orvis recon of orvis superfine glass ??

Started by Jean-Pierre, January 12, 2019, 16:16:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean-Pierre

Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn huidige vliegenhengel (orvis encounter). Ik heb hiervoor een Orvis Recon of een Orvis superfine glass op het og. Allebei in #8, aangezien ik alleen op snoek vis met deze hengels. De prijsklasse is nagenoeg gelijk, dus dat is niet van doorslaggevend.

Ik weet dat ik met de glashengel minder ver kan werpen, maar op het water waar ik vis is dat geen probleem.

Wat zijn de voors en tegens van deze hengels??

Ik zou graag jullie mening horen welke hengel jullie zouden kiezen en natuurlijk waarom.

Groeten JP

wh82

Die #8 glas vind ik verbazend, had geen superfine glass in #8 verwacht, verder is ie wat kort. Verder geen advies anders dan het standaardadvies: ga het uitproberen, dat zal je een slechte koop besparen.

Gert

Quote from: wh82 on January 12, 2019, 17:31:28
Die #8 glas vind ik verbazend, had geen superfine glass in #8 verwacht, verder is ie wat kort.

Ja, dat was ook mijn eerste reactie. En een full flex in combinatie met snoek lijkt me ook niet logisch.
Is het niet een soort van modegril, die glashengels?
Vroeger was het nadeel van holglas hengels dat ze zo lang na trilden tov spltcane, maar waren wel lichter. En carbon was het daarna helemaal.

pierre

Waar baseer je je keuze voor deze twee modellen op? Ze zijn nogal verschillend van actie.

Jean-Pierre

Quote from: pierre on January 12, 2019, 18:19:32
Waar baseer je je keuze voor deze twee modellen op? Ze zijn nogal verschillend van actie.

Aangezien ik een update wil van mijn huidige hengel leek de Orvis Recon mij de meest logische keus. Ik hoorde echter dat de dril met een glashengel veel spectaculairder is. Het nadeel van de glashengel is de geringe werpafstand, maar aangezien ik meestal toch in klein water vis maakt dat dus niet uit.

Omdat ik totaal geen verstand van vliegenhengels heb hier de vraag maar gesteld. Ik denk dat het verstandig is om met beide hengels te gaan werpen, maar dat zegt nog steeds niets over de drilcapaciteit. Grotendeels zal er een gemiddelde poldersnoek aan hangen.

Gert

Quote from: Jean-Pierre on January 13, 2019, 11:04:59
Ik hoorde echter dat de dril met een glashengel veel spectaculairder is.

Grotendeels zal er een gemiddelde poldersnoek aan hangen.

Tsja, de dril van een poldersnoek is sowieso weinig spectaculair, alleen de aanbeet.
Dus of dat nou zo veel verbetering oplevert met een glashengel?

Jean-Pierre

Dat klopt inderdaad, het gaat vooral om de aanbeet. Maar daarom dacht ik, al het extra drilplezier is meegenomen.....

Gert

Ja, in dat geval....
Snoek aanslaan doe je toch vooral met je lijn ipv met de hengel, dus dat zou weinig uit moeten maken. Wil je de dril nog wat laten voorstellen lijkt glas een betere optie. Heb het inderdaad wel eens meegemaakt dat een snoek van ca. 60 cm een nimfje pakte terwijl ik op voorntjes viste met een #4 splitcane hengel en 0,10 tippet. De snoek had het aanvankelijk niet eens door dat ie gehaakt was denk ik. Dat was nog wel leuk.
Maar over het algemeen is het na een paar seconden toch alsof je een dikke tak staat binnen te slepen.

