Nieuwe vliegvisser heeft hulp nodig:(

Started by Jan van der veen, August 26, 2014, 17:53:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Inderk

Wacht even de adviezen van Wader af voordat je gaat aanschaffen.
dat kan teleurstellingen voorkomen!

Geweldig dat Wader zich heeft aangemeld om jou wat op weg te helpen
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Mike

Quote from: Jan van der veen on August 31, 2014, 14:15:42
Hoe vinden jullie dit setje peeps? :)
http://m.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-vliegvissen/m839175938-sage-aftma4.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-vliegvissen/m843392171-sage-xp-4-9ft-4-delig.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
En hoeveel zou dit waard zijn?:) voor eem goed bod

De Sage Fli is een fijn hengeltje en het huidige bod is op zich prima, het is overigens ook een instappertje van Sage.
Hij ziet er wel een beetje intensief gebruikt uit. Ik zou 75 bieden en anders verder kijken.
Die XP is een super fijne hengel, heel groot nadeel is wel dat het geen fabriekshengel betreft en dat je dus een extra probleem hebt bij breuk.
Je zal dan eerst een nieuw deeltje moeten bestellen en daarna moet dat ook weer worden afgebouwd. Om die reden zou ik dat hengeltje niet nemen.
Maar beter wacht je idd ff op je ontmoeting met Wader. Een dagje op stap met een ervaren vliegvisser zal je meer helpen dan een topic met 100 pagina's.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

maurice

Nieuwe vliegvisser heeft hulp nodig:(

Johan kennende zit je er totaal naast Mike zowel met de prijs als de staat van de hengel.
vergeet niet dat het geen standaard hengel van Sage is maar een nederlandse afbouw door Alfa Rodbilding.
deze hengel is zeker zijn geld waard.




::bbq:: ::proost:: ::proost::

Mike

Quote from: maurice on September 01, 2014, 08:41:47
Nieuwe vliegvisser heeft hulp nodig:(

Johan kennende zit je er totaal naast Mike zowel met de prijs als de staat van de hengel.
vergeet niet dat het geen standaard hengel van Sage is maar een nederlandse afbouw door Alfa Rodbilding.
deze hengel is zeker zijn geld waard.

Hoi Maurice,

In welk opzicht zit ik ernaast dan ?
Als je bv het topje breekt, moet je toch eerst een nieuw deeltje bestellen en dan moet je toch ook het deeltje weer laten afbouwen of mis ik iets ?
Over de staat en de prijs van de xp heb ik niets gezegd, ik denk dat je niet zo goed hebt gelezen  ???
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

maurice

Quote from: Mike on September 01, 2014, 08:10:07
De Sage Fli is een fijn hengeltje en het huidige bod is op zich prima, het is overigens ook een instappertje van Sage.
Hij ziet er wel een beetje intensief gebruikt uit. Ik zou 75 bieden en anders verder kijken.
Die XP is een super fijne hengel, heel groot nadeel is wel dat het geen fabriekshengel betreft en dat je dus een extra probleem hebt bij breuk.
Je zal dan eerst een nieuw deeltje moeten bestellen en daarna moet dat ook weer worden afgebouwd. Om die reden zou ik dat hengeltje niet nemen.
Maar beter wacht je idd ff op je ontmoeting met Wader. Een dagje op stap met een ervaren vliegvisser zal je meer helpen dan een topic met 100 pagina's.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Laat je het even weten als je je meeloopdagje hebt gehad? Ik ben benieuwd!

Mike

#32
Quote from: maurice on September 02, 2014, 10:11:03


Maurice,

Dat gaat toch over de Sage Fli en niet over de XP. Volgens mij is dat wel uit de text op te maken.. ???
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

johan

hey Mike,

ik preek even voor eigen parochie  8) de XP is van mij. en dat is gewoon een super hengel, de FLI is maar 7,6 ft persoonlijk vindt ik dat veels te kort voor een #4. een 4 mag best 8,5 tot 9 ft zijn. daarbij is de XP een hengel uit de top van Sage en de FLI het instap model, uiteraard als je een deel breek dien je die te vervangen en moet opnieuw afgebouwd worden, maar dan hebben we het over 2 of 3 ogen die er op moeten. is dus ook geen wereld klus. daarbij hoe vaak breek je een hengel??? in de 25 jaar dat ik vliegvis heb ik slechts 1 hengel gebroken. bij normaal gebruik zal je dus geen hengel breken.
als je interesse hebt doe me maar een PM dan zal ik je een mooi aanbod doen voor de hengel.

