Beginnende vliegvisser heeft advies nodig

Started by OlafB, January 20, 2017, 20:41:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

OlafB

Beste leden van dit forum,

Ik weet niet of dit op de juiste plek dus bij voorbaat excuses.

2 jaar geleden heb ik een jaartje met een beginners setje vlieggevist, nu wil ik er graag meer mee beginnen maar ik heb niet veel verstand van de materialen dus ik hoop dat iemand van hier daar wat advies over kan geven. Ik wil graag gaan vliegvissen op de IJssel op winde, misschien stiekem proberen een roofblei te vangen als ik ze zie jagen staat ook op mijn lijstje.

Na wat zoeken denk ik dat ik richting een aftma 5/6 hengel moet gaan, van reel en lijnsoort heb ik nog niet zo'n goed idee hoe en wat. Wat advies voor soorten vliegen/nimfen/dergelijke zou ook mooi zijn wat goed zou moeten werken op de rivier. Oja, ik ben student dus als jullie nog merken van goede kwaliteit in de lagere prijsklasse weten hoor ik dat ook graag.

Ik hoor het graag!

Olaf

Gert

Hoi Olaf,
Als het je lukt om morgen naar Apeldoorn te komen, tref je daar een heleboel kennis in 1 keer.
En misschien kun je daar ook wel gelijk een goedkoop (2e hands) setje scoren.

officiƫle aankondiging binddag 2017



HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

OlafB

Ah dat is wel erg kort dag haha, dat gaat helaas niet lukken..

Misschien dat iemand toch nog via deze thread wat advies kan geven?:)

John

Hallo Olaf,

Weet niet waar je woont echter wellicht zit er bij jou in de buurt een vliegvisvereniging of welwillende vliegvisser die je op weg kan/wil helpen.

Groet,

John

Arie de Vries

Mocht je in het noorden wonen, op Baggelhuizen is dit voorjaar een cursus voor beginners.
Groet, Arie

OlafB

Bedankt voor de snelle uitnodigingen en tips voor verenigingen. Maar eignlijk ben ik nu eerst vooral opzoek naar wat tips over welke hengel reel en lijn het best geschikt zijn voor de visserij op de ijssel zodat ik me eerst een beetje kan orienteren.

Dus als iemand nog wat kan adviseren hoor ik het graag :)

Scaramouche

De combinatie winde/roofblei maakt het een pietsie complex; die vissen zitten in verschillende omstandigheden (in de stroom/uit de stroom) Als je op roofblei wilt gaan vissen dan is een #5 misschien wat aan de lichte kant. Ik heb die beestaan alleen nog maar op een spinhengel gevangen maar ze knallen er serieus op en dan heb je wel een beetje ruggengraat nodig. Minimaal een #6 zou ik je dan adviseren. Als je vooral op winde wilt dan is een #5 meer dan genoeg. Het handigst is denk ik om met een drijvende lijn te beginnen, zeker op winde omdat je dan toch meestal uit de stroom zult vissen. Voor roofblei zou ik een sinktip nemen denk ik, dwars op de stroom werpen, de lijn laten swingen en dan als een malle binnen strippen, maar ik weet dat er meer ervaren riviervissers op dit forum zitten die waarschijnlijk beter kunnen adviseren (Sjoerd, waar ben je?  :D )

Een merk waarvin ik vind dat je er altijd een goeie prijs/kwaliteitsverhouding van hebt is Vision voor zowel hengels als reels, ik zou eens kijken of je daar een winkel van in de buurt kunt vinden. Een ander merk met goed spul in de midrange is Guideline.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

OlafB

#8
Oke thanks hier heb ik wat aan!(:

Is dit misschien wat? https://www.raven.nl/ron-thompson-tyran-nx-series-fly-270m-5/6/nl/product/36478/?sqr=Vliegvissen van 55% korting

Scaramouche

Ik heb in het verleden Ron Thompsons gehad en daar was niks mis mee om mee te beginnen. Deze hengel ken ik niet, maar er staat dat het ee nsnellen hengel is en daar zou ik niet mee beginnen; kijk eerder naar een medium-fast hengel, dat is voor de meeste beginners prettiger.

