Verbod wadend vissen Nieuwe Waterweg?

Started by j.klopper, August 29, 2011, 17:43:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

j.klopper

Onderstaande brief kreeg ik per e-mail van kunstvliegen.nl. Men schijnt van plan te zijn om het wadend vissen en het zich op de strekdammen begeven ,te willen verbieden.
Dit vanwege onder andere het dodelijke ongeval eerder dit jaar.
Ik ben daar 3 keer geweest dit jaar[niks gevangen,maar ik kan niet vissen]en denk dat het een vd interessantste visgebieden van Nederland is met die rivier,die getijdewerking en die prachtige fint en en zeebaarvisserij.

Denk dat het een goed idee is als iedereen die brief ondertekend en al naar de genoemde instanties stuurt.
Helaas heb ik er geen e-mail adres van nu, maar dat zal iemand hier wel weten.

Hallo vliegvissers,

Dit is een initiatief van een groepje "Nieuwe Waterweg" vlieg vissers.


Onderstaand noodlottig ongeval is een triest gebeuren.
Ook voor de vliegvissers die vaak wadend over de hele wereld hun vis vangen,
heeft dat in ons eigen land zeer waarschijnlijk grootte en onbegrijpelijke gevolgen.
Daarom is het goed om ons te laten horen en op te komen voor onze hobby en sport,
door brieven te sturen naar Rijkswaterstaat, Politie Rotterdam, Gemeentebestuur Rotterdam.
Onderstaande conceptbrief kan u hiermee helpen.
Deze conceptbrief kunt u kopiëren / Plakken.
Zeg het voort aan uw visvrienden. Deze informatie staat ook op de site onder "Nieuws"

Versturen vanaf secretariaten van sportvis verenigingen en persoonlijk is wenselijk.
Cursief weergegeven, selectief invullen.



--------------------------------------------------------------------------------


Woonplaats en datum // ???????, 00-00-2011

Geachte mevrouw/heer,

Begin dit jaar zijn wij helaas geconfronteerd met een dodelijk ongeval door verdrinking aan de Nieuwe-Waterweg. Naar verluid veroorzaakt door een hoge golf.
De afgelopen decennia wordt er aan de Nieuwe-Waterweg gevist door (vlieg-) vissers die hierbij in het water staan. Het is inherent aan deze visserij dat hierbij in het water wordt gestaan. Het is anders niet mogelijk de vis te bereiken. Voor zover bekend zijn hierbij nog nooit dodelijke ongevallen voorgekomen.

De laatste tijd worden vissers die wadend aan het vissen zijn of zich op de strekdammen bevinden er door politie of medewerkers van Rijkswaterstaat er op geattendeerd dat dit wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn en dit in relatie met voornoemd dodelijk ongeval. Op zich niets mis mee maar hierbij wordt tevens vermeld dat er wetgeving in de maak is die het wadend vissen of het zich op de strekdammen begeven gaat verbieden!

Wij als vereniging willen ons daar sterk tegen keren. // Ik als (vlieg-)visser wil mij daar sterk tegen keren.Voornoemde maatregel treft honderden recreatieve (vlieg-)vissers die hiermee hun passie beëindigd zien. Nogmaals, gelet op het ontbreken van een historie van ongelukken veroorzaakt door het waden of anderszins vissend veroorzaakt, is deze maatregel niet gewenst nog noodzakelijk. Wij zouden het als vereniging dan ook zeer betreuren als u ons hiermee onze hobby zou ontnemen. // Ik zou het dan ook zeer betreuren als u hiermee mijn hobby en van vele andere zou ontnemen.

Als we kijken naar andere recreatieve activiteiten, zoals het duiken in het Oostvoornsemeer of het kite- surfen langs onze kust, waar wel regelmatig dodelijke ongelukken plaats vinden heeft er toch ook nog geen verbiedende maatregel zich gemanifesteerd waardoor de sport onmogelijk wordt.