Johan

Jan van der veen

Hey mensen! Even een headsup, morgen is het zover! Mr wader komt morgen mijn kant op!
Ik zal feedback geven over hoe het morgen ging! Ook wacht ik even het advies af qua keuze en prijzen en materialen etc voor mijn nieuwe arsenaal!  Dus Johan ik weet niet of u hem kunt reserveren. Maar misschien heb ik wel intresse!

johan

hoi Jan,

veel plezier vandaag.
ik reseveer hem voor je. ik hoor het wel.

Johan

Jan van der veen

De eerste les is achter de rug!:) Mr wader is een super vriendelijke man die echt gepassioneerd is met het Vliegvissen.  Dat kon ik direct merken toen we begonne te praten over de hengels de lijnen dr soorten vliegen nympfen etc... Hij had de hengels #1 #3 #4 #5 #6 allemaal mee om mij het verschil te laten zien en voelen. En wauw *ookal heb ik niet zo veel hengels gezien* maar elk was weer een meester stukje opzich. We hebben over al de basic spullen gepraat. En liet mij dan ook verschillende vliegen en nympfen zien die mr zelf allemaal heeft gebonden. Het zijn net plaatsjes uit een boek. Zo perfect dat je bijna zegt dat het niet mogelijk is! (In mijn optiek) na veel over het materieel te hebben gepraat ben ik wel tot de conclusie gekomen dat vliegvissen helemaal niet duur "hoeft" te zijn.

Toen was het tijd voor het echte werk! De #3 en #4 gingen mee en werden na een lekker bakkie leut opgetuigd en werd er een mooie dot wol aan de lijn geknoopt.. dan hoeft ik iig geen vliegen uit mijn hoofd te peuteren!:p  mr wader nam de hengel in de hand en deed het me voor. Van de 10 tot 2. Versnellen en stoppen.. en voor ok het wist zwiepte de lijn sierlijk heen en weer. Ik dacht dit word een makke! Toen ik aan de beurt was dacht ik ook echt dit doen we even. 1 2 3 zwiep zwiep en de vlieg lag netjes naast me.. tsja dit werd ineens toch lastiger dan ik dacht! Maar na een paar goede tips en het kijken naar hij wader het deed lukte me het dan toch om na enige tijd de lijn in de lucht te houden.
Na het ook nog van het water af te doen werd het helaas al snel donker. En ja hoor... ik kreeg het natuurlijk voor elkaar om bij mijn laatste worp alles in de knoop te krijgen. Sorry! 

Nu heeft mr Wader de #4 bij mij achter gelaten om te gaan oefenen!  Echt super tof dat wader dit wil doen! Er komt zeker nog een vervolg en hopelijk mag ik mij straks ook daad werkelijk een vliegvisser noemen!


rein

En zo spreidt het virus zich langzaam aan uit :)
Hoewel ik merk dat over het algemeen de bereidwilligheid van vliegvissers onder elkaar groot is, is het toch altijd weer mooi dit soort dingen te lezen. !!

Plantje

Ja echt heel leuk om te lezen dit soort dingen!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

FSCHAMP

Schitteren en een nieuwe vliegvisser is geboren.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Jan van der veen

Vandaag ruim 6 uren staan gooien!.. en ik.moet zeggen dat ik al een mooi eind weg kom! Na een uur of 2 klok kijken van 10 tot 2 10 tot 2 10 tot 2 en duizelig vant omhoog kijke gaat het "nog" best redelijk!  Kan best zijn dat ik er morgen nix meer van bak maar goed! Het begin is er!

Inderk

Geweldig om zulke berichten te lezen!  ::goodjob::
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Jan van der veen

Morgen vroeg word ik weer opgehaald Door wader en gaan we er op uit! Dit maal echt te visse!! Spannend!

goswit

Ach Jan als de tijd je gaat duizelen  dan draai je het toch om , dat doe je ook met de weensewals , en lukt het dan nog niet , dan vraag je gewoon een stelletje fotomodellen die langs willen komen ,neem aan dat je dan wel achterom kijkt . ;D ;D ;D.
Alle begin is moeilijk maar je leert het best wel . ;D

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Jan van der veen

Vandaag was het dan eindelijk zover! Ik mocht er een echte nympf aan hebben!

