Hoe verwijder ik een leaderloop van een lijn

Started by vdKaa, May 27, 2016, 20:57:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vdKaa

Goedenavond,

Ik heb een reel compleet met lijn overgenomen waar de leaderloop nogal beroerd aan is bevestigd. Hij is erg aan het rafelen maar zit (helaas) wel goed verlijmd. Hoe krijg ik de oude leaderloop van de vliegenlijn zodat ik er een nieuwe leaderloop aan kan bevestigden? Ik heb de zoekfunctie van de site al gebruikt, maar die geeft vooral aan hoe je de leaderloop goed bevestigd....  ::hulp::

mvg,
Johan
Fouten zijn kansen om iets te leren

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sjoerd

inderdaad, gewoon afknippen en de nieuwe loop bevstigen!

vdKaa

Okay, dat is eenvoudig genoeg ;D
Een gaatje in de lijn moet je lijmen, maar de oude leaderloop kan je van de lijn afknippen. Moet je het nieuwe einde wel "dichtlijmen" of mag dat gewoon open blijven?
Fouten zijn kansen om iets te leren

sjoerd

kan gewoon blijven zoals het is na afknippen, daar gebeurt echt niks mee.

Rena

Quote from: sjoerd on May 27, 2016, 22:28:09
kan gewoon blijven zoals het is na afknippen, daar gebeurt echt niks mee.

Als het een drijvende lijn moet je het einde dichtmaken anders zuigt de kern water op.
De tip van de lijn zinkt dan sneller.

TL Peter

FSCHAMP

 ::agree:: 

Inderdaad, gewoon afknippen en dicht kleven, zeker als het een drijvende lijn is zoals Peter zegt en een nieuwe loop aanbrengen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Dat zeg ik ook altijd Peter maar ik word dan toch vaak aangekeken of ik een nieuwe religie sta te verkondigen, maar volgens mij trek er door capilaire werking nog aardig water in de kern.

sjoerd

dan wordt het tijd voor een wetenschappelijk experiment lijkt mij.
Twee gelijke stukken lijn nemen. Eentje een tijdje in het water leggen en dan de twee stukken wegen. Dan zou er dus een (klein?) verschil moeten zijn????.
Zelf heb ik gelukkig nog nooit problemen gehad met een zinkende punt van mijn drijvende vliegenlijn. haha, hoeveel water kan de lijn dan wel niet opnemen. Maar OK voor de sceptici: een druppeltje lijm op de punt als je je daar beter bij voelt onder het motto. Baat het niet....dan...

Pfff, vliegvissen wordt nu wel een echte wetenschap......

Rena

Quote from: Bone F on May 28, 2016, 14:30:03
Dat zeg ik ook altijd Peter maar ik word dan toch vaak aangekeken of ik een nieuwe religie sta te verkondigen, maar volgens mij trek er door capilaire werking nog aardig water in de kern.

Helemaal gelijk dat het capilaire werking is.
Maarrrr, men moet vooral doen wat men niet laten kan of nalaten wat men niet doen wil  :o

TL Peter

henkverhaar

Quote from: Bone F on May 28, 2016, 14:30:03
Dat zeg ik ook altijd Peter maar ik word dan toch vaak aangekeken of ik een nieuwe religie sta te verkondigen, maar volgens mij trek er door capilaire werking nog aardig water in de kern.

Ja, en dus? water in je lijn is even dicht als water buiten de kern. Dat drijft of zinkt dus niet, maar is 'neutraal'. Het drijfvermogen van je lijn komt uit de (luchtbelletjes in de) coating (heel soms uit een coating die zelf lichter is dan water). De kern, als die van gevlochten materiaal is, bevat nauwelijks lucht (het grootste deel van de 'loze ruimte' in het weefsel/vlechtsel wordt ingenomen door het plastic van de mantel, en zorgt dan ook voor de hechting van het materiaal. Er kan dan door capillaire werking maar heel weinig water intrekken dat eventueel aanwezige lucht vervangt, om de doodeenvoudige reden dat er maar heel weinig loze ruimte is. Bovendien kan de eventueel aanwezige lucht er ook niet uit, de uitgang wordt immers door het reeds ingetrokken water afgesloten en luchtbellen kunnen in de beperkte ruimte niet meer 'bewegen',die lucht, voor zover al aanwezig, kan alleen nog door diffusie weg, en dat zal niet snel gaan. Het effect van intrekkend water op het drijfvermogen zal derhalve in de praktijk wel meevallen. Waarom ik een afgeknipte lijn toch zou 'sealen' is veeleer om vervuiling en rotting (groei van microorganismen) te voorkomen. Als je er een nieuwe leaderloop op zet of een smeltlus maakt is de zaak overigens automatisch al weer gesealed. Alleen als je bijvoorbeeld een naaldknoop maakt zou ik het geheel met wat zachte PVC lijm (of zelfs gewoon met aceton) afwerken.

Henk

vdKaa

Allemaal bedankt voor jullie bijdragen. Ik heb de lijn afgeknipt en voorzichtig met een drupje lijm afgesloten. Even laten drogen en daarna in een nieuwe leaderloop gestoken. Siliconenslangetje op zijn plek geschoven en klaar.
Gelijk maar even de vliegenlijn in de dressing gezet en de #2/3 is er weer helemaal klaar voor  :D
Fouten zijn kansen om iets te leren

Gert

Quote from: vdKaa on May 30, 2016, 22:01:24
Siliconenslangetje op zijn plek geschoven en klaar.

