Wedstrijdje: Wie vangt de mooiste karper op de vlieg?

Started by Gert, April 05, 2012, 10:31:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

haasie

Klopt idd haha, puur toeval. En ik test wat matriaal in dit watertje aangezien het een ondiepe poldersloot is en de karper nergens heen kan.

Nog 1 setje en dan hebben we alles gehad haha  :P

haasie


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::


maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gerrit72


Haasie en Maurice, MOOIE VISSEN :o! Mij nog niet gelukt, karper op de vlieg, maar wel mijn grootste target van dit jaar ;).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

haasie

En weer 1 vandaag, met een bruine brood korst vlieg op de #8 hengel, is daar nodig om hem uit de water planten te houden.



Gerrit72


Haasie, da's een beste beer. En ook een hele mooie! ;D Als ik Gert was, stond jij nu op 1  ;)

Vast een mooi gevecht! Goed bezig ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

haasie

Haha Thx! Vis al 17 jaar op karper en kan die visserij dus meenemen in de vliegvis wereld. Hoop alleen dat er meer mensen met de vlieg op vissen. Er is uiteindelijk niet veel info te vinden op het internet over karpers op de vlieg.


Gerrit72

#34
Daar liep ik ook tegen aan. Op zich wel bindfilmpjes en ook youtube filmpjes, maar niet echt bruikbaar voor wat ik wil. Het liefst zou ik met een natuurgetrouwe vlieg (dus geen brood of brok immitatie) op zicht op jacht gaan op karper. Op youtube zie je veel filmpjes over druk bezet knollenwater (oa amerika) en engelse filmpjes, waarbij eerst voorgevoerd wordt (bv hondebrokken). Als fanatiek penvisser lijkt het me dan ook logischer/effectiever/natuurlijker om de penhengel in te zetten (ipv de vliegenlat).

Het voorvoeren vind ik (voor mijn gevoel) niet passend in mijn vliegvisserij en knollenwater (makkelijk om te testen) heb ik niet in mijn omgeving.
Op zich allemaal niet zo erg, maar ik denk wel dat mijn wens een (behoorlijke) karper te vangen op een natuurgetrouwe vlieg, een zaak van geduld en lange adem gaat worden. Geeft niets ik ben vasthoudend (en ik ben juist gek op vliegvissen, omdat het allemaal nieuw voor me is ;)).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

haasie

Ik heb gemerkt dat vrijwel elke vissoort bijzonder geintereseerd  is in een bloedworm vlieg( haak met rode draadjes) maar dat de tippet de boosdoener. Ik gebruik 26/100 omdat minder breekt door de waterplanten en in helder water zien ze de lijn.
Andere probleem is dat als ik een nimpf over de bodem trek ik meteen allerlei troep gehaakt heb.

Toch heb ik al 6 karpers gevangen in "maagdelijk"water met een zalmeitje/blob op de bodem. Zodra ze deze zien afzinken komen ze toch af en toe kijken. Gooi alleen wel 40x een karper aan voordat ik er 1 vang, ook vis ik hooguit 5% van de vis tijd. De rest ben ik aan het zoeken naar active vis.

sjoerd



Dit vond ik ook wel een mooie karper, zeker gezien de manier waarop die gevangen werd.
Vlak langs de bodem zwemmend, moeilijk te spotten maar uiteindelijk wel weten te foppen!
gr Sjoerd

Gerrit72


Sjoerd, idd een mooie, qua grootte, bouw en kleur! Wordt moeilijk kiezen voor Gert a/h eind v/h jaar.
Waarmee wist je hem te foppen?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Gerrit, met een aangepaste fazantestaartnimf dit keer.(zware haak)

Plantje

Quote from: Gerrit72 on May 21, 2012, 11:05:35
Daar liep ik ook tegen aan. Op zich wel bindfilmpjes en ook youtube filmpjes, maar niet echt bruikbaar voor wat ik wil. Het liefst zou ik met een natuurgetrouwe vlieg (dus geen brood of brok immitatie) op zicht op jacht gaan op karper. Op youtube zie je veel filmpjes over druk bezet knollenwater (oa amerika) en engelse filmpjes, waarbij eerst voorgevoerd wordt (bv hondebrokken). Als fanatiek penvisser lijkt het me dan ook logischer/effectiever/natuurlijker om de penhengel in te zetten (ipv de vliegenlat).

Het voorvoeren vind ik (voor mijn gevoel) niet passend in mijn vliegvisserij en knollenwater (makkelijk om te testen) heb ik niet in mijn omgeving.
Op zich allemaal niet zo erg, maar ik denk wel dat mijn wens een (behoorlijke) karper te vangen op een natuurgetrouwe vlieg, een zaak van geduld en lange adem gaat worden. Geeft niets ik ben vasthouden (en ik ben juist gek op vliegvissen, omdat het allemaal nieuw voor me is ;)).

Ik ben dat wel met je eens Gerrit. Maar wat zie je als natuurgetrouw? Pheasant tail in ieder geval nog wel. Maar als je al een groene hatseflats gaat maken bouw je volgens mij gewoon wat lekkere verse planten na. Persoonlijk vind ik dat nog wel natuurgetrouw, omdat het ook wel eten is dat ze in de vrije natuur zullen oppikken.

