voordeel/nadeel Shooting head, en goed vliegbind boek voor zeeforel vliegen?

Started by jur606, November 07, 2013, 08:25:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jur606

Beste vliegvissers
Inmiddels 1.5 jaar bezig en hoop mooi vissen en avonturen beleefd in verschillende wateren.
zelfs in Denemarken mijn 1e vissen gevangen
Heb en vis met een #4 en een #7 op verschillende vissen.

Nu vroeg ik mij af afgelopen jaar heb ik in denemarken met mijn 7 en een WF lijn gevist moet zeggen was even wennen in zo open ruimte te vissen :) maar uiteindelijk ging het best goed (en verbeter me nog elke keer)

nu eens beetje verder zitten verdiepen en ook shooting headst tegengekomen al wat info gevonden, maar vroeg me het volgende af was zijn de voordelen nadelen.

Wat ik me juist bedenk is dat je met weinig worpen (1-2) de hengel sneller laad en ook makkelijker lijn over groter afstand kan brengen (zeker in wat moeilijkere omstandig heden?
maar hoe zit het met de presentatie van je vlieg (is niet zinken als baksteen bijvoorbeeld?)
Zoek gewoon wat ervaring wat mensen ermee hebben, Om dat ik twijfel om dat het misschien handig is in sommige omstandigeheden of op sommige wateren zo je voordeel ermee te halen?


Ook ben ik op zoek naar een boek i.v.m. vliegbinden met veel bind-voorbeelden zeeforel vliegen? (iemand tips)





catchem

Ik heb een tijdje gevist met een 11ft #7 met een shooting head. Het grootste nadeel vond ik dat de lus in lus verbinding af en toe achter mijn topoog bleef hangen. Verder hoor je deze verbinding tegen je de andere ogen tikken . Ik kreeg het idee dat dit niet goed kon zijn voor de ogen van mijn hengel. Ik ben dus al snel van de shootinghead lijnen afgestapt (en uiteindelijk ook van de 11ft hengel).

Heintje Davids

Voor de kustvisserij op zeeforel waar het allemaal niet zo subtiel hoeft gebruik ik alleen maar shooting-heads. Snel op lengte en meer afstand. Gebruik zowel drijvende, intermediate als zinkende lijnen in de lijnklasse 6 t/m 8. Als volglijn bij voorkeur een flatbeam omdat je hiermee meer afstand haalt in vergelijking met zo'n mooie level-volglijn. Niet alleen omdat flatbeam minderweerstand bij de ogen genereert maar ook omdat zo'n lijn veel minder plakt op het water. De 'gewone' volglijnen gebruik ik eigenlijk alleen bij het zeeforelvissen vanuit de bellyboot omdat een flatbeam snel in de knoop raakt en tot ergernis leidt.