Rond een uur of 10 stond Wader bij mij voor de deur, met de lucht grauw en grijs beloofde het maar een sombere dag te worder. Samen vertrokken we naar onze eerste vis plek. Tevens ook het plekje waar onze eerste les plaats vond. We laden de auto uit en maakten onze strijd latten klaar voor de strijd! En mensen geloof me ik was nerveus!:P Want ja een plukje wol uit je oren halen is wat fijner dan een haak uit je vel peuteren!:P Toen we alles inelkaar hadden en de eerst deden we er eerst toch nog het oefen pluimpje eraan, mr Wader wou natuurlijk dan nu ook wel eens zien waar ik nou deze week mee bezig ben geweest. Ik pakte de hengel ,Strak kijkend naar mijn timing. 10-2 de dosering van kracht precies te hebben afgesteld in mijn onderarm,  zwiepte ik vol goede moed de pluim heen en weer , ik voelde de ogen van wader mij volgen, maar toen ik de pluim liet gaan lande hij kaas recht 10 meters verder neer. Met een big smile keek ik wader aan en die gaf mij een goed keurend knikje en met mijn eerste compliment van "Kijk dat lijkt er op" stopte ik die trots in mijn broekzak. Toen ik nog iets meer lijn ook netjes uit de top kreeg vond wader het wel tijd om er nu echt eens een nympf aan te knopen. Een zelf gebonden goudkopje met zwart lijfje en rood staartje werd er aan geknoopt. Toen we naar de steiger liepen waar we gingen vissen voelde ik direct an de wind recht op de neus te staan. dat werd dus een probleem.. maar na wat goede tips en de juiste timing kreeg ik toch de nympf netjes in het water. helaas hebben we raar niks weten te verlijden. Dus zijn we verkast naar mijn eigen oefen plek. Een mooi zwemplek met een aagelegd strandje. We begonnen in het strakke water te werpen, helaas was er weinig actie, nix aan het oppervlakte, geen aanbeten geen volgers. na een tijdje te hebben gevist liepen we een stukje verder. Nu ook de zon nog doorbrak kwam er wat actie op het water. En jahoor Wader had een mooie voorn te pakken. En ja.. wat was ik jaloers.. maar ik dacht kop er voor en doorgaan! En ik werp weer en BAM lijn strak en ik had mijn eerste 10 cm schone blankvoorn in mijn hand geprakeerd. Wat was ik blij! ik glimde er over!:P Later had ik er nog een mooie voorn aan en wader nog een vorse brasem kruisd met voorn aan! ( wat het precies was geen idee:P)

Na de visjes te hebben gevangen was het tijd voor een wel verdiende pauze. Na een hapje en een drankje haalde ik mijn bestel lijst tevoor schijn en liepen we samen alles na. Dat heb je wel nodig, dat is erg overbodig etc En na alle vliege dozen van wader te hebben besproken hebben we nu een mooie lijst van spulletjes dat kan worden aangeschaft. Na dit alles rond te hebben zijn we nog maals verkast naar een vijver bij ons in het dorp. Het leek erg veel belovend maar mocht helaas niet blijken. veel vis actief. maar deze waren niet geintreseerd in onze nympfen.

Al met al een super leerzame en actieve en vooral leuke dag gehad vandaag!
Nogmaals gaat al mijn dank uit na wader voor de geweldige inzet en tijd, heb nogsteeds een hengel in bruikleen van wader en nu is de set ook nog uitgebreidt met mooie nympfen en streamertjes.

1 ding is zeker. Ik ben verkocht aan deze geweldige manier van vissen.




quaden


Plantje

Heel mooi om te lezen mannen!

Super ook, dat je hier zo uitgebreid verslag doet van je eerste vliegvisstappen Jan!

Inderk

Hier kan ik alleen maar van genieten........
super!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit72



Jan   ::goodjob::  mooi dat je vorderingen maakt en nog belangrijker; het leuk vindt!
The only difference between men and boys is the price of their toys.