Droge vlieg - schuwe vis

Started by wh82, February 29, 2016, 13:36:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Wat is in jullie ervaring de beste manier om schuwe vis te benaderen met droge vlieg op stromend water??
Ik denk aan:
-Positie t.o.v. de vis
-Plaatsing van de vlieg
-Type worp (parachute, snake, enz.)
-Leaderlengte, leader type (getwijnd)
-Tippetlengte, tippetdikte
-Knoop? (Ik gebruik eigenlijk altijd clinch).

maurice

Wat ik altijd deed op stromend water is het volgende,

Zorgen dat je schaduw zo staat dat de vis hem niet ziet, ook die van de hengel.
De worp heeft te maken met de ruimte die je hebt.
De vlieg bij de eerst 2 3 worpen ruim voor de vis zodat je de afstand kunt bepalen.
Vlieg op een rustige manier presenteren op 30 tot 50cm voor de vis.
Zorg ervoor dat de lijn strak blijft zodat je contact houd met de vlieg en het aanslaan of tikken goed gebeurt.

Materiaal, 9 van de 10 keer gewoon nylon leader met 12 of 14/100ste punt.
Tippet 10 of 12/100ste stroft.
De lengte is 7 of 9ft bij de leader en de tippet van 100 tot 150cm.
Knoop gewoon zo eenvoudig mogelijk.
Stroft wel vochtig maken bij aantrekken van de knoop.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

goswit

Is geen zinnig woord over te zeggen.. Afhankelijk van het type water , weer , wind , zonnig . Hoe breed is het water en op welke vis wilje vissen.
Hengeldruk op het water is ook belangrijk , Wordt er veel gezwommen of met kano `s ,  hoef je niet stil te doen vis is meestal met paar minuten terug op standplaats . Alleen naar het water toe lopen is een forel al op zijn hoede en of weg,
.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Raymond

#3
Inderdaad veel over te zeggen maar als de vis echt schuw is dan:
- benader de vis voorzichtig, blijf laag, kleed je in schutkleuren en maak rustige bewegingen;
- waad alleen als dat noodzakelijk is, anders blijf op de oever. Is het noodzakelijk om te waden dan loop zeer rustig om verstoring zoveel mogelijk te voorkomen;
- zorg er voor dat de vliegenlijn niet eerst over de vis drijft voordat de vlieg passeert;
- denk er eens aan dat een blinkende reel, hengel of andere blanke metalen dingen het zonlicht in het water kunnen laten schitteren;
- gebruik een lange leader;
- gebruik een dunne tippet;
- de eerste 20 cm van de tippit niet invetten zodat deze niet de oppervlaktespanning van het water "breekt".

Verder is een schuwe vis ook vaak kieskeurig wat de vlieg betreft dus goede immitaties kunnen belangrijk zijn.
::wtf::

wh82


jo flyfishing

Zelfde voor de leader

Quote from: Raymond on February 29, 2016, 18:29:19
- zorg er voor dat de vliegenlijn niet eerst over de vis drijft voordat de vlieg passeert;
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

gijsie20

#6
Quote from: jo flyfishing on March 01, 2016, 16:36:46
Zelfde voor de leader

Dan wordt het lastig vissen, althans ik zie de tippet als onderdeel van de leader. Moet je hem echt direct voor zn bek gooien of ernaast.   :) denk dat weinigen hier dat kunnen op de cm precies  :)

Zou inderdaad zoals hierboven al omschreven voorzichtig benaderen, minste of het geringste zijn ze al weg. En verder een lange dunne tippet, en idd een paar goede imitaties.

jo flyfishing

het heeft een tijdje geduurd voor ik het onder de knie had, maar op de kleine riviertjes en kortbij (6 a 7 meter) lukt het me om
schuin stroomopwaarts werpend, de vlieg te krijgen waar ik wil en de leader in een bocht stroomopwaarts.
Op die manier passeert eerst de vlieg en dan de rest in het zichtveld van de vis.

Je mag eigenlijk maar net hard genoeg werpen om de leader net niet helemaal te laten strekken.

op de cm precies niet maar toch 10cm. Uren en uren geoefend met een asbak in de tuin.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

goswit

Lastig uitleggen  Wh. zal het proberen.   Neem aan dat de vraag bedoeld is voor Frankrijk.

