Boeken entomologie?

Started by Stefan Schout, April 28, 2015, 18:39:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stefan Schout

Iemand tips voor goede boeken NL of Engels over Entomologie van toepassing op de europese wateren?   ;D

Sieger

#1
Ik vind dit een heel fijn boekje... John Goddard's Waterside Guide: An Angler's Pocket Reference to the Insects of Rivers and Lakes
Echt een pocketguide, dus geen uitgebreide atlas..



http://www.bol.com/nl/p/waterside-guide/1001004002031211/


Sieger

Th vd Poll

Inderdaad een leuk en leerzaam boekje.
Heb het net op de Pike & Fly beurs aangeschaft.

Stefan Schout

Thx mannen. Het zou inderdaad wel eens wat kunnen zijn. Ik zoek geen Atlas maar meer iets om in de caravan mee te nemen en ter plaatse 'de discussie' te kunnen beëindigen  ;)  ;D ;D

Ik was 2 weken terug een weekendje op de Semois... hele zwermen ... ja wat was het nou? Een klein vliegje, mijn maat ving af en  toe iets en ik niet. Dus vliegen vergelijken maar het werd het toch niet helemaal.

Nu was ik al eerder aan het zoeken hoe het nu wel of niet zat en had Wondervliegen 2  bij. - het moest een "Grannom" zijn nadat ik er eentje uit het gras geplukt had. Dus 's-avonds binden als een gek,  met een groen eibal kontje en de volgende dag vissen .... ja de één na de ander, kopvoorn, Forel en een flinke vlagzalm.

Dus dat hoop ik nog  eens te herhalen.  ;D

jo flyfishing

Onderaan deze pagina staat een link naar een pdf-je met een compilatie van Wondervliegen en 'the waterside guide'

ook handig misschien. daar had je het gewoon van kunnen aflezen  ;D

http://www.castingclub.be/news/news_2011_03.html
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Stefan Schout

Dat is inderdaad een erg handig overzicht. Dat mist nog aan Leon zijn eigen boek want wat een rommeltje is dat qua opzet. -erg onoverzichtelijk. ik zal het eens uitprinten en erbij steken. Verder erg goed boek, het helpt mij in ieder geval om door de bomen het bos te zien.

Ik ga nog eens ik ga eens kijken voor het boek van John Goddard. Als iemand nog meer boeken weet; ik hou mij aanbevolen.

Stefan Schout

**Ik ga nog eens ik ga eens kijken voor het boek van John Goddard.**

Niet meer leverbaar via Bol.com  >:(

Weet iemand zo uit het hoofd waar hij online te krijgen is toevallig?

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Sieger

En hier... http://www.anglebooks.com/catalogsearch/result/?q=waterside+guide

Stond ook op de beurs ...


Dat overzichtje is trouwens erg handig. Zit bij mij als boekenlegger in Wondervliegen 2 ...  ;D


Sieger

Arie de Vries

Wondervliegen 2 van Leon Janssen was voor mij het begin, prima boek wat mij betreft.
Daarna kwam John Goddard's Trout Flies of Britain & Europe, behoorlijk diepgravend en naar mijn bescheiden mening staat daar alles in wat er voor een vliegvisser over entomologie nodig is.
Op advies van Sieger op de beurs in Dronten ook Goddard's Waterside Guide aangeschaft. Prima boekje om mee te nemen naar de visstekken. Ook in Dronten het boek The Fly-Fisher's Handbook van Malcolms Greenhalg & Denys Ovenden gekocht. Wat mij betreft ook een absolute aanrader en gaat ook zeker mee op vakantie
Groet, Arie

Stefan Schout

#10
Hey Thx Arie,

Twee titels erbij. Ik ga ze eens opzoeken. Bedankt.

Edit: valt nog niet mee overigens, moeilijk te krijgen via nederlandse sites. - desnoods via Amazone.com :-)

Sieger



Sieger

Stefan Schout

#12
ja moeilijk, als ik de omschrijving lees van dat boek is dat wel precies wat ik ermee wil doen /> "Matching the hatch" dus.

Als je nu die van John Goddard ernaast legt, welke is dan beter? Echt helemaal de diepte in hoeft niet van mij. Ik heb een beetje de neiging achter die van John aan te gaan maar moeilijk (via NL sites) te pakken te krijgen.

als ik dit voorbeeld zie en wat naar beneden scroll komt daar wel de tabel naar voren waar ik een beetje naar zoek: http://tinyurl.com/mjlgkrh

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Stefan Schout


Sieger

#15
Het boek van Goddard is echt een insectenboekje (vogelgids, maar dan anders....), de andere meer gericht op binden en wanneer welke insecten aanwezig zouden kunnen zijn.
Gaat dus veel verder en geeft ook erg goed aan welke materialen gebruikt worden om een bepaalde vlieg te binden.

Of deze:





[attachment deleted by admin]


Sieger

Arie de Vries

Troutlflies of Britain and Europe van Goddard en The Fly-fisher's Handbook van Greenhalgh lijken nog het meest op elkaar. Daar waar Goddard veel foto's van de insecten gebruikt. Heeft  Greenhalgh ervoor gekozen om alleen tekeningen van Denys Ovenden te gebruiken. Welke van de twee beter is??? Ik durf het niet te zeggen. Wel heb ik momenteel een lichte voorkeur voor het boek van Greenhalgh. Dat boek is erg duidelijk en heeft een zeer uitgebreide hatch kalender.
Net wat Sieger ook al zei, het boekje Waterside Guide van Goddard is om tijdens het vissen bij je te hebben al is me ook wel duidelijk dat dat het nog helemaal niet zal meevallen precies de juiste vlieg te vinden. Prachtig leesvoer is het wel.
En zoals hier ook al opgemerkt, naast visboeken.nl zou ik ook eens kijken op de site van Coch-y-bonddu Books, http://www.anglebooks.com
Succes
Groet, Arie

Stefan Schout

Okay, duidelijk Arie & Sieger bedankt. Wordt erg gewaardeerd.

Laatste vraag hoor  ;) : Ik zag dat Greenhalgh de grote van de vlieg in de tabel aangeeft. Dat vindt ik wel belangrijk. Doet Goddard dat ook?

(wat jammer dat ik dat boek nergens kan vinden met een paar pagina's voorbeelden)


Sieger

Staan ook de groottes in Stefan. Heb even een scan gemaakt. zw/w zie ik nu, maar geeft wel een beeld denk ik...


[attachment deleted by admin]


Sieger

Stefan Schout

Super Sieger!

Het gaat die van Goddard worden denk ik. - omdat het echt bedoeld is als boek om je te helpen aan de waterkant.

Ik sluit niet uit dat ik dan achteraf die van Greenhalgh ook nog koop  ;D ;D

Arie de Vries

Vast goeie keuze, veel plezier ermee
Groet, Arie