Wij verzoeken u dan ook met klem het wadend vissen of het zich op de strekdammen begeven niet te verbieden en sportvissend Nederland niet te duperen.

Met vriendelijke groeten,


.................................................
(Secretariaat sportvis vereniging // Vliegvisvereniging ............ weglaten als de brief persoonlijk is)




sebastiaan

Lekker willekeurige actie weer van de regelgevers (als het waar is dat 'ze' met regelgeving bezig zijn).
Ik weet wel meer omstandigheden en situaties waarbij mensen om het leven zijn gekomen.
Wat dacht je van 'de weg over steken', 'zwemmen', 'surfen', 'fietsen', ....................... zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wordt dat nu allemaal verboden?

Bas

lord4163

Wat is er schadelijk voor de vissen van waden?  ??? Sta je op ze?  :D

j.klopper

Er zijn natuurlijk nog een heleboel andere activiteiten waarbij wel eens ongelukken gebeuren,maar om die nou allemaal te gaan verbieden lijkt me overdreven.
De keren dat ik er geweest ben viel het erg mee met die golven trouwens.
Hoe zijn de vangsten op dit moment trouwens?Met name fint en zeebaars bedoel ik.

vr grJaap Klopper

DocSalmo

#4
Heren, met het nieuwe fint-seizoen dat er aan komt, wil ik graag even informeren hoe het nu zit met dat waadverbod op De Nieuwe Waterweg. 
  - Is het verbod er al?
  - Komt het verbod er binnenkort?
  - Hebben ze zwemvesten verplicht? (ik draag liever een vest ipv niet meer mogen vissen...)
  - Is het verbod afgevoerd?

catchem

Weer echt een paniek actie, het leven is nu eenmaal met risico, iedereen is toch zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Straks alleen nog maar vissen op visvijvers met hekken eromheen.

jur606

nou ik ben er een aantal keer wezen vissen (woon er ook echt niet uren vandaan)
leuek fint visserrij en e.v.t. wat zeebaars)
heb dus 1 keer tot mijn middel in het water gestaan op een strekke dam (grote boot over het hoofd gezien en water ging en kwam heel snel terug)
gelukkig stonden we toen met meerdere en het heel nsel bijelkaar gaan staan goed vastzetten met 3 en hopen dat je kan blijven staan hielp)

Sindsdien heb ik daar niet meer op de strekkendam gelopen (toen nog niet vliegvissend)
en snap de discussie wel (best gevaarlijk door getijde harde stroming en scheepvaart)
maar snap ook dat er genoeg zijn die wel uitkijken en al 20-30 jaar daar wadend vissen (zeker 1e strekdam na de kering)

Ik zou er volledig begrip voor kunnen opbrengen om als je op de dammen wil vissen een zwemvest verplicht aan te moeten hebben veiligheid is toch wel heel belangrijk  (zeker met waadpakken e.d, je zinkt neit door een waadpak maar het helpt ook niet mee mocht je te water gaan.

ben benieuwd (als er dit jaar weer 1 of 2 afspoelen kan je er donder op zeggen dat het gewoon verboden wordt (dus help elkaar en schop de gevaarlijke onverantwoordelijke gasten eraf)

DocSalmo

Al een tijdje geleden dat hier nog iets is in verschenen.

Over enkele weken zijn er hopelijk terug finten te vinden.  Hopelijk want met dit extreme weer, ben je niet meer zeker.  Het zou best kunnen dat ze met een paar weken vertraging komen, denk ik.  Maar het blijft een fantastische vis om met de vlieg te vangen en het is mij de verre verplaatsing zeker waard.

Wat is de status van het wadend vissen op de strekdammen?  Any news?  Is het verboden of toegestaan (al dan niet met zwemvest)?

jur606

IK zou het op zich geen gek idee vinden om om het risico te beperken,
misschien verplicht te maken, aLs je wadend vist of op de strekken dammen een zwemvest verplicht bent te dragen.
Daar zou ik best mee kunnen leven.