Maar als je inderdaad met een broodkorst imitatie gaat vissen... kun je dan niet net zo goed  een broodkorst aan de lijn knopen? En een zalm eitje? Is dat niet eigenlijk gewoon een imitatie van een maïskorrel? Lijkt me sterk, dat karpers veel zalm eitjes in het wild tegen komen :) Maar misschien lijkt het zalm eitje wel op bepaalde zaden die van planten vallen...dan ineens is het wel natuurgetrouw ;)

Ik snap je punt dus wel en denk er ook zo over, maar wat nou precies natuurgetrouw is, dat wil nog wel eens verschillen!

haasie

Natuurgetrouw zijn water insecten die de vis van nature eten.Toch?  :P MAARRR.....karper is enorm nieuwsgierig en daar maak je gebruik van met een zalmeitje of dergelijke.

Ook behoren broodkorsten tot redelijk natuurlijk aas in park vijvers  ;D

Plantje

Fuk...had een heel stuk getypt, maar per ongeluk weggeklikt...

In ieder geval: natuurgetrouw hoeft wat mij betreft niet per sé een dier te zijn. Een imitatie van alles wat een vis (in dit geval karper) zou eten als er geen mensen zijn is natuurgetrouw. Als ze bijvoorbeeld vers gras dat op het water valt zouden eten kun je ook met een imitatie daarvan vissen. Als bepaalde zaden die in het water vallen aantrekkelijk zijn voor karper is een imitatie daarvan ook nog natuurgetrouw.

Als je het hebt over broodkorsten, hondenbrokken enz dan zie ik het niet meer als natuurgetrouw. Ik heb ook een sponsje die een broodkorst moet imiteren in de vliegendoos zitten hoor! Ik zeg niet, dat er iets mis mee is, maar natuurgetrouw is wel leuker en staat voor mij dichter bij de essentie van vliegvissen.

Ik vond deze ook wel leuk:
http://youtu.be/aOA_O_HX-n4
Haak in de bankschroef, stuk touw inbinden, half schaap op de haak zetten en de "broodvlok vlieg" is klaar :)

Gerrit72


Plantje,

Het filmpje of plaatje opent niet bij mij (en ben wel heel nieuwsgierig, heb nogal wat schapezonker thuis liggen ;D). Mogelijk ligt het aan mijn computer, zal het vanavond thuis nog eens proberen.

Natuurgetrouwe insecten vind ik het meest de essentie v/h vliegvissen benaderen, maar ik sluit niet uit dat ik (als niets anders werkt) ook de andere mogelijkheden ga proberen ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Het is een youtube filmpje Gerrit. Dit is het URL: h ttp://youtu.be/aOA_O_HX-n4 (even de spatie tussen de h en de t weghalen en je hebt een geldig adres).

Waar probeer je het filmpje op te bekijken? Op een gewonee pc zou het moeten kunnen. Een iPad of Windows 8 met de Metro versie van IE10 pikt het waarschijnlijk niet.

Gerrit72


Ik kijk op dit moment op mijn werk (niet verder vertellen ;)). Filmpjes draaien daar slecht (heeft de baas vast wat op bedacht). Thuis gaat het helemaal lukken, bedankt voor de reactie.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Plantje, idd een leuk filmpje! Laat zien dat simpel ook goed werkt. Zo'n vlieg kan ik zelfs binden (ga ik ook doen, voor het geval dat...).
Heb zelf alleen geverfde zonker, maar geel moet het ook doen ;). Anders maar even langs het gaas van een schapenweide kijken :)
Wel wonderlijk dat het geheel zo goed drijft, de 'vlieg' lag bijna op het water (ondanks een speldwartel ???).
Zou hij het wol in- gespoten/smeert hebben? Ik verwachtte dat wol dieper zou zinken. 
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Wat ik een beetje las in een ander topic is dat het van belang is, dat het ding langzaam zinkt en dat je het ding toevallig bij de karper voor zijn neus langs kunt laten dwarrelen. Schijnbaar moet je vooral inspelen op zijn nieuwsgierigheid.

Ik weet het verder ook niet precies, want ik heb zelf nog nooit karper aan de vlieg gevangen.

catchem

Quote from: Gerrit72 on June 02, 2012, 10:45:58
Wel wonderlijk dat het geheel zo goed drijft, de 'vlieg' lag bijna op het water (ondanks een speldwartel ???).
Zou hij het wol in- gespoten/smeert hebben? Ik verwachtte dat wol dieper zou zinken.

Wol wat zo van een schaap komt is erg vet van zichzelf en daardoor waterafstotend en blijft dus drijven.

Gert

Helaas buiten mededinging, want ik vind dit wel een kanshebber:  ;)



Groet,
Gert

Gert

Quote from: Herman on April 08, 2012, 13:18:41
En nog al weer zo'n mooi initiatief! Hulde Gert!
Ook dit topic even sticky gemaakt!

Herman (of Bas of zo), ik zie dit topic niet meer als "sticky". Ligt dat aan mijn instellingen, of is het sticky opgeheven?

Groet,
Gert