Belly boat, kayak/kano, roeiboot of visboot?

Started by Plantje, November 22, 2011, 14:32:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Een tijdje geleden ben ik naar de Vecht geweest. Van de zomer ook al een keer. Het viel me echter op, dat de Vecht bijzonder slecht te benaderen is vanuit de kant.

Sindsdien speel ik een beetje met het idee om ook maar eens "te water" te gaan :) Maar ik vraag me nog een beetje af wat... Naast het vissen vanuit het vaartuigje lijkt het me ook wel leuk om er gewoon eens af en toe mee te varen. Ik denk echter, dat ik er verstandig aan doe om te zorgen dat ik altijd een hengel bij me heb :)

Een belly boat is een goede optie. Alleen ik heb het idee, dat je dan relatief kleine stukken kunt afvissen. Bovendien lijkt het me wat onhandig eigenlijk. Klopt het dat het voordeel is dat je die dingen overal te water kunt laten? Je kunt ze in ieder geval gewoon in de auto meenemen. "Gewoon wat varen" valt met een belly boat wel af lijkt me zo.

Dan heb ik ook nog wel gedacht over een (opblaasbare) kayak/kano. Voordeel van opblaasbaar zou kunnen zijn, dat ik hem ook gewoon in de auto mee kan nemen, maar waarschijnlijk kleven er aan zo'n ding los van dat voordeel nog heel veel nadelen. Dus op zich lijkt een kayak/kano me wel wat. Nu heb je van die speciale visdingen van (bijvoorbeeld) Hobie. Hebben mensen daar ervaring mee? Viel me wel al op, dat die dingen pokke duur zijn! Zelfs tweedehands! Wat dat betreft lijkt een gewone tweedehands kayak/kano me nog wel het handigst. In ieder geval om het gewoon eens te proberen. Of gaat me dat zwaar tegenvallen?

Ik heb ook wel gedacht over een simpel (polyester) roeibootje. Eventueel een klein electromotortje eraan vast om net iets gemakkelijker hier en daar te kunnen varen. Voordeel daarvan zou zijn, dat ik ook gemakkelijk met mijn vriendin en de kleine nog eens ergens kan ronddobberen. Of geeft zoiets problemen als je vanuit zo'n ding wil vliegvissen? (Lijkt me slim er niet te veel in te gaan staan :) )

Een visboot valt eigenlijk nogal snel af. Die dingen zijn zo pokkeduur!

Ben wel benieuwd naar de ervaringen die mensen hier hebben. En dan met name met het vliegvissen vanuit een bootje. Normaal gezien sta je in of naast het water waardoor je minder snel het water raakt tijdens het werpen. En of zittend werpen wel fijn is vraag ik me ook af.

Useless

Zittend of staand werpen maakt geen bal uit; vooropgesteld dat je wel een beetje kunt werpen. Daarbij komt dat ik nog nooit iemand heb gezien die op z'n bellyboat ging staan omdat ie niet zittend kon werpen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Maar je geeft het zelf al aan: een bellyboat is verreweg de goedkoopste oplossing.
Nadeel hiervan is dat je geen haast moet hebben en geen grote afstanden moet willen overbruggen. Het voordeel is dat er altijd wel een plekkie te vinden is om te water te gaan en het is heerlijk relaxed.
Kano's zijn er tegenwoordig ook in allerlei "visuitvoeringen". Naast de Hobie is de Katamayak misschien ook een aardig alternatief. Deze is bijvoorbeeld veel stabieler.
Maar zoals je zelf al aangaf, het kost ook meteen allemaal een stuk meer.