(9 van de 10 keer zal het allemaal wel meevallen met golven e.d.)
Maar als je een keertje een groot schip over het hoofd ziet kan het ook goed fout gaan?


catchem

Ik zou op zulke plekken al niet alleen gaan vissen, zorgen dat je een goede uitrusting hebt (waadschoenen met spikes of zo). Weten hoe je jezelf kan redden in de stroming (je mee laten voeren en bij rustiger water pas gaan zwemmen) en als allerlaatste aanvulling een zwemvest (waarmee je ook echt kan zwemmen en niet alleen kan drijven).

Koen

heb er wel es een zien omgaan op die kribben. kans dat je wat breekt is ook zeer aanwezig. je moet gewoon eerst es ff goed rond kijken voordat je blindelings zo'n krib op kruipt. Tis niet makkelijk om er op te klauteren, laat staan er snel vanaf te komen.

MarcelN

Die kribben moet je vanaf blijven, zeer gevaarlijk en nooit op tijd van weg te komen, laat die spinsukkels er lekker opstaan.
Ik sta meestal vóór de laatste krib en inderdaad, je schrikt je de pleuris als je eerst het water voelt wegzuigen door een schip...zorg dan maar dat je bij de kant bent!!de golf erna is enorm.
Ik kan niet wachten tot de finten er weer zijn, wat een leuke visserij is dat, volgas strippen en BAMMMM jump jump, daar gaan die nepforellen weer de lucht in.
Hier staat de stripbak meestal vol water, ik ga er wel ver in, mits er andere op de kant zijn om te waarschuwen. ::goodjob::

jur606

hoop dit jaar ook finten te vangen op aan de waterweg.
lijkt me wel een leuke visserij en als ze er zitten is het feest kan je er veel vangen (als spinvisser kon je er ook 10tallen binnen enkele minuten vangen) met vliegenhengel is nog leuker.

Franky Boy

Let bij de vangsten van finten ook op of er al elften tussen zitten. Die zouden, gezien de uitzettingen in Duitsland een paar jaar geleden, nu al moeten opduiken.
De verschillen zijn moeilijk te zien, maar vang je een 'fint' van tussen de 60 en 75 cm, dan zou het wel eens een elft kunnen zijn!

Burgerking

Ik heb vroeger veel op de kribben gevist met de spinhengel wat wij vaak deden om een kleine ent zekerheid te hebben , wij maakten een lang touw vast aan de blokken op ongeveer 30 meter vanaf de kant en dit touw lag dan naast ons op de kop van de krib met een lus aan het eind .
Als we dan met zijn 2en aan het vissen waren letten we allebei goed op maar mocht er op het laatste moment een grote boot komen met vermoedelijk een grote golf omdat we deze allebei over het hoofd hadden gezien dan had je altijd een lifeline liggen waarnaar je kon grijpen mocht het fout gaan .
Je zou dan wel van de krib afgespoeld kunnen worden maar je kon dan niet met de onderstroom enzo verder van de kant af naar de vaargeul gespoeld worden .
Het is in ieder geval beter dan zonder voorzorg de kribben op .
Als je trouwens met laag water op de krib staat moet het wel heel gek lopen dat je daar afgespoeld wordt , zelfs met een hele grote boot , het is gevaarlijker om wadend verrast te worden door zo'n zuiging , je gaat dan gegarandeerd onderuit en je pak staat vol .
Ik vis voornamelijk wadend als het echt warm weer is , dan hoeft het waadpak ook niet mee en kun je in je zwembroek te water , das een stuk makkelijker en minder gevaarlijk .
Na 10 jaar ben ik weer met vliegvissen begonnen en ik kan ook niet wachten om nu eens met de vliegenlat achter ze aan te gaan .

Mvg eric

Koen

Quote from: Rene V. on May 15, 2013, 19:05:04
Hoi Koen,

Op jou visstek langs de Schie zijn er nog andere problemen.Vallende auto's van het viaduct ;D dus links,rechts en naar boven kijken 8).

Groet Rene V.

jah, zo, je zou er maar gestaan hebben!