Ourthe - wadend vissen?

Started by Martijn, August 18, 2018, 20:25:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Hallo mede Ourthe-gang(st)ers,

Aan het begin van het jaar hoorde ik (in La Roche) dat de regel over wadend vissen is veranderd?
Ik zag in april opeens iedereen wadend vissen. Gelukkig had ik mijn waadbroek bij me. Voor de zekerheid had ik het nog even nagevraagd bij de hengelsport-zaak, volgens Thierry mocht er gewoon wadend gevist worden - vol verbazing en in mijn enthausiasme ben ik meteen gaan vissen, ik heb niet gevraagd hoe het tegenwoordig precies in elkaar zit...  ::geweld::  ::muur::

Je mag nu in ieder geval eerder in het jaar wadend vissen, weet iemand hoe het nu in elkaar zit?
Is de regel over wadend vissen nu veranderd en mag je nu het hele jaar door wadend vissen?

Bedankt!

MartinT

Hoi Martijn, ik liep met een paar vismaten tegen hetzelfde aan. Wilden van de kant vissen maar werden voor aanvang gecontroleerd. Betreffende beambte bevestigde ons dat het inderdaad mocht. Schijnt geen sprake meer te zijn van een 'kleine' of 'grote' opening mbt wadend vissen.

henkverhaar

Klopt. Je mocht dit jaar vanaf de kleine opening wadend vissen - met een Permis 'B' (uiteraard). Of dat volgend jaar ook zo is? Ik weet het niet...

Martijn

Van opening seizoen mag je kennelijk wadend vissen, tot sluiting seizoen.
Redelijk versimpeld qua regels kennelijk. Ik heb het van horen zeggen :-)

Martijn

Is iemand toevallig wat wijzer m.b.t. het vissen in de Ardennen? Voor mij is het nog steeds redelijk onduidelijk....

... Het startseizoen van het jaar is niet voor alle vissen gelijk... Maar ehhh..... Als ik ga vissen dan hoop ik voornamelijk op vis... Hoe gaan jullie met onderstaande om??
Vissen op snoek kan ik me wat bij voorstellen, gewoon niet met streamer vissen.
Maar de overige vissen, hoe tonen jullie aan op welke vissoort je vist??  ::hulp::
Of gaat het erom dat je een goed verhaal hebt? Dus gewoon zeggen dat je op blankvoorn vist, mag je dan het hele jaar vissen?


Dan zijn er ook nog regels aangaande de vissen waarop gevist mag worden:
- Coregonidae, beekforel en regenboogforel: vanaf de derde zaterdag van maart tot en met 30 september.
- Beekridder en bronforel:  vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met 30 september.
- Snoek, baars, snoekbaars, forelbaars en vlagzalm:  vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met 31 december.
- Alle andere vissoorten mogen worden gevangen vanaf de eerste zaterdag van juni tot en met de vrijdag voor de derde zaterdag van maart.
Sommige vissen mogen het hele jaar door worden gevangen. Hieronder vallen de blankvoorn, rietvoorn, brasem, riviergrondel, karper, kroeskarper, winde, alver en zeelt.


sarca2

derde zaterdag van maart als je op de ardense riviertjes gaat zou ik zeggen, wat heeft die regel anders nog voor zin?
tenminste zo zie ik het, misschien dat de belgische vissers hier beter weten.
::new::