Vliegnlijn correctie in de maatdikte.

Started by vende064, June 30, 2012, 11:06:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vende064


Heren vliegvissers.

Op het moment tracht ik zelfstandig een leader te knopen.
Ik zou eens graag zeker weten of die inderdaad beter zijn dan de gekochte leaders.
De schrik is mij echter om het hart geslagen bij de constatering dat alle aangegeven maten
op de spoelen heel veel afwijken van de echte lijndikte.
Aangezien ik wel de juiste verhoudingen wil gaan hanteren tijdens het knopen, wil ik
mij graag door u laten voorlichten welk merk lijnen uw inziens bijna niet afwijken.
Zelf heb ik de lijndikte gemeten met een digitale schuifmaat.

Bedankt alvast voor de te nemen moeite

Aad Venderbos


A{b}r{a}xa{s}

Aad,

voor zo ver ik weet is Stroft de enige lijn die gecertificeerd van nauwkeurige diameter is (in ieder geval de Stroft GTM lijn).
Daarnaast is de precisie/nauwkeurigheid van veel digitale schuifmaten niet groot genoeg om dergelijke afmetingen echt nauwkeurig en reproduceerbaar te meten.

Zelf leaders knopen begin ik overigens niet aan, om meerdere redenen....
In de eerste plaats : meer knopen, dus meer knopen die niet helemaal goed kunnen zitten.
In de 2e plaats : voor mijn gevoel (of het echt zo is kunnen anderen wellicht bevestigen of ontkrachten) zijn knopen in je leader er reden voor dat deze minder snel door het wateroppervlak zakt....wat lastig is bij het vissen met nimfjes. (In dat geval vind ik een getrokken leader trouwens ook vaak te dik en slecht door het oppervlak zakken)
En in de 3e plaats : bij het nimfen is presentatie minder van belang dan bij het vissen met een droge vlieg. Dan heb ik ofwel 1 stuk nylon van gewenste dikte als leader&tippet, ofwel een stuk van ong. 1,5 meter 22/00 met daar aan een ringetje waaraan ik dan de tippet van de gewenste dikte knoop.

A{b}r{a}xa{s}