Shooting duck

Started by johan1965, February 09, 2017, 13:44:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johan1965

Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met de 'shooting duck' van Olaf Ebert ? Lijkt wel een handig hulpje.

http://flyfishing-blog.com/flyfishing-blog.com/2016/12/01/shooting-line-with-the-shooting-duck/

Zie ook filmpje op youtube. Gr johan

Menno_siemensma

Geen ervaring maar lijkt me beperkt in wanneer het werkt, hoogstens op rivier zonder al te veel wind. Golfslag en de lijn slaat eraf in zijn geheel met alle gevolgen van dien. Te veel wind ook kans daarop. Je moet beter richten met de lijn dan met een lijnmandje. Ik hou het wel bij mijn ikea kinderopstap zelfbouw lijn mandje.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Marco B

Geen ervaring met dit apparaat maar wel met de toenmalige Orvis linekeeper die tegenwoordig de Peter Hayes Stripper Clip heet. Is eigenlijk net zoiets en is ook nog steeds verkrijgbaar.

Werkt op zich prima maar vereist wel enige gewenning en handigheid. Vind alleen de prijs voor een stukje plastiek zwaar over de top, maar goed.... dat ding dat ik van Orvis heb was toe ook al bezopen duur.

Normaliter zou ik voor een kleine lijnmand kiezen, maar zeker wanneer je met het vliegtuig naar je visbestemming gaat is zo'n ding ideaal. Het werkt en neemt veel minder bagageruimte in.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

johan1965

Is idd erg duur, heb mn stripmand voor de helft gekocht.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

henkverhaar

#4
Quote from: johan1965 on February 09, 2017, 13:44:50
Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met de 'shooting duck' van Olaf Ebert ? Lijkt wel een handig hulpje.

Orvis had vroeger ook zo'n riemhaak om lussen lijn op te hangen. Het werkt wel, schiet behoorlijk, maar vergt (althans mij) te veel coordinatie, of naar beneden kijken (in plaats van naar het water) om de lijn consistent goed opgehangen te krijgen. Dat Orvis ding had een soort klemmetje in een gleuf, en dat was uiteindelijk niet heel duurzaam. Toen het geval een paar jaar geleden de geest gaf heb ik dus geen nieuwe aangeschaft. Ik prefereer in het gebruik een Flexistripper. Het grote voordeel van dit soort contrapties is wel dat ze klein zijn en niet in de weg zitten. Je loopt niet zo voor lul met een grote afwasteil om je middel ;-)

Dat gezegd hebbende - dit lijkt me wel een leuke uitdaging als zelfbouwprojectje. Ik zit te denken aan een laminaat - of houtfineer met houtlijm, of Tyvek met epoxy - een aantal laagjes in een haakvorm (ik denk aan een 'extruded parabool') buigen en uit laten harden, dan aan de voorkant die eendensnavel vormen, en aan de achterkant afronden, wellicht wat afronden, en een bevestiging aan een riem fröbelen...

Gert


henkverhaar

Quote from: Gert on February 10, 2017, 12:37:27
Waarom zo moeilijk doen Henk? even googelen en het meeste voorwerk is al voor je gedaan, en dat voor 2,95.

En dan met zoiets om je middel (of wat lager) gaan lopen? Ik heb zo mijn bedenkingen ;-)

Gert

Ja, dat kan ik me voorstellen Henk. Maar ik was wel serieus op zoek naar iets bestaands wat mogelijk bruikbaar is om verder te verbouwen, en kwam deze tegen. Vlammetje eronder om 'm in de juiste vorm te buigen, en dan in een ander kleurtje dompelen. Maar misschien is er iets beters te vinden - ging om het idee.


Marco B

Ik gebruik deze dus:



Is net zoiets als die shooting duck. Zoals ik al schreef: het vereist wat gewenning. In begin moet je nog kijken waar de sleuf zit enz.
De duurzaamheid vind ik wel meevallen in tegenstelling tot wat Henk meldde (deze is alweer zo'n 20 jaar oud). Mijn voorkeur gaat ook meer uit naar de flexistripper (licht, makkelijk te vervoeren en werkt uitstekend) maar die gekke line clips werken ook best.

Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Bone F

€ 50,- Is inderdaad wel veel geld voor dit handige stukje vv gereedschap. Ook voor polderwerk ed lijkt ie mij handig. Zet je net een mooie worp in blijft je lijn achter een stug onkruidje hangen, wie kent dit niet. Het lijkt mij inderdaad een uitdaging om een eigen ontwerp te creeëren ik heb mijn grijze massa al opdracht gegeven ;D