Zelf gebruik ik, naast mijn bellyboat, al zo'n 15 jaar een opvouwbare porteboot. Deze ligt als een soort grote surfplank op het dak van de auto en de zittingen, spiegel, buitenboordmotor, electromotor, draaistoelen, fishfinder enz liggen in de achterbak.
Voor mij persoonlijk het beste alternatief omdat ik met deze boot geen trailer nodig heb en ik 'm makkelijk aan het tuinhek kan ophangen zodat ie niet in de weg ligt en dus ook geen stalling nodig heb. En met z'n 4 meter is deze boot groot genoeg om met 2 man te gaan vissen of met 4 mensen een stukje te gaan varen. Maar ook hier is het grootste nadeel: het kost een hoop centen.

weerwolf

Ik heb een boot die ik te weinig gebruik, het is toch vaak wel veel gedoe om even te vissen. In het verleden ging ik er ook nog wel eens mee trollen maar tegenwoordig is het fly-only  :)

De bellyboot vindt ik geweldig, maar lui als ik ben wil ik hem wel opgepompt mee en dat valt in een auto niet mee (vandaar dat ik een bus heb)
paar nadelen aan een bb.
het is zo relaxt dat het soms moeilijk wakker blijven is!
soms ga je van de wind af en tegen de wind in is toch net ff anders :)

Kajak/kano lijkt me leuk omdat je toch snel kunt verplaatsen en het is in de winter minder koud dan met je benen in het water hangen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

leo

weet niet in wat voor water je gaat vissen ik heb 2 kanos maar bij ons in de buurt zijn er veel wateren met hoge oevers,
dan is het nog best een gedoe om droogvoets met je spullen in het water en aan boord te komen.het is wel een apparte ervaring om met de kano te vliegvissen. je bent zoals gezegd veel vrijer en mobiler dan in een BB.wel is alles afhankelijk van t type kano je gebruikt, die viskanos
zijn duur maar gewone kanos veelal te instabiel om in te vissen.k vaar al een 10tal jaren maar ben toch al 2x omgetrokken door een platbekje door een verkeerde balans,wel leuk voor toevallige toeschouwers.verder kan zijwind ook een behoorlijke spelbreker zijn.
dus stabiliteit voor alles,je gebruikt je paddels onder het vissen niet waar laat je die,of waar laat je de hengel en spullen wanneer je vaart.

Rene V.

Kijk eens bij Freedom Hawk Kayaks,ik heb geen NL dealer kunnen ontdekken maar dit is wel een heel bijzonder ding.

Rene V.

johannes

QuoteDaarbij komt dat ik nog nooit iemand heb gezien die op z'n bellyboat ging staan omdat ie niet zittend kon werpen dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

heb het wel eens gezien hoor staan in/op een bb, maar mij niet gezien.

voor je keuze is alles afhankelijk van je manier van vissen en je plek.

vis ik met de vlieghengel in het zoute is een bb vele malen in het voordeel dan vliegvissend uit de boot/kano omdat de bellyboot kunt besturen en vissen teglijk rekening houdend met stroom en wind nadeel is wel dat je laag zit en volgers pas (te) laat opmerkt uit de boot staand kijk je onder een andere hoek in het water en zie je je vlieg en een eventuele volger veel eerder.

de bb is voor mij favoriet. werpen hoeft zoals eerder gezegt geen probleem te zijn verre worpen zijn niet nodig.




catchem

Ik vis vanuit de kano en en vanuit de boot. Het voordeel van een kano is dat je op een hoop plekken kan en mag varen waar je met een boot niet mag of kan komen. De kano die ik heb weegt rond de 15 kilo en kan ik in mijn eentje op het dak van de auto leggen. Het grote nadeel van het vissen vanuit de kano is dat als je gaat staan wel een heel goed evenwichtgevoel moet hebben.

Ik heb voor de kano ook een extra steun, waar ik een elektro motor aan kan zetten (of een kleine buitenboordmotor).

harlin

#7
Quote from: Plantje on November 22, 2011, 14:32:34
Dan heb ik ook nog wel gedacht over een (opblaasbare) kayak/kano. Voordeel van opblaasbaar zou kunnen zijn,
dat ik hem ook gewoon in de auto mee kan nemen, maar waarschijnlijk kleven er aan zo'n ding los van dat voordeel nog heel veel nadelen.
Dus op zich lijkt een kayak/kano me wel wat.
Nu heb je van die speciale visdingen van (bijvoorbeeld) Hobie. Hebben mensen daar ervaring mee?

