voerplek

Started by omfgimpro, December 12, 2012, 23:00:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

omfgimpro

Ik zat ff te denken, over voerplekken. Er ligt een sloot vlak achter mijn huis met flink wat voorn wat als ik daar een voerplek voor ruisvoorn maak met 4 keer in de week wat oud brood. "leert" de voorn dan ook echt dat ze daar kunnen eten of doen alleen karpers dit? Is dit beter als lokvoer gebruiken of zal het minder effectief zijn.
Graag jullie meningen, kon er niets over vinden op het forum dus leek het me wel interessant

omfgimpro

die ontbreken bij mij :( maar het lijkt me best handig voor het oefenen met aanbeten registreren en als ik wat vang word het visplezier toch wel wat groter

Troutbuster

Bind 1000 red tagjes
Pleur ze allemaal op een hoop te water en ga 2 uur later vissen, en ja, mét een Red Tag, en zie wat er gebeurt ;)

suc6

Jan
"Petri Heil"


omfgimpro

okay ga ik proberen :P
maar is mn idee nuttig of is het totale onzin ?

omfgimpro

Strak plan, is wat leuker als voorn :)

vliegvisgek

nymhpen voorplek waar gooi je ze hahaah :P :P :P

Jasper

Gewoon proberen. Je mag gewoon voeren en het kan voordeel opleveren. Dus als niemand het voor je doet, kun je het gewoon zelf doen...

rena

Quote from: Jasper on December 13, 2012, 10:09:39
Gewoon proberen. Je mag gewoon voeren en het kan voordeel opleveren. Dus als niemand het voor je doet, kun je het gewoon zelf doen...

Proberen staat vrij, maar wat mij betreft is het dan geen vliegvissen meer.
Niet om alweer een ja/nee discussie te starten, maar voeren is "not done" in de vliegvis wereld , net als vissen met een gewoon aas als "vlieg".

Gert

Voeren niet, lokken wel ;D

H. Middel

#9
Ik vind de stelling voeren not done beetje overdreven, maar dit terzijde.

Ik vis nog wel eens op karper met de vlieg, om ze dan aan het azen te krijgen wil ik ze ook wel eens naar de oppervlakte lokken met wat voer.

Ik zelf kan niet nimph vissen, heb er gewoon geen vertrouwen in, omdat als ik het probeer ik niets vang en snel weer overstap op de droge vlieg. Vind het idee van een voerplek om te oefenen wel slim, maar de charme is toch wel het zoeken van de vis en het maken van afstanden

Useless

Quote from: rena on December 13, 2012, 10:33:10
Proberen staat vrij, maar wat mij betreft is het dan geen vliegvissen meer.
Niet om alweer een ja/nee discussie te starten, maar voeren is "not done" in de vliegvis wereld , net als vissen met een gewoon aas als "vlieg".
Volgens mij bedoel je "not done" in JOUW vliegviswereld. Zoveel mensen, zoveel meningen.Heb in mijn leven al zat zogenaamde puristen gezien die bij het vissen op winde, karper en ruisvoorn enz, de vis lokten met broodkorsten. Heb ze ook gezien met levende maden en broodvlokken aan de haak en ga zo maar door. Ieder doet het op zijn manier en de zogenaamde ongeschreven regels zullen steeds verder worden opgerekt wanneer er weer 'nieuwe' generaties vissers bijkomen. Gewoontes en vanzelfsprekendheid veranderen nu eenmaal van tijd tot tijd.
De mensen die nu vaak van zichzelf denken dat zij weten hoe het hoort zouden misschien 50 jaar geleden ook verketterd worden omdat ze met verzwaarde nimfen vissen of zoiets. Sommige dingen houd je gewoon niet tegen. Dat heet geloof ik vooruitgang en dat wil helaas niet zeggen dat het voor je eigen gevoel altijd een verbetering is. Was het maar waar!

dryfly

Ik ben het wel met Rena eens. Ik ben geen purist maar voeren is voor mij ook 'not done ' dan is het naar mijn mening geen vliegvissen meer en kun je beter er een stoeltje bij pakken en ook maar meteen een vaste stok of feeder.  Maar als je daardoor meer vangt en dat is je doel, dan zeg ik gewoon doen.
Ne pas pipi contre le vent

omfgimpro

ik heb het denk ik verkeerd neer gezet, ik wil dit niet standaard overal waar ik kom doen. Ik ben beginnend vliegvisser en heb moeite met actie geven aan de nimph en aanbeten hierop registreren. Als ik dus een voerplek zou maken kan ik dit goed oefenen. als voorbereiding voor mijn vakantie naar noorwegen (of italie) en als ik dus een gevoel heb voor aanbeten zal ik stoppen met voeren, omdat de uitdaging van vliegvissen dan behouden blijft. Dan ga ik actief op zoek naar vis.

omfgimpro

het is echt alleen voor een gevoel te krijgen bij aanbeten daarom vis ik ook jn de haven, maar als ik in italie op kopvoorn ga vissen of karper met een nimph moet ik toch ook goed de aanbeet kunnen voelen (als ik het niet kan zien) en snoeken heb ik nog geen vliegenhengel voor :( alleen nog maar een 4tje

rena

Quote from: omfgimpro on December 13, 2012, 19:05:49
het is echt alleen voor een gevoel te krijgen bij aanbeten daarom vis ik ook jn de haven, maar als ik in italie op kopvoorn ga vissen of karper met een nimph moet ik toch ook goed de aanbeet kunnen voelen (als ik het niet kan zien) en snoeken heb ik nog geen vliegenhengel voor :( alleen nog maar een 4tje

Je hoeft je niet te verontschuldingen voor wat jou een goede methode lijkt om te leren wat je wil leren.
Gewoon doen :D

harlin

Quote from: Useless on December 13, 2012, 11:38:32
ook gezien met levende maden en broodvlokken aan de haak en ga zo maar door. Ieder doet het op zijn manier en de zogenaamde ongeschreven regels zullen steeds verder worden opgerekt wanneer er weer 'nieuwe' generaties vissers bijkomen.
In het begin ving ik ook niets met de vlieghengel, wel met de tonka stok ;) voor ik een vlieghengel had.
Maar in het eggie viel het niet mee,  dan maar proberen met een paarmaden of een stukje worm.
Heb er een stuk of wat aan gehad om het gevoel te krijgen, nu komt er geen echte made of wormpje er meer aan.
Is nu alles nep wat er aan komt, vist veel plezieriger.  ::vertel::

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hilco

Ik ben ook van een nieuwe generatie vliegvisser, en vind het ook erg moeilijk om de motivatie te blijven vinden als vangsten uitblijven.

Echter vind ik eetbaar aas aan de vliegenhengel gewoon "not done."
als ik het gevoel en plezier kwijt raak, grijp ik even naar een andere manier van vissen.

Na een paar leuke vangstdagen heb ik dan weer moed om de vlieg onder te binden.

zo bouw je wel steeds meer ervaring op met vliegvissen en zul je  steeds meer gaan vangen denk/hoop ik .

omfgimpro

laat het ijs maar smelten :) en wormen of maden aan de vliegenhengel vind ik weer iets overdreven kan je net zo goed de vaste stok pakken

rena

omfgimpro,

Mocht je naar Noorwegen gaan in je vakantie en je bent in de buurt van Rena of eventueel Trondheim...
Dan wil ik je wel op weg helpen in stromend en evt stil staand water, als ik de mogelijkheid heb rond de tijd dat je er bent.

omfgimpro

als ik naar noorwegen ga zit ik er een paar honderd kilometer onder dus dat is geen optie :(

johannes

Volgens mij hoord het voeren/lokken wel thuis in het moderne vliegvissen denk maar eens aan het tonijnvissen met de vlieg waarbij de vis eerst doormiddel van sardienes bij de boot wordt gelokt.
het gebruik van rubbi-dubbi (of hoe je dat ook schrijft). maar ook het maken van opstakels.
niet dat ik zelf hier snel gebruik van zou maken in mijn manier van vliegvissen maar als er de mogelijkheid eens voordoet op de tonijn zal ik echt geen nee zeggen.

Freek

Nu hou ik van alle manieren van vissen, soms vis ik met de winkle picker en vliegenlat tegelijk... dan heb ik vaak ook gevoerd. Maar ik moet toch zeggen dat ik het erg grappig vind om te lezen hoe mensen commentaar kunnen hebben en dan zeggen dat iets wel of geen vliegvissen is. Ik zou zeggen gewoon proberen.. Anders kun je ook zeggen ja vliegvissen betekend vissen met een vliegvishengel en een imitatieVLIEG... zal toch een stuk minder makkelijk zijn om dan nog op snoek te vissen... Iedereen zo zijn eigen manier en ik ben benieuwd of het bij jou wilt werken! ik hoor het wel! Succes:)

omfgimpro

Bedankt, ik ga het van het voorjaar gewoon proberen en de resultaten verschijnen wel op het forum (er van uitgaande dat ik wat vang XD )

omfgimpro

zou ik wel leuk vinden hopen dat ik nog ergens een gaatje heb. (net gevraagd of ze me zo veel mogelijk konden indelen bij mn baantje)

erikdenoorman

Als je persé wilt voeren kan dat. Ik zag eens twee inventieve Fransen in Noorwegen hun eigen scheel te vangen op rode muggenlarfimmitaties. Een tamelijk ongebruikelijk aasje. Ze hadden wat verderop twee melkpakken met bevroren water/vers de fase in de rivier geplaatst. De bodem was eruit gesneden en langzaam ontdooide er een gestage stroom van larfjes waar de vlagzalm ogenblikkelijk op reageerde. Hoewel slim bedacht en effectief, NIET mijn ding.