een paar ERNs (Effective Rod Numbers)

Started by Scaramouche, December 13, 2015, 23:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Quote from: weerwolf on December 20, 2015, 12:42:52
phoe, wat veel van hetzelfde. mensen die niet willen lezen/luisteren en mensen die blijven herhalen.


Ik ben ervan overtuigd maar ik ben gestopt met mensen overtuigen.............ze gaan vanzelf het licht een keer zien.

Gerrit59

Er is vast nog wel een lijn die beter bij mijn hengel past dan de lijn die nu op mijn reel ligt.... :) :) :)

Gerrit

wh82

#52
@Beest: Als je een plastic zakje hebt, een zak rijst en een keukenweegschaal hebt kom je een heel eind.
De afwijking van je weegschaal kan je testen door er een gecontroleerd gewicht (of bijv 100ml. water).
Je kunt dan je hengel waterpas op een boekenplank klemmen en het gewicht aan het topoog hangen.
Het aantal cents (is gram / 2.5) dat nodig is om de hengel 1/3 van zijn lengte door te laten buigen kun je dan weer opzoeken in de tabel uit onderstaande pdf
http://www.common-cents.info/CCS_basic_Layout_1.pdf
Dan heb je je ERN. AFTMA en ERN lopen niet gelijk. AFTMA 8 is bijv. ERN 8.5.

Kost je een klein half uurtje. Succes!

gijsie20

#53
Nou ik heb ook een eerste poging gewaagd met mijn zelfbouw Gatti 9 ft aftma 5.
Ik kom uit op 4.9 ERN. Ik vis hem met een 5 lijn, maar die zou ik ook eens na moeten meten dan.  :)
Action angle komt uit op 55, wat houdt dat in? Ah gevonden, zou een langzame hengel zijn.

Nog een andere blank geprobeerd, deze zou een #3 moeten zijn en kom uit op ERN 4,31 en AA 65. Ik vis hem met een #3 lijn, ik ga eens kijken of ik hier nog een #4 lijn heb liggen om te proberen.

Ik heb bovenstaande instructie van Wim gebruikt.

Komende weken ga ik een nieuwe hengel bouwen en de fabrikant van de blank geeft zelf de volgende numbers op:

F905‐4‐MHX Line #5, Length 9'0", Sections 4, Cents 45, ERN 5.65, AA 70

Ben benieuwd.

maurice

Quote from: Beest on January 08, 2016, 09:06:26
Ik heb nu een sage rplxi #8 daar moet ik nu een nieuwe lijn bij hebben.
Er zat een #8 rio pike line op maar is dit dan u een lijn die er bij hoort of is het beter om een andere # lijn op de reel te zetten
ik ben nu aan het twijfelen geraakt als ik dit allemaal lees.
ik heb ook niet het goede spul om mijn hengel te wegen is er misschien iemand hier op het forum die mij kan vertellen welke
lijn gewicht er het beste bij zou passen het ging met de oude lijn wel prima maar stel je voor dat het nog beter kan  :D

      gr Beest

Hey Beest (klinkt leuk)

Als ik jou was zou ik gewoon met de hengel bij een winkel gaan testen wat jouw het beste past.
Je kunt ook de 23ste bij de binddag komen testen natuurlijk.
En onze sponsor Mega Fish is er ook en ik dacht ook met lijnen.
Testen van de lijn doet miskopen voorkomen en centen besparen.
Dyckers heeft ook een goed assortiment wat lijnen betreft.
Maar nogmaals testen doet ellende voorkomen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Beest

 
ik was van plan om de 23 te komen nu neem ik mijn hengel ook mee
dan kan iemand met ervaring mij misschien helpen en adviseren wat ik moet doen
bedankt hier voor

maurice

Quote from: Beest on January 08, 2016, 12:48:18

ik was van plan om de 23 te komen nu neem ik mijn hengel ook mee
dan kan iemand met ervaring mij misschien helpen en adviseren wat ik moet doen
bedankt hier voor
die zijn er genoeg aanwezig
::bbq:: ::proost:: ::proost::

wh82

Quote from: gijsie20 on January 08, 2016, 11:21:37
Nou ik heb ook een eerste poging gewaagd met mijn zelfbouw Gatti 9 ft aftma 5.
Ik kom uit op 4.9 ERN. Ik vis hem met een 5 lijn, maar die zou ik ook eens na moeten meten dan.  :)
Action angle komt uit op 55, wat houdt dat in? Ah gevonden, zou een langzame hengel zijn.

Nog een andere blank geprobeerd, deze zou een #3 moeten zijn en kom uit op ERN 4,31 en AA 65. Ik vis hem met een #3 lijn, ik ga eens kijken of ik hier nog een #4 lijn heb liggen om te proberen.

Ik heb bovenstaande instructie van Wim gebruikt.