Een visboot valt eigenlijk nogal snel af. Die dingen zijn zo pokkeduur!
Een Hobie, BB en visboot.
Heb ze alle 3
Visboot wordt hoegenaamd niet meer gebruikt, alleen als ik de polder in wil om ergens te vissen waar geen mens komt, hoop je. ;)
Er loopt of zit altijd wel ergens iemand lijkt wel.

Hobie is een pracht, wordt alleen te weinig gebruikt.
Nadeel is het oppompen en kwetsbaarder is als een harde hobie.
Vooral als je je eigen hobie gaat haken, heb mezelf een keer gehaakt maar geen inwendige schade opgelopen.
Als je hem in de auto meeneemt is het evengoed ook een heel pakket, zeker in een kleine auto.
Nadeel kan ook zijn dat je hem nat inpakt, en bij thuiskomst alsnog moet nadrogen.
Met harde wind kan ie windgevoelig zijn.
Nadeel met vissen is dat je geen hengel steunen hebt.
Nadeel kan het zijn dat je soms het geheel moeilijk in de zak kan krijgen.
Je moet wel goed vouwen om het in 1 x goed te doen.

Hier een kleine impressie van zomaar een keertje onverwacht naar de overkant om te vissen.
Re: aankomend weekend "t Kamper Knup en Punnik weekend".
Hier onverwacht een put op, was een voordeel, maar ook gelijk een nadeel met de wind:
<<< Hallo VrolijkeVliegvisvrienden>>>

Maar het is verder ideaal om zo'n ding bij je te hebben, het is een stukje extra vrijheid onderweg.
Zeker als je voor de wind hebt, en je hebt er dan ook nog een zeiltje bij. ;D
Hobie varen doe je met vrije handen, je peddelt met de voeten.
Even tussendoor de richting corrigeren met de hand is simpel.
Je trappers goed afstellen en met een kleine moeite heb ze andersom in de klemmen en je vaart achteruit.
Wat mij ook goed bevalt, met eventueel slepen, en je wilt er zicht op houden

Quote from: johannes on November 22, 2011, 22:22:09
vis ik met de vlieghengel in het zoute is een bb vele malen in het voordeel dan vliegvissend uit de boot/kano omdat de bellyboot kunt besturen en vissen teglijk rekening houdend met stroom en wind
Heb niet echt ervaring met stroming zoals bij jou, maar ik denk dat het op zich wel meevalt met een hobie, dat is een ander verhaal als met de hand moet peddelen.
Kom je bij jou in een sterke stroming dan ben je met de hobie wel weer meer mans om aan de kant te komen. ;D








Hier houd je
hem wel recht
in de stroming
en je kan
"rustig" vissen

BB is ook erg mooi, maar dan moet je niet te verweg willen van de plek van de te waterlating.
Het is al eerder gezegt:
Quote from: johannes on November 22, 2011, 22:22:09
voor je keuze is alles afhankelijk van je manier van vissen en je plek.
Quote from: weerwolf on November 22, 2011, 18:58:32
het is zo relaxt dat het soms moeilijk wakker blijven is!
Kajak/kano lijkt me leuk omdat je toch snel kunt verplaatsen en het is in de winter minder koud dan met je benen in het water hangen.
Je moet voor het mooie wel een waterdichte broek aan omdat er water naar binnen kan komen door het gat waar je trappers zitten.
Bij de opblaasbare hobie dan, in de zomer kan het op sokken zoals je hier boven kan zien. ;D
Quote from: speycast on November 22, 2011, 16:57:33
punt 3 vissen schrikken niet van visser in  bb of kayak /kano /boot 
Dit is idd een pracht, ze zwemmen gewoon om je heen.