Ik weet niet of er bij Raven een beetje deskundige vliegvissers in de winkel staan, en dat wil ik je toch echt wel aanraden: ga te rade bij een winkelier die je iets in je handen stopt wat bij je past, of loop eerst binnen bij een club. als je in de buurt van Amsterdam woont wil ik je wel een keer met wat van mijn hengels laten werpen, dan kun je het verschil tussen langzaam en snel ook echt voelen en kun je beter beoordelen wat bij jou past.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: OlafB on January 21, 2017, 17:12:53
Oke thanks hier heb ik wat aan!(:

Is dit misschien wat? https://www.raven.nl/ron-thompson-tyran-nx-series-fly-270m-5/6/nl/product/36478/?sqr=Vliegvissen van 55% korting
beter kies je een hengel van Shakespeare, die zijn goedkoop en bewezen dat ze prima hengels zijn. Ron Thompson heeft voor velen een beetje nare nasmaak qua ervaringen. Vissen op de IJssel kan heel goed maar is lang niet altijd even makkelijk, qua vis en qua omstandigheden niet. Dit in de zin dat roofblei sowieso lastig te vangen is met de vlieg, en dan vaak op bepaalde tijden, winde moet je echt zoeken/vinden. Bij stroomnaden, uitlopen van slootjes, plantenbedden etc kun je ze vaak vinden of met veel geluk in de uiterwaarden als we het geluk hebben dat die rond april overstromen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

lambert63

Hoi,
Ik vondt de Ron Thompson Steelhead pro #7/8 zo'n fijne hengel dat ik meteen een reserve gekocht heb, voor het geval er eens een zware tungstenkop streamer op knalt 😊
Groet lambert63

Bone F


Menno_siemensma

Quote from: OlafB on January 21, 2017, 15:07:54
Bedankt voor de snelle uitnodigingen en tips voor verenigingen. Maar eignlijk ben ik nu eerst vooral opzoek naar wat tips over welke hengel reel en lijn het best geschikt zijn voor de visserij op de ijssel zodat ik me eerst een beetje kan orienteren.

Dus als iemand nog wat kan adviseren hoor ik het graag :)
zoals ook al aangegeven, voor winde hoeft het niet zo zwaar, 4-5 is genoeg, kan evt zelfs wat lichter voor de vis maar gezien dat het altijd wel wat waait op de uiterwaarden is een 4-5 wel net even wat fijner om te gooien dan.
Roofblei is een veel harder vechtende vis en de kans dat je ook een echt grote haakt is aanwezig, en die moet je wel kunnen drillen. Daar vis je beter met een 6-7 op. Als ze hoog zitten kan dat met een drijvende lijn maar vaker vang je ze met een sinklijn of sinktip in de diepte en stroming. Stukken waar de stroming wordt onderbroken, stroomnaad van de hoofdstroom, kribkoppen etc zijn vaak goede plekken als er bijvoorbeeld een dieper stuk achter ligt. zolang visbroed in problemen kan komen is het vaak een goede plek om te proberen al blijft het ook bij de roofblei veel zoeken en zoeken en nog eens zoeken.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

OlafB

Ik heb al veel avonden doorgebracht aan de ijssel met de korst op winde met een spin hengeltje mee voor als ik roofbleien zie jagen, heb er ook al een aantal op het droge gekregen (: Het zal vast een keertje voorkomen als ik deze zomer met de vlieghengel aan de IJssel sta op een mooie zomer avond (mooie gedachte  ;D) dat ik roofblei zie jagen. Zal het dan wel gewoon proberen het een 5 hengeltje en als het dan zover komt dat ik er een haak zie ik wel waar het schip strand haha. Heb op AM de shakespeare sigma supra #5 op het oog. Dat lijkt me na jullie tips wel een degelijk hengeltje, zeker voor die mooie prijs.