Komende weken ga ik een nieuwe hengel bouwen en de fabrikant van de blank geeft zelf de volgende numbers op:

F905‐4‐MHX Line #5, Length 9'0", Sections 4, Cents 45, ERN 5.65, AA 70

Ben benieuwd.
Die #3 is dus eigenlijk een 3/4 en de #5 een 4/5. Is dat die 5 waarmee je die steur ving op de Ruigenhoek? Heeft in iedergeval body zat!

gijsie20

Yup, dat is die inderdaad ☺ erg lekkere hengel.

p.forel

Gijsje

Die gattie is geen slow maar een  mid tot full flex die 55 zegt meer over de buiging dan de snelheid van de hengel.
Dit is het enige wat ik onduidelijk of misschien wel erg krom vind in het CCS
Om de snelheid te bepalen is er weer andere manier van meten. Binnen de Ccs.

Om maar weer even de booster aan te halen. Deze hengel wordt door Loop om schreven als full curve maar fast tempo rod

Zo zie je dat een full flex dus niet traag hoeft te zijn maar een tipflex dus ook geen snelle hengel hoef te zijn.



gijsie20

Ah ok, vond het ook wel vreemd, want het is geen slome hengel mijns inziens, en wordt ook door Gatti zelf anders omschreven.

wh82

Dat is het enige wat ik niet heb gemeten, de snelheid.
Mijn hengel is tip-flex maar niet zeker niet extreem snel.

wh82

#62
edit: verkeerd gemeten. dat gaat opnieuw.

Ik was dus het gewicht "vergeten". Nu was dat gewicht wel lastig dus ik heb een gewichtje van 8 gram gepakt en daar een aantal loodhagels aan bevestigd. Omdat ik niet 100% zeker was van het gewicht daarvan heb ik een aantal tests gedaan met oplopend gewicht vanaf 8 gram de frequentie ging langzaam omlaag met de extra loodhagels maar bleef tussen de 15 en 16 seconden voor 20 cycles. Uiteindelijk kan ik redelijk zeker vaststellen dat de CCF tussen de 75 en 80 zit. Dat is precies het midden voor een carbon hengel volgens de CCF maatstaven (carbon zit gewoonlijk tussen 66 en 90).

ERN = 4.9
AA = +/- 75
CCF = +/- 77.5
Ik vertaal dat naar een #4/5 met tip flex en medium tempo.

Lowlander69

Heb geprobeerd om een tabelletje te plaatsen met de uitkomsten van mijn hengels, maar krijg deze op de een of ander manier niet geplaatst, althans niet op een nette manier. Ik heb dit tabelletje in Excel staan. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Groet Harry

wh82

Beste kun je er een screenshot van maken en dat dan plaatsen. Tabelletjes en t forum zijn geen gelukkig huwelijk.

p.forel

wh82.  Ook bedankt namens de feest kommisie. Liep er zelf ook steeds tegenaan te hikken.

Maar is prima idee om screenshot te maken

wh82

#66
Ik maak me niet al te druk over waar iemand mee vist, ben vooral geinteresseerd in wat ik zelf vis maargoed, ik lees graag. Dan kom je dus weleens wat tegen zoals dit:
http://www.stickmanrods.com/index.php/en/blog/comparing-the-stickman-rods-to-the-competition
Die Sages zijn gewoon #2 meer dan ze voor worden verkocht.
Ligt het dan aan mij of is bijvoorbeeld dit pure volksverlakkerij? Natuurlijk heeft een strakke 6 met 30 meter lijn er uit meer power dan een 5..
https://www.youtube.com/watch?v=8mvpmFyrfwk

Scaramouche

Mooi lijstje, ik heb trouwens nog nooit van Stickman hengels gehoord  ???

Het is geen volksverlakkerij omdat je in principe een prima hengel in handen hebt waarmee je prima een lijn kunt werpen. Misleidend is het wel voor wie op zoek is naar een betrouwbaar systeem om 'blind' een passende lijn-hengel cominatie te selecteren.

Misschien wordt het tijd voor een 'forum hengel-en-lijn testdag? Kunnen we met elkaars hengels en lijnen testen om te zien welke combi's goed werken. Winkels hebben uiteindelijk een selectie merken op voorraad dus die keuze is altijd beperkt (wat ook begrijpelijk is)

Als daar voldoende animo voor zou zijn wil ik wel zoiets proberen te plannen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Lowlander69

Weer een tijdje aan het klooien geweest, Dan maar ff tikken.