Quote from: Plantje on November 22, 2011, 14:32:34
Een visboot valt eigenlijk nogal snel af. Die dingen zijn zo pokkeduur!
Mooie visboot Crescent 450
Dit is niet echt duur dacht ik, maar het is wel geld.
Je gezin kan wel mee. ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Plantje

Super! Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb de keuze in ieder geval al terug kunnen brengen tot simpele roeiboot of een kano/kayak.

Het is belangrijk dat ik er ook gemakkelijk lekker mee kan varen. Verder hoop ik het niet al te duur te maken (het moet wel hobby blijven ;)). In dat opzicht wint de roeiboot wat terrein.
Verder lijkt het me fijn om de boel gemakkelijk overal te water te kunnen laten en dit ook te kunnen doen zonder problemen te krijgen. Ook als je ergens niet gemakkelijk verder kunt varen het ding "even" uit het water halen en een stukje verder weer te water laten lijkt me wel handig. In dat opzicht wint de kano/kayak wat terrein. De normale kano zal al snel afvallen wat betreft stabiliteit.

Maaaaaar er is nog iets geinigs bij gekomen: ik hoorde vandaag, dat de buurman van mijn schoonzus zelf polyester boten maakt. misschien kan ik in overleg met hem zelf wel iets moois ontwerpen :D

Overigens zie ik dat mensen zich regelmatig afvragen waar ik dan zoal wil gaan varen... Nou, bijvoorbeeld de Vecht, wat weteringen hier in de buurt van Zwolle, maar wellicht ook wel een vijver of een kanaal.
Lijkt me ook schitterend om daardoor wat dichter bij de vissen te komen. De filmpjes van het belly boaten op de Vecht zoals Hendri die heeft gemaakt is echt genieten!

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik waardeer het zeer en zal het echt nog wel een paar keer doorlezen.

harlin

Quote from: Plantje on November 23, 2011, 23:50:35
kunt varen het ding "even" uit het water halen en een stukje verder weer te water laten lijkt me wel handig.
In dat opzicht wint de kano/kayak wat terrein. De normale kano zal al snel afvallen wat betreft stabiliteit.

Maaaaaar er is nog iets geinigs bij gekomen: ik hoorde vandaag, dat de buurman van mijn schoonzus zelf polyester boten maakt. misschien kan ik in overleg met hem zelf wel iets moois ontwerpen :D
Heb zelf wieltjes erbij, kan zo mee onderweg.

Eigen ontwerp??
http://www.aircobus.com/boot.htm
http://www.aircobus.com/proeven.htm
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

goed verhaal harry moet toch nog eens zo'n hobby proberen en keer ;D

Hans-oet-remunj

Heel herkenbaar die discussie... :)

Heb zelf ww gevaren in een kayak.  ben die ook gaan gebruiken voor vissen. Heeft plussen en minnen.

Is perfect om op een plek te komen. 5 km vagen ggen punt... Maar dan ....

Grootste min is dat ie gaat draaien/drijven op de wind: Je handen aan de hengel, dus je kunt niet bijsturen. Maw je hebt net ingeworpen en die boot draait weer de verkeerde kant op. ..... Een hoby heeft dan neem ik aan correctie mogelijkheden obv voeten. Bellyboat heeft dat ook. Bijsturen met je voeten gaan niet in een kalssieke  kano/kayak. Mijn oplossing voor dit probleem: anker tuigje. Kun je eenvoudig zelf maken, werkt heel aardig, kost niet veel.

2e issue van een kayak is stabiliteit. Maar dat kun me heel makkelijk oplossen met riggers: een paar fenders met korte zijarmpjes langs je boot doet wonderen. Dan krijg je zelfs de meest labiele boot stabiel, wel iets ten koste van vaarsnelheid (of je moet ze inklapbaarmaken). Kun je ook vrij eenvoudig zelf maken, kost ook niet echt veel... hoeft je niet te schroeven in je boot, gewoon een paar beugels maken van bv betonijzers en daar de handel op vastzetten.

