Beginner / herintreder

Started by cowi, August 18, 2018, 11:05:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cowi

Hallo mede vissers,

Na er een paar jaar uit te zijn geweest heb ik, na veel meelezen, toch maar besloten om mijzelf aan te melden om wat vragen te kunnen stellen.
Mijn vis ervaring bestaat hoofdzakelijk uit karpervisserij en hier en daar wat met de spin. Toch heb ik een jaar of 15 geleden ook leren vliegvissen op de kleine beekjes in Ierland (aanrader!). Het is eigenlijk altijd blijven kriebelen, maar nadat mijn hengel jaren geleden kapot is gegaan heb ik eigenlijk nooit meer een nieuwe gekocht. Ik ben er dus weer redelijk uit inmiddels.

Nu heb ik een enorm mooie reis naar Nieuw-Zeeland van 4 weken op de planning staan later dit jaar. Ik heb al op meerder plekken gelezen dat dit echt een vliegvis walhalla is en er zeer mooie vis te vangen is. Nu is mijn planning dus om hengels mee te nemen die kant op. Mijn spin uitrusting gaat sowieso mee, maar ik wil eigenlijk ook graag een nieuw vliegvis setje aanschaffen.

Wat mij bij de volgende vragen brengt. Ik ben op zoek naar een setje waar ik zowel daar mee uit de voeten kan, maar ook in Nederland (bijvoorbeeld op forellen putjes o.i.d.). Ik snap dat dit wel bijna twee uitersten zijn, maar niet geschoten is altijd mis. Het setje gaat zeer waarschijnlijk ook nog in Scandinavië gebruikt worden.

Nu ben ik het volgende setje tegen gekomen

https://visdeal.nl/deals/kinetic-waterspeed-g2-fly-combo07092017

En ik vroeg mij af of de #6-7 een goede keuze zou zijn in dat geval? en met welke mm tip zou je daar mee aan de slag moeten gaan om een degelijke vis op de kant te kunnen krijgen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Tight lines!

Gert

Welkom Cowi.

Even een snelle reactie: die hengel is 3-delig - lijkt me niet handig op reis. Je kunt beter op zoek naar een 4-delige.

Groet,
Gert

cowi

Dank voor je reactie Gert.

Dat is inderdaad waar, maar aan de andere kant zag ik dat de visuitrusting tot max 3m mag zijn verpakt om als sportbagage mee te kunnen in het vliegtuig. Daar kom ik met een 3 delige 9ft ook niet aan natuurlijk. Ik moet mijn hengels sowieso in een aparte koker mee laten vliegen namelijk omdat de spinhengel ook te groot is om in de backpack te passen.

Wat denk je van de # keuze?


Menno_siemensma

voor de (grote) forel daar moet dat wel kunnen, maar hou er rekening mee dat dit lastig vissen in glas en glashelder voornamelijk stromend water zal zijn. Vrij lange leaders, vrij dunne punt  afhankelijk van de vlieg. 6-7 is voor alles onder de 50cm wel wat een overkill vooral voor nederlandse vissoorten, meestal is een #5 meer dan genoeg, maar voor wat grotere vis en met wind is een 6-7 wel prima verder. Het ligt vooral aan waar je op vist/wil vissen uiteraard.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

cowi

Dank voor je reactie Menno. Wellicht dat een #5-6 of #6 dan een betere keuze is, met het oog op mijn vakantie maar ook de all-round inzetbaarheid?

En ik lees veel verschillen over de leaders. De één zegt tapered en de ander vist met een leader van de gewone nylon rol. Wat is jullie advies hierover?

Daarnaast geef je aan lange leaders, wat is lang in jou ogen? 2.5m+?

Menno_siemensma

Minimaal lengte hengel, of meer afhankelijk van de situatie en vlieg. Als ik jou was zou ik wat meer gaan inlezen hoe en waarmee ze daar vissen, want hoewel het 'gewoon' forel is en er ook wel kleinere vissen zitten, is het gericht vissen op grote solitaire bruine forellen hetgeen wat daar mogelijk is. Het is echter wel zo dat je dan vist op vissen die de klappen van de zweep maar al te goed kennen en niet voor het eerste de beste redtagje aan 25/00ste punt gaan.
Qua hengel zou ik daar voor 6-7 gaan dan een 5 hengel, gewoon omdat je dan net wat te weinig kan inbrengen bij een echt grote forel op stromend water.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

cowi

Dank voor de tips, ik ga me er eens verder in verdiepen!

henkverhaar

Algemene tip: de meeste visserijen in NZ, zeker het zuid-eiland, zijn eigenlijk alleen  maar goed te doen met gids, met z'n tweeën (een spotter en een visser, afwisselend), of met flink wat ervaring op dit soort stromend water en omstandigheden (weinig maar gemiddeld grote vis per wateroppervlak, helder water, schuwe vis). Op heftig stromend water is het eenvoudiger 'blind' vissen dan op kalm, vlak stromend water.

