Lijn: hoog drijvende tip

Started by wh82, March 08, 2016, 10:39:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Bij het vissen met droge vlieg heb ik er een hekel aan als de tip van de lijn in het water zakt.
Nu ben ik bezig met het zoeken naar een andere lijn, die ik vooral wil gebruiken voor droge vlieg of (kleinere) nimf. Type lijn (WF, DT, long belly, short belly enz.) laat ik even in het midden.
Nu zijn er lijnen in prijsklassen varierend van 10 tot 100 euro.

Ik lees hier vaak: de goedkope lijnen werpen net zo goed als de dure. Vaak genoemd voorbeeld zijn de lijnen van AM.

Is jullie ervaring dat dat wat betreft het drijven van lijnen ook zo is?

Drijft de tip van een AM lijn net zo goed als bijvoorbeeld de SA Dry Tip of de Rio MaxFloat Tip?




maurice

Ik heb nu 4 jaar een WF 3 lijn van A&M doet het nog steeds goed.
Doet het zelfs beter dan de 2 loop evotec (85 & 100) lijnen die ik heb gehad.
Andere lijn waar ik zeer blij mee ben is de Cortland 444 silk.

mijn mening is dat elke lijn de tip laat zinken als deze beschadigingen heeft en water op neemt.
Maakt niet uit of het er nu een is van €10 of €60.
Deze beschadigingen worden vaak door de visser zelf veroorzaakt.
Daarom heb ik er 1 voor droog en 1 voor de Nimpf.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

wh82

Daar heb je een punt, maar dat is nou net waar de nieuwe lijnen met dry tip (waarbij er geen lucht belletjes in het plastic zitten maar glas belletjes, zoiets als dit http://www.polyservice.nl/Glass-Bubbles-100-gr-p-16335.html ) denk ik beter uitkomen: Als er haarscheurtjes in de lijnkomen gaan de belletjes niet direct lek.

Denk ik he.. heb het niet geprobeerd maar ik vraag me dus af of het de moeite waard is om te proberen.

Scaramouche

Tip regelmatig tijdens het vissen verzorgen met floatant scheelt al een hoop in mijn ervaring. En geen braided loops gebruiken bij drijvende lijnen, die hebben ook nogal de neiging om de tip te doen zinken. Als je geen welded loop aan je lijn hebt, moet je een heel nette nail knot gebruiken om een leader punt aan te zetten, is die te dik dan gaat ie daar ook op zinken. En dan niet met je stomme kop dat lusje van fuorocarbon maken, zoals ik eens heb gedaan, dat werkt ook niet als je mooi droog wilt vissen...  :-[ :P

Ben overigens wel benieuwd naar praktijkervaringen met die glasbubbels.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Quote from: Scaramouche on March 08, 2016, 11:29:29
Tip regelmatig tijdens het vissen verzorgen met floatant scheelt al een hoop in mijn ervaring.
Ik denk dat je gelijk hebt. Las net nog een stukje van iemand die zijn zogenaamde dry tips na een uur vissen toch ook zag gaan zinken.