Daarmee staat natuurlijk de weg open voor een experiment: koop een 2e hands kayak op marktplaats vanaf 50 euri ? en ga wat knutselen...

valt het tegen, doe je m weer in de verkoop... hoeft niet duur te zijn.... met wat geluk minder dan 100..150 euro ?






harlin

Quote from: johannes on November 25, 2011, 15:52:15
goed verhaal harry moet toch nog eens zo'n hobby proberen en keer ;D
Van mij mag je hem proberen. ::vertel::

Quote from: Hans-oet-remunj on November 25, 2011, 18:11:12
Een hoby heeft dan neem ik aan correctie mogelijkheden obv voeten
Bijsturen met je voeten gaan niet in een kalssieke  kano/kayak.
Mijn oplossing voor dit probleem: anker tuigje.
Kun je eenvoudig zelf maken, werkt heel aardig, kost niet veel.
Hobie heeft een trap mechanisme, hengel kan je in de hand houden.
met 1 te hand sturen.
Kom je teveel in de problemen dan de hengel binnenboort en even helpen met de peddels.
Een zelf gemaakt ankertje kan hier wel, maar Johannes mag dan wel een visserschuit vol tuig mee nemen.

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hans-oet-remunj

ja denk dat dat zeker een voordeel is van een hoby....

Het is dat ik al 2 kayaks heb en geen zin heb om weer 1000 euri+ te investeren in een hoby...

Heb bij een hoby dan wel weer wat twijfels tav veiligheid. Maar dat alleen onder extreme omstandigheden op wild water of op zee (is die trapper 100% betrouwbaar, en wat kun je nog op de peddel als het moet onder ruige omstandigheden)... Maar dat is voor 99.9% hypothetisch aannemende dat de meeste vliegvissers dergelijke  situaties niet gaat opzoeken...

k'was stiekem best wel jaloers op die OVM hobie visser toen ik telkens met dat anker moest hannessen....
Maar goed... hoewel hij die dag de meeste had, had ik met mijn geexperimenteer wel lekker de dikste....  ;D




Plantje

Tja Hans-de-Limburger... bij mij gaan een beetje dezelfde dingen door het hoofd.

Vooralsnog lijkt me een kayak wel erg interessant! Inderdaad... voor een paar tientjes zo'n tweedehands ding op de kop tikken en daar een beetje mee gaan knutselen. Een hengelsteun voor tijdens het varen is simpel te maken. Een peddelsteun voor tijdens het vissen is net zo simpel! :D
Ik zat ook al te denken aan een ankertje om tijdens het werpen op de plaats te blijven liggen. Ik denk dan wel, dat je aan twee kanten een ankertje zult moeten maken...anders ben je altijd alleen maar stroom afwaarts aan het vissen bij de minst geringste stroming!

Wat ik me wel nog afvraag: wat gebeurt er als je er een stevige vis aan krijgt? Met een beetje een licht bootje word je er toch zo achteraan getrokken? En hoe zit dat dan met een belly boat? Ik heb wel mensen met de belly boat op snoek zien vissen. Maar kun je dan door achteruit te peddelen genoeg kracht zetten?

Een andere optie is nog steeds zo'n type Canadese kano. Dan is het iets gemakkelijker spullen kwijt te kunnen. En een vis landen kun je ook gewoon in de boot doen. (Maar dat is iets wat me ook lastig lijkt met een belly boat: echt een vis landen.) Een Canadese kano is al iets lastiger een stukje over land mee te nemen...dat wel.

Dat is ook de reden dat een simpel roeibootje al snel afvalt: niet gemakkelijk mee te nemen en bij (bijvoorbeeld) een stuw niet gemakkelijk "even" uit het water te halen en na de stuw weer verder gaan.