Martijn

Hallo Cowi
Ik zou even lekker een aantal hengels proberen... er zit zoveel verschil in hengels...
Al het waar naar zijn geld, ik ben altijd een beetje huiverig voor dit soort sets, mn. de lijn.

Maarre, ik hoop dat ik je niet op kosten jaag.... maar als je 4 weken gaat backpacken zou ik ervoor kiezen om reishengels aan te schaffen (die kosten vallen toch in het niet bij zo'n vakantie en meteen een goede reden om eens wat nieuws te kopen  8))
Ik heb een paar jaar geleden 2 beastmaster reishengels gekocht (ook voor vakanties Ierland), past zo in de koffer en vist fantastisch. Ik had de kosten er snel uit, ik moest voor hengelkokers ca. 45 euro enkele reis betalen omdat het afwijkende bagage is. Na 2 vakanties had ik mijn hengels er dus uit  8)
Voor zo'n vakantie zou ik toch ook een reis vliegenhengel overwegen.

Weet jij al wat je moet bijbetalen voor een hengelkoker?

#7 zou ook mijn keuze zijn.
Succes met je keuze!

cowi

Wederom dank voor de tips. Ik heb inderdaad al even geïnformeerd en de uitrusting is inderdaad extra ruimbagage. Aangezien we ook nog een overstap hebben naar een andere maatschappij wordt dat dubbel betalen. Ik ben dus inmiddels aan het kijken naar een setje wat in de tas past.

Zou een 0.20 nylon leader de klus moeten klaren of zou 0.25 nodig zijn?

Martijn

Ik kwam een artikel tegen van totalfishing, over het vissen in nieuwzeeland, daar wordt #5 geadviseerd... Hangt ook een beetje af van het water waar je op gaat vissen denk ik, ga je op grote meren vissen of op kleinere beken.... Hier hebben ze het over 14/00 tot 18/00.
http://totalfishing.nl/laatste-nieuws/articles/nieuw-zeeland

cowi

Dank voor de link, ga hem zeker even doornemen!

Ik ben nu de Shakespeare Agility travel 9ft #6 tegen gekomen. Op dit forum al meerdere positieve berichten over de Agility voorbij zien komen. Deze travel variant bestaat uit 7 delen en heeft dus maar een transport lengte van 44cm. Dat maakt het wel interessant voor deze reis natuurlijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Scaramouche

De 'shakeys' zijn prima allround hengels, niet bijzonder maar dat hoeft ook niet als je toch weinig ervaring hebt. Wel profewerpen en een goede passende lijn bij aanschaffen.

Waar je goed over moet nadenken is je werptechniek; hoe goed is die. Ik stel die vraag even omdat ik pas met een van de beste werpers die ik ken heb gesproken over zijn NZ trip. Hij zei dat hij al zijn kennis over vissen in Europa overboord kon gooien en het truukje compleet opnieuw had moeten uitvinden om in NZ iets te vangen. De vissen (in het bijzonder de grote trophy vissen waar iedereen het altijd over heeft) zijn, zoals al eerder gemeld, heel schuw en je moet in staat zijn om ze op een afstand  van 15-20 meter heel secuur aangooien om een kans te hebben. als je ze verstoort krijg je niet snel een tweede kans. Dus je moet een redelijke afstand kunnen halen met een heel goede presentatietechniek.

Wil niet zeggen dat je het niet moet proberen maar het is wel goed om met het juiste verwachtingspatroon daar langs zo'n sprookjesachtige rivier te gaan staan. Als je werptechniek matig is, zou ik me richten op woester water waar je de vis beter kunt benaderen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Quote from: Scaramouche on August 20, 2018, 10:12:17De vissen (in het bijzonder de grote trophy vissen waar iedereen het altijd over heeft) zijn, zoals al eerder gemeld, heel schuw en je moet in staat zijn om ze op een afstand  van 15-20 meter heel secuur aangooien om een kans te hebben. als je ze verstoort krijg je niet snel een tweede kans. Dus je moet een redelijke afstand kunnen halen met een heel goede presentatietechniek.

Klopt, maar geldt met name voor de traag-stromende glasheldere rivieren, waar je op zicht vist. Op het wildstromende water met veel beweging in het oppervlak, waar je vis hooguit als schim ziet, en je vooral op 'water sense' vist (of gewoon blind), en veelal met zware nimfen, is het wel wat 'eenvoudiger'...

Woenos

Mijn ervaring met reizen naar dit soort verre bestemmingen is wel dat je echt moet kiezen. Ga ik reizen en hiken, of ga ik vissen. Die weken vliegen om en je kan niet alles in 1 reis doen.