Je kunt de parachute worp proberen ,dat heeft een voordeel dat je de lijn op het water enigzins kunt regelen.   Wat je ook kunt doen is gewoon werpen waar je denkt dat de vis zit ,en net voordat de lijn op het water komt de hengel iets naar rechts op links bewegen krijg je ook een kleine lus op het water. Lastig om uit te leggen .Wel zorgen dat je kontakt met de lijn blijft houden zodat je niet bij aanslaan eerst een meter loze lijn mee trekt.
JO  was je boos dat je de asbak gebruikt hebt om te gooien. ;D

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

jo flyfishing

Lol. zo kan je het ook lezen natuurlijk.

Laat ik zeggen dat na verloop van tijd de 'pling' van de vlieg zonder haak in de glazen asbak toch iets frequenter klonk.
Als de kat de vlieg al niet te stekken had.


Quote from: goswit on March 01, 2016, 23:38:41

JO  was je boos dat je de asbak gebruikt hebt om te gooien. ;D

Gos.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

gijsie20

Hmm..ok, ik heb nooit problemen gehad om de vlieg vlak voor de vis te leggen met gestrekte leader en over zijn plek te laten drijven. Ik vis waarschijnlijk dan ook niet op schuwe vis op de rivieren.

gijsie20

Nog een toevoeging..ligt er ook aan hoe de stroom snelheid van het water is. Ik ben van mening dat een vis in een hele snele stroming eerder geneigd is om iets te pakken uit eetlust/gedrag/frustratie dan in een rustige pool, waarbij hij de kans heeft ea te bekijken..

Raymond

En in een sterke stroom verstoor je de rust uiteraard ook niet zo snel dan in een rustige of zelfs stille (ondiepe) pool...
::wtf::

wh82

#13
Op stilstaand water wel lukt het wel met precies werpen (afhankelijk van wind natuurlijk) maar zodra er een "speciale" worp aan te pas komt waarbij ik slack moet inbouwen gaat m'n precisie behoorlijk achteruit.. Hoe breder de rivier hoe lastiger gezien de verchillende stroomlijnen die je moet "oversteken". Dan krijg je het hele repertoire aan menden in de lucht er bij. Aangezien ik niet dagelijks op stromend water vis ben ik daar niet heel goed in. Voeg daar aan toe een heel dunne tippet met een lange leader en je krijgt ook nog het gedoe dat je leader niet wil strekken zoals je dat wilt..

Ik moet zeggen dat ik downstream vissen een stuk makkelijker vind dan upstream.. Het probleem is dat je dan helemaal het liefst recht boven de vis staat (om lijn te "voeden") met maximale kans om gezien te worden en dat, zodra je een "reject" hebt je nagenoeg direct je vlieg moet weghalen.

Wat dat betreft is sneller stromend makkelijker omdat je gewoon je lijn neer kunt plempen, t enige is dat het daar ook een stuk moeilijker is om de vis te zien.

Mijn voorkeur heeft pools van een meter diep ofzo met hier en daar een steen, gewoon omdat ik t mooi vind en je alles wat de vis doet kunt zien. Helaas is dat wederzijds...

Het gaat om zulke stukken rivier (en ik mag NIET het water in).
(@Goswit, inderdaad, de Loue)




goswit


Zucht ......... deze foto`s moeten ze verbieden.   ;D

Onderste foto.   Lijn werpen naar de eerste rotsblok ,ca 3m mt lijn voor je op de grond laten liggen , de stoom zal de lijn meenemen , zodra de lijn bijn gestrekt is door de stroom hengelpunt in het water houden zul je zien dat de gehele lijn mooi meedrijft met de vlie vooruit, haal de lijn niet te vroeg op.  Zij zal ,als de lijn geheel gestrekt is ,wat gaan dwarrelen /driften ,als er vis is duikt het er vaak op .  Dit zijn de waterjes waar we het graag willen zien.  Je zult alles gewoon moeten uitproberen .  Op het dode stuk water het kleinste rimpeltje in de gaten houden als je herhaaldelijk een heel klein rimpeltje ziet voor zichtig aan werpen .
Wat een takke sport is het toch ,vliegvissen. :-[ ;D ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Raymond

Ja ja... niemand heeft ooit beweerd dat het allemaal gemakkelijk is.  ;D ;D ;D Dus denk maar zo, "Übung macht den Meister"...  ;)
::wtf::