Welke lijn bij scierra sweep? loop yellowline 3-4?

Started by marklwd, October 20, 2013, 11:23:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marklwd

Mensen,

onlangs een mooie scierra sweep 9ft #7 gekocht voor het snoeken. Welke lijn kan ik hier het beste op doen?
Een wf8i? of wf8f? dan heb ik minder (denk ik) last van wind tijdens de herfstdagen. Of gewoon een wf7f?
Wat is het voordeel/nadeel van een drijvende lijn ten opzichte van een (langzaam?)zinkende lijn voor het snoeken?

Daarnaast heb ik een loop yellowline 9ft 3/4, wat is de beste keus een 3 of een 4? (Voorn etc)

vr gr Mark

Gert

Mark, voor het snoeken kun je het beste een lijn nemen die speciaal voor grote vliegen en streamers is gemaakt.
Die heeft een speciale opbouw waarbij al rekening is gehouden met het gewicht van de streamer.
Er zijn zgn. Pike fly lines en Big fly lines, is denk ik afhankelijk van het merk.
Ik zou dan gewoon een #7 lijn nemen voor een #7 hengel. Voor de meeste watertjes in NL lijkt mij een drijvende lijn het best. Want je hoeft toch niet echt diep te vissen.

Groet,
Gert

Arjan Maat

Quote from: marklwd on October 20, 2013, 11:23:33

Daarnaast heb ik een loop yellowline 9ft 3/4, wat is de beste keus een 3 of een 4? (Voorn etc)

vr gr Mark

Goedemorgen Mark,

Op de Yellow Line paste destijds de Loop Multi #4 heel prettig, had een belly van 10 meter en met een #4 lijntje haalde je het beste uit de hengel. De doorontwikkeling van de Multi lijn is de Evotec 100, ook met een 10 meter belly. Er is momenteel een "ultra light" wind aan de gang in NL. en zullen veel vliegvissers opteren voor de de #3 ;-) Een Evotec 100 is er ook in #3. Maar mss is het beter om als je enkel slootjes wil bevissen een betere optie om een Evotec 85 te nemen, die heeft een kortere belly 8,5 meter en dan heb je sneller het volledig aanwezige gewicht in de belly uit je topoog. En kan je op klein water weer heel goed uit de voeten.

Als je meer info wil kan je me een PM sturen.

TL Arjan Maat

Heintje Davids

Een lijn vinden is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig als vroeger. Kocht je in het verleden een #7 dan paste vrijwel iedere #7-lijn daar eigenlijk wel op. Tegenwoordig kan een opgegeven lijngewicht van een hengel wel 1 tot 2 aftma's schelen en hetzelfde geldt voor de lijnen. Normaliter kan je het beste zoeken in de lijnen die een fabrikant zelf aanbiedt. De hengels die men bouwt zijn meestal aangepast op hun eigen merk lijnen en over het algemeen zal je daar een goed passende lijn vinden. Arjan zijn advies is wat mij betreft dan ook prima. Gert heeft ook gelijk vwb een snoeklijn. Alleen maakt Scierra bij mijn weten geen speciale snoeklijnen dus wordt het toch zoeken. Het beste is (denk ik) toch wat lijnen bij een winkelier uitproberen want naast het juiste lijngewicht heb je toch ook te maken met persoonlijke voorkeur. De ene vindt het prettig als ie de lijn wat meer voelt trekken, zeker beginners, en de ander maakt het weer weinig uit. En intermediate of drijvend: het kan allebei. In het begin van het najaar gebruik ik liever een drijvende lijn omdat ik de streamer graag hoog wil houden ivm de vaak nog overdadige plantengroei en later in het jaar schakel ik over op intermediatelijnen.

marklwd

Heb twee lijnen gekocht! Bedankt voor jullie advies.

grtz Mark

Gert

Ja, maar dan willen we ook wel weten welke natuurlijk! ;)