Het lijkt me wel de ultieme manier van vissen bereiken! Zoals gezegd: afgelopen zomer kwam ik een beetje op het idee. Ik stond aan een schitterend stukje Vecht, maar kon slechts over een meter of 5-10 langs het water lopen om te werpen.

harlin

Quote from: Plantje on November 25, 2011, 22:58:32
Maar kun je dan door achteruit te peddelen genoeg kracht zetten?
Maak je daar maar niet druk om,
hier Johannes met het echte werk.
http://www.youtube.com/watch?v=lZRlg5cPbLQ&feature=related
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hans-oet-remunj

#plantje

1 anker is genoeg. je spant een grote touwlus (bootlengte -20 cm) via 2 katrollen tussen de voor en acherboeg.
in die touwlus zet je een metalen ring. Door die ring loopt het ankertouw dat je met een kikker vastzet aan je boot.

kunt nu via touw lus tunen waar het anker zit... vooraan..achteraan..halverwege etz... ff wnn maar werkt prima... je kunt zelfs de boot redelijk stabiel krijgen dwars op de wind...

En dat slepen....gebeurt een beetje maar dat is meer charme dan probleem... 8)


Plantje

Dan moet ik denk ik nog even kijken of het een kayak of een Canadese kano wordt. Zal een beetje afhangen van wat het eerste op mijn pad komt. De kayak is denk ik wat leuker in mijn eentje. De Canadese kano biedt ook meer voordelen als ik spul mee wil nemen.

Hans-oet-remunj

# plantje

jep luxe versus gewicht en vaargemak.... (zijn er kleine 1 persoons canadezen < 25 kg ?? bij mij in de kanoclub zie ik alleen maar van die 40 -60 kg canadezen, erg zwaar te hanteren. Maar wellicht is dat de gezinsbot versie)

Mocht het je richting kayak gaan ,  dit is het type boot waar ik het mee doe (niet mijn boort overigens)



Deze kayak (hoge eindstabiliteit) heeft de optie van een waterdicht afsluitbare ton (20 liter?). Geintegeerd in de romp. Erg praktisch om een hoop spulletjes veilig mee te nemen.  Tevens wat elastiek spanners op het voordek gezet , veel baat bij gehad. (en dan nog een anker rig systeem, zij drijvers voor stabilisatie, hengelsteuntje).

Materiaal is PE. wellichte iets om over na te denken voor je iets aanschaft: wil je PE of polyester...

PE kun je (bijna) niet lijmen, lastiger met knustelen, maar wel veel robuster dan polyester....

Perfect is het niet, maar ik kom er inmiddels een heel eind mee.....

Suc6
Hans

catchem

Quote from: Plantje on November 26, 2011, 00:18:52
Dan moet ik denk ik nog even kijken of het een kayak of een Canadese kano wordt. Zal een beetje afhangen van wat het eerste op mijn pad komt. De kayak is denk ik wat leuker in mijn eentje. De Canadese kano biedt ook meer voordelen als ik spul mee wil nemen.

Een canadees is ook erg goed te peddelen in je eentje (er zijn een veel verschillende slagen, bv. een jachtslag waarbij je de peddel niet uit het water haalt en zonder geluid peddelt).  Tijdens het vissen leg ik de peddel even in de kano, dit gaat een stuk lastiger bij een kajak.
Ik heb een Gatz Joho, deze is erg makkelijk in mijn eentje te tillen (ooit voor een prikkie gekocht via marktplaats.


harlin

Net in een andere topic gezien,
mooi filmpje met een leuk opblaasbare kano er in.

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hilco

#21
ik heb een  Sevylor FH 360  kan je alle kanten meer op  8)

foto ben ik nie hoor , kon zo snel geen foto vinden .

foto

harlin

Het is niet verplicht om een foto te plaatsen. ::confused::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hilco

Quote from: harlin on November 29, 2011, 23:29:59
Het is niet verplicht om een foto te plaatsen. ::confused::

ok, heb er een link van gemaakt.