engels / frans beschikbaar (die wellicht meer detail biedt) ?   Al dan niet vanuit de entomologie ipv de vliegvisserij ?


is dit bv iets vergelijkbaars ? http://www.riverflies.org/match-hatch-mobile-app-anglers-useful-armi-monitors-too




Hans-oet-remunj

Quote from: Menno_siemensma on March 05, 2017, 14:42:36
Wat ik zelf verwachtte is een insecten encyclopedie waar je in detail en foto kan zien welk insect er hoe uit ziet.

Hoe goed of slecht deze eerste app is weet ik nog niet.   Zodra de android versie er is en ik wat meer tijd heb wil ik m van het voorjaar wel eens gaan proberen  :)

Maar de hierboven geschetste verwachting herken ik dit wel.

Zelf zou ik de ''ultime app'' willen gebruiken op diverse locaties. De ene keer op de grensmaas. De andere keer op de Traun, of ergens in Noorwegen. Stel dat per  rivier / rivier type de voor vliegvissers interessante insecten bekend zijn (bv verkregen via waterschappen, of instituten die zich bezig houden met entomologie, bv opgeslagen in een te downloaden xml file oid ) dan zou het handig zijn als deze informatie on demand kan worden gedownload van bv de VNV site. Of bv deze vliegvissers site.

Vervolgens deze locale lijst vertalen naar hatch -tijd (wanneer ben je er en wat zou er volgens de locale hatching chart te verwachten zijn) en obv deze datum en rivier via een paar basic vragen herleiden naar een visuele propositie van kandidaat insecten (fotos van insecten in diverse stadia die op die plek op dat moment zouden kunnen hatchen). Uit deze lijst handmatig de kandidaat kiezen, vervolgens biedt de app dan weer een propositie van mogelijke vlieg patronen.

In feite een soort ''wondervliegen''. Maar dan digitaal, voor vele wateren toepasbaar en te upgraden.

Moet er wel een community zijn die de handjes uit de mouwen wil steken en deze database wil gaan opzetten  8)

Sterker nog

Misschien kun je er wel geld mee verdienen  ;)  Dagkaarten in oostenrijk van 100 euronen, ze bestaan. Stel je vist daar en je blankt omdat je niet weet waar ze op azen... Wat is het je dan waard om ... :o






Menno_siemensma

Quote from: Hans-oet-remunj on March 06, 2017, 19:27:26
Hoe goed of slecht deze eerste app is weet ik nog niet.   Zodra de android versie er is en ik wat meer tijd heb wil ik m van het voorjaar wel eens gaan proberen  :)

Maar de hierboven geschetste verwachting herken ik dit wel.

Zelf zou ik de ''ultime app'' willen gebruiken op diverse locaties. De ene keer op de grensmaas. De andere keer op de Traun, of ergens in Noorwegen. Stel dat per  rivier / rivier type de voor vliegvissers interessante insecten bekend zijn (bv verkregen via waterschappen, of instituten die zich bezig houden met entomologie, bv opgeslagen in een te downloaden xml file oid ) dan zou het handig zijn als deze informatie on demand kan worden gedownload van bv de VNV site. Of bv deze vliegvissers site.

Vervolgens deze locale lijst vertalen naar hatch -tijd (wanneer ben je er en wat zou er volgens de locale hatching chart te verwachten zijn) en obv deze datum en rivier via een paar basic vragen herleiden naar een visuele propositie van kandidaat insecten (fotos van insecten in diverse stadia die op die plek op dat moment zouden kunnen hatchen). Uit deze lijst handmatig de kandidaat kiezen, vervolgens biedt de app dan weer een propositie van mogelijke vlieg patronen.

In feite een soort ''wondervliegen''. Maar dan digitaal, voor vele wateren toepasbaar en te upgraden.