Nee, nog niet klaar als het aan mij ligt. Als je ERGENS lijm of een beetje UV-spul op moet doen is het wel onder dat slangetje.
Anders is de kans groot dat je het er zo weer afveegt.

Groet,
Gert

Scaramouche

Eens met Gert; zo'n braided leaderloop heeft heel veel grip op je lijn als je er aan trekt maar als je er van achteren op duwt is hij feitelijk gewoon los. Een siliconenslangetje houdt het wel op zijn plek, maar als je je lijn een keer door stugge waterplanten of over stenen trekt, kan het er van afschuiven. En ook bij het werpen krijgt de lijn iedere keer als hij strekt een tikje waar de loop een fractie van kan verschuiven als hij niet echt aan de lijn is gehecht. Een paar honderd valse worpen en daarmee ook een paar honderd fracties verder kun je dan een probleem hebben. Braided loops dus altijd zekeren met lijm. Zelf gebruik ik liever nog een naaldknoop.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Jan Damman

In plaats van siliconen slangetje een stukje krimpkous gebruiken, werkt perfect, nooit problemen gehad.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

wh82

Wat vinden jullie van deze oplossing?
https://www.youtube.com/watch?v=fe6rvOTK-2I

Persoonlijk vind ik het niet nodig, wat is er mis met een naaldknoop maargoed als je vaak leaders wisselt is het wellicht handig.

sjoerd

Ik ga voor 100% safety.
leaderloop wordt door mij alijd gezekerd door een x aantal wikkelingen binddraad,waarna de wikkelingen een behandeling krijgen met lak en/of drupje secondenlijm. Zelfs grote Kingzalmen en chums hebben deze verbinding nog niet weten te breken!
siliconenslangetjes? weg ermee.

jo flyfishing

Zou uv wader-repair spul niet beter zijn dan secondenlijm die hard wordt?
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

sjoerd

Quote from: jo flyfishing on May 31, 2016, 20:42:49
Zou uv wader-repair spul niet beter zijn dan secondenlijm die hard wordt?

Dat kan natuurlijk ook Jo maar lak of sec lijm dringt goed in de wikkelingen . Bovendien is de wikkeling  max nog geen centimeter lang, daardoor niet veel negatief effect. Het blijft met elke verbinding die je maakt altijd wel handig om na intensief gebruik van de lijn, te checken of alles nog OK is. Een leaderloop krijgt best veel te verduren zeker met zinkende lijnen, die nogal eens langs onderwaterobstakels wil schuren.

Gert

Wat ik in ieder geval heb met secondelijm (in mijn geval onder een slangetje, maar dat maakt niet uit): omdat het hard wordt, barst na verloop van tijd de mantel van de vliegenlijn er vlak achter. Met UV=spul zoals waider repair zal je hier minder last van hebben omdat het flexibel blijft.

sjoerd

Quote from: Gert on May 31, 2016, 21:18:08
Wat ik in ieder geval heb met secondelijm (in mijn geval onder een slangetje, maar dat maakt niet uit): omdat het hard wordt, barst na verloop van tijd de mantel van de vliegenlijn er vlak achter. Met UV=spul zoals waider repair zal je hier minder last van hebben omdat het flexibel blijft.

Blijft de vraag of dat door de lijm komt of ook  door de wikkelingen die we leggen. Dat is ook al iets stijfs, zelfs zonder lijm.Dus of een fexibele coating dan zal  baten? Ik weet het niet. Mantel zal na langere tijd idd soms gaan barsten na de verbinding. Daarom is het altijd nodig om naintensief en langer gebruik deze te checken en evt even te vernieuwen.

jo flyfishing

De wikkelingen zijn volgens mij niet nodig.

Ik leg tot nu toe geen wikkelingen, alleen drupje secondenlijm en het slangetje, en heb ook dat de mantel scheurt waar het slangetje eindigt.
Al een gedaan met uw bug-bond lite die ook goed overal tussen gaat, maar zit er nog niet lang genoeg op voor conclusie.
Volgende zal met uv waderrepair zijn.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bone F

Wat een ingewikkeld gedoe allemaal zijn jullie die mooie uitvinding van de smeltlus ff vergeten? Dan heb je ook geen last van een open einde aan de tip. Wel grappig dat een technische benadering de gevoelsmatige onderuit haalt betreffende de water inlaat van de tip. Leuke discussie overigens.

sjoerd

Quote from: Bone F on May 31, 2016, 23:19:06
Wat een ingewikkeld gedoe allemaal zijn jullie die mooie uitvinding van de smeltlus ff vergeten? Dan heb je ook geen last van een open einde aan de tip. Wel grappig dat een technische benadering de gevoelsmatige onderuit haalt betreffende de water inlaat van de tip. Leuke discussie overigens.

Hmm Frans, laatst was bij mij de van fabriekswege aangebrachte smeltlusverbinding bijna geheel losgelaten!! Dusss.....  hoe ideaal zijn die smeltlussen? Ik denk dat elke verbinding voor en nadelen kent.
Maar idd waar de vraag van lijnafsluiting mee begon, bang voor lekkage hoeven wij echt niet te zijn!(zie ondermeer antwoord van Henk Verhaar )Maar dat had ik in de praktijk al ondervonden.

Gerrit59

Wat je ook gebruikt of toepast: regelmatige controle van je materiaal voorkomt een hoop teleurstelling.

Gerrit