Drentsche Aa

Started by Waterhen Bloa, February 19, 2011, 08:21:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Waterhen Bloa

Ik zou eens in de Drentsche Aa willen vissen, maar hoe zit dat met vergunningen ?

Grtz., Ger.

A{b}r{a}xa{s}

'k heb zelf geen idee, maar een aantal leden zal dit zeker weten Ger,
even de reacties afwachten :) dan komt er wel antwoord


Rossie69

Inderk weet er wel meer van.

zal is kijken of die van mij daar ook geldig is.


bazookadude

wat ik weet is dat er jaarlijk maar 100 vergunningen uitgeschreven worden,waarbij degene die er al 1 hebben voorrang hebben.en je krijg als buitenstaander een vergunning als je een insider kent die je uitnodigt. maar dit hoorde ik enkele jaren geleden dus weet niet of het nog zo is.

Sieger

Heb er nog een linkje over gevonden op de VNV site: http://www.vnv.nu/admin/modules/sites/site.php?id=0&item=2&map_id=40681380a584b&item_id=406bfe9d31042
Behoorlijk verdeelde vergunningen... Hopelijk werken ze een beetje samen daar...

De weg er heen
De stekken beschrijf ik op volgorde van vergunning, van zuid naar noord.
1. Op de weg van Assen naar Loon rechtsaf de Meanderdijk op en deze tot aan de stuw afrijden. Daar parkeren en de Drentse Aa volgen tot de eerste bocht. Vanaf hier kun je tot aan Loon vissen.
2. De weg van Loon naar Balloo volgen tot de brug. Daar parkeren. Vissen zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts van de brug.
3. De weg van Loon naar Zeegse volgen tot in Taarlo. Daar rechts. Tot de brug rijden en parkeren. Vissen zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts van de brug.
4. Dezelfde weg maar dan in Oudemolen rechtsaf en doorrijden tot de brug.
5. Dezelfde weg doorrijden en in Zeegse rechtsaf het zandpad af naar Schipborg. Voor de brug bij Schipborg weer rechts een zandpad op. Doorrijden tot links een voetpad naar de Drentse Aa loopt. Hier parkeren. Het voetpad maakt deel uit van het Pieterpad en is gemarkeerd met de rood-witte Grande Randonnée markeringen. Het voetpad aflopen naar de Drentse Aa.
6. De zandweg Schipborg - Gasteren volgen tot rechts het voetpad van het Pieterpad op de zandweg uitkomt (let op de GR-markering). Daar parkeren en naar de Drentse Aa lopen. Stroomopwaarts mag de linkeroever worden bevist, stroomafwaarts de rechteroever.
7. Bij de brug op de weg Zeegse - Schipborg.
8. Bij de brug op de weg Tynaarlo - Zuidlaren.

Vergunningen
De stekken 1 en 2 behoren tot de vergunning van HSV Loon-Balloo. Vergunning te verkrijgen via Café Aling Baloerweg 14 in Loon, telefoon 0592 - 342761.
De stekken 3 t/m 6 behoren tot de vergunning van HVV Assen en omstreken, ook wel de club van 100 genoemd. Deze vereniging hanteert een maximum aantal van 100 leden, waardoor er een wachtlijst is. Een andere voorwaarde is dat een lid ingezetene dient te zijn van één van de gemeenten waaraan de Drentse Aa vanaf Assen tot Schipborg zijn
gelegen. De vergunning kopen of plaatsing op de wachtlijst is mogelijk via hengelsportzaak Leegte, Rolderstraat 21, Assen, telefoon 0592 - 313180.
De stekken 7 en 8 vallen onder de vergunning van de Drentse Federatie. Deze vergunning is te verkrijgen bij alle hengelsportzaken in Drenthe. De Drentse Aa kent een gesloten periode van 15 maart tot 1 juni.


Sieger

Inderk

Nr's 3 tm 6 is waar ik een vergunning voor heb.
een voorwaarde is wel om lid te kunnen worden van de club van 100 dat de gemeente waarin je woonachtig bent, niet meer dan 10 km verwijderd is van de gemeente Assen.
Dus al met al lastig om er bij te komen voor de meeste Nederlanders.
En kijk uit! Staatsbosbeheer controleert streng! Dus ik zou maar niet op de gok even heen gaan om daar te vissen.
Je hebt een vispas van HSV Assen nodig en een vergunning van de club van 100 dat ook nog ondertekend is door Staatsbosbeheer....En je krijgt er een voertuigvergunning bij.
Woon je in de buurt van Assen en heb je belangstelling? even een bezoekje brengen aan Leeghte in de Rolderstraat, die kan je van meer

Loon Ballo is eenvoudiger om er bij te komen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Waterhen Bloa

Als Beilen binnen 10 kilometer van Assen ligt zal dat met Zwiggelte vast ook wel zo zijn ......  ;)

Bij Leegte heb ik laatst ook al eens voor een dichte deur gestaan, terwijl die wel open had moeten zijn volgens de openingstijden, bestaat die winkel nog ?

Jan Bruins

Moet je wel opschieten Ger.

15 maart tot 1 juni is het gesloten op de Drentse Aa.

Daarna sta je tot aan je navel in het (on)kruid, dus lijntje hoog houden.

Moeilijke visserij in een hele mooie omgeving.
I don't drink water, fish f*ck in it...

hendri

wat is er zo speciaal aan de drentse Aa dan? want het lijkt me een heel gedoe dan om die vergunning te krijgen.

HappyFisherman

Dat vroeg ik me dus ook al af...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Jan Bruins

#12
Ja, dat bedoel ik
Het is gewoon een hele mooie omgeving en je staat in stromend water te vissen.



Zijn niet zo heel veel van dit soort beken in nederland en dat maakt het speciaal.
Kortom een mooie visserij, echter niet gemakkelijk.



Niet te veel reclame maken anders wordt het straks druk daar  ::foei::
I don't drink water, fish f*ck in it...

Inderk

Komt me wel heel bekend voor Jan!
Zelfs mijn vrouw en kinderen vinden het daar mooi!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Jan Bruins

Zit je mooi gebeiteld als je daar gaat vissen.

Kunnen ze mooi allemaal wat meenemen, koffie, schepnet, parasolletje, broodjes enz.

Jij natuurlijk je hengeltje en bij een mooie vangst zet vrouwlief je op de foto  ::klappen::

Het leven is zo gek nog niet...........
I don't drink water, fish f*ck in it...

weerwolf

Nou er is dichtbij nog zo'n beekje............de reest, alleen schijnt daar zogoed als geen vis in te zitten. Heb eens gelezen dat het aan de zuurgraad lig doordat de reest door voormalig veengrond stroomt. Schijnt vroeger zelfs een palingkwekerij in gezeten te hebben en was zelfs bevaarbaar.  Maar deze is zeker net zo mooi.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

hendri

ja ok ik snap hem. ziet er idd wel erg mooi uit daar. lijkt bijna wel natuur als je dat zo ziet. ::green::

mooi gebied dus, zuinig op zijn en niet te veel over l*llen. ;)