Moet er wel een community zijn die de handjes uit de mouwen wil steken en deze database wil gaan opzetten  8)

Sterker nog

Misschien kun je er wel geld mee verdienen  ;)  Dagkaarten in oostenrijk van 100 euronen, ze bestaan. Stel je vist daar en je blankt omdat je niet weet waar ze op azen... Wat is het je dan waard om ... :o
Android versie is er al hoor.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

goswit

IK mis nog een paar dingen .    Een golfcar ,wel elec,  een ligstoel  een boot om het vliegje op de juiste plaats te leggen ,diepte meters ,windmeters . En een leuke meid die de koffie komt brengen .  Wil je veel vangen ,gooi er een handgranaat in , gegarandeerd succes. :-X

We hebben het toch over vliegvissen .  Is volgens mij  plezier hebben aan d e waterkant en de vis opzoeken .  En ja gewoon klassiek , en ja ik ben een ouwe l.. .

Zo dat is er uit . >:(
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Raymond

#18
Alles gaat met de digitale tijd mee dus uiteraard ook het vliegvissen. Voor mij hoeft deze app niet maar voor beginnende vliegvissers zou het een uitkomst kunnen zijn. Maar dan zou zo'n app wel moeten voldoen aan wat Hans hierboven schrijft, dan heeft hij écht meerwaarde.

Maar goed, ik ben dus persoonlijk ook meer van de "klassieke studie" uit boeken en uiteraard van wat er op internet is te vinden.
::wtf::

goswit

Maar goed, ik ben dus persoonlijk meer van de "klassieke studie" uit boeken en uiteraard van wat er op internet is te vinden.

Inderdaad dat bedoel ik , dat doe je thuis .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Menno_siemensma

Voor ieder wat wils dus. Er zal ongetwijfeld nog een en ander ontwikkeld worden en verbetering plaatsvinden van de app. Voor wie niet zo digitaal bezig wil zijn, lekker de boeken erbij  pakken. ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hans-oet-remunj

#21
ja hoor
met boeken kom je ook wel een eind.  Maar aangezien ik in 50-100 rivieren gevist heb, zou ik wel veel boeken moeten hebben

En

Digitaal is theoretisch on the fly meer te behalen omdat je plaats / tijd filtering en kenmerk filtering kunt toepassen. Je kunt (als je verbinding hebt) op het moment van een hatch met wat geluk evt voorspellen waar ze straks bij de evening rise voor gaan. Vanuit nogal wat boeken vind ik dat lastig hoewel wondervliegen vanuit de tijd georienteerde indeling een heel aardige poging doet. Maar ook dit boek is niet getuned op een specifieke rivier.  De gegevens van waterschappen (saprobien index en opvolgende systemen cq inventarisaties vanuit universiteiten ) bevatten vaak wel een gedetailleerde beschrijving per rivier of rivier type in een regio, maar de tabellen zijn erg groot en vrij lastig te vertalen naar iets bruikbaars aan de waterkant. Daar zou software bij kunnen helpen.

In Software zie je wel meer open source activiteiten, op die basis zou je een dergelijk systeem bv wel kunnen bouwen. De xml data met soorten / rivier zouden door locals kunnen worden geupload.



Raymond

Ik begrijp je punt, Hans, maar is het dan niet de charme van het zelf uitzoeken, ontdekken en interpreteren wat het vliegvissen o.a. zo mooi maakt? Moeten we dan alles op een presenteerblaadje krijgen om zoveel mogelijk vis te vangen? Er van afgezien dat ik twijfel of zo'n app je uiteindelijk ook écht gaat helpen (het aantal variabelen aan de waterkant zijn naar mijn idee gewoon te groot)...
::wtf::

Hans-oet-remunj

Voorlopig zal die app er nog niet zijn lijkt me.

De charme van maar wat aanklooien doe ik al 2/3 van mijn leven.

Als ik terugblik zijn er een beperkt aantal momenten geweest waar ik zon app wel had kunnen gebruiken.  Bv om een waterloo op sublieme locatie / moment  te voorkomen...

Het lijkt me een leuke manier on effiecient in te tunen op nieuw water. Niet elk warter past in het beeld van het grote gemiddelde.
En proberen te voorspellen welke vlieg je straks in het half donker moet hebben in de evening rise (obv waarnemingen overdag) lijkt me ook een mooie ... een app is dan wel handig, want als ik echt alles uit mn geheugen moet doen ? laat staan een hele boeken kast mee moet zeulen naar het water ?






Rossie69

succes met de app weer een aanvulling voor het vliegvissen.
ik heb ook even erop gehad maar toch verwijderd.
hou niet van zoeken :)
wel naar de vis ;)