Marco B

Je kunt je afvragen waarom je voor een relatief zware visserij, zoals streamervissen met een #8 nu eenmaal is, zou kiezen voor een glashengel die in 99 van de 100 gevallen altijd zwaarder is dan een carbonstok. Is wat mij betreft geen upgrade maar eerder een downgrade.
Nu is het glas van tegenwoordig niet meer vergelijkbaar met de oude glashengels uit de 70er jaren maar wel nog steeds meer een hengel voor 'erbij' dan voor 'in plaats van'. Ver of minder ver werpen ligt eerder aan de visser dan aan de hengel!
En die dril? Je vist met een zware vliegenlijn en een dikke voorslag. Een combinatie waarmee je bij wijze van spreken een auto kunt aantrekken hetgeen betekent dat je iedere snoek na het haken zo binnen kan sleuren. De dril stelt dus geen klap voor, alleen de aanbeet en de 1e run is leuk maar verder.....
Kortom, lekker een paar carbonstokjes uit proberen en kijken waar je het fijnst mee werpt.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

p.forel

#9
Tussen het nieuwe glas en carbon zit of hoeft geen verschil te zitten in de dril
Nieuwe mode grill van fabrikanten

Het carbon is uit gemolken weinig nieuws te leveren op de markt

Dus laten we de visser eens verrassen met het nieuwe glass

En ja hoor vele trappen er in
Glass of carbon of misschien wel beide in 1 hengel
We introduced Uni-Directional E glass with a carbon Helical core  ????????

Team

Komt de messen slijper nog naar Apeldoorn :) :) :)
NUNC  AUT  NUNQUAM

p.forel

nee de messen slijpert heeft zich bij arno af gemeld

Jean-Pierre

Vanmiddag de knoop doorgehakt. Na geworpen te hebben uiteindelijk voor de recon gekozen. Deze paste meer bij mijn werpstijl namelijk.

Nu nog het ijs van de sloten af en vissen maar.

marc

Met een #8 op de snoek en spreken over drilplezier?
Lijkt mij een beetje van het goede teveel,vind dat geen hengel meer ,eerder bezemsteel.
Zelf vis ik met een #6 voor die toestanden,ja ook met forse streamers 😉
Bescheiden mening van een kleine belg
Grt

p.forel

Eerst willen we steeds verder gooien dus maken ze voor de minder geoefende werper steeds strakere zwaardere hengels en zetten er dan gewoon 2 klasse lager aftma op
De lijnen doen ze het zelfde mee
Zodat iedereen denk oeps die 5 gooit ver zeg he
Nu komen ze met glass  gooit anders en iedereen vind dat je er  niet zo ver mee kan of hoef te werpen.

En straks komen ze met het nieuwe split cane. Met een core van helical carbon

En ja weer zal de klant in de knip tasten om de nukken van de fabrikant te volgen 

En zo melken ze je uit

Voor sprookjes ga ik wel naar de efteling 

wh82

Neemt niet weg dat de Recon een mooie hengel is en er volksstammen op snoek vissen met een #8. Gefeliciteerd met je aankoop!

Alex

Goeie keuze fijne hengel.
#8 is prima voor snoek alles lichter sta je gewoon te kloten.
Daarbij is glass ook helemaal top maar mijn inziens wel in de lichtere klasse.
Daarbij moet iedereen zijn ding maar doen en moeten we met z'n alle blij zijn dat de industrie flink aan marketing en productontwikkeling doet. Anders stonden we nu nog met zware splitcane en paardenhaar te zwaaien.
Daarbij viel er dan voor de Chinese vrienden ook niets meer te kopiƫren.

Hoef je toch niet voor een sprookje naar de Efteling😀

Alex




p.forel

Ja voor sprookjes kan je ook naar hengel fabrikanten luisteren

Maar vind de efteling eerlijker daar weet je het van

Gert

De Efteling verkoopt ook nimfen  ;D
https://link.marktplaats.nl/m1368174654

Maar met de Recon is niks mis. Goeie keus gedaan.

p.forel


MarcelN

#20
Net een mooie Schreiner glashengel overgenomen in 8' #6, ik denk dat ik daar eens op het OVM mee ga vissen, eens zien hoe de vissers raar kijken als daar een forelletje van 40cm aan hangt ;D
Maar Orvis maakt ook mooi spul, heb er wat hengels van de oude serie van, fijne hengels.