Hengel                       AFTMA        Lengte"      Lengte      1/3        gram/2.5         ERN

Guideline EXP4             #3             7"6             228          76            29.2              3.3
Flextec Strreamtec       #3             10"             306        102            31.7              3.7
Guideline EXP4             #4             8"6             261          87            31.7              3.7
Shakespeare Agility     #5              9"              274         91.3           36.4             4.3
Silvertip  (??????)         #5              8"6            258           86            52.4             6.6
Guideline Exceed          #6              9"              275         91.6          48.7             6.1
Sage  VXP                     #6             9"1             274         91.3          50.5             6.4
Guideline Exceed          #7              9"6            294.5      97.2          66.6              8.5
Sage One                     #7              9"6            294.5       97.2          75.1             9.4
Guideline Exceed          #8              9"              272.5       91.6          82.2           10
Shakespeare Agility     #10            9"6             286         95.3           90.8           10.7

Zo, misschien niet het netste rijtje maar ze staan er

Groetjes Harry

wh82

#69
@Scaramouche, ik bedoel niet te zeggen dat de Sage One op zich volksverlakkerij is. Ik zou er best graag 1 hebben, laten we dat vooropstellen. Lijkt me een mooie hengel voor OVM of Nieuwe Waterweg.
Wat ik bedoel te zeggen is: In dat filmpje wordt de Sage One met een 5 lijn vergeleken met een Redington Vapen ook met een 5 lijn.
In het filmpje zie je duidelijk dat hij veel meer kracht/snelheid gebruikt bij de One omdat hij denkt dat de Vapen dat niet aan zou kunnen (staat ok verderop in de comments). De conclusie die hij aan de "test" verbind is dat de Sage One a $700 een betere #5 is dan de Redington Vapen a $300.
Wat mij betreft is dat dus volksverlakkerij (let op hij is een verkoper). De Sage One #5 doet het beter met 30 meter lijn er uit dan de Vapen #5. Ja duuuuuh, die One is geen #5. Als je een Vapen #6 of zelfs #7 had genomen en er naast had gehouden had het waarschijnlijk veel "gelijker" uitgekomen.

Overigens denk ik dat een hengel van 700 best heel goed gebouwd is en goed afgewerkt, mooie materialen, zal t best waard zijn, maar ik vind het niet kloppen als je probeert mensen iets te verkopen aan de hand van een ongelijke test waar je zo doorheen prikt..

Wat betreft die stickmanrods, geen idee wat t is, zul je hier ook waarschijnlijk niet kunnen krijgen, was vooral benieuwd naar t CCS tabelletje.

p.forel

#70
En dan de Rio gold lijn die weegt op de hele belly 13.5 gram op een belly van 14.3 meter.
Das al 5 gram zwaarder als een echte 5# nodig heeft

Als de sage dus eigenlijk aftma 7 is dan heeft die maar een overbelasting met deze lijn van 1.5 gram
Wat dus de sage een hogere lijnsnelheid geeft tegenover de andere hengel.
Dus mooiere loops en meer afstand.

Het blijft in mijn ogen wel volkverlakkerij dat je een 5 denkt te kopen maar eigenlijk een 7 krijgt
Als je weet dat het een 7 is dan maakt het weer niks uit blijft het een dijk van een hengel

Scaramouche

Quote from: wh82 on January 10, 2016, 20:35:46Wat ik bedoel te zeggen is: In dat filmpje wordt de Sage One met een 5 lijn vergeleken met een Redington Vapen ook met een 5 lijn.
(...) De conclusie die hij aan de "test" verbindt, is dat de Sage One a $700 een betere #5 is dan de Redington Vapen a $300.
Wat mij betreft is dat dus volksverlakkerij (let op hij is een verkoper).

Ja, zo had ik er niet over nagedacht, maar daar heb je gelijk in.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

WimS

Quote from: Scaramouche on January 10, 2016, 17:57:43
Misschien wordt het tijd voor een 'forum hengel-en-lijn testdag? Kunnen we met elkaars hengels en lijnen testen om te zien welke combi's goed werken. Winkels hebben uiteindelijk een selectie merken op voorraad dus die keuze is altijd beperkt (wat ook begrijpelijk is)

Als daar voldoende animo voor zou zijn wil ik wel zoiets proberen te plannen.

Misschien een 'forum hengel-en-lijn testdag en visdag? 't Twiske?

p.forel

Een hengel test dag zou dat niet een hengel weeg dag moeten zijn.
Is toch topic over ERN van hengels

Beetje testen heeft geen zin weet je nog niet wat je in de hand heb.

Scaramouche

Uiteindelijk zijn cijfers ook maar cijfers he Piet, de ene lijn is gladder, soepeler, strekt mooier, etc. etc. En twee hengels met exact dezelfde ERN kunnen compleet andere 'persoonlijkheden' zijn. En dan nog moet je er maar op vertrouwen dat als iemand een lijn weegt, en iemand anders een ERN berekent, dat dat ook secuur genoeg is gebeurd. Bovendien is het ook gewoon hartstikke leuk om met allerlei verschillende hengels te werpen  :)

Het Twiske is zo'n beetje mijn achtertuin, er is daqar meer dan genoeg ruimte om met een groep te gaan testen. En als je daar genoeg van hebt kun je gewoon snoekjes gaan vangen. 7 februari dan maar doen?  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10