Vliegvissen op karper en brasem.

Started by Caslambalk, April 24, 2016, 13:23:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Caslambalk

Hallo allemaal,

Ik vis al 4 jaar met de pen op karper en in het voorjaar zie ik altijd veel brasem en karper aan het oppervlakte.
Nu heb ik in de winter een #7 8 gekocht voor snoek en karper, snoeken gaat me goed af maar het karperren lukt me niet.
Ik heb de volgende problemen:
- de vlieg zinkt te snel
- ik weet niet wat voor indicator ik moet gebruiken
- ik weet niet wat voor vlieg ik moet gebruiken.
- wat moet ik aanwerpen( bellen, zonnende vis of moet ik een rietkant afgooien? )

Ik ben nog niet een heel ervaren vliegvisser dus ik ben met somige thermen niet bekent.
Als jullie tips hebben hoor ik ze graag.

Groetjes Cas Lambalk.
als ze me missen ben ik vissen ;)

Plantje

Ik heb er zelf helaas nog geen ervaring mee, maar wat ik zover begrepen heb is het een kwestie van heeeeeel voorzichtig benaderen. En dan nog kun je de vlieg er af en toe perfect voor langs laten zinken en heeft ie er gewoon geen zin in!

Zo heb ik een keer het geluk gehad een zeelt te kunnen vangen op een nimf. Tig keer bijna perfect voor zijn neus laten zakken en de laatste keer schijnbaar helemaal perfect.

merijn1982

Cas,

Je bent helaas wat te laat want afgelopen weekend was er vanuit dyckers een mooie clinic over de karpervisserij met de vlieg. Was erg leerzaam voor je geweest denk ik!

Ik kan je vanuit mijn eigen ervaringen wel e.e.a. vertellen. Hopelijk heb je er wat aan!

Als eerste de brasems: ik vang ze gewoon aan nimfen als ze liggen te zonnen. En nee lang niet allemaal pakken ze. Maar in een schooltje altijd wel een paar. Ook de carpbol ( zalmeitje ) nemen ze geregeld. Houd er rekenimg mee dat het merendeel niet zal pakken! Maar al pak je er een paar. Toch?!

Voor de karper gebruik ik dus de carpbol. Dit is een zalmeitje gebonden op een karperhaak. Je wilt ook dat deze langzaam zinkt. Als je zonnende karpers ziet is het de bedoeling deze aan te werpen en dan ongeveer een meter ervanaf. Je laat je bol zinken en kijt of de vis reageert. Als het niet zo is gooi je op 50 cm en zo steeds wat dichterbij als de vis het wat vind zal je zien dat deze met de bol mee zakt richting bodem en zal pakken l. Dit zie je op je verklikker. Ik gebruik ze van a&m en haal het slangetje er uit en vervang deze door een halve cocktailprikker. Werkt prima!! 
Je kan zeker vissen op aasplakkaten alleen als je niet ziet waar de vis precies is is het een gok omdat je niet weet waar de kop is. Dit geld hetzelfde voor bij het riet. Je moet eigenlijk bepalen waar de kop zit en dan proberen aan te bieden. Zeker niet te dichtbij. Maar ook niet te ver er af. Dit kan erg verschillen per vis en soms willen ze niks. Kan ook. Dan ga je op ziek naar de volgende☺
Tight lines!!

sjoerd

#3
Lees anders even mijn artikel over vliegvissen op karper op Total Fishing(even archief aanklikken van vliegvissen.)
Ik verwijs daar maar even naar want anders wordt het hier een lang verhaal!
succes.

Sjoerd

ojah Edjuh bedankt voor de link!!

edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries